- Hirdetés -

Kiderült mi motiválja a hazai IT fejlesztőket

|

- Hirdetés -

A tavalyi évhez képest eddig 57 százalékkal több nyitott techpozíciót kínáltak a cégek 2020-ban, de vajon merre tartanak a magyar fejlesztők az új évtizedben? A magyar IT-sokat a sikervágy motiválja leginkább, imádnak alkotni és szakmai közösségekhez tartozni, miközben hajtja őket a tudásszomj: 75 százalékuk szeretne újabb programnyelveket elsajátítani – derült ki a Braining Hub felméréséből.

A Stylers információ-technológiai cégcsoport tavasszal a hazai vállalatvezetők körében készített felmérést, melyből kiderült, hogy bár a döntéshozók többsége elkötelezett a digitális transzformáció iránt, mégis komoly kihívást jelent számukra a megfelelő informatikai szakértelem hiánya. Továbbra is kulcsfontosságú tehát a magyar vállalkozások versenyképességének szempontjából a kiváló IT-szakemberek megszólítása, felvétele és megtartása. A Stylershez kapcsolódó IT oktatási centrum, a Braining Hub most a magyar IT fejlesztőket kérdezte arról, hogy mi motiválja őket leginkább, milyen szakmai csúcsokat szeretnének megmászni, illetve milyen területen és hogyan szeretnék továbbképezni magukat. A nem reprezentatív kutatásban jellemzően fővárosi szakemberek (80%) mondták el véleményüket, a kitöltők többsége pedig tapasztaltabb szakember, senior vagy medior full stack fejlesztő volt.

Egészséges önbizalom: a magyar IT-s a legjobb akar lenni

A megkérdezett fejlesztők nagy részét az anyagi előnyökön és a tudásszomjon túl az motiválja, hogy nagyobb szabadságuk legyen munkájuk során. Kiemelten fontos számukra az értékteremtés, a projektekre nem egyszerű kódolási feladatként tekintenek, sokkal inkább egy alkotási folyamatként. A válaszadók többsége számára kifejezetten vonzó, hogy a legjobbak között tartsák számon a szakterületükön, a sikervágy a fejlesztők 44%-a szerint a legjelentősebb motivációs tényező.

“Azt látjuk, hogy alapvetően háromféle karrierút áll a fejlesztők előtt: vannak, akik a lehető legszélesebb szakmai ismereteket igyekeznek megszerezni a pályájuk elején, ezt később informatikai projektek tervezésénél hasznosíthatják, például architect vagy business analyst pozíciókban. Mások inkább egy konkrét szakmai témában mélyednek el és válnak igazi szaktekintéllyé, és vannak olyan IT-szakemberek, akiket inkább a projektek humán aspektusai érdeklik, belőlük lesznek a team leadek, project managerek, product ownerek – vagy akár cégalapítók. Abszolút személyiségfüggő, hogy kinek mi válik be, de az biztos, hogy az informatikus szakma már régen nem az a zárt, rugalmatlan terület, ami az emberek fejében él” – mondja Laczkó Gábor, a Braining Hub IT oktatási centrum ügyvezetője.

Fontos a közösség és az önfejlesztés – akár a Facebookon is

A magyar programozók emellett tisztában vannak azzal is, hogy elengedhetetlen a tudásuk folyamatos bővítése és a naprakész tudásanyag megszerzése, így a tanulás és az önfejlesztés is előkelő helyen szerepel a szakmai célok között. A felmérésben résztvevő informatikusok ehhez szívesen választják az online fellelhető ingyenes anyagokat és kurzusokat, ugyanakkor sokan kiemelték azt is, hogy ha valamilyen problémába ütköznek, gyakran fordulnak ismerőseikhez, kollégáikhoz segítségért. Elsősorban a közvetlen kommunikációt részesítik előnyben, és ha tehetik, egy kávé mellett, személyesen kérnek szakmai tanácsot a pályatársaktól.

A közösségi média meglepően népszerű a hazai fejlesztők körében, a megkérdezettek közel 62%-a tagja valamilyen IT-val foglalkozó Facebook csoportnak. A válaszadók szívesen használják szakmai célokra a közösségi oldalakat, aktuális híreket, eseményeket és oktatóanyagokat is gyakran osztanak meg. A LinkedInen főként az üzenetben kapott megkeresésekre válaszolnak, illetve munkakeresésre, kapcsolatépítésre használják ezt a platformot – nagyon helyesen.

