- Hirdetés -

Kihasználatlan tartalékok a munkaerőpiacon

|

- Hirdetés -

Míg egyes becslések szerint 30-40 ezer informatikus hiányzik a magyar munkaerőpiacról, még mindig sok a kihasználatlan tartalék. A rugalmasságot kereső kisgyermekes anyukák bevonása jelentheti az egyik megoldást a szakemberhiányra, de a programozás kitörési pont lehet például a hátrányos helyzetűeknek, csak lehetőségeket kell nekik teremteni – ez volt a konklúziója a Green Fox Academy idei utolsó meetupjának.

Az IVSZ legfrissebb kutatása szerint 22 ezer informatikus hiányzik a magyar munkaerőpiacról, egyes becslések szerint pedig mára ez a szám eléri a 30-40 ezer főt, mégis még mindig sok olyan társadalmi csoport van, akik kevés lehetőséget kapnak a területre való bekapcsolódásra. Pedig a Green Fox Academy gyors felmérésében részt vevők háromnegyede szerint a digitális jártasság hiánya kifejezetten hátrányt jelent a munkaerőpiacon, tízből nyolcan pedig úgy látják, hogy a digitalizáció a meglévő munkájukat is átalakítja. A Green Fox Academy szerdai rendezvényén olyan szervezetek képviselői tartottak előadásokat, amelyek azért dolgoznak, hogy minél többen érvényesülhessenek a digitalizálódó világban.

A digitális az új normális

Minden ágazatban érzékelhető a digitalizáció térnyerése a telekommunikációtól kezdve az autóiparon át az egészségügyig. “Gyakorlatilag ott tartunk, hogy a digitális az új normális. Ha például veszek egy új fényképezőgépet, akkor ma már az a speciális, ha analóg gépet vásárolok, és ez egyre több dologgal lesz így” – mondta Major Gábor, az Informatikai Vállalkozások Szövetségének (IVSZ) főtitkára, aki nyitóelőadását azzal kezdte, hogy amit automatizálni lehet, azt automatizálni is fogják a jövőben. Arra is felhívta a figyelmet, hogy a gyakori tévhittel ellentétben ez a trend nemcsak a fizikai munkások állását veszélyezteti, hanem az irodai dolgozókét is. A Green Fox Academy saját felmérése szerint ennek ellenére egyelőre kevesen gondolják, hogy az automatizáció miatt megszűnhet a munkájuk, mindössze minden tizedik megkérdezett tart ettől. A főtitkár szerint, amit biztosan nem tudnak majd gépekkel pótolni, az a kreativitás és az emberi kommunikáció.

Ezzel együtt egyre több informatikusra van szükség, és nemcsak Magyarországon, Európában összesen 1 millió IT-szakember hiányzik. A növekvő digitalizáció ezért bőven tartogat új lehetőségeket, amelyeket gyakorlatilag bárki megragadhat. “A programozást mindenki meg tudja tanulni, aki képes az algoritmikus gondolkodásra, de az járhat a legjobban, aki mellette máshoz is ért” – véli Gábor, aki szerint különösen sikeres karrier várja az agrár- vagy gazdaságinformatikusokat.

Karrier a hallássérülteknek

A SignCoders az összesen Magyarországon mintegy 360 ezer főt kitevő siketek és a nagyothallók csoportját próbálja bevonni a digitális világ alkotói közé. A startupot alapító Károlyi Antal célja, hogy sikeres programozócéget építsen, amely a közösség számára ma még nem létező karrier-lehetőségeket kínál. Ehhez a fogyatékosság mint narratíva újrakeretezése volt a kulcslépés, ami azt jelenti, hogy a hallássérültek nyelvi kisebbségként tekintenek magukra.

A csapatban jelnyelven kommunikáló hallássérültek és nem hallássérültek dolgoznak együtt. A meetup közönsége abból is ízelítőt kapott, hogy milyen nem mindennapi módon, a jelnyelv és testbeszéd elegyítésével, sokszor a számítógépet segítségül hívva kommunikálnak egymással. A SigCoders fejlesztői arra is több példát mutattak, hogy a digitalizációval megjelenő új kifejezéseket milyen érzékletesen követik le a jelnyelvben. Így például az IT-sok tipikus üzenetküldő platformját, a Slacket a program logójában megjelenő hashtag jellel, míg a HTML-t a programnyelv legtipikusabb elemével, a kacsacsőr zárójelek mutatásával jelelik.

