Kommunikációs trendek a járvány idején

Fokozott online jelenlét, segítő összefogások, nyitott, őszinte, empatikus kommunikáció – ezek most a legfontosabb trendek a márkáknál. Kihívást jelent a járvány okozta, rendkívüli helyzetben, hogy megtalálják helyüket, emellett a kereslet és kínálat változásait követve új üzleti modellek kialakítása is szükséges.

Óriási kulturális változás történt az egész világon 2020 első negyedévében, a COVID-19 világjárvány eredményeként új társadalmi normák alakultak ki. A márkák számára hatalmas kihívássá vált nemcsak a kommunikáció online térbe való áthelyezése, de a megfelelő tartalmak és hangvétel megtalálása is. 30 európai irodájának tapasztalatai alapján a Grayling összefoglalta a kommunikációt meghatározó tevékenységeket, tartalmakat és viselkedési irányelveket a világjárvány idején.

Online vagy offline?

A szociális távolságtartás szükségessé tette, hogy az emberek szokásaikat, kommunikációjukat az online térbe helyezzék át (pl. Zoom használata). A fejlett világban élők életének utóbbi két évtizedét jelentősen meghatározta az internet, azonban mégis élesen elkülönült az “offline” és az “online” élet. Mostanra olyan interakciók is a képernyőre kerültek át, amelyeket még három hónappal ezelőtt is nehéz lett volna elképzelni (pl. Európai Parlament, állatkertek).

A helyzet jól mutatja, hogy a vállalatok az időnyomás alatt is képesek kihasználni a technológia nyújtotta lehetőségeket minimális anyagi ráfordítással. Fontos tanulság az is az egyes márkák számára, hogy a fogyasztók és felhasználók egésze képes az online világban való boldogulásra, de az online térben sokszor másképpen kell kommunikálni – hogy mit írunk le, most fontosabb, mint valaha.

Kommunikáció és együttműködés

A pozitív hozzáállás olyasmi, amit ezekben az időkben megközelíteni is nehéz, nem, hogy elérni. A COVID-19 világjárványhoz mégis vitathatatlanul hozzátartozik az a rendkívüli gyorsaság, amely által a segítő szándékú együttműködések kialakultak, az emberek és vállalatok összekapcsolódtak az elszigeteltségre való válaszul.

Minden szervezetnek van egy közössége és ez a mostani tökéletes alkalom, hogy összehozza és összetartsa saját közösségét vagy megtalálja a támogatásra váró más közösségeket.

A helyi márkák pedig nagy hatással lehetnek most a saját fogyasztóikra.

Érdemes most a versenytársakra is együttműködési partnerként tekinteni, hiszen ez hosszú távon is előnyt jelent majd.

Emberség

Minél hosszabb a globális elszigetelődés, annál több ember keresi a kapcsolatot – és főleg az emberközpontú kommunikációt. Az utóbbi időkben nem ismeretlenek senkinek azok az e-mailek, amikben a vállalatok azt bizonygatják, hogy törődnek a fogyasztóikkal.

Ez azonban most kevésnek bizonyul, most ténylegesen meg kell mutatnia a vállalatoknak, hogy mennyire felelősségteljesek, ehhez pedig intézkedések és kommunikáció szükséges.

A kommunikációt illetően pedig most az a fontos, hogy nyitott, őszinte és empatikus legyen, tegye az embereket kommunikációjának középpontjába – legyen az az ügyvezető igazgató vagy akár egy alkalmazott – mutassa meg a vállalkozás mögött álló arcokat, hogy humanizálja azt, amiről beszél.

Megtalálni a helyünket

Most létfontosságú, hogy a márkák és a vállalkozások világosan megtalálják a helyüket a globális beszélgetésben. Ezekben a hetekben minden tartalmat a COVID-19 határoz meg és ebben a környezetben a vállalatoknak is be kell látniuk, hogy nem mindig kell, hogy legyen mondanivalójuk.

Szorítkozzanak a kommunikációt illetően olyan kérdésekre, amelyek központi szerepet játszanak a márka identitásában, és ahol valamilyen módon valódi értéket teremthetnek a fogyasztók életében. A kommunikáció célja most a vásárlók, felhasználók, munkavállalók és közösségek támogatása kell, hogy legyen. Ismerjék fel, hogy hol van a pont, ahol nem kell beleavatkozniuk az eseményekbe (pl. egészségügyi kérdések).

Változások

Az ikertornyok elleni támadások után gyakran említették, hogy a világ örökre megváltozott. Ez talán a COVID-19 hosszútávú hatását tekintve is igaz. Még messze vagyunk attól, hogy pontos előrejelzéseket tudjunk készíteni arról, hogy a társadalom és a gazdaság milyen irányba változik majd, amikor alkalmazkodunk a pandémiát követő világhoz. Bizonyos azonban, hogy hatalmas lehetőségeket rejt majd a piac újbóli kinyílása.

Mivel a megváltozott életmódunk a kereslet és kínálat egyidejű változásait eredményezi, új üzleti modellek kialakulása válik szükségessé. Ezért is különösen fontos, hogy amit most tesznek a vállalatok, a következő két évtizedüket határozza majd meg. Amellett, hogy folyamatosan adaptálódni kell, olyan új helyzet alakult is, amelyben számos lehetőségek nyílik az innovatív, merész és kreatív megoldásokra.