- Hirdetés -

Vállalati IT: ez várható 2022-ben

|

- Hirdetés -

Míg idén másfél billió dollárt költöttek a cégek a digitális transzformációra világszerte, előrejelzések szerint jövőre 1.800 milliárd, 2025-ben pedig már 2.800 milliárd dollárnál állhat meg a mérleg. Kétségtelen, hogy a szinte felfoghatatlan méretűre dagadt IT-büdzséket a koronavírus-járványra adott kényszermegoldások pörgetik leginkább, a fejlesztések fókuszában pedig a távmunka, a kiberbiztonság és az egészségmegőrzés áll, azonban néhány olyan izgalmas újdonság is betörni készül a vállalati techtrendek közé, mint a metaverzum vagy a kreatív mesterséges intelligencia. A Protechtor szakértői összegyűjtötték a legvadítóbb innovációkat, melyek megváltoztathatják a mindennapjainkat a következő évtizedben.

A Gartner jelentése szerint szinte minden IT-szegmensben növekedtek a költések 2021-ben a megelőző évhez képest, valószínűsíthetően a vírushelyzetre reagálva leginkább a különböző techeszközökre és a vállalati szoftverekre fordították a legtöbbet a cégek – ennél azonban fontosabb változások is kiolvashatók a globális elemzésekből. „A számok arról tanúskodnak, hogy a technológiai innovációk katalizátorai már nem kizárólag az IT-osztályok és a fejlesztő kollégák, egyre több projekt és pénzügyi támogatás érkezik az üzleti elemzők és a menedzsment oldaláról. Ez fontos előrelépés, mert azt mutatja, hogy a cégek gondolkodásában végre a megfelelő helyre került a digitalizáció, mint a piaci sikerek és a hosszú távú versenyképesség záloga” – mondja Laczkó Gábor, a Protechtort szervező Braining Hub alapító-ügyvezető igazgatója.

2022: okosodik az AI, jön a metaverzum, minden az egészségmegőrzés körül forog

Miközben komoly fejtörést okozott a pandémia a gazdasági szereplők számára szerte a világon, a digitalizációs törekvések terén valóságos robbanás történt az elmúlt időszakban. A legtöbb vállalati fejlesztés éppen erre reagálva született: bővültek a felhőszolgáltatások, hogy ki tudják szolgálni az otthonról dolgozó kollégák tömegeit, erősödtek az IT-biztonsági rendszerek a cégek adatvagyonának védelmében, illetve számos applikáció, belső kommunikációs platform jött létre, mely a széttöredezett szervezetek munkáját segítheti a hibrid munkavégzés során. Ugyanakkor számos izgalmas trend is megjelent a cégek fókuszában, melyek akár már a sci-fi-be illő jövőnk felé vezető lépéseket is jelenthetik. Nézzük, mivel foglalkoznak majd 2022-ben a vállalati technológiák úttörői!

1. Szárnyait bontogatja a metaverzum

Habár most még elsősorban a Facebook közelmúltbeli bejelentése miatt ismerjük leginkább a metaverzum kifejezést, már a vállalati szféra is foglalkozik a virtuális valóság-alapú megoldásokkal. Vajon milyen lehet részt venni egy megbeszélésen távolról, egy mesterséges VR tárgyalóban és úgy prezentálni ötleteinket, mintha fizikailag is jelen lennénk? Leáldozóban van a Zoom és a Teams csillaga? Hamarosan kiderül.

2. Már kreatív feladatokat kap a mesterséges intelligencia

Egyre több helyen találkozhatunk a generatív AI térnyerésére vonatkozó előrejelzésekkel: a technológia alapja az, hogy két, egymástól tanuló mesterséges intelligenciát eresztenek össze, így már nem csak létező szövegek, fotók vagy videók digitalizálására lesznek képesek, hanem teljesen új tartalmakat hozhatnak létre. Nem nehéz belátni, hogyan forradalmasíthatja például a mérnöki munkafolyamatokat az AI, ha egy 2D-s alkatrésztervből pillanatok alatt egy új, 3D-s modellt generál.

3. Döntő tényező lesz az analitika – szó szerint

A mesterséges intelligencia kínálta lehetőségek kiaknázására irányul az AI bevetése a szervezeti döntéshozatali folyamatokban. A technológia segítségével a bekerülő adathalmazból elemzések és modellek készíthetők, de még a különböző szcenáriók kimenetele is megjósolható. Ezzel nem csak a szubjektív tényezők küszöbölhetők ki a döntéseknél, de a vállalatok is sokkal könnyebben alkalmazkodhatnak a bizonytalan üzleti környezethez a gyorsan lefuttatható prognózisoknak köszönhetően.