Már gyerekkorban érdemes elkezdeni a bevonást

Szerémi Nóra, a Logiscool által létrehozott Digitális Tudásért Alapítvány koordinátora szerint látványosan növekszik az igény arra, hogy a gyerekek a digitális írástudás elsajátításának részeként ne csak felhasználói szinten ismerjék meg a szoftvereket, hanem a kódolásba is beletanuljanak. A Logiscool mellett a Skool is kifejezetten a gyerekeket célozza képzéseivel, ugyanakkor ők elsősorban a 8 és 18 év közötti lányokat szeretnék inspirálni. Guzsaly Péter, a projektet elindító alapítvány operatív vezetője elmondta, ehhez a szülők edukálása is szükséges, mert sokan hajlamosak az ismert sztereotípiák mentén gondolkodni lányuk jövőjéről.

A programozás az anyáknak is ideális lehetőség, hiszen a nők a gyermekvállalás után nehezen illeszkednek vissza a munkaerőpiacra. A szakemberhiány és az IT-cégek rugalmas hozzáállása együtt segíthet ezen a problémán. Ezt ismerte fel Utasi-Peszlen Rita, az Academy4MoMs társalapítója, aki szeptemberben indított programozóképzést a Green Fox Academy közreműködésével kisgyermekes anyukák számára. Rita azt reméli, hogy lassan szemléletváltás indul a hazai piacon, és minél több munkáltató belátja, hogy nincs értelme különbséget tenni apukák és anyukák között. Tapasztalatai szerint már most is vannak olyan cégek, elsősorban multinacionális vállalatok, amelyek kezdik felismerni, hogy érdemes a nők, köztük a kisgyermekes anyukák munkaerő-piaci integrálására több energiát fordítani.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Nevet vált a Turbó Diéta

A hagyományteremtő szándékkal indított, az Ideális Nap nevet viselő online esemény keretében jelentette be Handl Tamara, a Turbó Diétát forgalmazó Idealbody Kft. sales és marketing vezetője, hogy a 17 éves márka IdealBody néven folytatja...

Kiderült, mennyit költünk karácsonyfára

A fenyőfák árának idei adventre várt 10-20 százalékos emelése nem okoz érdemi változást a vásárlási szokásokban: a vevők 54 százaléka továbbra is nordmann fenyő iránt érdeklődik - derül ki Agroinform.hu felméréséből. A válaszadók 26...

Lemaradtak a magyarok az online marketingben

Megszámoltad már, hogy naponta hányszor pörgeted végig a Facebook – vagy Instagram hírfolyamod? Kétségtelen, hogy a közösségi oldalak mindennapjaink részévé váltak. Valaki innen informálódik, mások szórakozás miatt használják, azonban a social platformokat marketing szempontok...

Évtizedes csúcson az online álláshirdetések

Bár még tart az év, az előrejelzések alapján minden idők legnagyobb növekedése várható a feladott álláshirdetések számában Budapesten december végére az adott időszakot tekintve: az eddigi számokra alapozva ez összesen közel 90 ezer hirdetést...

Év végére 660 millió 5G-s ügyfél lehet

Máig 180 élő 5G hálózatot állítottak üzembe a mobilszolgáltatók, az előfizetők száma pedig 2021 végére eléri a 660 milliót – derül ki az Ericsson legújabb mobilitási jelentéséből. Egy évtized alatt 260-szorosára nőtt a mobil...

A Starbucks is beszállt a faültetésbe

A Starbucks Magyarország szeptemberben indította el legújabb bolygó-pozitív kezdeményezését, amely során országszerte húsz forintot számol fel minden, üzleteiben értékesített, egyszer használatos műanyag-, vagy papírpohár árára, az ebből összegyűlt összeget pedig faültetés céljára adományozza a...

Zöld startupok versenyeztek

A műanyagot villanyárammá alakító Prometheus 42, valamint a tengeri műanyagból alternatív építészeti anyagot készítő Moseanic nyerte el a fődíjat a Klímainnovációs Közösség által meghirdetett Startup Plastic Surgery program záró pitch versenyén. Ez az első...

