- Hirdetés -

Kiderült, mitől félnek a vállalatok

|

- Hirdetés -

2022-ben a vállalatok számára a kiberkockázatok jelentik a legnagyobb fenyegetést világszerte – derül ki az Allianz Kockázati Barométer felméréséből. A zsarolóvírus-támadások, az adatvédelmi incidensek vagy a nagyobb informatikai leállások veszélye jobban aggasztja a vállalatokat, mint az üzletmenet-folytonosság és az ellátási láncok megszakadása, a természeti katasztrófák vagy a Covid19-világjárvány, amelyek mind súlyosan érintették a cégeket az elmúlt évben.

A kiberbiztonsági események a felmérés történetében másodszor vezetik az Allianz Kockázati Barométer ranglistáját (a válaszok 44 százaléka rangsorolta első helyre), az üzletmenet megszakadása a második helyre szorult (42 százalék), a természeti katasztrófák jelentette kockázat pedig a 2021-es hatodik helyről a harmadik helyre jött fel (25 százalék). Az éghajlatváltozás (a korábbi kilencedik helyről) az eddigi legmagasabb helyre ugrott, így hatodik (17 százalék), míg a világjárvány a negyedik helyre esett vissza (22 százalék). Az Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) éves felmérése 89 ország és terület 2650 szakértője, köztük vezérigazgatók, kockázatkezelők, alkuszok és biztosítási szakértők által megfogalmazott vélemények alapján készült.

„2022-ben az alapvető kockázatok terén valószínűleg továbbra is az üzletmenet megszakadása lesz a legfontosabb téma – foglalta össze a kilátásokat Joachim Müller, az AGCS vezérigazgatója. – A legtöbb vállalat attól tart a legjobban, hogy nem tudja előállítani termékeit, vagy nem képes szolgáltatásai zavartalanul nyújtani. 2021-ben példátlan mértékű, a legkülönfélébb okokból kialakult fennakadásokat láttunk, az idei év pedig csupán fokozatos enyhülést ígér. A vállalatokat megbénító kibertámadások, az éghajlatváltozáshoz köthető időjárási események ellátási láncra gyakorolt hatásai, valamint a világjárvánnyal kapcsolatos gyártási problémák és a szállítás terén tapasztalt szűk keresztmetszetek komoly fennakadásokat okoztak az elmúlt évben, és 2022-ben továbbra is ezek okozzák a legnagyobb aggodalmat. Az üzletmenet megszakadásának számos kiváltó okával szembeni reziliencia kiépítése egyre inkább versenyelőnnyé válik a vállalatok számára.”

Legfőbb kockázatok Magyarországon

Magyarországon 2022-ben az első számú fenyegetettséget a járványkitörés (34 százalék) jelenti, ezt követik a kiberincidensek (28 százalék), majd a harmadik helyen egyenlő arányban áll a ranglistán az üzletmenet-megszakadás (24 százalék), a makrógazdasági fejlemények (24 százalék) és a képzett munkaerő hiánya (24 százalék). Magyarországon 68 fő vett részt a felmérésben.

A kiberbiztonsággal kapcsolatos aggodalmak fő okai a zsarolóvírusok, az üzletmenet megszakadásával összefüggő sebezhetőségek terén azonban egyre nő a tudatosság

A kiberbiztonsági események a felmérésben szereplő országok többségében a három legnagyobb veszély között szerepelnek. Ennek elsődleges oka a zsarolóvírus-támadások számának közelmúltbeli megugrása, amelyet a felmérés válaszadói (57 százalék) az előttünk álló év legfőbb kiberfenyegetéseként határoztak meg. Az elmúlt időszak támadásai olyan aggasztó tendenciákat mutattak, mint a rendszerek titkosítását és az adatvédelmi incidenseket kombináló „kettős zsarolás” taktikája; a szoftverek sebezhetőségének kihasználása, amely potenciálisan több ezer vállalatot érinthet (például Log4J, Kaseya), illetve a kritikus fizikai infrastruktúrák elleni támadások (a Colonial Pipeline gázvezeték az Egyesült Államokban). A vállalatok számára a környezeti, társadalmi és irányítási (ESG) kockázatok közül a kiberbiztonság jelenti az egyik legégetőbb problémát, és a válaszadók elismerték, hogy ellenállóképességük építésével és tervezéssel fel kell készülniük a jövőbeni leállásokra, máskülönben egyre súlyosabb következményekkel kell szembenézniük a szabályozó hatóságok, a befektetők és más érdekelt felek részéről.

