- Hirdetés -

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

|

- Hirdetés -

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy főre vetített hulladékgyűjtésben is a legjobbnak bizonyultak, ezzel megszerezték a legszorgalmasabb legénységnek járó Tisza Hőse díjat is. A jubileumi verseny feledhetetlen élményeket és naponta új rekorderedményeket hozott, a petkalózok és a szervező Természetfilm.hu Egyesület ismét büszkén számolhat be az eredményekről és a megtisztult tiszai ártérről. A rendezvény a Technológiai és Ipari Minisztérium támogatásával valósult meg.

A jubileumi versenyen 12 lelkes csapat gyűjtötte a hulladékot a megszokottnál hosszabb versenyen a Tisza Cigánd és Tiszadada közötti 86 folyamkilométeres szakaszán. A hat hulladékgyűjtő napon óriási lelkesedésről és elszántságról tettek tanúbizonyságot a rutinos csapatok. Nem telt el úgy nap, hogy a petkalózok legalább egy tonnányi hulladékot ne szedtek volna ki a folyó árteréből, sőt, Tokajtól Tiszaladányig a 14 folyamkilométeres távon napi rekordot állítottak fel, csaknem 5 tonna összegyűjtött hulladékkal.

Ekkora mennyiségű hulladék szakszerű szétválogatása szintén erőt próbáló feladat. A csapatok már a vízen előre szelektálták a begyűjtött hulladék nagyobb részét, amit azután naponta a PET Kupa erre a feladatra dedikált tapasztalt folyómentői és önkéntesei, - a hajós csapatok közreműködésével -, a parton válogattak szét különböző anyagfajtákra, hogy ezáltal az összegyűjtött hulladék nagyobb része - kb. 60%-a - újrahasznosításra kerülhessen. A PET Kupa civil szervezetként, működésének tíz éve alatt, a folyami hulladék legnagyobb újrahasznosítójává nőtte ki magát, köszönhetően a közszolgáltatók, begyűjtő- és hasznosító cégek közreműködésének, valamint az innovatív, kisipari megoldásoknak. Ennek részeként készülnek például folyami hulladék újrahasznosításával a Palackorrú Lebegő Kikötők, amelyekből a legújabbat a verseny nyitóünnepségén adták át Cigándon a szervezők.

"Rengeteg munka, rengeteg vesződség, mégis teljes kiegyensúlyozottság, vidámság és kisimult arcok, helyrejött házasságok, be nem gyógyult sebek a testünkön és begyógyult sebek a lelkünkben, ez a verseny mérlege" - számolt be félig komolyan, félig viccesen Varga Livius zenész, a jubileumi verseny PET Mestere az utolsó szemeteszsákok partra pakolásakor.

A jubileumi verseny rekordokat hozott, a résztvevők pedig rendhagyó élményekkel térhettek haza. A verseny utolsó szakaszán eddig ismeretlen vizeken eveztek a csapatok, sőt, az utolsó napon a teljes flotta, énekszó mellett, közösen zsilipelt a tiszalöki duzzasztóműnél.

„Cigándtól Tiszadadáig különböző hulladékhelyzet fogadott bennünket. Azokon a területeken, ahol korábban többször jártunk és több év árhullámainak „PET bányáit” sikerült felszámolni, ott kevesebb hulladékkal találkoztunk, míg a folyó alsóbb, ritkábban takarított szakaszain nagyobb ártéri szennyezés fogadott bennünket” – mondta el Tamás Zsolt, a PET Kupa versenyigazgatója.

„Bár idén elmaradt a szokásos nagy nyár eleji árhullám, az újabb hulladékcunami előbb-utóbb elér bennünket, főleg ha arra gondolunk, hogy Kárpátalján, a Tisza forrásvidékén a nagy számú betelepülő magánszemély és cég miatt jelenleg jóval több lakossági és ipari hulladék keletkezik.” – tette hozzá a szakember.

Legjobbak legjobbjai

Az idei jubileumi versenyt az alacsony vízállás is nehezítette, ezért különösen örültek a szervezők, hogy a legrutinosabb petkalózokból szerveződtek a csapatok. Kicsik és nagyok maximálisan kivették a részüket a takarításból. A verseny abszolút győztese 540 zsák összegyűjtött hulladékkal, pontszámát tekintve 32.255 PETákkal a tavalyi címvédő, Siemens Energy csapata lett. Szinte kétszer annyi hulladékot szedtek össze, mint a legjobb csapatok, amellyel saját rekordjukat is jócskán túlszárnyalták. Második helyen 25.340 PETákkal a Siemens Evező-SÖK csapata végzett. A jubileumi verseny alkalmából a PET Kupa Admiralitásából és tapasztalt folyómentőiből, önkénteseiből szintén alakult egy pethajós csapat, akik szoros küzdelem után, 22.060 petákkal a dobogó harmadik helyére állhattak fel.

