- Hirdetés -

Kiderült: szeretünk gyűjtögetni

|

- Hirdetés -

A magyarok igazi gyűjteményfanatikusok: akár több százezer forintot is képesek kifizetni azért, hogy kollekciójukat igazán különleges kincsekkel bővítsék – derül ki a Vatera felméréséből. A hazai gyűjtők felének (54%) legalább 100 000 forintot ér kollekciója, mi több, 20 százalékuknak van legalább egy olyan darabja, amiért egymagában több mint 100 ezer forintot kaphatna tulajdonosa. Szeretjük, ha története van egy tárgynak: elsősorban könyveket (31%), érméket és papírpénzeket (26%), retro holmikat (18%), hűtőmágneseket (18%), és fényképeket (13%) gyűjtünk.

A felmérésben részt vevők több mint harmada saját bevallása szerint legalább egy dolgot gyűjt (27%). Közülük sokan nem is állnak meg itt, gyakran 2-5 (65%), vagy akár még több (8%) kollekciót építenek. A fiatalabb korosztályt kevésbé vonzza ez a tevékenység: a gyűjtők 84 százaléka 35 év feletti. A klisékkel ellentétben főként az urak hódolnak e szenvedélynek (59%), mi több, a tipikus gyűjtő 35 év feletti férfi (50%).

Nem hobbi, életforma

A felmérés résztvevőinek fele érzi úgy, hogy gyűjtőként egy izgalmas, szórakoztató, soha véget nem érő küldetése van. Így nem meglepő, hogy legalább havonta gyarapítja kollekcióját a gyűjtők közel fele (47%): többségük (56%) 5 ezer forintnál húzza meg a határt, 27 százalékuk 5 és 10 ezer forint közötti összeget áldoz szenvedélyére, míg 17 százalékuk még ennél is többet képes kiadni kollekciója bővítésére. A válaszadók több mint fele (53%) úgy érzi, több pénzre lenne szüksége ahhoz, hogy újabb darabokat szerezzen be, 24 százalékuk pedig időhiánnyal küzd, így nincsen lehetőségük további kincseket felkutatni.

A legtöbben (84%) nem egy-egy márkához kötik kollekciójukat, akik mégis, azok jellemzően különböző porcelán vagy autó márkához ragaszkodnak, vagy épp kedvenc focicsapatuk relikviáit halmozzák fel. Bizonyos termékkategóriák esetében markáns különbség van a nemek tekintetében: míg a nők kedvence a parfüm és a kozmetikum, valamint a szalvéta, a férfiak körében elsősorban a makettek, a modellek, a bélyegek, az órák, valamint a különböző hang- és képhordozók (kazetta, CD, bakelitlemez, VHS, DVD) népszerűek.

Értelem és érzelem

Bár a gyűjtemények komoly értéket képviselnek, a gyűjtők csupán 7% százaléka tekint befektetésként kollekciójára. A többség inkább érzelmi alapon választja ki, hogy mit gyűjt. Több mint a felének (51%) csak megtetszett egy tárgy, míg negyede (26%) gyerekkori emlék hatására kezdett bele a gyűjtésbe. A szenvedély gyakran ragályos is: 27 százalékuk inspirált már mást is arra, hogy kezdjen el egy gyűjteményt felépíteni.

Ugyanakkor arra is fény derült, hogy a válaszadók 33 százaléka már nem hódol korábbi szenvedélyének, míg 29 százalékuk semmit nem gyűjt. Az utóbbi két csoport többsége nem tartja fontosnak, hogy ezzel töltse az idejét, vagy nem érdekli (42%), nincs rá ideje (19%), de előfordul, hogy egyszerűen nem akar erre költeni (16%), vagy nem engedheti meg magának (13%). Néhányan főként helyhiány miatt nem hódolnak e szenvedélynek (8%).

A magyar a menő

A gyűjtemények újabb darabjai leginkább hazai forrásból származnak (63%), de a gyűjtők harmada (31%) külföldi és hazai darabokat is vásárol. Csupán 6 százalékuk preferálja a külföldi beszerzést, ám közülük egyesek akár más kontinensre is hajlandók elutazni egy ritka kincsért. A gyűjtők fele a használt és az új darabokat egyaránt keresi, 28 százalékuk inkább használt, 22 százalékuk pedig az új tárgyakat kedveli.

De hol szerezzük be ezeket a kincseket? Főként bolhapiacokon és az antikváriumokban (46%), emellett gyakran ajándékként (41%), és ismerősökön keresztül (40%). Az online felületek is egyre népszerűbbek, ezen belül is az online piactereket (37%) kedvelik a gyűjtők. A felmérést végző Vatera gyűjtemény kategóriájában például 2018-ban átlagosan naponta 1539 tárgy talált új gazdára, jellemzően 1780 forint értékben. Az oldalon található jelenleg legdrágább ritkaság egy a 20. század első feléből származó „Foederatio Emericana” kitüntetés- és dokumentum gyűjtemény, amelyet 490 000 forintért kínálnak.

„A kérdőíves felmérés során rengeteg értékes visszajelzést kaptunk. A válaszadók többsége a gyűjtemény bővítése során az információszerzés fontosságát, illetve a vadászat izgalmát emelte ki. Az online piactér igazi ritkaságok gyűjtőhelye, így reméljük, hogy oldalunkon mindenki gyorsan megtalálja kollekciója leendő kedvenc darabjait” – mondta Szanitter Áron, a Vatera vezetője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiáll a nők mellett a Maltesers

Az ínycsiklandó csokoládégolyóiról híres Maltesers márka idén is megújítja elkötelezettségét a nők támogatására. Büszkén áll azon törekvések előterében, melyek célja a nők társadalmi helyzetének javítása és erősítése. Évek óta kiáll a nők hangjának nemzetközi...

