- Hirdetés -

Kiderült, mennyire fenntarthatóak a magyar háztartások

|

- Hirdetés -

A fenntarthatóság, az újrahasznosítás mindennapjaink része, amelyre a fogyasztók jelentős hányada törekszik mind a hétköznapokban, mind az olyan különleges alkalmakkor, mint egy zenei rendezvény. A Sziget Fesztiválon szervezett kerekasztal-beszélgetésben fenntarthatósági szakértők mutatták be a legjobb környezetbarát gyakorlatokat. A résztvevők szerint a lakosság tudatosságát hangsúlyos szemléletformálással, az érintett területek összefogásával lehet növelni.

A Consumer Panel Hungary felmérése szerint a magyar háztartások 34%-a kifejezetten nagy figyelmet fordít a fenntarthatóságra mindennapi döntéseikben. 2023-ban a hazai háztartások egyharmada volt úgynevezett öko-aktív, vagyis olyan vásárló, aki a lehető legtöbbet teszi a hulladékcsökkentés érdekében, és felelősséget érez az iránt, hogy fenntarthatóbb életmódot folytasson. A magyarországi háztartások szerint a fenntartható élelmiszer-ellátási rendszerek biztosításához a két legfontosabb teendő a pazarlás csökkentése (85%) és a hulladékcsökkentés (79%). Az újrahasznosítás a legtöbb háztartásban szinte mindennapos, bevett gyakorlat, a kutatás szerint 87% rendszeresen törekszik erre, vásárláskor pedig 79% választja tudatosan az újrahasznosítható csomagolásokat.

„Az embereknek határozott elképzelésük van arról, hogy mit kell tenniük a fenntarthatóság érdekében, és az újrahasznosítás jó gyakorlata is egyre inkább beépül a hétköznapokba. Ugyanakkor a háztartások még mindig viszonylag keveset tudnak arról, hogy a fenntarthatóság mennyire szerteágazó terület: többnyire pusztán a környezetvédelemmel azonosítják. A tudatosság és tájékozottság növelésére tehát fokozott hangsúlyt kell fektetni” – mondta el Turcsán Tünde, a Consumer Panel Hungary ügyvezető igazgatója.

Tavaly a Szigeten már a PET hulladék közel 70%-át visszagyűjtötték

A Coca-Cola a korábbi évekhez hasonlóan idén is együttműködik Sziget Fesztivál fenntarthatósági kezdeményezéseiben. Most is kihelyezik a korábbi évekből ismert nagyméretű szelektív hulladékgyűjtő konténereket és önkéntesekkel is segítik a későbbi újrahasznosítás megvalósulását. Mindez összhangban van a vállalat World Without Waste (Hulladékmentes Világ) globális fenntartható csomagolási törekvésével, amely a csomagolás teljes életciklusára összpontosít; kezdve a palackok és dobozok tervezésétől a gyártáson keresztül egészen az újrafelhasználásig és újrahasznosításig.

„A Sziget Fesztiválon továbbra is nagy energiát fordítunk a környezettudatosságra és a fenntarthatóságra: hiszünk abban, hogy szervezők, együttműködő partnerek és fesztiválozók közösen képesek vagyunk elérni, hogy a rendezvény ökolábnyomát hatékonyan csökkentsük. Ennek részeként többek között arra törekszünk, hogy minden újrahasznosítható tárgy a megfelelő hulladékgyűjtőbe kerüljön és így a körforgás részévé váljon. A tavalyi évben kalkulációink szerint, 7,71 tonna PET hulladék keletkezett a Szigeten, és ebből 5,2-t sikerült visszagyűjteni, ami a teljes mennyiség 68%-a. Erre mindannyian büszkék lehetünk. Nagyon örülünk annak, hogy a Coca-Colában olyan partnerre találtunk, amely évről-évre hozzájárul ezekhez az eredményekhez” – mondta el Dominus Ákos, a Sziget fenntarthatósági menedzsere.

