A magyarok nagy része műfenyővel készül az ünnepekre, nem jellemző az ételpazarlás, és a húsmentes karácsonyi menüre is egyre nagyobb a nyitottság. Ám a kézzel készített, illetve másodkézből beszerzett ajándékok még kevésbé vannak előtérben, és a fenntartható csomagolásról is van még mit tanulni – derül ki az IKEA legfrissebb kutatásából, ami a magyarok karácsonyi szokásait mérte fel.
Az ünnepek közeledtével minden évben felmerül a téma, hogy melyik a jobb megoldás. A több éven át használható, de műanyag fenyő, vagy a kevésbé környezetbarát, de illatozó élőfenyő? A felmérés szerint a magyarok közel fele, mintegy 45,8 százaléka a műfenyő mellett dönt, míg a megkérdezettek 36 százaléka vágott fával ünnepel. A többi válaszadó földlabdás fenyőt vásárol (8,8 százalék), mely később visszaültethető a természetbe, vagy más, kreatív alternatív megoldásokhoz nyúl (3,3 százalék), mint például a könyvekből állított „fenyőfa”, vagy a falra, karácsonyfa alakjában felhelyezett izzósor. A válaszadók között vannak, de csak nagyon kevesen, akik egyáltalán nem állítanak fát (5,5 százalék).
Gyakran az előkészületek legnagyobb fejfájást okozó része, ám mégis az együtt töltő idő egyik fénypontja a karácsonyi vacsora. A faállítási szokások mellett a kutatásból az is kiderült, hogy a magyarok továbbra is inkább tradicionálisan húsos ételeket főznek az ünnepek alatt. A megkérdezettek 27 százaléka állítja, hogy soha nem főz húsmentesen karácsonykor, 51 százalék viszont néha ugyan húsmentes fogással is készül, de nem ez a fő szempont a menü kitalálásakor. Velük ellentétben csupán a válaszadók 12,7 százaléka az, aki minden évben húsmentesen főz, és hozzájuk csatlakozik további 8,1 százalék, amennyiben vegetáriánus vagy vegán vendég érkezik hozzájuk. A húsmentes karácsony iránti nyitottság leginkább a 18-26 év közötti fiataloknál figyelhető meg a kutatás szerint.
A kutatás eredményei alapján a magyarokra nem jellemző a karácsonyi ételpazarlás, vagy az ünnepek alatt megemelkedett élelmiszer-hulladék előállítás. A válaszadók többsége, 41,7 százaléka lefagyasztja, és később elfogyasztja a karácsonyról megmaradt fogásokat, míg 36 százalék saját bevallása szerint úgy főz, hogy egyáltalán nem is hagy maradékot.
Az ajándékozás elengedhetetlen része a szeretet ünnepének. A digitális világból kissé kiszakadva, a minőségi együtt töltött idő és az élmények ajándékozása is egyre inkább fókuszba kerül, az ajándékbontás a karácsonyfa alatt továbbra is fontos része az ünnepi idillnek. Ám ez meglehetősen sok hulladéktermeléssel járhat, ha nem figyelünk oda. A válaszadók majd kétharmada (66 százalék) általában klasszikus karácsonyi csomagolópapírt használ, ami az ajándékról letépve sokszor egyből a szemetesben landol. Ugyanakkor 44,6 százaléka dönt olyan ajándéktasak vagy ajándékdoboz mellett, amit a következő évben újra használni lehet. Sőt minden tizedik ember már kifejezetten újrahasznosítható csomagolópapírt vásárol. A megkérdezettek mindössze 13 százaléka állítja, hogy inkább be sem csomagolja az ajándékokat.
De mit is szeretnénk becsomagolni? Habár ezen a fronton is van némi nyitottság, hiszen a válaszadók több mint fele (54 százalék), bevallása szerint néha készít saját kezűleg ajándékot, használt darabokban már nem szívesen gondolkodnak. 64 százalékuk soha nem szokott másodkézből ajándékozni.