Újra a hazai utakat járják a Google autói

A Google Utcakép autói idén tavasszal újra visszatérnek a magyar utakra. A következő hónapokban az ország számos pontját érintik majd, hogy frissítsék a városok, utak és autópályák nézetét a Google Térképen. A Google Utcaképnek köszönhetően...

Cannes – animációs filmstúdió kap tiszteletbeli Arany Pálma-díjat

Tiszteletbeli Arany Pálma-díjat kap az Oscar-díjas japán animációs filmrendező, forgatókönyvíró Hajao Mijazaki által alapított Ghibli amimációs filmstúdió a 77. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon májusban. A japán rendező az 1979-ben bemutatott Cagliostro vára című egészestés animációs filmmel...

Digitalizáció: nincs érdemi változás a kkv-szektorban

A Digiméter idén már negyedik alkalommal mérte fel a hazai kis- és középvállalkozások (kkv-k) digitalizációjának szintjét. A főindex értéke százas skálán mérve 40 lett – ugyanez az érték 2020-ban és 2021-ben is 40 volt,...

5G-s újdonságok Barcelonából és videós trendek a BrandManiában

Elrajtol ma az RTL-en a BrandMania 24. évada, a 314. adásban az 5G-s fejlesztések kerülnek terítékre. A stáb Barcelonában, az MWC-n járt utána, hogy hol tartunk most és mit hoz a jövő a mobilhálózatok...

Közel félmilliárd forintnyi támogatást osztanak ki

A testület döntései nyomán az MTVA az idei év első negyedévében 4, a Médiatanács által meghirdetett pályázati eljárásban 82 támogatási szerződést kötött, melyeknek köszönhetően összesen 473 694 208 forintot oszt szét a nyertes pályázók...

Különleges bankkártyák a párizsi olimpia alkalmából

Mostantól a párizsi olimpiai játékok szellemiségét megidéző, egyedi Visa bankkártyákat igényelhetnek az MBH Bank ügyfelei, és nagyszabású, a két vállalat által támogatott kvízjáték kezdődik, amelynek győztesei párizsi utazást és olimpiai belépőt nyerhetnek. A kezdeményezés...

Új trendek a használtautó-piacon

A 2023-as év konszolidációt hozott a használtautó-piacon, de a recesszió és az infláció szele érezhető a szegmensben. A vásárlók tudatosabbak, a bizalmatlanság viszont továbbra is erős és gyakran indokolt. A COVID-időszak kezdetben érthető módon...

Tovább erősödött a BioTechUSA

Emelkedő pályán maradt a nehéz gazdasági környezetben is a BioTechUSA-cégcsoport, amely tavaly az egy évvel korábbi rekordév magas bázisához képest is csaknem 15 százalékkal, 90,49 milliárd forintra növelte az árbevételét. Közel 5 milliárd forintot...

Újabb változás az eMAG-on

Kerti bolt néven az eMAG új, bolt a boltban online koncepcióját indította útjára a webáruházában, amely mintegy 100 ezer-féle kertészeti terméket kínál, és kényelmesebb böngészési élményt nyújt e kategória termékei között. Értékesítési statisztikái szerint...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jelentős változások a HVG-nél

Távozik a hvg.hu felelős szerkesztője, Nagy Iván Zsolt, illetve Windisch Judit és Rovó Attila rovatvezetők is elhagyják a portált, a szerkesztőségtől elköszönők között van Dezső András is. A HVG vezetősége a napokban döntött a...

Kiáll a nők mellett a Maltesers

Az ínycsiklandó csokoládégolyóiról híres Maltesers márka idén is megújítja elkötelezettségét a nők támogatására. Büszkén áll azon törekvések előterében, melyek célja a nők társadalmi helyzetének javítása és erősítése. Évek óta kiáll a nők hangjának nemzetközi...

Újra a hazai utakat járják a Google autói

A Google Utcakép autói idén tavasszal újra visszatérnek a magyar utakra. A következő hónapokban az ország számos pontját érintik majd, hogy frissítsék a városok, utak és autópályák nézetét a Google Térképen. A Google Utcaképnek köszönhetően...

Cannes – animációs filmstúdió kap tiszteletbeli Arany Pálma-díjat

Tiszteletbeli Arany Pálma-díjat kap az Oscar-díjas japán animációs filmrendező, forgatókönyvíró Hajao Mijazaki által alapított Ghibli amimációs filmstúdió a 77. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon májusban. A japán rendező az 1979-ben bemutatott Cagliostro vára című egészestés animációs filmmel...

Digitalizáció: nincs érdemi változás a kkv-szektorban

A Digiméter idén már negyedik alkalommal mérte fel a hazai kis- és középvállalkozások (kkv-k) digitalizációjának szintjét. A főindex értéke százas skálán mérve 40 lett – ugyanez az érték 2020-ban és 2021-ben is 40 volt,...

Don't Miss

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...

Csobot Adél: Boldogan forgatnék egy jó napi sorozatban

Amit leginkább a szemem előtt tartok, hogy mindig önazonos legyek – vallja az influenszerkedés kapcsán Csobot Adél. Az mmonline.hu-nak adott interjúban a tavalyi évből a Sztárbox műsorvezetését és egy autentikus tangó-estben való közreműködését emelte...