- Hirdetés -

Komoly problémákat okoz a válság a vállalatoknak

|

- Hirdetés -

Bár Magyarországon már eddig is érezhetők voltak a háborús konfliktus hatásai, a közgazdászok szerint a komolyabb nehézségek még csak most kezdenek begyűrűzni a hazai gazdaságba, amelynek egyik sarokpontja a bérköltség növekedése lehet.

„A nagymértékű infláció nagyon nehéz helyzet elé állítja a vállalatokat, hisz, ha emelik a béreket, a termékek előállítása drágul, ami miatt az eladási árakat is emelniük kell. Ez viszont a vevőknek vagy a végfogyasztóknak jelent majd plusz költségeket. Ez egy olyan öngerjesztő folyamat, amit nagyon nehéz megállítani, valahogy azonban kezelni kell, ha hazánkban szeretnénk tartani a nagyvállalatok gyártását” - vázolta fel Mihályi Magdolna, a Jobtain HR szolgáltató ügyvezetője.

Európai szinten Magyarország még mindig vonzó a nagyvállalatok számára, de a távol-keleti régió továbbra is komoly konkurenciát jelent

A háború következtében megjelenő, egész Európát érintő energiaválság egy olyan hatás, ami hazánkban is milliókat érint lakossági és vállalati szinten egyaránt. Nem könnyű periódus elé néznek ebben a helyzetben a hazai HR szolgáltatók, hisz részben az ő feladatuk lesz megszervezni azt, hogy a következő hónapokban miként működtethető tovább a hazai gazdaság úgy, hogy a vállalatok és a munkavállalók a lehető legkisebb mértékben károsuljanak az intézkedések során.

Mivel a környező országokat is nagy mértékben sújtja az energiaválság, így a magyarországi működés fenntartása még a jelenlegi helyzetben is sokkal kedvezőbb opció a vállalatok számára, mint a Csehország vagy Lengyelország által kínált lehetőségek, ahol bizonyítottan magasabb a bérszint, mint Magyarországon. Így tehát, elenyésző annak a valószínűsége, hogy ezekbe az országokba helyezzenek át a cégek termelési kapacitást Magyarországról. A távol-keleti régió azonban továbbra is komoly kockázatot rejthet magában, hisz biztosan lesznek olyan cégek, akiknek - még a szállítás és raktározás pluszköltségeivel is - hosszútávon jobban megéri majd a jóval olcsóbb ázsiai munkaerő alkalmazása. Ezen cégek esetében a Magyarországon való maradás mellet szólhat, ha fontos számukra az európai jelenlét, az európai felvevő piac.

„Ma már minden vállalatnak szinte ugyanannyit kell fizetnie az anyagköltségre, az energia árának fedezésére, amiben különbség lehet abban, hogy ki tud eredményesebben gazdálkodni, az a bérköltség, vagy a szolgáltatások igénybevételének díja. A termelő vállalatok esetében egy késztermék árában nagyjából 5-6% körül van a bérköltség. Ha így nézzük, a vállalatok nem sokat tudnak megspórolni a munkaerőn, sőt, most nem azokat az időket éljük, hogy ezen lehessen takarékoskodni. Úgy gondolom, akinek fontos az európai lokáció, az Magyarországon marad, akinek nem, annál pedig minden időben fennáll az esetleges áttelepülés lehetősége.” – vélekedik Mihályi Magdolna HR szakértő.

A munkaerő-kölcsönző cégeknél a válság hatásait már háború kitörésekor lehetett érezni

Bár a társadalom nagy része még csak az elmúlt hetekben tapasztalta meg a háború hatására begyűrűző gazdasági nehézségeket, a munkaerő-kölcsönző cégek - legfőképpen a szállásoltatással is foglalkozók - már hosszú hónapok óta érzékelik a válság hatásait. A hazánkban foglalkoztatott ukrán munkavállalók hozzátartozóit, sokszor egész családjukat befogadó szállásadók, illetve ingatlan tulajdonosok az elmúlt időszakban nagyon komoly összegeket fordítottak arra, hogy bővítsék és olyan módon alakítsák át a dolgozók számára fenntartott ingatlanokat, hogy azokban családokat, gyerekeket tudjanak fogadni.

Az elmúlt időszak legnagyobb kihívásai közé tartozik továbbá, hogy a hazai bérszínvonal több szempontból is folyamatos nyomás alatt van. Mivel a munkavállalók kiadásai emelkednek, a munkáltatói költségek is nőnek, drágábbá válik a munkaerő. Aki pedig nem vállalja, hogy megoldást talál a költségnövekedés kompenzálására, annak komoly bérfeszültségekkel kell szembenéznie, ami akár a piaci versenyképességét is veszélyeztetheti.