Képzések: a jövő kulcsterületeit tekintve még van lemaradás

A Braining Hub felmérése arra is kitért, hogy milyen területeken képeznék magukat a jövőben az IT-szakemberek. A megkérdezettek döntő többsége a programozási nyelvek (75%), keretrendszerek (65%), és a DevOps, konténerizáció (51%) területe mellett tette le a voksát, és 1-2 napos intenzív tréningekre, néhány órás problémafókuszú interaktív workshopokra, illetve akár hónapokon át tartó, részletesebb tudást nyújtó képzésekre is szívesen beiratkoznának. Arra a kérdésre, hogy online vagy személyesen vennének-e részt egy képzésen, kiegyenlített volt a válasz: 53%-uk inkább online, míg 47%-uk inkább személyesen képezné magát – ebből is látszik, hogy meglepően nagy az igény a személyes szakmai diskurzusra.

„Fontos megjegyezni, hogy a következő évtized kulcsterületei, a mesterséges intelligencia és a data science sem fértek fel a dobogóra a legfontosabb szakmai célok közé, napjaink „legforróbb” IT-területe, a kibervédelem pedig kifejezetten rosszul szerepelt a megkérdezett szakemberek körében. A nemzetközi tapasztalatok egyértelműen mutatják, hogy erre a tudásanyagra égető szükség lesz az előttünk álló években, így kifejezetten fontos lesz tudatosan ebbe az irányba terelni a fejlesztőket. Ebben nagy szerepe van a munkáltatóknak, akik plusz motivációként az egész IT-csapatukat elküldhetik egy-egy továbbképzésre, ezzel tulajdonképpen két legyet üthetnek egy csapásra – hangsúlyozza Laczkó Gábor.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jótékony akcióban a Wolt

Milliós értékben vásárolhat a János Kórház gyermeksebészeti osztálya eszközöket abból a felajánlásból, amit a Wolt Magyarország juttatott el számukra. A Wolt közel 200 irodai munkatársa Mikulás napján futárnak állt néhány órára, az általuk kézbesített...

Fákat ültet Budapesten a Főtaxi

A 10 millió Fa Alapítvánnyal együttműködve folytatja több éve futó faültetési programját a Főtaxi, ezúttal kifejezetten Budapest legforgalmasabb területeire koncentrálva. A szervezet szakmai irányításával olyan koros, azaz előnevelt, lombos fák ültetésére kerül sor, amelyek...

Csúcson a családi vállalkozások

Az egészségügyi vészhelyzet ellenére továbbra is a gazdaság kulcsszereplői maradtak a családi vállalkozások – derül ki az EY és a svájci St. Gallen Egyetem friss Global Family Business Index rangsorából. A világ 500 legnagyobb...

Idén sem lesz Kevin nélkül karácsony

Családi filmek a közös tévénézős estékhez, karácsonyi mesék, romantikus és lebilincselő mozik, klasszikusok, akció, szerelem, humor – ez mind-mind megtalálható a TV2 Csoport csatornáin, és persze jön a Reszkessetek betörők a TV2-n.A TV2 -...

Díjazták Magyarország legbátrabb nőit

„A bátorság nem azt jelenti, hogy nem félünk. Hanem hogy a félelem ellenére megyünk tovább” – mondta D.Tóth Kriszta, a díjat alapító WMN magazin tulajdonosa az ötödik SzuperWMN-gálán, amit a Nemzeti Táncszínházban rendeztek meg...

Milliós kárt okoz a Facebook-letiltás

A hazai kkv-k harmadát tiltotta már le a Facebook, ezeknek a cégeknek az 55 százaléka semmilyen magyarázatot nem kapott, miközben egy letiltás által okozott átlagos kár közel 1,2 millió forint volt – derül ki...

Foci, COVID és Squid Game – ezekre kerestek a magyarok

Ismét kiadta az év keresési trendjeit felsorakoztató listáját a Google, amiből kiderül, hogy idén a foci, a koronavírus, és egy dél-koreai sorozat mozgatta meg leginkább a hazai netezőket, legalábbis ezekre kerestek rá legtöbben. A...

