Közel harmadával nőtt az európai digitális reklámpiac

A múlt évben 92 milliárd eurós volt az európai digitális reklámpiac az IAB Europe elemzése szerint, ez éves összevetésben 30,5 százalékos bővülést jelentett. Az Egyesült Királyságban költik a legtöbbet digitális reklámokra, a legnagyobb fejlődés pedig Törökországban volt a vizsgált piacok közül.

A tanulmány készítéséhez megvizsgált mind a 28 országban 10 százalék feletti növekedést tudott felmutatni a digitális reklámpiac a múlt évben 2020-hoz képest. A legnagyobb fejlődést Törökország érte el, ahol majdnem duplázott ez a szektor, 99,7 százalékos volt a bővülés. A skála másik végén Bulgária található, ahol mindössze 13 százalékos volt a növekedés.

A dinamikusan fejlődő piacok közé tartozott még Ukrajna, ahol tavaly 43 százalékos volt a bővülés a digitális reklámköltésben, illetve az Egyesült Királyság, ahol 40,5 százalékos növekedést mértek. A szigetország messze a legnagyobb piac Európában a digitális hirdetések szempontjából, 32,3 milliárd eurós költéssel, vagyis az összesített bevétel 35,2 százaléka keletkezett ott a múlt évben.

 

Mivel a 2020-as év a COVID-járvány kitörése miatt igencsak speciálisnak számít, az IAB Europe szakértői összevetették a tavalyi számokat a 2019-es értékekkel is. Ez alapján pedig még nagyobb, 38,3 százalékos növekedés jött ki.

A múlt évben is folytatódott a display hirdetések előretörése, a piac majdnem felét ezek adták 2021-ben. A másik nagy kategória a keresőhirdetések voltak 42,9 százalékos részesedéssel, míg az online apróhirdetések részesedése tavaly is csökkent, 7,5 százalék volt.