- Hirdetés -

Kiderült, mi számít leginkább a munkahelyválasztásnál

|

- Hirdetés -

A fizetés mértéke, valamint a jó közösség és légkör kortól függetlenül prioritásként jelenik meg a munkavállalóknál, harmadikként azonban az X generáció tagjai a munkahely és lakóhely közötti ingázást szeretnék minimalizálni (70%), az Y-osok rugalmas munkarendre vágynak (50%), a legfiatalabbak pedig a cég értékrendjét mérlegelik munkahelyválasztásnál. A munkaerőpiacon jelenleg aktív három generáció munkával és munkahellyel kapcsolatos attitűdjeit, tapasztalatait vizsgálta legújabb felmérésében a Profession.hu.

A Profession.hu a munkaerőpiacon aktív korcsoportok, az X (1965-1979), Y (1980-1994) és Z (1995-2004) attitűdjeit vizsgálta a munkahellyel és munkavállalással kapcsolatban egy, a generációk méretére reprezentatív mintán.

Az Z generáció képviselői könnyen elindították karrierjüket

A legidősebb generációba tartozók valamivel több mint fele nyilatkozta, hogy annak idején mindössze egy hónap leforgása alatt megtalálta első munkahelyét, miközben 17 százalékuknak ez legalább egy évébe telt. A náluk eggyel fiatalabb Y generáció esetében már fordított ez az arány: e csoport tagjai között azok vannak többségben (34%), akiknek legalább egy évébe telt pályakezdőként a munkaerőpiacon való elhelyezkedés, 26 százalékuknak pedig ehhez kevesebb, mint egy hónapra volt szüksége. A legfiatalabbak esetében nagyobb szórást láthatunk e tekintetben: közel harmaduk legalább egy évig kereste első állását, de inkább jellemző rájuk, hogy 1-3 hónap alatt találták rá erre.

A munkával töltött évek alatt a korcsoportok munkahelyeinek számánál megfigyelhető, hogy a Z generációsok körében – korukból kifolyólag – magasabb azok aránya, akik jelenleg még az első vagy a második munkahelyükön vannak, illetve azoké, akik még nem is dolgoztak, azonban a két idősebb munkaerőpiaci csoport között nincs számottevő különbség e téren. A munkatapasztalattal rendelkező válaszadók körében az X és az Y generációsok 12, illetve 13 százaléka dolgozik jelenleg is az első munkahelyén, míg a Z generációsok 22 százaléka. Ennél már jóval nagyobb az eltérés a tíz, vagy annál is több munkahelyet kipróbáltak esetében: X generációnál ez 15%, az Y generációnál 9%, a legfiatalabb munkavállalói csoport esetében pedig mindössze 1%.

Átlagosan 300 000–400 000 forintos havi nettó bér az elvárás

Az életkorral és a munkával töltött évek számával emelkedik a munkavállalók bérigénye is. Átlagosan 300 000–399 000 forint az elvárt nettó havi fizetés, amivel a többség elégedett lenne jelenlegi helyzetében. Új munkahely megpályázásakor a Z generáció tagjai 200-299 000 forintot jelöltek meg a legtöbben (33%), de jelentős az ambiciózusabbak aránya is, akik 400 000–499 000 forinttal lennének inkább elégedettek (27%).

A béren kívüli juttatások terén is láthatunk eltéréseket a generációk preferenciáiban. A juttatásként kínált mobiltelefon a Z generáció számára a legfontosabb: 16 százalékuk említette ezt elvárásként, miközben a másik két korcsoportnál ez az érték mindössze 4-5%. A munkába járás költségeinek megtérítése korosztálytól függetlenül lényeges – tízből négy munkavállaló jelölte fontosként ezt a hozzájárulási formát. Az oktatás támogatását a Z generáció tagjai nagyobb arányban választották, ha nem is a legfontosabb, de kiemelt juttatásként – 29 százalékuk jelölte meg ezt az elemet, szemben a másik két munkaerőpiaci csoport 8 (X), illetve 15 százalékával (Y).

