- Hirdetés -

Kiderült: szeretünk gyűjtögetni

|

A magyarok igazi gyűjteményfanatikusok: akár több százezer forintot is képesek kifizetni azért, hogy kollekciójukat igazán különleges kincsekkel bővítsék – derül ki a Vatera felméréséből. A hazai gyűjtők felének (54%) legalább 100 000 forintot ér kollekciója, mi több, 20 százalékuknak van legalább egy olyan darabja, amiért egymagában több mint 100 ezer forintot kaphatna tulajdonosa. Szeretjük, ha története van egy tárgynak: elsősorban könyveket (31%), érméket és papírpénzeket (26%), retro holmikat (18%), hűtőmágneseket (18%), és fényképeket (13%) gyűjtünk.

A felmérésben részt vevők több mint harmada saját bevallása szerint legalább egy dolgot gyűjt (27%). Közülük sokan nem is állnak meg itt, gyakran 2-5 (65%), vagy akár még több (8%) kollekciót építenek. A fiatalabb korosztályt kevésbé vonzza ez a tevékenység: a gyűjtők 84 százaléka 35 év feletti. A klisékkel ellentétben főként az urak hódolnak e szenvedélynek (59%), mi több, a tipikus gyűjtő 35 év feletti férfi (50%).

Nem hobbi, életforma

A felmérés résztvevőinek fele érzi úgy, hogy gyűjtőként egy izgalmas, szórakoztató, soha véget nem érő küldetése van. Így nem meglepő, hogy legalább havonta gyarapítja kollekcióját a gyűjtők közel fele (47%): többségük (56%) 5 ezer forintnál húzza meg a határt, 27 százalékuk 5 és 10 ezer forint közötti összeget áldoz szenvedélyére, míg 17 százalékuk még ennél is többet képes kiadni kollekciója bővítésére. A válaszadók több mint fele (53%) úgy érzi, több pénzre lenne szüksége ahhoz, hogy újabb darabokat szerezzen be, 24 százalékuk pedig időhiánnyal küzd, így nincsen lehetőségük további kincseket felkutatni.

A legtöbben (84%) nem egy-egy márkához kötik kollekciójukat, akik mégis, azok jellemzően különböző porcelán vagy autó márkához ragaszkodnak, vagy épp kedvenc focicsapatuk relikviáit halmozzák fel. Bizonyos termékkategóriák esetében markáns különbség van a nemek tekintetében: míg a nők kedvence a parfüm és a kozmetikum, valamint a szalvéta, a férfiak körében elsősorban a makettek, a modellek, a bélyegek, az órák, valamint a különböző hang- és képhordozók (kazetta, CD, bakelitlemez, VHS, DVD) népszerűek.

Értelem és érzelem

Bár a gyűjtemények komoly értéket képviselnek, a gyűjtők csupán 7% százaléka tekint befektetésként kollekciójára. A többség inkább érzelmi alapon választja ki, hogy mit gyűjt. Több mint a felének (51%) csak megtetszett egy tárgy, míg negyede (26%) gyerekkori emlék hatására kezdett bele a gyűjtésbe. A szenvedély gyakran ragályos is: 27 százalékuk inspirált már mást is arra, hogy kezdjen el egy gyűjteményt felépíteni.

Ugyanakkor arra is fény derült, hogy a válaszadók 33 százaléka már nem hódol korábbi szenvedélyének, míg 29 százalékuk semmit nem gyűjt. Az utóbbi két csoport többsége nem tartja fontosnak, hogy ezzel töltse az idejét, vagy nem érdekli (42%), nincs rá ideje (19%), de előfordul, hogy egyszerűen nem akar erre költeni (16%), vagy nem engedheti meg magának (13%). Néhányan főként helyhiány miatt nem hódolnak e szenvedélynek (8%).

A magyar a menő

A gyűjtemények újabb darabjai leginkább hazai forrásból származnak (63%), de a gyűjtők harmada (31%) külföldi és hazai darabokat is vásárol. Csupán 6 százalékuk preferálja a külföldi beszerzést, ám közülük egyesek akár más kontinensre is hajlandók elutazni egy ritka kincsért. A gyűjtők fele a használt és az új darabokat egyaránt keresi, 28 százalékuk inkább használt, 22 százalékuk pedig az új tárgyakat kedveli.

De hol szerezzük be ezeket a kincseket? Főként bolhapiacokon és az antikváriumokban (46%), emellett gyakran ajándékként (41%), és ismerősökön keresztül (40%). Az online felületek is egyre népszerűbbek, ezen belül is az online piactereket (37%) kedvelik a gyűjtők. A felmérést végző Vatera gyűjtemény kategóriájában például 2018-ban átlagosan naponta 1539 tárgy talált új gazdára, jellemzően 1780 forint értékben. Az oldalon található jelenleg legdrágább ritkaság egy a 20. század első feléből származó „Foederatio Emericana” kitüntetés- és dokumentum gyűjtemény, amelyet 490 000 forintért kínálnak.

„A kérdőíves felmérés során rengeteg értékes visszajelzést kaptunk. A válaszadók többsége a gyűjtemény bővítése során az információszerzés fontosságát, illetve a vadászat izgalmát emelte ki. Az online piactér igazi ritkaságok gyűjtőhelye, így reméljük, hogy oldalunkon mindenki gyorsan megtalálja kollekciója leendő kedvenc darabjait” – mondta Szanitter Áron, a Vatera vezetője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Decemberben is emelkednek az ingatlanárak

Jellemzően pozitívan ítéli meg az MNB friss jelentése a lakáspiac 2024-es alakulását. Az első félévben nőtt a forgalom, az árak emelkedtek, de az ingatlanok túlértékeltsége ez utóbbi ellenére is mérséklődött. Az elemzés az év...