A források szűkülnek, a költségek nőnek

Az energia drágulásával jelenleg egyre szűkül a külföldi munkavállalók számára igénybe vehető szállások köre. Az ingatlantulajdonosoknak alaposan át kell gondolnia, hogy megéri-e nekik továbbra is kiadni az ingatlanjaikat, ha nem kapnak megfelelő kompenzációt a rezsidíjak emelkedésére. Ezt fokozza, hogy míg egy 3-4 fős lakásnál még megoldható a gazdaságos energiafelhasználás, egy 15-20 fős szálláshelyen már nem kivitelezhető az átlag alatti fogyasztás. A szálláshelyek ára így 60-70%-kal is emelkedhet, amit viszont már sok esetben nem lehet teljes mértékben a munkáltatókra hárítani, esetleg a munkavállalóktól is kell hozzájárulást kérni a rezsiköltségekhez. Mivel azonban a munkavállalók kiadásai az infláció miatt már enélkül is jócskán megnőttek, félő, hogy az ingyenes szálláslehetőség megszüntetésével tovább állnak Magyarországról. A szakértő szerint azonban így is sok ukrán munkavállaló képzeli el a jövőjét hazánkban. Akik régebb óta, 2-3 éve tartózkodnak itt, már rendelkeznek helyi kapcsolati tőkével és sokan rokonokat, barátokat is hívtak, akikkel együtt dolgoznak és együtt élnek nálunk. „Mivel Nyugat-Európa kapuja megnyílt az ukrán állampolgárok előtt, természetesen sokaknak vonzó lehet Németország, Svájc vagy Hollandia. A személyes tapasztalatunk viszont az, hogy akik már több időt töltöttek hazánkban, megszerették az országunkat és a jövőjüket is itt képzelik el.” – osztotta meg tapasztalatait Mihályi Magdolna.

A KATA átalakítása is jelentős hatással lesz a következő hónapok munkaerőpiacára

A magyar munkavállalók jelentős hányada nem egy cég vagy vállalat alkalmazottjaként dolgozik, hanem egyéni vállalkozóként, egyéni cégek tagjaként köt szerződést cégekkel. A HR szakértők szerint a KATA jelentős megváltoztatásával számos hazai cégnek át kell alakítania az eddigi működését, így nem kizárt, hogy sokuk munkaerő-kölcsönző cégekkel való partnerséggel oldja majd meg az átállást. Habár jelenleg még nem lehet tudni, hogy a munkáltatók, vagy munkavállalók feladata lesz-e ennek a kérdésnek a rendezése, egy biztos: azoknak a cégeknek, akik eddig tömegesen alkalmazták a KATÁ-s alkalmazottakat, működniük kell tovább, ehhez pedig mindenképpen szükségük lesz a munkaerőre. „Ebben a helyzetben két lehetőség van. Az egyik, hogy a cégek felveszik a kollégákat alkalmazotti állományba, bejelentik őket arra az összegre, amit eddig fizettek nekik és befizetik utánuk a járulékokat. A másik, hogy a munkavállalók augusztus 31-ig eldönthetik, hogy átalányadót fizetnek-e, és ezt érvényesítik a cégeknél. Ebben a helyzetben mindkét félnek mérlegelnie kell a másik fél érdekeit is, ha pedig nem tudják ezt megoldani, akkor jöhetünk mi.” – fejtette ki Mihályi Magdolna a Jobtain HR szolgáltató ügyvezetője.

A HR szakértő tanácsa: azok a cégek kerülnek ki jól a válságból, akik előrefelé menekülnek

A szakértő szerint jelen gazdasági nehézségek közepette az első és legfontosabb, hogy a munkáltató, a munkavállaló és a HR szolgáltató is kölcsönösen nyitott legyen egymásra és meghallgassa a másik igényeit. A 2008-2009-es, vagy akár a járvány következtében tapasztalt válság tanulsága is egyöntetűen az, hogy azok a cégek maradhatnak életben, akik a nehéz időkben sem állnak le a termeléssel és nem hagyják magukra a munkavállalóikat. „A munkaerő szempontjából a legtöbb cégnél még létszámigény van, így a meglévő partnereinknek folyamatosan toborzunk. Azonban úgy gondolom, hogy szeptemberre még inkább látszódni fognak az elmúlt hónapok gazdasági következményei. Mivel országosan lefedett hálózat vagyunk, így történjék bármi, munkavállalóinknak adott körzeten belül azonnal tudunk új szállást és munkalehetőséget biztosítani amennyiben erre szüksége van.” – árulta el Mihályi Magdolna a Jobtain HR szolgáltató ügyvezetője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Magyar hősökről készült különleges fotósorozat

Magyar fotográfusokkal együttműködve különleges mobilfotó-sorozattal mutatja be az éjszaka hétköznapi hőseinek életét a Huawei. A Huawei P60 Pro okostelefonnal készített képek exkluzív betekintést adnak három olyan hivatás – kutató-mentők, tűzoltók, polgárőrök – képviselőinek életébe,...