A juttatásként szóba jöhető plusz szabadság lehetősége a korral együtt csökken, hiszen számít, hogy alaphelyzetben mennyi szabadnappal rendelkezik a munkavállaló: a Z generáció képviselőinek jelentős része fontos juttatásnak tartja (41%), az Y generációsoknak csak 33 százaléka vélekedik erről így, a legidősebbeknek pedig mindössze negyede.

Kortól függetlenül a fizetés mértéke és a munkahelyi közösség a legfontosabb

„A fizetés mértéke mindhárom generáció esetében a legfontosabb motiváló tényező, 80-82 százalék közötti arányban ezt jelölték meg a válaszadók. A második helyen a jó munkahelyi közösség és hangulat áll, amely kapcsán szintén hasonlóan gondolkoznak a különböző korú munkavállalók. Ezt követően azonban eltérően alakul a preferencia-sorrend: a legidősebbek számára a munkahely és lakóhely távolsága kerül be harmadik legfontosabb szempontként (70%), míg az Y generációnál a rugalmas munkarend (50%) szintén, míg a Z generációnál pedig a kellemes irodai környezet és a cég által képviselt értékek is számítanak" – magyarázza Dencső Blanka, a Profession.hu piackutatási és üzletfejlesztési szakértője.

Az elvárásokkal párhuzamosan a munkahelyváltás mögött meghúzódó legfontosabb indokok mindhárom csoport esetében azonosak: a rossz munkahelyi hangulat és közösség, a fizetés csökkentése, valamint a túlterheltség az, ami miatt felmondanának. A Z generáció képviselői között a többiekhez képest kimagasló arányban vannak azok, akik az előrelépés lehetőségének hiánya (36%) és/vagy a karrierben való megrekedés miatt (22%) mondanának fel. Az X és Y generáció tagjai legalább 20, de inkább 50 százalékkal, míg a Z generáció képviselői már maximum 20 százalékkal magasabb fizetésért is hajlandóak lennének munkahelyet váltani, a jelenlegivel azonos munkakör és várható feladatok biztosítottsága mellett.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Így védhetjük a szemünket mobilozás közben

A jó idővel jön a napsütés is, amitől gyakran nehezebb látni a kijelzőnket. Ilyenkor hajlamosak vagyunk felhúzni a fényerőt, ami azonban hosszútávon káros lehet szemünknek. A HONOR összeszedett pár általános tippet arról, hogy –...

Új kreatív platformot kapott az Euronics

Mellébeszélés nélküli reklámfilmekkel indul útjára az Euronics új kreatív platformja. Április közepén debütál az a 11 reklámfilm is, amelyek alapja az őszinteség és az önreflexió. A filmek különböző, ismerős szituációkat mutatnak be mellébeszélés nélkül,...

Nagyon pörög a hazai lakáspiac

A múlt év végére megállt a magyar lakáspiac forgalmának hanyatlása – ezt mutatják az Eurostat legfrissebb, bár egyelőre még csak előzetes adatai. A nemzetközi összevetésből az is kitűnik, hogy bármily nehezek is voltak az...

A tévé előtt szurkolhatunk a női hoki válogatottnak

A férfi Divízió I/A-s jégkorong-világbajnokság előtt a női nemzeti csapatunk Ausztriában zajló Divízió I/A-s vb-je is képernyőre tűzi a Sport TV és az AMC Mikro Magyarországon. A magyar válogatott komolyan készül a viadalra, és...

Ezért nem érdemes otthon őrizgetni a használt mobilokat

Bár látható javulás, a magyarok több mint fele még mindig otthon tárolja használaton kívüli, régi mobiltelefonját – derült ki a Yettel legutóbbi országos, reprezentatív kutatásából. A milliónyi fiókban heverő mobilkészülékből rengeteg értékes anyag újra...