„A zsarolóvírusokhoz kapcsolódó szolgáltatások jelentős üzletággá nőtték ki magukat a kiberbűnözők körében, akik taktikájukat egyre finomítják, és egyre szélesebb kör számára teszik teszik elérhetővé ezeket a szolgáltatásokat: ma már, ha valaki egy kicsit is jártas a programozásban, akkor egy mindössze 40 dolláros előfizetéssel képes elindítani az effajta incidenseket. A kiberbűnözés kereskedelmi alapon történő űzése megkönnyíti a sebezhetőségek tömeges kihasználását. Arra számíthatunk, hogy egyre több támadás éri majd a technológiai ellátási láncokat és a kritikus infrastruktúrákat” – hangsúlyozta Scott Sayce, az AGCS globális kiberbiztonsági vezetője.

Az üzletmenet megszakadása a rangsorban a második legaggasztóbb kockázat. A 2021-es évet jellemzően az üzletmenet megszakadása fémjelezte, és minden eddiginél nyilvánvalóbbá vált a modern ellátási láncok és termelési hálózatok sebezhetősége. A felmérés szerint az üzletmenet megszakadásának legnyugtalanítóbb okai a kiberbiztonsági események – amelyek egyrészt a zsarolóvírus-támadások gyakoribbá válásából másrészt pedig a vállalatok körében egyre szélesebb körben alkalmazott digitalizációból (például a gyakori távmunkából) adódnak . A válaszadók szerint az üzletmenet megszakadásának további jelentős előidézője a természeti katasztrófák és a világjárvány jelentette kockázatok. Az elmúlt évben a lezárást követő keresletnövekedés termelési és logisztikai zavarokkal párosult, mivel a Covid19 kitörése miatt Ázsiában gyárakat zártak be, és rekordmértékű torlódások alakultak ki a konténerszállító kikötőkben. A pandémiával összefüggő késedelmek tovább súlyosbították az ellátási láncokat érintő egyéb problémákat, így például a Szuezi-csatorna elzáródását vagy a félvezetők globális hiányát, utóbbi a különféle időjárási események és tűzesetek miatti tajvani, japán és texasi üzembezárásokat követően lépett fel.

„A világjárvány rávilágított a modern ellátási láncok összekapcsoltságára, és arra, hogy több, egymástól független esemény együttesen milyen széles körben idézheti elő az üzletmenet megszakadását. Első alkalommal fordult elő, hogy az ellátási láncok rugalmasságának határait globális szinten addig feszegettük, amíg azok össze nem omlottak” – nyilatkozta Philip Beblo, az AGCS technológiai, média- és távközlési ágazatának ingatlanágazati vezetője.

Az Euler Hermes globális kereskedelmi jelentése szerint a Covid19-világjárvány 2022 második feléig valószínűleg nagymértékű zavarokat okoz majd az ellátási láncokban, jóllehet a globális kereslet és kínálat közötti eltérések, valamint a konténerszállítási kapacitásokkal kapcsolatos problémák az előrejelzések szerint enyhülni fognak.

Az üzletmenet megszakadásával kapcsolatos kockázatok tudatosítása vállalatok teljes szervezeti működésében fontos stratégiai kérdéssé válik. „A felső vezetők egyre inkább hajlanak arra, hogy nagyobb átláthatóságot teremtsenek az ellátási láncokban, és éppen ezért szervezeteik eszközbefektetések és adatfeldolgozások révén igyekeznek jobban megérteni a kockázatokat; készleteket, redundanciákat és vészhelyzeti terveket létrehozni az üzletmenet folytonosság biztosítása érdekében” – fejtette ki Maarten van der Zwaag, az AGCS ingatlanpiaci kockázati tanácsadásért felelős globális menedzsere.