Saját streaming szolgáltatást indít a Real Madrid

A Real Madrid lett a legújabb futballklub, amely saját streaming szolgáltatást indít. A klub RM Play nevű platformja több mint 700 órányi tartalmat tartalmaz majd, és elérhető lesz mobiltelefonon, táblagépeken és okostévéeszközökön, köztük Apple...

Rajtol a sztárvetélkedő az RTL+-on

Az előző évad sikerét követően, június 9-től, újabb sztárok vetélkednek Sebestyén Balázs nappalijában, kizárólag az RTL+ előfizetői kínálatában. A Gyertek át! - A Sztárvetélkedő hetedik évada sem fogja nélkülözni a pikáns humort, a szókimondó sztárvetélkedőben...

Így lehet kiberbiztos a nyaralás

Felmérések szerint a Földön élő minden emberre legalább 3 hamis személyazonosság jut a kiberbűnözői piacon, mégis mintha továbbra is félvállról vennénk a fenyegetést a hétköznapokban, különösen a lazább nyári időszakban. Hamarosan elözönlik az üzenőfalakat...

Rocklegendák érkeznek Budapestre

Először érkezik Magyarországba Hollywood Vampires és egy felejthetetlen koncerttel szeretnék meglepni a rockzene rajongóit. A legendás banda tagjai között található Johnny Depp, Alice Cooper, Joe Perry (Aerosmith) és Tommy Henriksen.A Hollywood Vampires nem csupán...

Ezek a filmek vonzották a nézőket

Izgalmas és eseménydús hónapokat tudhat maga mögött a Warner Bros. Discovery (WBD). Az Egyesült Államokban nagyszabású kampány keretében bevezették a MAX-ot, a WBD továbbfejlesztett streaming platformját, globálisan megünnepelték a Warner Bros. 100 éves évfordulóját,...

Nyerő lehet az ingatlanbefektetés

A múlt héten bejelentett szigorítások alaposan átrajzolhatják a megtakarítások piacát a pénzügyi szakemberek várakozásai alapján. A kormányzati szándék egyértelműen az állampapírok piacának erősítése, de emellett az ingatlanbefektetések szerepe is tovább erősödhet a Duna House...

A mélypont után ismét nőtt a hazai vállalkozások száma

Ismét emelkedésnek indult a vállalkozások száma Magyarországon, idén megfordult a kisadózó vállalkozások tételes adója (kata) eltörlése nyomán kialakulni látszó tavalyi negatív trend. A legnagyobb arányú emelkedés az építőiparban, a szállítási ágazatban és a szolgáltató...

Újabb segítség a vállalkozásoknak

Az elmúlt 3 év gazdasági eseményei nem kímélték a vállalkozói szektort. A kereskedelem és az ipar különösen nehéz helyzetben van, ami számos boltbezárást és az ipari termelés volumenének csökkenését eredményezte. Ez a kihívásokkal teli...

Olvasásra buzdít a Libri

A történetek, amiket olvasunk, beépülnek a mindennapjainkba, a személyiségünkbe, és stresszcsökkentő hatással bírnak. Magyarország piacvezető könyvkereskedőjeként a Libri legújabb, június 5-én indult, bármikor elkezdhető olvasásnépszerűsítő programjában is az olvasás pozitív élettani hatásaira helyezi hangsúlyt....
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Vidus Gabriella vezeti a TOP50 médiás rangsort

Vidus Gabriella, az RTL Magyarország vezérigazgatója végzett idén a Marketing&Media magazin legbefolyásosabb hazai médiásokat bemutató TOP50-es rangsora élén, ezzel már hetedszer szerezte meg az első pozíciót. A második Vaszily Miklós, a TV2 Csoport igazgatósági...

Magyar hősökről készült különleges fotósorozat

Magyar fotográfusokkal együttműködve különleges mobilfotó-sorozattal mutatja be az éjszaka hétköznapi hőseinek életét a Huawei. A Huawei P60 Pro okostelefonnal készített képek exkluzív betekintést adnak három olyan hivatás – kutató-mentők, tűzoltók, polgárőrök – képviselőinek életébe,...

Saját streaming szolgáltatást indít a Real Madrid

A Real Madrid lett a legújabb futballklub, amely saját streaming szolgáltatást indít. A klub RM Play nevű platformja több mint 700 órányi tartalmat tartalmaz majd, és elérhető lesz mobiltelefonon, táblagépeken és okostévéeszközökön, köztük Apple...