Ismét díjat nyert a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér

A magyar főváros légikikötője ismét elnyerte a Skytrax „Kelet-Európa legjobb repülőtere” címét a World Airport Awards díjátadón. Az idei már zsinórban a tizenegyedik alkalom, amikor a Budapest Airport az utasok visszajelzése alapján kiérdemelte a...

Hétfőn indul az első közösségi talkshow

Készülj fel az inspiráló beszélgetésekre, hétfőn 21 órakor ugyanis érkezik hazánk első közösségi talkshowja, a Ki vele! A WMN és VIASAT3 közös műsorának két moderátora, Csepelyi Adrienn és Krajnyik Cintia nem félnek megragadni az...

Érdekes játékkal készül a Vivicittára a Szentkirályi

Egyedi módon hívja fel a futók és a látogatók figyelmét a folyadékpótlás fontosságára a Szentkirályi ásványvíz. A Telekom Vivicittá Félmaraton hivatalos hidratációs partnere az április 20-21-én zajló futóünnepen egy 50 négyzetméteres, interaktív hidratációs társasjátékkal...

Akcióban a Disney és a National Geographic

A The Walt Disney Company és a National Geographic egy új, több platformra kiterjedő globális kampányt indít a Föld napja alkalmából. Az Otthonunk nevet viselő kezdeményezés olyan programokat mutat be filmkészítők, történetmesélők közreműködésével, melyek...

Közel félmilliárd forintnyi támogatásról döntött az NFI

Televízió és stream szolgáltatásra készülő filmek gyártásának támogatásáról döntött a Nemzeti Filmintézet (NFI). Az összesen 456,49 millió forintnyi támogatásban részesülő alkotások között szerepel Csehov egyik legismertebb darabjának tévéfilm feldolgozása kiváló szereposztással, valamint a magyar...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új éttermet nyitott a Burger King

Második éttermét nyitja a Burger King Zala vármegyében, Zalaegerszeg mellett most már Nagykanizsán is élvezhetik a burger rajongók az eredeti WHOPPER élményt. A belvárosban található étterem fejlesztése tavaly júliusban indult, a közel 1 milliárd...

Így védhetjük a szemünket mobilozás közben

A jó idővel jön a napsütés is, amitől gyakran nehezebb látni a kijelzőnket. Ilyenkor hajlamosak vagyunk felhúzni a fényerőt, ami azonban hosszútávon káros lehet szemünknek. A HONOR összeszedett pár általános tippet arról, hogy –...

Új kreatív platformot kapott az Euronics

Mellébeszélés nélküli reklámfilmekkel indul útjára az Euronics új kreatív platformja. Április közepén debütál az a 11 reklámfilm is, amelyek alapja az őszinteség és az önreflexió. A filmek különböző, ismerős szituációkat mutatnak be mellébeszélés nélkül,...

Nagyon pörög a hazai lakáspiac

A múlt év végére megállt a magyar lakáspiac forgalmának hanyatlása – ezt mutatják az Eurostat legfrissebb, bár egyelőre még csak előzetes adatai. A nemzetközi összevetésből az is kitűnik, hogy bármily nehezek is voltak az...

A tévé előtt szurkolhatunk a női hoki válogatottnak

A férfi Divízió I/A-s jégkorong-világbajnokság előtt a női nemzeti csapatunk Ausztriában zajló Divízió I/A-s vb-je is képernyőre tűzi a Sport TV és az AMC Mikro Magyarországon. A magyar válogatott komolyan készül a viadalra, és...

Don't Miss

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...

Csobot Adél: Boldogan forgatnék egy jó napi sorozatban

Amit leginkább a szemem előtt tartok, hogy mindig önazonos legyek – vallja az influenszerkedés kapcsán Csobot Adél. Az mmonline.hu-nak adott interjúban a tavalyi évből a Sztárbox műsorvezetését és egy autentikus tangó-estben való közreműködését emelte...