Kiderült, mitől lesznek boldogok a munkavállalók

Változnak a prioritásaink: az MIT kutatása szerint az, hogy ott maradunk-e a munkahelyünkön vagy felmondunk, már nem elsősorban szakmai és karrierszempontok alapján dől el, azaz nem azon múlik, hogy mit csinálunk a megélhetésünkért, hanem...

Számíthatunk fizetésemelésre 2025-ben?

Ahogy közeledik az év vége, a dolgozók is egyre türelmetlenebbül várják, hogy számíthatnak-e béremelésre a következő évben. A bértervezési folyamatok jelenleg is zajlanak, és sok munkahelyen az éves teljesítményértékeléskor dől el végül, milyen megállapodás...

Rengeteget spóroltunk tankolás közben

Több mint 175 ezer felhasználó adatai alapján közel félmilliárd forintot spóroltunk már idén az ORLEN benzinkutakon. A régió legnagyobb olajipari vállalata ugyanis minden liter üzemanyag után 10 forint kedvezményt ad az applikációt használó autósoknak.A...

Új árstruktúrát vezetett be a GLS

A GLS Hungary 2024. november 20-tól új árstruktúrát vezetett be az ecsomag.hu platformon, amelynek keretében már külön díjszabást kínál a GLS Automatából GLS Automatába történő csomagfeladásokra is. A szolgáltatás a korábbi árakhoz képest akár...

Változás az autópálya-matrica vásárlásoknál

Még mindig a heti autópálya-matrica a legkelendőbb, igaz, az áprilisban bevezetett egynapos e-matricát is egyre több autós választja elsősorban a heti és a havi helyett – derül ki a Simple mobilapplikáció idei statisztikájából. Vasárnaptól...

Magyarországon is kapható az év egyik legjobb találmányának titulált okosmobil

A Honor még november elején árulta el, hogy a Honor Magic V3 felkerült a TIME magazin 2024-es, az év legjobb találmányait tartalmazó listájára. A készülék már kapható Magyarországon, ahogy elődje, a szintén kiváló Honor...

Ezeket a filmeket és sorozatokat néztük idén a Maxon

Év vége közeledtével itt az ideje, hogy megnézzük, mely tartalmak érdekelték a hazai nézőket mind a lineáris csatornákon (Discovery, TLC, Investigation Discovery, Eurosport, HGTV), mind pedig streamingen (Max). Az adatok 2024. január 1. és...

Indul az új Star Wars-sorozat

Decemberben ismét elrepülhetünk a messzi-messzi galaxisba, ugyanis újabb sorozattal bővül a Star Wars univerzum. A „Star Wars: Kóbor alakulat” egy csapat gyerek kalandját meséli el, akik biztonságosnak tűnő bolygójukon titokzatos felfedezést tesznek, majd eltévednek...

Az RTL Saleshouse értékesíti januártól a SWEET.TV hirdetési felületeit

Jövő év januárjától a SWEET.TV hirdetési felületeinek kizárólagos értékesítését a magyar piacon az RTL Saleshouse végzi. Az RTL Magyarország már korábban bejelentette az RTL+ új, reklámokkal támogatott előfizetéses verzióját, így tovább bővül a médiakereskedőház...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Újradefiniálja a piackutatás jövőjét a YouGov

Tíz hónappal azután, hogy a fogyasztói vélemények, motivációk, igények és médiaszokások kutatása terén piacvezető YouGov felvásárolta a fogyasztói panelszolgáltatásokban, az európai háztartások vásárlási adatainak elismert vezető vállalataként ismert CPS GfK-t, a cég átnevezte magát...

Decemberben is emelkednek az ingatlanárak

Jellemzően pozitívan ítéli meg az MNB friss jelentése a lakáspiac 2024-es alakulását. Az első félévben nőtt a forgalom, az árak emelkedtek, de az ingatlanok túlértékeltsége ez utóbbi ellenére is mérséklődött. Az elemzés az év...

Kiderült, mitől lesznek boldogok a munkavállalók

Változnak a prioritásaink: az MIT kutatása szerint az, hogy ott maradunk-e a munkahelyünkön vagy felmondunk, már nem elsősorban szakmai és karrierszempontok alapján dől el, azaz nem azon múlik, hogy mit csinálunk a megélhetésünkért, hanem...

Számíthatunk fizetésemelésre 2025-ben?

Ahogy közeledik az év vége, a dolgozók is egyre türelmetlenebbül várják, hogy számíthatnak-e béremelésre a következő évben. A bértervezési folyamatok jelenleg is zajlanak, és sok munkahelyen az éves teljesítményértékeléskor dől el végül, milyen megállapodás...

Rengeteget spóroltunk tankolás közben

Több mint 175 ezer felhasználó adatai alapján közel félmilliárd forintot spóroltunk már idén az ORLEN benzinkutakon. A régió legnagyobb olajipari vállalata ugyanis minden liter üzemanyag után 10 forint kedvezményt ad az applikációt használó autósoknak.A...

Don't Miss

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...

A tudatos teremtésről írt könyvet Lakatos Zsófia

„Éld az álmod!” a címe Lakatos Zsófia új könyvének, amely egy egészen különleges témáról, a tudatos gondolkodásról, tervezésről, teremtésről szól. Az ismert pr-szakember szerint az üzleti világban egyre nagyobb szükség van a mentális jólétre,...

Megjelent Ferling József új könyve

Ferling József legújabb könyvében egy különleges világba hívja magával olvasóit: üzletembereket, cégvezetőket, PR, és marketingszakembereket. Mindenkit, aki a hitelességét megőrizve szeretne láthatóságot és reflektorfényt kapni ebben az információkkal telített világban.A hírnév millió apró, egymáshoz...

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...