- Hirdetés -

Kutatás készült a szabadúszó kreatív szakemberekről

|

Ritkán készülnek kutatások a kreatív piacról ezért a Kastner, az NRC és a Kreatív nagyszabású felmérés során térképezte fel a hazai freelancerek világát, a szabadúszó lét pozitívumait és negatívumait. Utoljára bő két évvel ezelőtt készült hasonló körkép.

A reklámszakma dolgozóinak munkáját és véleményét feltérképező Ügynökségi népszámlálás névre hallgató kutatás két évvel ezelőtt alaposan feltárta a kreatív ipart, leginkább a főállásban dolgozó kreatív szakemberek véleményét kérve ki. A nagy múltú, független Kastner reklámügynökség viszont elsősorban a szabadúszó kreatívok világát szerette volna megismerni, hiszen róluk tudjuk a legkevesebbet, holott a reklámszakma nagymértékben támaszkodik kreativitásukra, elhivatottságukra, szolgáltatásaikra.

Két hónap alatt több mint háromszázan töltötték ki a Kastner kutatásához kapcsolódó online kérdőívet. A többségében kizárólagosan freelancerként dolgozó válaszadók 54%-a nő, 46%-a férfi, nagyjából egy évtizede dolgoznak a szakmában. Területük főként a reklám- és a kommunikációs szakma, a grafika, a social media tartalomgyártás vagy a kommunikációs stratégiaalkotás, de akadnak a megkérdezettek között szép számmal szövegírók, filmesek, projekt menedzserek, UX/UI tervezők, fotósok, médiások, rendezvényszervezők és zenészek is.

Jelentősen több férfi dolgozik az art directori, grafikai, webfejlesztői, utómunka és ux/ui service design területen, míg a nők a social media menedzsment, a projekt menedzsment, a PR és az újságírás területén vannak többségben. A megkérdezettek 72%-a rendelkezik valamilyen felsőfokú végzettséggel.

A munkaviszonyokra jellemző, hogy szinte mindannyian közvetlen kapcsolatban állnak az ügyfelekkel, a freelancerek háromnegyedének ügyfél, és nem reklámügynökség a top megbízója. A juttatások leginkább projekt alapú elszámolás szerint történnek, a freelancerek harmada számláz havidíjas alapon legnagyobb ügyfelének.

A megbízókról érdemes tudni, hogy 68%-uk kkv, 44%-uk a szolgáltató- vagy a kereskedelmi szektorból kerül ki, a top megbízók leginkább piaci alapon működő hazai cégek. Érdekesség, hogy a magyar tulajdonú kkv-k elsősorban vizuális anyagok miatt keresik a szakembereket, ezért jutnak kiemelt szerephez az art directori és a grafikai feladatokat végzők.

Minden ügynökség-típus számít a freelancerekre, 17%-uk kapja ügynökségektől a legnagyobb megbízását. Általában a nagyobb ügynökségek szervezik tovább a munkát, főként, ha olyan speciális tudást igénylő feladatot kell megoldani, amihez házon belül kevesen értenek.

Hogy élik meg a szabadúszók, hogy kevéssé előre tervezhető munkát végeznek? A kutatásból kiderül, hogy a szabadúszók jelentős hányada tart a bizonytalanságtól, a holnaptól, és attól, hogy a jövőben is lesz-e elegendő munkájuk és ügyfelük, ezért a többség minden olyan feladatot elvállal, ami szembejön vele, úgy érzik, semmilyen feladatot nem utasíthatnak vissza. A megkérdezettek negatívumként említették a bizonytalanságot, a gazdasági, jogi környezet kiszámíthatatlanságát, az adózási környezetet és a munkaszerzést, ezekkel kapcsolatban lenne szükségük segítségre. A női és az ötven feletti szabadúszók küzdenek a legtöbb nehézséggel, 50%-uk küzd időhiánnyal és leginkább nekik lenne szükségük alkalmanként külső támogatásra.

A válaszadók szerint a szabadúszás legnagyobb nehézségei közé tartozik a stabilitás hiánya, a létbizonytalanság és a kiszolgáltatottság. A 20-29 éves korosztály több mint felének (54%-ának) a munka-magánélet egyensúlyának megteremtése okoz gondot, a gyerekesek és az ötven év felettiek pedig a munkák megszerzését emelték ki a problémák közül, azonban az összes válaszadó 84%-ának lenne szüksége segítségre a munkaszerzés terén.

Mindemellett érdekes, hogy kevés ügyfél is elegendő lehet a szakmai és anyagi sikerhez, ezt erősíti meg, hogy kevesen aprózzák el magukat: meglehetősen alacsony a húsznál több ügyféllel dolgozók aránya.

A másik kiemelendő adat, hogy a bizonytalanságtól eltekintve a szabadúszók optimistábbak, mint akik vegyes formában vagy alkalmazottként dolgoznak. A megkérdezettek nemek szerint mást és mást emeltek ki legfontosabb jellemzőként a szabadúszás kapcsán: a férfiak a kötetlenséget, a nők a bizonytalanságot, a rugalmasságot és a folyamatos rendelkezésre állást. Az önállóságot, kreativitást a válaszadók 80%-a említette meg, mint a munkájukra legjellemzőbbet.

A freelancerek szakmai és anyagi téren is hajlandóak a kompromisszumra, annak érdekében, hogy szabadon dolgozhassanak. A nők úgy érzik, szabadúszóként több lehetőségük van arra, hogy megéljék a kreativitásukat, véleményük szerint a kor előrehaladtával a szakmaiság az, ami egyre inkább előtérbe kerül.

A szabadúszók leginkább otthonról dolgoznak, ha személyes ügyféltalálkozóra kerül sor, azt általában kávézókban, az ügyfél irodájában vagy co-working irodában ejtik meg.

Az elsődleges kommunikációs csatornájuk továbbra is az e-mail, ennél jóval ritkábbak a telefonos egyeztetések vagy a személyes találkozók. A közösségi felületek valamelyikén 80%-uk váltott hivatalos üzenetet ügyféllel, és 59%-uk a projekt menedzsment platformokat is használta már.

A szabadúszók bátran vállalják a folyamatos önképzés költségeit, mert hisznek abban, hogy a tréningek és képzések a szabadúszó lét velejárói, amikbe megéri invesztálni, ezért a freelancerek jelentős hányada hajlandó pénzt és időt is áldozni erre.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...