Kiemelt figyelmet kapnak a webshopok

Fokozottan ellenőrzi az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) az online áruházakat az év végi ünnepi időszakban, a kiemelt vizsgálatok már november elején elkezdődtek.

Az év utolsó két hónapjában sok akcióval, kedvezményes vásárlási lehetőséggel találkozhatnak a fogyasztók az interneten, az ITM célja, hogy aktív fogyasztóvédelmi jelenléttel, rendszeres ellenőrzésekkel, próbavásárlásokkal járuljon hozzá a nyugodt ünnepi felkészüléshez – írja tudósításában az MTI. A kiskereskedelmi forgalom 75 hónapja folyamatosan nő Magyarországon, és egyre nagyobb szerepet játszik az internetes vásárlás. Tavaly mintegy 530 milliárd forint volt a webáruházak forgalma, amely az idén a becslések szerint 700 milliárd forintra nőhet.

Az ellenőrzésekkel szeretnék elérni, hogy a jelentős akciók idején is jogkövető webáruházakból és alkalmazásokból rendelhessenek a vásárlók. Az online áruházak rendszeres vizsgálatával a tárca visszaszorította a lehetséges jogsértéseket, a tapasztalatok szerint sikerült a korábbi 50 százalékról 17 százalékra csökkenteni a visszaélési kísérleteket, így kevésbé kockázatos az internetes vásárlás. A minisztérium IT Laboratóriuma az elmúlt időszakban évente 900 webáruházat ellenőrzött, idén már több mint 500 ellenőrzésen vannak túl.

A próbavásárlások és a honlapok vizsgálata alapján a leggyakrabban az elállással és jótállással kapcsolatban merülnek fel problémák, de sokszor hiányos a vitarendezési lehetőségekről szóló tájékoztatás is.

Az ITM tárca a tudatos vásárlás segítése érdekében e-kereskedelmi tájékoztatót, „kisokost” állított össze, amely elérhető a www.fogyasztovedelem.kormany.hu oldalon. Az ellenőrzések tapasztalatai alapján állították össze a most megjelent tájékoztatót, amely nyolc pontban foglalja össze az internetes vásárlással kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat.

A kisokos kitér a termékek, szolgáltatások kiválasztásával, a vásárlás előtti tájékozódással, a szállítási feltételek ellenőrzésével, a fizetési feltételek kiválasztásával, az adásvétel létrejöttével, a termék átvételével és esetleges visszaküldésével kapcsolatos tudnivalókra, valamint arra is, hogy hová lehet fordulni panasz esetén.