- Hirdetés -

Kiderült, mire vágynak a pályakezdők

|

Pozitív munkahelyi légkör, támogató vezetők és egyértelmű előrelépési lehetőségek- ezeket keresik ma leginkább a pályakezdők, ha munkahely választásról van szó! A Covid-19 harmadik hulláma jelentős változásokat hozott a fiatal munkakeresők preferenciáiban. Több stabilitást és figyelmet, kevesebb rugalmasságot és kihívást keresnek a pályakezdők.

A legtöbb HR szakember számára nagy kihívást jelent a fiatal munkavállalók megszólítása és hosszútávú elkötelezése. Éppen ezért a Zyntern.com Pályakezdő Állásportál 2021-ben ismét megkérdezte a fiatalokat, mit is várnak egy munkáltatótól. Magas fizetés, extra juttatások, rendszeres csapatépítők, vajon melyik szempontok a legfontosabbak az IT-soknak és melyek a közgazdászoknak?

A Zyntern.com Állásportál 2021-ben negyedik alkalommal végzett országos kutatást, melynek fókuszában a fiatalok (16-28 éves korosztály) munkaerőpiaci preferenciáinak vizsgálata állt. A kutatás 2021. áprilisában zárult és több, mint 4000 fiatal töltötte ki a 30+ kérdéses kérdőívet. A legfrissebb kutatásban 15 szakterület képviselőitől érkeztek válaszok, több, mint 40 elsőoktatási és 20+ felnőtt szakképzési intézmény hallgatóitól. A kutatás kérdései többek között kitértek a fiatalok munkahelyválasztási tényezőire, hosszútávú terveire, pályakezdő fizetési igényükre és a legvonzóbb munkaadókra.

A Covid hatása

Az összes kitöltő válaszainak összesítése alapján 2021-ben a pozitív munkahelyi légkör a legfontosabb szempont a fiataloknak, ha munkahely választásról vagy elköteleződésről van szó. A nyitott, támogató vezető mellett a cégen belüli előrelépési lehetőségek, a gyakornokokhoz való támogató hozzáállás és a munkahelyi infrastruktúra tartozott az elsődleges preferenciák közé. Utóbbi szempont felértékelődött a COVID-19 megjelenését követő, jelentős home-office munkavégzés miatt. Ezeken felül pedig olyan egyéb szempontok is megnevezésre kerültek, mint az empátia, transzparencia és bizalom.

Munkavállalói preferenciák chart a kutatásból

A koronavírus hatására jelentősen változtak a fiatalok munkahely választási szempontjai. A munkahelyi légkör az előző évek középmezőnyéből került a legelső helyre, a korábbi évek sláger kívánsága, a rugalmas munkaidő épphogy csak a top 10 preferencia közé került, a megfelelő infrastruktúra jelentősége pedig még a változatos feladatokat is megelőzte.

A korábbi évekhez képest változás továbbá, hogy a cég hírneve, a CSR tevékenységek és a fizetés mértéke előrébb került a preferencia listán, míg a nemzetközi környezet hátrébb. A kutatásból az is kiderül, hogy a fiatalok a felelősségteljes, önálló munkavégzést, valamint a kreatív kibontakozást részesítik előnybe az egyértelmű, nem nagy felelősséggel járó feladatokkal szemben.

Érdekesség továbbá, hogy míg a 2020-as és 2019-es kutatásban a rugalmas munkavégzés és a valódi szakmai feladatok iránti igény dobogós helyen végzett a preferencia sorrendben, az 2021-es eredmények alapján ezek hátrébb sorolódnak.

Vidék és főváros

Válaszaik alapján mind a két csoport számára a munkahelyi légkör a top preferencia, a vidéki kitöltők valamivel nagyobb arányban jelölték ‘nagyon fontos’ szempontnak. Mindkét csoport esetében utolsó három helyre szorult a cég hírneve, a nemzetközi környezet és az egyértelmű, kiszámítható feladatok.

A fővárosi fiataloknak azonban fontosabb a gyakornokokhoz való támogató hozzáállás, a változatos és szakmailag kihívó feladatok, valamint a rugalmas munkavégzés. A vidéki pályakezdők számára pedig jelentősebb munkahelyválasztási tényező a fizetés mértéke, a munkahely infrastruktúrája és a szervezet lokációja. Érdekesség, hogy a rotációs programok népszerűbbek a vidéki kitöltők körében, a nemzetközi környezet pedig hívogatóbb a budapestieknek.

Nők és férfiak

Legkevésbé jelentős szempontok mindkét nem esetében a cég hírneve, a nemzetközi környezet és az egyértelmű, nem nagy felelősséggel járó feladatok. Annak ellenére, hogy a nők átlagosan magasabb arányban társítottak 5-ös vagy 6-os értéket az egyes tényezőkhöz, a fizetés mértékének és a munkahely infrastruktúrájának megítélése szinte teljesen megegyezett a férfi és női válaszadók között. A fizetés mértéke egyébként 2021-ben előkelőbb helyen végzett, mint a 2020-as kutatásban.

A kérdőívet kitöltők válaszai alapján a munkahelyi légkör, a nyitott támogató vezetők és a gyakornokokhoz való támogató hozzáállás fontosabb szempontok a női kitöltők számára. A nemzetközi lehetőségek és az egyértelmű, kiszámítható feladatok pedig a férfi megkérdezettek válaszaiban végeztek magasabb pontszámmal. A legjelentősebb különbség a nemek válaszai között a vállalat természetvédelmi törekvései kapcsán látható. Erre a nők átlagosan 4.3 pontos, míg a férfiak 4.0 pontos értékelést adtak. Tehát ebből is látszik, hogy a női kitöltőknek a CSR tevékenység hangsúlyosabb szempont, mint férfi társaiknak.

Ptreferenciák szakterületek szerint

Az egyes szakterületek munkakereső fiataljainak prioritás sorrendjei eltérnek. A jogi és államtudományi szakterületek tanulói számára az legfontosabb szempont a támogató vezetők. A fizetés mértéke az átlagnál fontosabb szempont az IT-sok számára, amíg a mentorprogramok és a munkavégzéshez szükséges tréningek és képzések az átlagnál kevésbé jelentős tényezők. Műszaki és mérnöki területeken tanuló és frissen végzett fiatalok számára a nemzetközi előrelépési lehetőség és a napi munkavégzéshez szükséges képzések az átlaghoz képest nagyobb prioritásúak. Válaszaik alapján a társadalomtudományisoknak a munkáltatójuk CSR és környezetvédelmi tevékenységei az átlaghoz képest kiemelten fontos szempontok. A gazdaságisok számára rugalmas munkaidő, a rotációs programokon való részvételi lehetőség és a cég hírneve az átlagnál fontosabb. Művészeti területeken kifejezetten fontos prioritás a fiatalok számára munkahely választásnál az innovációra való lehetőségek és nyitottság.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...