A X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa dobogós csapatai:

1. helyezett: Siemens Energy (32.255 PETák, 540 zsák összegyűjtött szemét)

2. helyezett: Siemens Evező-SÖK (25.340 PETák, 358 zsák összegyűjtött szemét)

3. helyezett: KisPETlovam (22.060 PETák, 350 zsák összegyűjtött szemét)

Tisza Hőse díj (legtöbb egy főre jutó összegyűjtött hulladék): Siemens Energy

Fair play elismerés: Aztakeservit

Óriási elismerés a mezőny további csapatainak: Tilos Rádió és WWF civil hajója, Hangák, Amerikalózok, Petúnia, Wessling, Main Stage, Tisza2, Joda "Bass" a Meglepetés

Akik nélkül nem lett volna X. Felső-Tiszai PET Kupa

A verseny a Technológiai és Ipari Minisztérium főtámogatásával valósult meg. A hulladékkezelésben az esemény kiemelt szakmai partnere a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége, az Észak-Alföldi Környezetgazdálkodási Nonprofit Kft. és a Zempléni Z.H.K. Nonprofit Kft. A szervezők köszönetüket fejezik ki a SONAR Felső-Tisza-vidéki Búvár és Mentő Egyesület vízimentőinek, akik a kezdetek óta vigyáztak a pethajósok biztonságára. A verseny során a motoros, kiszolgáló hajókat a HONDA gyorsította. A PET flotta sok segítséget kapott a Tisza menti települések, Cigánd, Dombrád, Ibrány, Balsa, Rakamaz, Tiszaladány, Tiszalök, Tiszadada önkormányzataitól és vállalkozásaitól. Nagycserkesz vállalkozói gyümölccsel, a Bakos Szikvíz szódavízzel támogatta a csapatot. Külön köszönet jár a vízügy és az Ökologistic Alapítvány közreműködéséért. A Siemens és a Siemens Energy évek óta partnerek a folyótisztításban, a DHL Globál Szállítmányozási Kft. logisztikai partnerként segített. A Konasoft online versenykövető applikációval támogatta a PET Kupát. A hulladékok kezelését, a verseny lebonyolítását és a résztvevők élelmezését az NBG Masters Kft. segítette. A Zöldbolt és a Körforrás a nyertes csapatok ajándékcsomagjaihoz járult hozzá. A csapatok munkáját - a két éve ITM támogatásból épült - gyorsreagálású hulladékgyűjtő hajó, a PETII és a Kék Bolygó Alapítvány támogatásából épült Logika segítette.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A Miele a Mediatort választotta

2022 szeptemberétől a Mediator felel a német prémiumkategóriás háztartásieszköz-gyártó, a Miele teljeskörű magyarországi kommunikációjáért.A határozatlan időre szóló együttműködés során a full service ügynökség feladatai közé tartozik a kreatív tervezés és gyártás, a médiatervezés és...

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Idén négyszer annyit repültek a magyarok, mint 2021-ben

Az idei nyáron a magyarok és a románok repültek a legtöbbet Londonba – derül ki a Kiwi.com adataiból. A csehek és szlovákok szeretnek leginkább előre tervezni, ők több mint egy hónappal az utazás előtt...

Nemzetközi meccsekkel tér vissza az NBA

Utoljára 2020. január 24-én rendeztek NBA-meccset az USA-n és Kanadán kívül, akkor a Milwaukee Bucks és a Charlotte Hornets lépett pályára Párizsban. A COVID megnehezítette az ilyen meccsek szervezését, de több mint 2,5 év...

Idén is díjazták a kutatónőket

Miért nem hatnak minden esetben az antibiotikumok és mi köze ennek a tartósítószerekhez? Hogyan juthat be a gyógyszerek nagymolekulájú hatóanyaga a gondosan védett sejtbe? Mennyivel gyorsítja a mesterséges intelligencia a gyógyszerfejlesztések hosszadalmas tesztelési folyamatait?...

Itthon is terjednek a gyerekeket veszélyeztető online kihívások

„Újabb halálos kihívás terjed a gyerekek között” – gyakori cím a médiában, de sajnos sokan nem is sejtik, hogy miről szól egy-egy virtuális kihívás és mitől veszélyes. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH)...