Még több újrahasznosítás jön a visszaváltási díjas csomagolásoknak köszönhetően

A fesztiválon megrendezett kerekasztal-beszélgetésen szó esett a július 1. óta érvényben lévő visszaváltási rendszerről (Deposit Return System – DRS) is. A résztvevők egyetértettek abban, hogy a nem visszaváltható, de újrahasznosítható csomagolóanyagok visszagyűjtése mellett a DRS hatékonyan segíti az újrahasznosítást. Bikfalvi Istvánné, a Magyar Ásványvíz Szövetség és Terméktanács főtitkára szerint a rendszer itthon is látványos eredményeket hozhat. „A visszaváltási rendszerek magas visszagyűjtési arányt értek el azokban az országokban, ahol már bevezették őket. Tiszta, egységes folyamat révén kiváló minőségű, élelmiszer-minőségű újrahasznosított anyagot biztosíthatnak, emellett hozzájárulhatnak az EU a klímával kapcsolatos célkitűzéseihez is, például azáltal, hogy a zárt körfolyamatú újrahasznosításnak köszönhetően csökkentik az új alapananyagok iránti igényt. Tagvállalataink üdvözlik a visszaváltási rendszer hazai bevezetését, melyet követően folytatnunk kell a véleményformálást, a tudatosság erősítését, ráadásul közösen, a lehető legszélesebb célcsoportot elérve.”

A DRS hazai, júliusi indulása kapcsán Runtág Tivadar, a MOHU operatív vezetője hozzátette: „Nemzetközi tapasztalatok bizonyítják, hogy a DRS az egyik leghatékonyabb módszer az italcsomagolások visszagyűjtésének növelésére. A fogyasztók kényelmét jelenleg országszerte mintegy 1600 üzlethelyiségben 3000 visszaváltó automata szolgálja és már több mint 1200 regisztrált kézi visszaváltó pont is várja őket. A kézi visszaváltó pontok és a HORECA (vendéglátók) esetében 83 darab járműbe épített visszaváltó automata (mobil RVM) végzi a visszagyűjtést az ország 7 regionális telephelyéről. A kereskedői visszaváltást egyébként a Szigeten is ezek a mobil RVM-ek is segítik. Már teszteljük a fesztiválokra vihető gépi visszaváltást is: azt tervezzük, hogy jövőre a Szigetre is elhozzuk. Ami a rendszer eddigi eredményeit illeti, augusztus elejére a visszaváltások száma már napi négymillióra rúgott. Nagyjából minden ötödik visszaváltásnál használták eddig a REpont alkalmazást, saját bankszámlára utalva a visszaváltási díjat, naponta több mint 300 ezer sikeres tranzakció történik.”

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kemény csatákkal indítja az őszt a Sport TV

A Fradi és Győr duplával rúgja be az ajtót a női kézilabda Bajnokok Ligája 2024-25-ös szezonja a Sport1-en. Mindkét zöld-fehér sztárcsapatra dán ellenfél vár az első fordulóban. Férficsapataink, a Szeged és a Veszprém jövő...

Újabb lehetőséget kapnak az online platformok felhasználói

Bővült a jogorvoslati lehetőségek köre az online platformok egyes, felhasználókat negatívan érintő intézkedéseivel szemben az Európai Unió digitális szolgáltatásokról szóló rendeletének átültetését követően. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnöke hozzátette, ezentúl már...

Így kelti új életre a műanyaghulladékot a SPAR

Éves szinten összesen 150 tonna, a saját hálózatában keletkező műanyaghulladékból készülnek újrahasznosítható bevásárlótáskák a SPAR Magyarország számára. A vállalat ezzel nagy lépést tett a keletkező hulladékfóliák ésszerű újrahasznosítása érdekében és jelentősen mérsékli a megsemmisítésre...

Kiderült, mit díjaznak a munkavállalók

A magyar munkavállalók számára is a bér az elsődleges motivációs tényező, de egyre előkelőbb helyen szerepelnek az olyan juttatási formák is, amelyek a fizikai, mentális és szociális jóllétet is támogatják. „Erre a halmazra munkáltatóként 2024-ben...

Kiderült, milyen csapatot erősít Jürgen Klopp

Kiderült milyen szerepben láthatjuk a közeljövőben Jürgen Kloppot. A Liverpool FC volt világhírű edzője a MediaMarktSaturn csapatát választotta: a jövőben a márka első nemzetközi brand nagykövete lesz mind a 11 országban, ahol a cég...

Jönnek az NFL meccsek a Network4 csatornáin

Pénteken hajnalban elindult az NFL új szezonja, az amerikai futball-bajnokságot idén is a Network4 Media Group platformjain követhetik a hazai rajongók. Fordulónként legalább hét mérkőzés kerül képernyőre, a közvetítő stáb pedig újabb szakemberekkel bővült....

Ide repülnek ősszel a pihenni vágyó magyarok

Róma az örök kedvencek egyike, a Kiwi.com foglalási adatai alapján az őszi hónapokban ide repülhet a legtöbb magyar. Albánia fővárosa pedig az új felfedezett, tavalyhoz képest már kétszer annyi magyar vett Tiranába repülőjegyet a...

