- Hirdetés -

Vállalati IT: ez várható 2022-ben

|

- Hirdetés -

Míg idén másfél billió dollárt költöttek a cégek a digitális transzformációra világszerte, előrejelzések szerint jövőre 1.800 milliárd, 2025-ben pedig már 2.800 milliárd dollárnál állhat meg a mérleg. Kétségtelen, hogy a szinte felfoghatatlan méretűre dagadt IT-büdzséket a koronavírus-járványra adott kényszermegoldások pörgetik leginkább, a fejlesztések fókuszában pedig a távmunka, a kiberbiztonság és az egészségmegőrzés áll, azonban néhány olyan izgalmas újdonság is betörni készül a vállalati techtrendek közé, mint a metaverzum vagy a kreatív mesterséges intelligencia. A Protechtor szakértői összegyűjtötték a legvadítóbb innovációkat, melyek megváltoztathatják a mindennapjainkat a következő évtizedben.

A Gartner jelentése szerint szinte minden IT-szegmensben növekedtek a költések 2021-ben a megelőző évhez képest, valószínűsíthetően a vírushelyzetre reagálva leginkább a különböző techeszközökre és a vállalati szoftverekre fordították a legtöbbet a cégek – ennél azonban fontosabb változások is kiolvashatók a globális elemzésekből. „A számok arról tanúskodnak, hogy a technológiai innovációk katalizátorai már nem kizárólag az IT-osztályok és a fejlesztő kollégák, egyre több projekt és pénzügyi támogatás érkezik az üzleti elemzők és a menedzsment oldaláról. Ez fontos előrelépés, mert azt mutatja, hogy a cégek gondolkodásában végre a megfelelő helyre került a digitalizáció, mint a piaci sikerek és a hosszú távú versenyképesség záloga” – mondja Laczkó Gábor, a Protechtort szervező Braining Hub alapító-ügyvezető igazgatója.

2022: okosodik az AI, jön a metaverzum, minden az egészségmegőrzés körül forog

Miközben komoly fejtörést okozott a pandémia a gazdasági szereplők számára szerte a világon, a digitalizációs törekvések terén valóságos robbanás történt az elmúlt időszakban. A legtöbb vállalati fejlesztés éppen erre reagálva született: bővültek a felhőszolgáltatások, hogy ki tudják szolgálni az otthonról dolgozó kollégák tömegeit, erősödtek az IT-biztonsági rendszerek a cégek adatvagyonának védelmében, illetve számos applikáció, belső kommunikációs platform jött létre, mely a széttöredezett szervezetek munkáját segítheti a hibrid munkavégzés során. Ugyanakkor számos izgalmas trend is megjelent a cégek fókuszában, melyek akár már a sci-fi-be illő jövőnk felé vezető lépéseket is jelenthetik. Nézzük, mivel foglalkoznak majd 2022-ben a vállalati technológiák úttörői!

1. Szárnyait bontogatja a metaverzum

Habár most még elsősorban a Facebook közelmúltbeli bejelentése miatt ismerjük leginkább a metaverzum kifejezést, már a vállalati szféra is foglalkozik a virtuális valóság-alapú megoldásokkal. Vajon milyen lehet részt venni egy megbeszélésen távolról, egy mesterséges VR tárgyalóban és úgy prezentálni ötleteinket, mintha fizikailag is jelen lennénk? Leáldozóban van a Zoom és a Teams csillaga? Hamarosan kiderül.

2. Már kreatív feladatokat kap a mesterséges intelligencia

Egyre több helyen találkozhatunk a generatív AI térnyerésére vonatkozó előrejelzésekkel: a technológia alapja az, hogy két, egymástól tanuló mesterséges intelligenciát eresztenek össze, így már nem csak létező szövegek, fotók vagy videók digitalizálására lesznek képesek, hanem teljesen új tartalmakat hozhatnak létre. Nem nehéz belátni, hogyan forradalmasíthatja például a mérnöki munkafolyamatokat az AI, ha egy 2D-s alkatrésztervből pillanatok alatt egy új, 3D-s modellt generál.

3. Döntő tényező lesz az analitika – szó szerint

A mesterséges intelligencia kínálta lehetőségek kiaknázására irányul az AI bevetése a szervezeti döntéshozatali folyamatokban. A technológia segítségével a bekerülő adathalmazból elemzések és modellek készíthetők, de még a különböző szcenáriók kimenetele is megjósolható. Ezzel nem csak a szubjektív tényezők küszöbölhetők ki a döntéseknél, de a vállalatok is sokkal könnyebben alkalmazkodhatnak a bizonytalan üzleti környezethez a gyorsan lefuttatható prognózisoknak köszönhetően.