4. Még mindig az adatok

A Big Data továbbra is óriási értéket és pótolhatatlan információforrást jelent majd a cégeknek, viszont nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a benne rejlő lehetőségek kiaknázására, a végeláthatatlan adathalmazok rendszerezésére. Hogy megláthassák az igazán fontos összefüggéseket és hatékonyan állíthassák az üzleti lépések szolgálatába az összegyűjtött információkat, minden eddiginél fejlettebb adatfeldolgozó platformokra lesz szükség.

5. 100%-ban érintésmentes ügyfélkiszolgálás

Számos szolgáltató kezdi feltérképezni azokat a technológiai megoldásokat, melyek lehetővé tennék a teljes mértékben digitális ügyfélélményt, így az interakciók gyakorlatilag egy nyilvános felhőn keresztül mennének végbe, személyes találkozásra és fizikai kontaktusra pedig egyáltalán nem lenne szükség. Versenyképesség, költségoptimalizálás, csökkenő idő- és erőforrásigény – csak néhány előny, melyet a fejlesztés biztosíthat a vállalkozások számára.

Új sebességre kapcsol a licit a jövőt formáló szakemberekért

Ahogy az a fentiekből is világosan látszik, a következő évtizedek innovációit széleskörű tudással és tapasztalattal, de ezen kívül kreatív és nyitott gondolkodással megáldott fejlesztőktől várhatjuk. Már most is a legkeresettebb szakemberek között említhetjük az AI- és felhőmérnököket és az adattudósokat, de továbbra is szükség van a magukat folyamatosan képző Full-Stack és DevOps fejlesztőkre, valamint agilis projektmenedzserekre. A kincset érő tudásért a cégek semmit nem sajnálnak: az angol adatszakértők havi átlagfizetése 2022 tavaszára akár a 68 000 fontos (közel 30 millió forint) álomhatárt is meghaladhatja.

És hogy hogyan lehet megszerezni a legjobbakat? „Már az elmúlt évben is egyre több cég bontogatta szárnyait a digitális toborzás terén, sok helyen megjelentek a chatbotok is, segítve a HR-esek munkáját. A következő időszakban még intenzívebb fejlesztések indulhatnak ebben az irányban, és nem csupán a „hibrid” kiválasztás, hanem a dokumentumkezelés, a belső kommunikáció és a beillesztés terén is. Arra keresnek majd választ ezek a megoldások, hogy hogyan lehet teljes értékű csapatokat formálni olyan kollégákból, akik még soha nem találkoztak” – teszi hozzá Laczkó Gábor.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az igazi álommeló: utazgatás egész nyáron

A Z generáció felnőtt tagjai inkább dolgoznának népszerű nyári nyaralóhelyen, mint az Y generációsok; az Y-ok pedig jobban élveznék az önkénteskedést. Közel minden 5. magyar fiatal attól lenne boldog, ha lustálkodhatna a nyáron –...

Pénzhiány miatt lassítanak a hazai cégek

A nem túl rózsás gazdasági kilátások és a finanszírozás, a pályázatok hiánya visszafogja a vállalatok innovációs kedvét. Így elsősorban belső hatékonyságuk javítására és ügyfeleik jobb kiszolgálására összpontosítanak.A K&H hetedik féléve méri a hazai közepes...

Rekordösszeget költöttek el külföldön a magyarok

Az idén is több magyar ment külföldre, mint tavaly, és a pénzt is költik, aki síelni, nyaralni ment, napi 31 ezer forintot költött. Az utasbiztosítási szektor is rekord esztendőre számíthat 2024-ben - írja a...

A sör és a sportközvetítések lendíthetik fel a balatoni turizmust

Június közepétől egy hónapon át nagy rohamra számítanak a balatoni sörözőkben és éttermekben. Ebben az időszakban nem árt előre asztalt foglalni. A telt ház oka a Németországban zajló 2024-es labdarúgó-Európa-bajnokság, amelynek hatása a Balaton...

Így csalnak az ajándékkártyákkal

Az ajándékkártyák elleni csalásokra specializálódott az Egyesült Államokban az Atlas Lion néven ismert, újabban Storm-0539 néven azonosított bűnözői csoport. Ezek a csalók különösen az ünnepek idején aktívak, amikor az ajándékkártyák kibocsátása és használata megugrik....

Ezért halasztják el a beruházásokat a hazai vállalatok

Visszafogják a beruházásaikat és késve fizetik a rezsiszámláikat a magyar cégek, mert maguk sem jutnak határidőre a pénzükhöz a vállalatközi (B2B) kereskedelemben. Egyebek mellett ez áll az Atradius hitelbiztosító fizetési szokásokról szóló, éves elemzésében....

Reménykedhetnek a lakásfelújítók

A júniusra bejelentett otthonfelújítási program csúszása sokaknak adhatja vissza az esélyt, hogy megragadják e lehetőséget, hiszen a becslések szerint több, mint egymillió olyan régi családi ház akad az országban, aminek az energetikai korszerűsítésére felhasználható...

