- Hirdetés -

Közelharc folyik az informatikusokért

|

- Hirdetés -

Ha olyan szektort keresünk, amely a pandémiás időszakban is szédítő sebességgel bővült, valószínűleg az informatikai terület kerülne ki abszolút győztesként. A magyar munkaerőpiacról jelenleg közel 44 000 IT-szakember hiányzik. A COVID-hatás ráadásul jelentősen felpörgette a digitalizációt és az automatizációt is, így még inkább égető kérdés az utánpótlás a HR-szakemberek és cégvezetők körében. Az informatika továbbra is a harmadik legnépszerűbb tanulmányi terület hazánkban, ugyanakkor úgy tűnik, a felsőoktatásnak szintlépésre van szüksége, ha tartani akarja a tempót a piac fejlődésével. Vajon honnan érkeznek az újgenerációs IT-sok és mi vár a szektorra a következő években? A kérdésre a WHC Csoport munkatársai vezető szakemberek segítségével keresték a választ az áprilisi IT & Telco & Startup iparági HR Fest rendezvényen.

Az elmúlt évben világszerte nőtt a kereslet az informatikai szakemberek iránt, ráadásul egyre több területre szivárog be a digitalizáció és az automatizáció, ezért kulcsfontosságú cél a képzett szakemberek bevonzása. Magyarországon is nehéz betölteni a nyitott álláshelyeket, többek között ennek – és a kiválasztási folyamatok online térbe költözésének – köszönhetően ma már akár 80 napba is telhet, amíg a toborzók megtalálják a megfelelő jelölteket a kiírt pozíciókra. Bár a piaci szereplők egymással is versenyt futnak a jelöltekért, az igény és a kínálat is elég változatos: vannak, akik inkább a kezdőket keresik, hogy saját üzleti céljaiknak megfelelően képezhessék őket, míg más vállalatok elsősorban több éves tapasztalattal rendelkező kollégákat toboroznak. Az informatikusok egy része eközben bátran próbálkozik érdekesebb projektek vagy jobb fizetés reményében, míg mások biztonsági játékot játszanak.

„Még a stabilan bővülő informatikai szektorban is láthatunk nagyon érdekes HR-trendeket. A korábbiakhoz képest is jelentősen nőtt például a mobilitás a szakmában, sokan – cégek és munkavállalók egyaránt – számítanak arra, hogy a hibrid modell és a távmunka tartósan velünk marad. Ez egyrészről veszélyeket is tartogathat, mert a hazai informatikusok a külföldi ajánlatok felé fordulhatnak, ugyanakkor más kiváló szakembereket végre visszacsábíthatnak a magyar vállalatok, hiszen a hazai bérek reálértéke kifejezetten versenyképesnek számít a szektorban” – mondta el Göltl Viktor, a WHC Csoport ügyvezetője a HR Fest online szakmai konferencián.

Az informatikusok már visszavágynak az irodába

A Telenor Hungary és 4iG humánerőforrás-vezetői egyetértettek abban, hogy a kiválasztási folyamatok kulcsmozzanata a pontos, célzott értékajánlatok megfogalmazása, mely hozzásegíti a vállalatokat, hogy pontosan azokat a szakembereket szólítsák meg, akikre valóban szükség van. Emellett sikeres eszköz az informatikusok toborzásában a munkavállalói ajánló program. Gothárdi Ibolya, a 4iG HR igazgatója szerint ma már a jelöltek közel fele kollégák ajánlásának köszönhetően kerül a cég látókörébe, így ők a munkáltatói márkaépítésre szánt források egy részét már erre a területre csoportosítják. A fluktuáció ellen is vannak csodaszerek a HR-vezetők tarsolyában, a friss házon belüli felmérések szerint az IT-szakemberek az izgalmas projekteket és az összetartó csapatot, a vezetők rugalmas hozzáállását díjazzák leginkább, és alig várják, hogy újra visszatérhessenek az irodai közösségbe.

Nézzük az érem másik oldalát: mire lesz szükségük az IT-soknak a versenyképességhez? Minden jel arra mutat, hogy vállalati oldalról nem csillapodik majd a kereslet a kiváló informatikusok iránt, az elvárások és a hangsúlyok azonban eltolódhatnak. Előtérbe kerül a specifikált iparági szaktudás és egyre fontosabb lesz az ún. soft skillek fejlesztése. A változó, kihívásokkal teli világban óriási szükség lesz olyan informatikus szakemberekre, akik könnyen és szívesen tesznek szert új tudásra, sikeresen működnek együtt kollégáikkal és más területekkel, valamint üzleti szemlélettel képesek megközelíteni mindennapi feladataikat. Ez tulajdonképpen a cégek és a munkavállalók közös sikere is: akik együtt tudnak fejlődni a válság időszakában, azok számíthatnak tartós eredményekre a piacon.