Így készíthetsz lélegzetelállító őszi fotókat

Vége a nyaralásnak, hűl az idő, és fokozatosan veszi fel a természet is őszi színeit. Az új évszak remek lehetőségeket biztosít arra, hogy kiránduljunk vagy utazzunk, ott pedig egyedi felvételeket készíthessünk. Akár bakancsot húzunk,...

Jobban teljesítenek a magas EQ-val rendelkező márkák

A magasabb érzelmi intelligenciát (EQ) közvetítő márkák gyorsabban nőnek versenytársaiknál, és részvényeik is jelentősen felülteljesítik a tőzsdeindexeket – derül ki a dentsu-hoz tartozó Carat médiaügynökség közelmúltban elvégzett globális kutatásából.A márka EQ-nak (MEQ) a márkák...

Még több sportot nézünk a tévében

Nőtt a sportközvetítések népszerűsége a tévénézők körében, az Altman Solon felmérése során vizsgált 8 ország mindegyikében béővült az ilyen műsorokat is nézők aránya az elmúlt két évben. Az Egyesült Királyságban, Olaszországban és Franciaországban mértek...

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Átadták a legrangosabb hazai designdíjakat

Többek között az év magyar designtermékét, az év enteriőrjét és az év márkáját díjazták az ELLE Decoration International Design Awards (EDIDA) Hungary-n. A nívós szakmai elismerést nemzetközi szinten is a design Oscar díjának tartják,...

A Miele a Mediatort választotta

2022 szeptemberétől a Mediator felel a német prémiumkategóriás háztartásieszköz-gyártó, a Miele teljeskörű magyarországi kommunikációjáért.A határozatlan időre szóló együttműködés során a full service ügynökség feladatai közé tartozik a kreatív tervezés és gyártás, a médiatervezés és...

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Idén négyszer annyit repültek a magyarok, mint 2021-ben

Az idei nyáron a magyarok és a románok repültek a legtöbbet Londonba – derül ki a Kiwi.com adataiból. A csehek és szlovákok szeretnek leginkább előre tervezni, ők több mint egy hónappal az utazás előtt...

Nemzetközi meccsekkel tér vissza az NBA

Utoljára 2020. január 24-én rendeztek NBA-meccset az USA-n és Kanadán kívül, akkor a Milwaukee Bucks és a Charlotte Hornets lépett pályára Párizsban. A COVID megnehezítette az ilyen meccsek szervezését, de több mint 2,5 év...
- Hirdetés -

Don't Miss

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...

Felveszik a versenyt a helyi rádióadók

Mennyien hallgatják a helyi rádiókat, milyen lehetőségeik vannak a reklámpiacon ezeknek az adóknak – többek között erről is beszélt Ürge Dezső, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének (Heroe) elnöke. - Jelenleg a teljes napi rádiós elérésnek...

Nem szabad leírni a rádiózást

A rádió népszerűsége töretlen és a reklámbevételei is folyamatosan növekedtek. Persze nem olyan ütemben, ahogy a teljes piac nőtt, ezért a teljes piaci share összességében csökkent, de a rádió messze nem a haláltusáját vívja...

Ha szabad a kezünk, vásárolunk

Most már sehol nem húzzák fel a szemöldöküket a boltosok, ha a telefonomat, netalántán az órámat érintem oda a fizetésnél a terminálhoz – mondta el Mondovics Péter az mmonline.hu-nak adott interjúban. A Mastercard marketing...
Samu Tímea

Az out-of-home-nak van egy szuperereje

A mi területünkön kreativitással és innovációval tudunk úrrá lenni a helyzeten, amelyet edukációs funkciónak is ki kell egészítenie, különösen a digitális felületeken – állítja Samu Tímea. A JCDecaux Hungary vezérigazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban...
- Hirdetés -

SzuperZöld

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Díjat nyert a Danone Műanyag Kisokosa

A bolygónk jövője egyre égetőbb kérdés mindennapjainknak. A zöldebb megoldások kapcsán azonban nem csak a különböző szervezetekre kell számítanunk, hanem önmagunkra is, hiszen immár elengedhetetlen, hogy háztartásonként is lépéseket tegyünk a fenntarthatóságért. A Danone...

Tovább zöldült a SPAR

A SPAR Ausztria csoport országaiban (Magyarország, Észak-Olaszország, Szlovénia, Horvátország) jelentős eredményeket sikerült elérni a vállalatcsoport környezeti fenntarthatósági stratégiájának égisze alatt: az utóbbi egy év során negyedével csökkent az üvegházhatású gázkibocsátás a résztvevő országok összesített...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....