Rajtol a sztárvetélkedő az RTL+-on

Az előző évad sikerét követően, június 9-től, újabb sztárok vetélkednek Sebestyén Balázs nappalijában, kizárólag az RTL+ előfizetői kínálatában. A Gyertek át! - A Sztárvetélkedő hetedik évada sem fogja nélkülözni a pikáns humort, a szókimondó sztárvetélkedőben...

Így lehet kiberbiztos a nyaralás

Felmérések szerint a Földön élő minden emberre legalább 3 hamis személyazonosság jut a kiberbűnözői piacon, mégis mintha továbbra is félvállról vennénk a fenyegetést a hétköznapokban, különösen a lazább nyári időszakban. Hamarosan elözönlik az üzenőfalakat...

Podcast

Ha eszközként kezeljük, máshogy állunk hozzá

Talán túl sok sci-fi-t néztünk gyerekkorunkban és azért viszonyulunk fenntartásokkal a mesterséges intelligenciához, aminek ma már a számítógépes játékok világától elkezdve az orvosi diagnosztikáig szinte mindenhol hasznát veszik. De tény, hogy kikerülhetetlen, így kérdés,...

A televíziós bevételek nem csökkennek

Streaming ide, digital hirdetések oda, még mindig a televízióhoz fordulnak a legnagyobb hirdetők, hiszen „ezer fő elérését tekintve továbbra is ez a legolcsóbb” – mondja Kosaras Klaudia, az Atmedia kereskedelmi igazgatója. A Business Lounge...

A mozi él és élni akar

Konkurencia-e a streaming, mi vonzza az embereket a moziba 2022-ben és miért értékesebb a mozifilmek előtti reklámblokk? Többek között ez is kiderült a Business Lounge podcast április 12-ei adásából, melynek Kiss Zsuzsanna, a Cinema...

Don't Miss

A bankszektor is kizöldülhet

A piac minden szereplője, így egy pénzintézet is tehet a fenntarthatóságért, jól mutatja ezt a most létrejövő MBH Bank példája. Szege György ESG- és fenntarthatósági vezetőt kérdeztük az MBH Bank céljairól, törekvéseiről és zöldhitel...

A használt cikk a jövő

Egyre nagyobb a divatja a másodkézből szerzett használati tárgyaknak, ruháknak, bútoroknak, hiszen az egyediségen túl ezzel a földet is védi a fogyasztó. Hogy mivel tudja magához csalogatni a potenciális vásárlókat Magyarország egyik legnagyobb online...

Megkérdőjelezni az eddigi triviálisnak gondolt dolgokat

Egy rendezvény megítélése szempontjából a fenntarthatóság egyre fontosabb. A leglényegesebb annak a szemléletmódnak az elsajátítása, hogy az eddig triviálisnak gondolt dolgokat megvizsgáljuk, hogy azoknak van-e fenntarthatóbb módjuk – nyilatkozta lapunknak Fazakas F. János, a...

Valódi változásokat csak közösen érhetünk el

Ambiciózus célt tűzött ki maga elé az Auchan, 2030-ra közel felével csökkentenék áruházaik szén-dioxid-kibocsátását – mondta el Varga-Futó Ildikó. A vállalat hazai CSR-igazgatója beszélt az eddigi fenntarthatósági eredményeikről, a vásárlói edukációról és elárulta azt...

Izgalmas évek előtt állunk

Miért váltott munkahelyet, mivel kezdte a munkát az új pozícióban és milyen tervei vannak – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Novák Péter. A Httpool by Aleph új country managere elárulta...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Országos mentőakcióban a Spar

Féléves tesztelést követően mostantól valamennyi SPAR és INTERSPAR áruházban bekapcsolódhatnak a vevők a tudatos élelmiszermentés folyamatába a Munch-applikációval, amelyen keresztül akár 66 százalékkal olcsóbban, gyorsan és kényelmesen juthatnak hozzá jó minőségű élelmiszerekhez.Sok családban még...

Fenntartható ötleteket díjaztak

Alternatív környezettudatos ötlettel, a chipses zacskók kreatív és praktikus újrafelhasználásásával vihették haza a fődíjat a nyírségi diákok a Samsung és az EdisonKids Megoldások a holnapért kihívásán. A harmadik alkalommal megrendezett versenyen 12-18 éves tanulók...

Évente 19 ezer tonna bútort égetünk el

Évente körülbelül 43-59 ezer tonna fabútorhulladék keletkezik Magyarországon, azonban a kiterjedten működő bútorhulladék-feldolgozó rendszer hiányában ennek a nagy része égetőkben végzi – derül ki az IKEA friss tanulmányából. Igény lenne a már nem használt...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....