4. Még mindig az adatok

A Big Data továbbra is óriási értéket és pótolhatatlan információforrást jelent majd a cégeknek, viszont nagyobb hangsúlyt kell fektetniük a benne rejlő lehetőségek kiaknázására, a végeláthatatlan adathalmazok rendszerezésére. Hogy megláthassák az igazán fontos összefüggéseket és hatékonyan állíthassák az üzleti lépések szolgálatába az összegyűjtött információkat, minden eddiginél fejlettebb adatfeldolgozó platformokra lesz szükség.

5. 100%-ban érintésmentes ügyfélkiszolgálás

Számos szolgáltató kezdi feltérképezni azokat a technológiai megoldásokat, melyek lehetővé tennék a teljes mértékben digitális ügyfélélményt, így az interakciók gyakorlatilag egy nyilvános felhőn keresztül mennének végbe, személyes találkozásra és fizikai kontaktusra pedig egyáltalán nem lenne szükség. Versenyképesség, költségoptimalizálás, csökkenő idő- és erőforrásigény – csak néhány előny, melyet a fejlesztés biztosíthat a vállalkozások számára.

Új sebességre kapcsol a licit a jövőt formáló szakemberekért

Ahogy az a fentiekből is világosan látszik, a következő évtizedek innovációit széleskörű tudással és tapasztalattal, de ezen kívül kreatív és nyitott gondolkodással megáldott fejlesztőktől várhatjuk. Már most is a legkeresettebb szakemberek között említhetjük az AI- és felhőmérnököket és az adattudósokat, de továbbra is szükség van a magukat folyamatosan képző Full-Stack és DevOps fejlesztőkre, valamint agilis projektmenedzserekre. A kincset érő tudásért a cégek semmit nem sajnálnak: az angol adatszakértők havi átlagfizetése 2022 tavaszára akár a 68 000 fontos (közel 30 millió forint) álomhatárt is meghaladhatja.

És hogy hogyan lehet megszerezni a legjobbakat? „Már az elmúlt évben is egyre több cég bontogatta szárnyait a digitális toborzás terén, sok helyen megjelentek a chatbotok is, segítve a HR-esek munkáját. A következő időszakban még intenzívebb fejlesztések indulhatnak ebben az irányban, és nem csupán a „hibrid” kiválasztás, hanem a dokumentumkezelés, a belső kommunikáció és a beillesztés terén is. Arra keresnek majd választ ezek a megoldások, hogy hogyan lehet teljes értékű csapatokat formálni olyan kollégákból, akik még soha nem találkoztak” – teszi hozzá Laczkó Gábor.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Mesterséges intelligenciával növekszik a lengyel webshop

A lengyel alapítású eobuwie.pl Közép- és Kelet-Európa egyik vezető cipő-, táska- és kiegészítő kereskedője, Magyarországon ecipo.hu márkanéven ismert. Ahogy a vállalat új piacokra terjeszkedik, úgy válik egyre összetettebbé árukészlete és választéka. A tervezési folyamatok...

Egyre többen aggódnak a digitális lábnyomuk miatt

Az európaiak 82 százalék-a szeretne véglegesen törölni valamit a 2021-es közösségi médiás posztjai közül – derül ki a Kaspersky felméréséből. A legnagyobb arányban a Z-generációs fogyasztók szeretnének levenni valamit a 2021-es posztjaik közül (86%),...

Újabb magyar városokban terjeszkedik az IKEA

A 2021-es pénzügyi év számos kihívást tartogatott a Covid–19 világjárvány miatt, az IKEA 109 milliárd forint teljes kiskereskedelmi forgalommal zárta az időszakot. Ez a megelőző évhez képest majdnem 12%-os növekedést jelent. Az online kereskedelem...

Csúcsot döntött a használtautópiac

Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, közel 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2021-ben. Ez az érték 3,4 százalékkal haladja meg az előző évi szintet: 2020-ban 791 ezer volt a belföldi...

Mobiljukat fizetési terminálként használhatják az UniCredit ügyfelei

A SoftPOS a dinamikusan bővülő európai piacokon és a technológiailag fejlett országokban aktív paytech vállalat, a Nexi által kifejlesztett alkalmazás, amely már az UniCredit Bank üzleti ügyfelei számára is elérhető. Az alkalmazás segítségével a...

Erősíti karitatív sorsjegyértékesítő hálózatát a Szerencsejáték Zrt.

Többéves előkészítő munkát követően biztonságosabbá, gyorsabbá és hatékonyabbá tette sorsjegyértékesítő rendszerét karitatív hálózatában a nemzeti lottótársaság. Digitális eszköz biztosításával a Szerencsejáték Zrt. Európában másodikként biztosította a hálózatban dolgozók részére, hogy online kezeljék készleteiket és...