Lemarad a felsőoktatás, felzárkóznak a nők

A hosszú ideje tartó krónikus munkaerőhiány következtében természetesen az utánpótlás kérdése továbbra is kiemelten foglalkoztatja az informatikai szektor HR-szakembereit. A KSH adatai alapján a 2019/2020-as akadémiai évben az informatika a harmadik legnépszerűbb tanulmányi terület volt a gazdasági és műszaki képzések mögött, a kifejezetten pályakezdőket célzó Zyntern.com álláskereső oldal felmérése szerint pedig a frissdiplomás IT-sok már átlagosan nettó 270 000 forintot kérnek kezdőbérként. Megyeri Mirtill, a portál társalapítója, illetve HR- és kommunikációs vezetője szerint nagyon biztató jel az is, hogy az IT-területen sokkal közelebb áll egymáshoz a pályakezdő nők és férfiak bérigénye, mint más szektorokban, így tehát kijelenthetjük, hogy a hölgyek is egyre magabiztosabbak a technológia világában. A Zyntern kutatásából ugyanakkor az is kiderült, hogy az informatikus hallgatókat és frissdiplomásokat érintette legkevésbé a COVID-hatás, csupán 15%-uk vesztette el az elmúlt időszakban a munkaviszonyát (ez főként a gyakornokat érintette), illetve ők aggódnak legkevésbé karrierkilátásaik miatt.

Kisebb optimizmusra van okuk a felsőoktatási képzőhelyeknek, hiszen az informatikai területen tanuló hallgatók 80%-a alapképzésre jár, és nagyon úgy tűnik, hogy amint a fiatalok vonzó alternatívát jelentő ajánlatot kapnak a cégektől, hajlamosak félbehagyni a képzést és rögtön kilépni a munkaerőpiacra. Bárdos Kristóf, a Green Fox Academy társalapítója és ügyvezetője úgy látja, az egyetemek és főiskolák olyan akadémiai-elméleti alapot adnak, melynek például a kutatás-fejlesztés területén lehet hasznát venni, a pályakezdő pozíciókban azonban kevésbé. A szakemberek abban biztosak, hogy óriási mozgás várható a közeljövőben a munkaerőpiacon: egyre több területre szivárog majd be a mesterséges intelligencia, az automatizáció vagy éppen a robotizáció, így a versenyképesség érdekében komoly erőforrásokat kell majd fordítani az átképzésekre, a digitális kompetenciák fejlesztésére és a szakmák közötti átjárhatóság támogatására. Azzal, ha a közgazdászokat és mérnököket, vagy éppen a jogászokat és marketingeseket felvértezzük ezzel a tudással, enyhíthető a területre jellemző égető munkaerőhiány, ráadásul olyan pozíciók és funkciók jelenhetnek meg a vállalatoknál, melyek új távlatot nyithatnak az üzleti stratégiákban.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ezekre a marketingtrendekre kell figyelni idén

Az üzleti szempontok és a társadalom iránti felelősség összehangolása, a fogyasztói tudatosság egyre magasabb szintre emelkedése, az élmények iránti fokozott vágy, járvány-fásultság – többek között ezekre a trendekre lesz érdemes odafigyelniük idén a marketingszakembereknek....

Új vezetők a Borsodinál

A Borsodi Sörgyár idén januártól átalakította ellátási láncért felelős csapatát. Plamen Angelov Denchev, aki korábban a Molson Coors bolgár Haskovo sörgyárát irányította, tavaly év vége óta tölti be az ellátási lánc igazgatói szerepet a...

Új taktikákkal támadnak a kiberbűnözők

Új, gyorsan fejlődő kémprogramtámadás-sorozatot fedeztek fel a Kaspersky szakértői, melynek keretében már több mint 2000 iparvállalatot ért támadás világszerte. A mainstream kémprogram-támadásokkal ellentétben ezek a támadások azzal tűnnek ki, hogy korlátozott számú célpontra irányulnak,...

Ismét díjazták a Baumit honlapját

A Baumit Kft. vállalati honlapja – baumit.hu – 2021 decemberében, második alkalommal nyert díjat a magyarországi legrangosabb, legmagasabb presztízsű „Az Év Honlapja” pályázaton. Míg 2020-ban Kereskedelem kategóriában lett Az Év Honlapja, addig 2021-ben az...

Új ügyféllel erősít a MITTE

A MITTE Communications nyerte az S IMMO Hungary ingatlanbefektetési társaság marketing céljainak támogatására kiírt zárt ügynökségi tenderét. Az ügynökség felel az S IMMO helyi média-, marketing- és PR-tevékenységéért.Az S IMMO AG egy bécsi székhelyű,...

Egyre fontosabb a fogyatékossággal élők munkaerőpiaci integrációja

Nem csak kiemelt társadalmi ügyként kezelik, hanem el is várják a munkáltatóktól a fogyatékosággal élők munkaerőpiaci integrálását a dolgozók – derült ki a Szerencsejáték Zrt. megbízásából a közelmúltban készített 1000 fős online kutatásból. A...