Javul a járványra való felkészülés. A következő lépés a vállalatok időjárási eseményekkel szembeni ellenálló képességének növelése

A világjárvány kitörése továbbra is komoly kockázatot jelent a vállalatok számára, a globális listán azonban a másodikról a negyedik helyre csúszott vissza (jóllehet a felmérés még az omikron-variáns megjelenése előtt készült). Noha a Covid19-válság továbbra is számos ágazatban árnyékot vet a gazdasági kilátásokra, biztató, hogy a vállalkozások úgy érzik, jól alkalmazkodtak a helyzethez. A válaszadók többsége (80 százalék) úgy véli, hogy megfelelően vagy jól felkészült egy jövőbeli világjárványra. A legfontosabb intézkedés az üzletmenetfolytonosság-menedzsment javítása, amelyet a vállalatok ellenálló képességük javítása érdekében hoznak,

Sokat elárul, hogy a természeti katasztrófák és az éghajlatváltozás a harmadik, illetve a hatodik helyre ugrott, és a két emelkedő tendencia szorosan összefügg. Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a globális felmelegedés következtében nő az időjárási események gyakorisága és súlyossága. 2021-ben a globális szinten biztosított katasztrófakárok jóval meghaladták a 100 milliárd dollárt – ez az eddigi negyedik legmagasabb éves érték. Az USA-ban vélhetően az Ida hurrikán volt a legköltségesebb esemény, de a veszteségek több mint fele az úgynevezett másodlagos kockázatokból, például árvizekből, heves esőzésekből, viharokból, tornádókból, sőt téli fagyokból származott, amelyek gyakran helyi események, ám egyre nagyobb költségekkel járnak. Ilyen volt például az Uri téli vihar Texasban, a Bernd alacsony nyomású ciklon, amely katasztrofális árvizeket okozott Németországban és a Benelux államokban, a kínai Csengcsou tartományban bekövetkezett súlyos áradások, valamint a kanadai és kaliforniai hőhullámok és bozóttüzek.

Az Allianz Kockázati Barométer válaszadóit az éghajlatváltozással összefüggő, vállalati vagyonban kárt okozó időjárási események aggasztják leginkább (57 százalék), ezt követi az üzletmenet megszakadása és az ellátási láncra gyakorolt hatás (41 százalék). A vállalatok azonban tartanak tevékenységük alacsony szén-dioxid-kibocsátású gazdaságra való átállásának kezelésétől (36 százalék), az összetett szabályozási és jelentéstételi követelmények teljesítésétől, valamint az éghajlatváltozás elleni megfelelő fellépés elmulasztása miatt esetlegesen felmerülő peres eljárások kockázatának elkerülésétől is. (34 százalék).

„Az elmúlt évben érezhetően nőtt a nyomás a vállalatokon, hogy tegyenek valamit az éghajlatváltozás ellen, és egyre nagyobb hangsúlyt kap a klímasemlegesség – állapította meg Line Hestvik, az Allianz Csoport fenntarthatósági igazgatója. – Egyértelműen megfigyelhető az a tendencia, hogy a vállalatok csökkentik az üzemeltetéssel összefüggő üvegházhatásúgáz-kibocsátást, illetve éghajlatbarát technológiákkal és fenntartható termékekkel kapcsolatos üzleti lehetőségeket tárnak fel. Sok vállalat külön kompetenciákat épít ki az éghajlati kockázatok mérséklése érdekében, kockázatkezelési és fenntarthatósági szakértőket egybegyűjtve.”

A vállalatoknak nagyobb ellenálló képességre kell szert tenniük az olyan szélsőséges időjárási eseményekkel szemben is, mint a hurrikánok vagy az árvizek. „A korábban évszázadonként egyszer előforduló események a jövőben gyakoribbá válhatnak, akár olyan régiókban is, amelyek a múltban biztonságosnak számítottak. Mind az épületeknek, mind az üzletmenet-folytonossági terveknek stabilabbá és megbízhatóbbá kell válniuk” – hangsúlyozta van der Zwaag.