EB: ilyen eredményeket jósolnak a magyar válogatottnak

A Szerencsejáték Zrt. kutatása alapján az Európa-bajnokság eseményeit a felnőtt magyarok közel fele fogja figyelemmel követni. A felmérés szerint főleg a férfiak körében nagyobb (60%) az érdeklődés a sportesemény iránt. A válaszadók ötöde gondolja...

Új termékcsaláddal erősít az IKEA

Az irodabútor-kollekciót a világszerte változó munkatrendek hívták életre. A 85 irodabútorból álló termékcsalád többek között hangszigetelő panelekkel és természet által inspirált elemekkel teremt kellemes munkahelyi környezetet. A MITTZON hangszigetelő paravánoknál használt először az IKEA...

Ettől is függ, hogy mennyi pénzt kapnak a diákok

Idén június 21-én lesz az utolsó tanítási nap, ezt követően diákok tízezrei jelennek meg a munkaerőpiacon. A munka világával való ismerkedést részben anyagi megfontolás, részben szakmai gyakorlatszerzés iránti érdeklődés határozza meg. A diákok többsége...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Nemzetközi tulajdonoshoz kerülhet a Foxpost

Nemzetközi tulajdonossal folytathatja a további dinamikus növekedést a Foxpost, miután a csomagautomata vállalatot értékesítette a Wallis Csoport és a Trueway. A vevő a cseh Packetát is tulajdonló befektetői konzorcium, amely minden zárási feltétel teljesülése...

Az igazi álommeló: utazgatás egész nyáron

A Z generáció felnőtt tagjai inkább dolgoznának népszerű nyári nyaralóhelyen, mint az Y generációsok; az Y-ok pedig jobban élveznék az önkénteskedést. Közel minden 5. magyar fiatal attól lenne boldog, ha lustálkodhatna a nyáron –...

Pénzhiány miatt lassítanak a hazai cégek

A nem túl rózsás gazdasági kilátások és a finanszírozás, a pályázatok hiánya visszafogja a vállalatok innovációs kedvét. Így elsősorban belső hatékonyságuk javítására és ügyfeleik jobb kiszolgálására összpontosítanak.A K&H hetedik féléve méri a hazai közepes...

Rekordösszeget költöttek el külföldön a magyarok

Az idén is több magyar ment külföldre, mint tavaly, és a pénzt is költik, aki síelni, nyaralni ment, napi 31 ezer forintot költött. Az utasbiztosítási szektor is rekord esztendőre számíthat 2024-ben - írja a...

A sör és a sportközvetítések lendíthetik fel a balatoni turizmust

Június közepétől egy hónapon át nagy rohamra számítanak a balatoni sörözőkben és éttermekben. Ebben az időszakban nem árt előre asztalt foglalni. A telt ház oka a Németországban zajló 2024-es labdarúgó-Európa-bajnokság, amelynek hatása a Balaton...

Don't Miss

Megváltozott a versenypálya – interjú Vidus Gabriellával

Folyamatosan monitorozzuk a piacot a kisebb-nagyobb médiaipari cégekkel kapcsolatban, és ha olyan vállalatot találunk, akkor tárgyalásokat kezdünk – nyilatkozta lapunknak Vidus Gabriella. Az RTL Magyarország vezérigazgatója jelezte: tavaly nem voltak elég jók a műsorok,...

Az összetartozás ereje – interjú Monori Bálint Gusztávval

Nem csak a csapatok, a cégek is gőzerővel készülnek a labdarúgó-Európa-bajnokságra. A Szerencsejáték Zrt. a Lounge Grouppal együtt készített egy nagyszabású kampányfilmet, hogy ráhangolja a szurkolókat a kontinenstornára. A részletekről Monori Bálint Gusztáv, a...

Az EB körüli reklámhelyek már elfogytak – interjú Kosaras Klaudiával

Már hónapokkal a sportesemények előtt jelentősen megnő a hirdetői kereslet a sport tartalmak melletti megjelenésekre – nyilatkozta az mmonline.hu-nak Kosaras Klaudia. Az Atmedia kereskedelmi igazgatójával készült interjúnkból kiderül többek között, hogyan készülnek az idei...

A jó ötleteket nem büdzsében mérik – interjú Sárospataki Alberttel

Az idén tízéves online számlázó, a Billingo vihette haza az Év Vállalata díjat a kilencedik Marketing Diamond Awardsról. Az elsősorban mikro-, kis- és középvállalkozásokat támogató cég ügyvezetőjét, Sárospataki Albertet kérdeztük a pályázataikról, a Billingo...

Morálisan jót tenni üzletileg is kifizetődő

„Aligha tekinthető felelősségvállalásnak - és etikusnak - az, amikor egy tízmilliós költségvetésű imázskampányt tessék-lássék „bekoszolunk” egy kis kutyasétáltatással” - nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dr. Pintér Dániel Gergő, a BioTechUSA-cégcsoport vállalati kommunikációs, PR és CSR...