Támogatásokról és frekvenciákról is döntött a Médiatanács

Több mint 80 millió forintnyi támogatást ítélt meg médiaszolgáltatóknak a Médiatanács, emellett több baranyai rádiós frekvencia sorsáról is döntött a testület. A Rádió 1-et ismét bírságolták, és három esetben is a letelepedés helye szerint...

Idén már kétezernél is több résztvevőt várnak a Marketing Summitra

Idén már négy színpadon zajlanak majd a Marketing Summit programjai, aki pedig lemarad valamiről, az utólag is visszanézheti majd az előadásokat – mondta el Hinora Ferenc. Az év szakmai és üzleti eseményét szervező Magyar...

Cannes-ban lesz a Hunyadi sorozat bemutatója

A MIPCOM Cannes keretében lesz a Hunyadi János életéből készülő 10 részes sorozat premierje. A magyar produkció Európa legfontosabb televíziós és filmes szakmai rendezvényén vörös szőnyeges bemutatót kap a magyar produkció – jelentették be...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Erre számíthatunk a lakótelepi lakások piacán

A lakótelepek – bár ezeknél is volt forgalom-visszaesés és néhol árcsökkenés – viszonylag jól viselték a lakáspiaci megtorpanást, tűnik ki a KSH és a NAV legfrissebb adataiból. Ezek alapján az OTP Ingatlanpont szakértője úgy...

Kemény csatákkal indítja az őszt a Sport TV

A Fradi és Győr duplával rúgja be az ajtót a női kézilabda Bajnokok Ligája 2024-25-ös szezonja a Sport1-en. Mindkét zöld-fehér sztárcsapatra dán ellenfél vár az első fordulóban. Férficsapataink, a Szeged és a Veszprém jövő...

Újabb lehetőséget kapnak az online platformok felhasználói

Bővült a jogorvoslati lehetőségek köre az online platformok egyes, felhasználókat negatívan érintő intézkedéseivel szemben az Európai Unió digitális szolgáltatásokról szóló rendeletének átültetését követően. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elnöke hozzátette, ezentúl már...

Így kelti új életre a műanyaghulladékot a SPAR

Éves szinten összesen 150 tonna, a saját hálózatában keletkező műanyaghulladékból készülnek újrahasznosítható bevásárlótáskák a SPAR Magyarország számára. A vállalat ezzel nagy lépést tett a keletkező hulladékfóliák ésszerű újrahasznosítása érdekében és jelentősen mérsékli a megsemmisítésre...

Kiderült, mit díjaznak a munkavállalók

A magyar munkavállalók számára is a bér az elsődleges motivációs tényező, de egyre előkelőbb helyen szerepelnek az olyan juttatási formák is, amelyek a fizikai, mentális és szociális jóllétet is támogatják. „Erre a halmazra munkáltatóként 2024-ben...

Don't Miss

Változás a feat. vezetésében

Béky Patrik társ-kreatívigazgatói szerepkörben folytatja pályafutását a feat.-nél 2024. őszétől. A szakember feladata Persely Tamás (kreatívigazgató, tulajdonos) mellett az ügynökség kreatív divíziójának irányítása, projektjeinek teljes körű szakmai vezetése, valamint a csapat munkájának innovációs fejlesztése...

Új vezetővel erősít a K&H

2024. augusztus 26-tól Bodor Tibor vette át a K&H Vállalati divíziójának irányítását, valamint tagja lett a K&H vezetői bizottságának is. A K&H Vállalati divíziójának vezetését 2024. augusztus 26-tól Bodor Tibor vette át és személyével bővült...

Mészáros Péter a Hello Agency-nél folytatja

A hazai reklámipar egyik meghatározó szakértője és stratégája új ügynökségnél folytatja pályafutását: 2024 augusztusától Kreatív stratégiai koordinátorként erősíti a Hello Agency-t. Péter korábban a Positive Adamsky Creative Head of Copywriting pozíciójából érkezett, ahol számos...

Rangos nemzetközi díjat nyert a magyar borászat

A Red Dot Awards a világ legnagyobb és legtekintélyesebb dizájn és formatervezési díja, amelyre minden évben tízezernél is többen pályáznak a világ több mint 50 országából. Idén a Pátzay Borbirtok címkéi is díjat kaptak,...

Az FC Barcelona a HMD-t választotta

Flick, Olmo, Romeu, Victor, Roebuck... Az FC Barcelonánál az elmúlt pár hónapban számos kiemelkedő újoncot köszönthettek, és az átigazolási időszak vége felé egy új támogató is befutott: mától a Human Mobile Devices-ra (HMD) is...