Egyéb jelentős kockázatok az Allianz Kockázati Barométer idei rangsorában:

A képzett munkaerő hiánya (13 százalék) újonnan került be a 10 kiemelt kockázat közé, a kilencedik helyre. A munkaerő vonzása és megtartása ritkán jelentett nagyobb kihívást, mint napjainkban. A válaszadók a gépészet, az építőipar, az ingatlanok, a közszolgáltatások területén és az egészségügyi ágazatban az öt legnagyobb kockázat között, a szállítmányozásban pedig a legnagyobb kockázatként rangsorolják ezt a problémát.

A jogszabályi és szabályozási változások továbbra is az ötödik helyen állnak (19 százalék). A vállalatok radarján 2022-ben olyan kiemelkedő szabályozási kezdeményezések szerepelnek, mint a IT-nagyvállalatokat célzó versenyellenes gyakorlatok, valamint az uniós taxonómiai rendszerrel összefüggő fenntarthatósági kezdeményezések.

A tűz és robbanás (17 százalék) állandó kockázatot jelent a vállalatok számára, és a tavalyi felméréshez hasonlóan a hetedik helyen áll, míg a piaci környezet változásai (15 százalék a negyedikről a nyolcadik helyre szorultak vissza az előző évhez képest, a makrogazdasági környezet változásai (11 százalék) pedig a nyolcadikról a tizedik helyre csúsztak le.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Többet gondolkozunk a karácsony ajándékok beszerzése előtt

Benne vagyunk az adventi időszakban, de ez a korábbi években nem jelentette azt, hogy el is kezdik az emberek a karácsonyi ajándékok beszerzését – mégis úgy tűnik, hogy ebben az évben többen vannak azok,...

11 országban látható a Paprika Studios dokumentumfilm-sorozata

Múlt hét csütörtöktől nem csak Lengyelországban, de a Viaplay platformján keresztül további 10 országban is elérhető az „Embertől emberig” című, ukrajnai menekültek életét bemutató mini dokumentumfilm-sorozat. Amióta Oroszország megszállta Ukrajnát egyetlen ország sem fogadott...

Ingyen nézhetünk kisfilmeket és animációkat

Január 6-ig a Cinemira Gyerek-és Ifjúsági Filmfesztivál 45, fiataloknak szóló kisfilmet és animációt tesz elérhetővé ingyenesen, korosztály szerinti keresési lehetőséggel a Cinemira Stream szolgáltatás keretében. A fesztivál keddtől egy hónapon át az eddigi legjobb versenyfilmjeiből...

Ezekkel a kihívásokkal küzdenek a webáruházak

A webáruházak közel fele számolt be forgalomcsökkenésről az idén jelentősen megugró infláció és az orosz-ukrán háború következményeképp. A szereplők már a kereslet visszaesését is érzékelik. A legtöbben a szállítási nehézségeket és az inflációt jelölték...

A 24.hu-n mutatják be a Compact TV új dokumentumfilm-sorozatát

A sorozat hét szereplőn és hét történeten keresztül mutatja be, hogyan látják a világot a mai huszonévesek. Mind más háttérrel és életfelfogással rendelkeznek, ám sok szempontból nagyon hasonló kérdésekkel találják szembe magukat a felnőtté...

Saját stúdiót épített a Ringier

Dinamikusan bővíti videós tartalomkínálatát a Ringier Hungary, ehhez pedig egy saját, a televíziós stúdiók technikai tudásával konkuráló technikai teret épített székházában a médiavállalat. A november közepi indulás óta napi két-három felvétel készül elsősorban a...

A KNK-nál landolt a Candy

PR és digitális fronton erősít a KNK-val a hazai háztartási készülék forgalmazók egyik meghatározó szereplője, a Candy Hoover Hungary. Az ügynökséget a társaság meghívásos tenderen választotta ki. A KNK december 1-től segíti a cég...

Nagyot ment a TikTokon a Stabilo és a VALMAR duó kampánya

A nemrégiben megjelent, Színvak című VALMAR-sláger egyik napról a másikra berobbant a köztudatba, alig 5 nap leforgása alatt 1 milliós nézettséget ért el a legnépszerűbb videómegosztó portálon, és jelenleg is a második legfelkapottabb zeneszám,...

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...