Nyáron érkezik hozzánk a Disney+

A Disney hivatalosan is bejelentette, hogy idén nyártól újabb 42 országban teszik elérhetővé a Disney+ streaming szolgáltatást, az újabb bővítési körbe pedig Magyarország is bekerült. Az új piacok között, ahol megjelenik a Disney+ számos európai...

A hazai webáruházak a karácsonyi szezon győztesei

A felnőtt magyarok háromnegyede a karácsonyra vásárolt ajándékok közül legalább egyet online rendelt meg 2021-ben, elsősorban belföldi webáruházakból – derült ki a Reacty Digital 2022. januári felméréséből. A csomagok többsége házhoz szállítással érkezett, a...

Világhírű befektető csapott le a magyar startupra

Az elektromosautó-flották számára útvonaltervezőt fejlesztő Volteumra a világ egyik legmeghatározóbb startup befektetője is felfigyelt. A korábban a Start it @K&H inkubátorban fejlődött csapat most bekerült a Techstars „Cities of the Future” akcelerátor programjába, ami...

Komoly kockázatot jelenthet az ügyfélazonosítás

Az utóbbi időszakban a korábbiakhoz képest sokkal nagyobb fókuszt kapott a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozás elleni fellépés az Európai Unióban. Bár az EU-s jogszabályban rögzített átvilágítási folyamat alapjaiban nem változott, a most elkészült...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

2022 is az e-kereskedelem éve lesz

Azt régóta tudjuk, hogy sikeres vállalkozás ma már nem létezhet hatékony online jelenlét nélkül, de a világjárvány hazánkban is példátlan e-commerce robbanást hozott magával: 2021 első félévében 30 százalékos bővülés mellett bruttó 494 milliárd...

Ezekre a marketingtrendekre kell figyelni idén

Az üzleti szempontok és a társadalom iránti felelősség összehangolása, a fogyasztói tudatosság egyre magasabb szintre emelkedése, az élmények iránti fokozott vágy, járvány-fásultság – többek között ezekre a trendekre lesz érdemes odafigyelniük idén a marketingszakembereknek....

Új vezetők a Borsodinál

A Borsodi Sörgyár idén januártól átalakította ellátási láncért felelős csapatát. Plamen Angelov Denchev, aki korábban a Molson Coors bolgár Haskovo sörgyárát irányította, tavaly év vége óta tölti be az ellátási lánc igazgatói szerepet a...

Új taktikákkal támadnak a kiberbűnözők

Új, gyorsan fejlődő kémprogramtámadás-sorozatot fedeztek fel a Kaspersky szakértői, melynek keretében már több mint 2000 iparvállalatot ért támadás világszerte. A mainstream kémprogram-támadásokkal ellentétben ezek a támadások azzal tűnnek ki, hogy korlátozott számú célpontra irányulnak,...

Ismét díjazták a Baumit honlapját

A Baumit Kft. vállalati honlapja – baumit.hu – 2021 decemberében, második alkalommal nyert díjat a magyarországi legrangosabb, legmagasabb presztízsű „Az Év Honlapja” pályázaton. Míg 2020-ban Kereskedelem kategóriában lett Az Év Honlapja, addig 2021-ben az...
- Hirdetés -

CMO

Sokat számít a 30 éves jelenlétünk

Hársfalvi János, marketingvezető, Magyar Suzuki Zrt. - Nagyon nehéz év volt a tavalyi, a hazai piac csökkent is, közel 5 százalékkal. De a kis Suzuki elég nagyot ment. Elégedett vagy, vagy ennél is jobbra...

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A legfenntarthatóbbak között a Schneider Electric

Ismét bekerült a legjobbak közé a Schneider Electric a Corporate Knights által évente összeállított, a legfenntarthatóbb módon működő vállalatokat felsoroló Global 100-as listán.A kanadai média- és kutatócég minden évben több mint 6900 vállalatot vizsgál...

Mesterséges intelligenciával segíti a vízgazdálkodást a Microsoft

A szennyvízkezelés során egy új Microsoft fejlesztés révén előre jelezhető a víz mennyiségének és ezzel a minőségének hirtelen megváltozása. A Microsoft mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldását a hazai központú, biológiai víztisztító rendszereket fejlesztő Organica Water...

Fenntartható projektben az Airbus

Az Airbus szándéknyilatkozatot írt alá Csengtu városával és a Tarmac Aerosave vállalattal Kína első fenntartható, „életciklus” szolgáltatási központjának létrehozására. A megállapodás részeként a cégek a repülőgépek parkoltatása és tárolása mellett karbantartási, felújítási, átalakítási, szétbontási...

DATA

Negyven percnyi reklámot nézünk naponta

2021 negyedik negyedévében naponta átlagosan 5 óra 14 percet töltöttünk a tévékészülékek előtt: a nők közel 5 és fél órát, míg a férfiak az átlagnál 18 perccel kevesebbet – derül ki a Nielsen Közönségmérés...