Munkáltatói díjat nyert a Lidl

A Lidl Magyarország első alkalommal került be a Top Employer minősítéssel rendelkező vállalatok közé. A díjjal a független "Top Employers Institute" azokat a munkáltatókat ismeri el világszerte, akik kiemelkedő munkavállalói körülményeket biztosítanak.Idén a Lidl...

Fékezett a Netflix, lassan jönnek az új előfizetők

A múlt évben 18,2 millióval tudta növelni előfizetői számát a Netflix, ami nem csak 2020-as évben felmutatott bővüléshez képest komoly visszaesés, de a pandémia előtti időszakkal összevetve is. Üzleti szempontból egyébként nem volt rossz...

Így tennék biztonságosabbá az online világot

A jogellenes online termékek, szolgáltatások és tartalmak jobb kiszűrése, az óriásplatformok, például a legnagyobb közösségi felületekre vonatkozó szigorúbb szabályok, valamint a kiskorúak védelmét szolgáló előírások is szerepelnek abban az új rendeletjavaslatban, amit tegnap fogadott...

Új lehetőségeket hoz a Visa felhőalapú platformja

A Visa nemrégiben bejelentette új felhőalapú fizetéselfogadási platformját, a Visa Acceptance Cloudot (VAC), amely forradalmasítani fogja a vállalkozások számára az ügyfelektől érkező fizetések elfogadási módját. A Visa népszerű - okostelefonokat és tableteket fizetési terminállá...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Legendákkal jön a téli olimpia közvetítése

Az Eurosport platformjai lesznek a 2022 évi téli olimpiai játékok közvetítésének otthona, amelynek 107 fős szakértői gárdája több mint 80 olimpiai érmet és 26 aranyérmet számlál. A csapat páratlan betekintést és szakértelmet kínál sportrajongók...

Mesterséges intelligenciával növekszik a lengyel webshop

A lengyel alapítású eobuwie.pl Közép- és Kelet-Európa egyik vezető cipő-, táska- és kiegészítő kereskedője, Magyarországon ecipo.hu márkanéven ismert. Ahogy a vállalat új piacokra terjeszkedik, úgy válik egyre összetettebbé árukészlete és választéka. A tervezési folyamatok...

Egyre többen aggódnak a digitális lábnyomuk miatt

Az európaiak 82 százalék-a szeretne véglegesen törölni valamit a 2021-es közösségi médiás posztjai közül – derül ki a Kaspersky felméréséből. A legnagyobb arányban a Z-generációs fogyasztók szeretnének levenni valamit a 2021-es posztjaik közül (86%),...

Újabb magyar városokban terjeszkedik az IKEA

A 2021-es pénzügyi év számos kihívást tartogatott a Covid–19 világjárvány miatt, az IKEA 109 milliárd forint teljes kiskereskedelmi forgalommal zárta az időszakot. Ez a megelőző évhez képest majdnem 12%-os növekedést jelent. Az online kereskedelem...

Csúcsot döntött a használtautópiac

Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, közel 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2021-ben. Ez az érték 3,4 százalékkal haladja meg az előző évi szintet: 2020-ban 791 ezer volt a belföldi...
- Hirdetés -

CMO

Sokat számít a 30 éves jelenlétünk

Hársfalvi János, marketingvezető, Magyar Suzuki Zrt. - Nagyon nehéz év volt a tavalyi, a hazai piac csökkent is, közel 5 százalékkal. De a kis Suzuki elég nagyot ment. Elégedett vagy, vagy ennél is jobbra...

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A legfenntarthatóbbak között a Schneider Electric

Ismét bekerült a legjobbak közé a Schneider Electric a Corporate Knights által évente összeállított, a legfenntarthatóbb módon működő vállalatokat felsoroló Global 100-as listán.A kanadai média- és kutatócég minden évben több mint 6900 vállalatot vizsgál...

Mesterséges intelligenciával segíti a vízgazdálkodást a Microsoft

A szennyvízkezelés során egy új Microsoft fejlesztés révén előre jelezhető a víz mennyiségének és ezzel a minőségének hirtelen megváltozása. A Microsoft mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldását a hazai központú, biológiai víztisztító rendszereket fejlesztő Organica Water...

Fenntartható projektben az Airbus

Az Airbus szándéknyilatkozatot írt alá Csengtu városával és a Tarmac Aerosave vállalattal Kína első fenntartható, „életciklus” szolgáltatási központjának létrehozására. A megállapodás részeként a cégek a repülőgépek parkoltatása és tárolása mellett karbantartási, felújítási, átalakítási, szétbontási...

DATA