Így vásárolnak a magyarok karácsonyra

A lakosság több mint 61 ezer forintot költ idén karácsonyi ajándékokra – ez derül ki a Magyar Bankholding által készített piackutatásból. 2021-ben a vásárlók csaknem 40 százaléka hitelből finanszírozza a karácsonyi ajándékokat, 38,5 százalékuk...

Így lehet biztonságos a netes vásárlás

Az ünnepi időszak lehetőséget biztosít a zavarosban halászó bűnözőknek, hogy egy kis extra bevételhez jussanak, ezért ilyenkor megszaporodnak az adathalász e-mailek és az átverős oldalak is – figyelmeztet a G DATA.A Black Friday őrület...

Új részekkel jön az UniCredit podcastja

Pénzügyekről, nyakkendő nélkül címmel indított podcastot az UniCredit Bank 2021 első felében, mely most egy második évaddal folytatódik. A sorozat célja, hogy a fenntarthatóság vállalati szempontú megközelítését, az ESG szemléletmódot közelebb hozzák a hallgatókhoz.A...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Rengeteg karácsonyi film készült idén

Rekordszámú, több mint 200 új karácsonyi mozifilm és televíziós produkció készült idén. Az imdb.com nemzetközi filmes adatbázis szerint 2016-ban csupán ennek fele, 2011-ben pedig negyede született. A rengeteg karácsonyi film jórészt annak köszönhető, hogy...

Jótékony akcióban a Wolt

Milliós értékben vásárolhat a János Kórház gyermeksebészeti osztálya eszközöket abból a felajánlásból, amit a Wolt Magyarország juttatott el számukra. A Wolt közel 200 irodai munkatársa Mikulás napján futárnak állt néhány órára, az általuk kézbesített...

Fákat ültet Budapesten a Főtaxi

A 10 millió Fa Alapítvánnyal együttműködve folytatja több éve futó faültetési programját a Főtaxi, ezúttal kifejezetten Budapest legforgalmasabb területeire koncentrálva. A szervezet szakmai irányításával olyan koros, azaz előnevelt, lombos fák ültetésére kerül sor, amelyek...

Csúcson a családi vállalkozások

Az egészségügyi vészhelyzet ellenére továbbra is a gazdaság kulcsszereplői maradtak a családi vállalkozások – derül ki az EY és a svájci St. Gallen Egyetem friss Global Family Business Index rangsorából. A világ 500 legnagyobb...

Idén sem lesz Kevin nélkül karácsony

Családi filmek a közös tévénézős estékhez, karácsonyi mesék, romantikus és lebilincselő mozik, klasszikusok, akció, szerelem, humor – ez mind-mind megtalálható a TV2 Csoport csatornáin, és persze jön a Reszkessetek betörők a TV2-n.A TV2 -...
- Hirdetés -

CMO

Már létező folyamatokat erősített fel a COVID

Hunyady Beatrix Euronics, marketingigazgató Az év vége kiemelt időszak a kereskedelemben, milyen kampánnyal készül az Euronics? A november-december értékesítés szempontjából az év 2 legfontosabb hónapja a műszaki kereskedelemben, a tavalyi évben a teljes céges árbevételünk közel 30...

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A bolygónkért kampányolnak az influenszerek

A magyar háztartásokban keletkező újrahasznosítható hulladék több mint fele műanyag. Egy korábbi felmérés szerint az emberek többsége tisztában van az újrahasznosítás fontosságával, azt azonban már kevesebben tudják, hogy nem mindegyik csomagolóanyag alkalmas a maradéktalan,...

Zöld Bank Díjat nyert az MKB

A Magyar Bankholding csoport tagja, az MKB Bank kapta az MNB 2021-es Zöld Bank Díját. A jegybank a Zöld Pénzügyek Díjakat az ökológiai lábnyom csökkentéséért legtöbbet tevő hitelintézeti, befektetési és biztosítási intézményeknek osztja ki...

Elismerték a Coop energiatudatosságát

A 2018-2019-2020-as évek után idén ismét Energiatudatos Vállalat védjeggyel ismerték el a Coop Gazdasági Csoport fejlesztéseit. A kitüntető címet a köztársasági elnök által fővédnökölt, az Országgyűlés Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanácsa által védnökölt, a Magyar...

DATA