Dunavarsányban terjeszkedik a Dunapack

Közel 20 milliárd forint értékű beruházással Európa egyik legmodernebb csomagolóanyag gyártó üzemét építi a Dunapack Packaging Dunavarsány határában. Az új gyár a körforgásos gazdasági folyamatok egyik legmodernebb mintaüzeme lesz, hiszen közel 90%-ban újrahasznosított papírból...

Mesterséges intelligencia segíthet az óceánokon

A kutatási ismeretek rendszerezéséhez, illetve feldolgozásához, valamint a fenntartható óceánfejlesztési kezdeményezések támogatásához a mesterséges intelligencia is segítséget nyújthat. A Capgemini új mesterséges intelligencia-modelleket (AI) fejlesztett ki, amelyek hozzájárulnak a Föld klímájának megértéséhez és modellezéséhez,...

Új szolgáltatást tesztel a DoDo a PENNY-vel

A mesterséges intelligencia alapú logisztikai megoldásokat nyújtó cseh DoDo partneri megállapodást kötött a népszerű PENNY üzletlánccal. A Csehországban, Pilzenben egyelőre pilot üzemmódban induló projekt részeként a startup egy teljesen új szolgáltatás bevezetésének előkészítéseként a...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Áttörés előtt a magyar online kereskedelem

Gyorsan növekszik a magyar e-kereskedelem, és jelenleg az 53. legnagyobb e-kereskedelmi piac a világon, de az EU átlaghoz képest még van hova fejlődnie. A cseh és lengyel mintákat nézve 2-3-szor több webshopot is elbírhat...

Nevet vált a Turbó Diéta

A hagyományteremtő szándékkal indított, az Ideális Nap nevet viselő online esemény keretében jelentette be Handl Tamara, a Turbó Diétát forgalmazó Idealbody Kft. sales és marketing vezetője, hogy a 17 éves márka IdealBody néven folytatja...

Kiderült, mennyit költünk karácsonyfára

A fenyőfák árának idei adventre várt 10-20 százalékos emelése nem okoz érdemi változást a vásárlási szokásokban: a vevők 54 százaléka továbbra is nordmann fenyő iránt érdeklődik - derül ki Agroinform.hu felméréséből. A válaszadók 26...

Lemaradtak a magyarok az online marketingben

Megszámoltad már, hogy naponta hányszor pörgeted végig a Facebook – vagy Instagram hírfolyamod? Kétségtelen, hogy a közösségi oldalak mindennapjaink részévé váltak. Valaki innen informálódik, mások szórakozás miatt használják, azonban a social platformokat marketing szempontok...

Évtizedes csúcson az online álláshirdetések

Bár még tart az év, az előrejelzések alapján minden idők legnagyobb növekedése várható a feladott álláshirdetések számában Budapesten december végére az adott időszakot tekintve: az eddigi számokra alapozva ez összesen közel 90 ezer hirdetést...
- Hirdetés -

CMO

Már létező folyamatokat erősített fel a COVID

Hunyady Beatrix Euronics, marketingigazgató Az év vége kiemelt időszak a kereskedelemben, milyen kampánnyal készül az Euronics? A november-december értékesítés szempontjából az év 2 legfontosabb hónapja a műszaki kereskedelemben, a tavalyi évben a teljes céges árbevételünk közel 30...

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A Starbucks is beszállt a faültetésbe

A Starbucks Magyarország szeptemberben indította el legújabb bolygó-pozitív kezdeményezését, amely során országszerte húsz forintot számol fel minden, üzleteiben értékesített, egyszer használatos műanyag-, vagy papírpohár árára, az ebből összegyűlt összeget pedig faültetés céljára adományozza a...

Zöld startupok versenyeztek

A műanyagot villanyárammá alakító Prometheus 42, valamint a tengeri műanyagból alternatív építészeti anyagot készítő Moseanic nyerte el a fődíjat a Klímainnovációs Közösség által meghirdetett Startup Plastic Surgery program záró pitch versenyén. Ez az első...

Mesterséges intelligencia segíthet az óceánokon

A kutatási ismeretek rendszerezéséhez, illetve feldolgozásához, valamint a fenntartható óceánfejlesztési kezdeményezések támogatásához a mesterséges intelligencia is segítséget nyújthat. A Capgemini új mesterséges intelligencia-modelleket (AI) fejlesztett ki, amelyek hozzájárulnak a Föld klímájának megértéséhez és modellezéséhez,...

DATA