Zöldebbek lehetnek a médiakampányok

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártási láncolatban és az értékláncban is nagy figyelmet kap már, de a médiakampányok tervezésekor még kisebb szerepet szánnak ennek a szempontnak a médiaipar és a megrendelői oldal szereplői. Pedig Magyarországon...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Erősödött tavaly a régió reklámpiaca

Tavaly a közép-kelet-európai régióban összesen 9,5 milliárd eurós volt a reklámköltés, ami éves összevetésben 14 százalékos bővülést jelentett – derül ki a CANnual Report idei kiadásából. Rácáfolva a korábbi pesszimista várakozásokra a magyar reklámpiac...

Többet gondolkozunk a karácsony ajándékok beszerzése előtt

Benne vagyunk az adventi időszakban, de ez a korábbi években nem jelentette azt, hogy el is kezdik az emberek a karácsonyi ajándékok beszerzését – mégis úgy tűnik, hogy ebben az évben többen vannak azok,...

11 országban látható a Paprika Studios dokumentumfilm-sorozata

Múlt hét csütörtöktől nem csak Lengyelországban, de a Viaplay platformján keresztül további 10 országban is elérhető az „Embertől emberig” című, ukrajnai menekültek életét bemutató mini dokumentumfilm-sorozat. Amióta Oroszország megszállta Ukrajnát egyetlen ország sem fogadott...

Ingyen nézhetünk kisfilmeket és animációkat

Január 6-ig a Cinemira Gyerek-és Ifjúsági Filmfesztivál 45, fiataloknak szóló kisfilmet és animációt tesz elérhetővé ingyenesen, korosztály szerinti keresési lehetőséggel a Cinemira Stream szolgáltatás keretében. A fesztivál keddtől egy hónapon át az eddigi legjobb versenyfilmjeiből...

Ezekkel a kihívásokkal küzdenek a webáruházak

A webáruházak közel fele számolt be forgalomcsökkenésről az idén jelentősen megugró infláció és az orosz-ukrán háború következményeképp. A szereplők már a kereslet visszaesését is érzékelik. A legtöbben a szállítási nehézségeket és az inflációt jelölték...
- Hirdetés -

Don't Miss

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...

Kiszámíthatóbb működés

Jelenleg is új műsorokon dolgozik a Partizán csapata, amitől jövőre letisztultabb és kiszámíthatóbb működést várnak – mondta el Gulyás Márton. A Partizán alapító-főszerkesztője elárulta azt is, hogy zajlik a gasztroműsoruk forgatása, amit jövő év...

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Előre aláírtam volna

Nem csak az újságnak kell felkészülnie mindenre, a Telex üzleti modelljét is a gazdasági helyzethez kell alakítani – mondta el Dull Szabolcs. A lap főszerkesztője beszélt arról is, hogy milyen kihívásokat tartogatott a szerkesztőség...

Visszük tovább, amit eddig építettünk

Minden idők legsikeresebb évét tudhatja maga mögött a Szallas Group, de 2022 valószínűleg mégsem emiatt lesz a legemlékezetesebb a cég számára, hanem a tulajdonosváltás miatt. Szigetvári József, a vállalat vezérigazgatója beszélt arról, hogy mit...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöldebbek lehetnek a médiakampányok

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártási láncolatban és az értékláncban is nagy figyelmet kap már, de a médiakampányok tervezésekor még kisebb szerepet szánnak ennek a szempontnak a médiaipar és a megrendelői oldal szereplői. Pedig Magyarországon...

Krízisálló értéket teremt az ESG

Az üzleti életben a fenntarthatóság túlmutat az önkéntes kezdeményezéseken, és már nem megkerülhető – hangzott el a CBRE szakmai konferenciáján. A tágabban vett gazdaság és a kereskedelmi-ingatlanpiac szereplői egy olyan mérhető és átlátható rendszer...

Piacvezető zöldenergia-szolgáltatóvá válna az E.ON

Több hónapos előkészítő munkát követően megjelent az E.ON Hungária Csoport első fenntarthatósági jelentése. A vállalatcsoport stratégiájának egyik alappillére a fenntarthatóság, ide értve egyebek mellett a környezetre gyakorolt negatív hatások csökkentését, a zöld energiamegoldások és...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....