- Hirdetés -

Litkai Gergely: Ez nem egy maroknyi ember ügye

|

Az önmérsékletben, a fogyasztás visszafogásában látja a környezetvédelem kulcsát a Dumaszínház humoristája. Litkai Gergely hisz az összefogás erejében, és abban, hogy aktív cselekvéssel jelentős eredményeket érhetünk el.

Mennyire és miért fontos számodra a fenntarthatóság, a környezetvédelem?

Mindig furcsának tartom, hogy ez egyáltalán felvetődik, valószínűleg akkor lenne optimális a környezetvédelem helyzete, ha úgy merülne fel a kérdés, miért nem tesz a fenntarthatóságért. A fenntarthatóság szó önmagában megmagyarázza, hogy miért fontos; egyszerűen azért, mert ha nem így intézzük dolgainkat, akkor nem tudjuk folytatni. Véget ér fajunk földi mércével mérve amúgy sem túl hosszú karrierje. A többi kipusztuló fajjal szemben annyi különbséggel, hogy mi egy teljes ökoszisztémát tettünk tönkre. A mennyire kérdésre a válaszom az, hogy egyre inkább, és talán ez a jó válasz mindenki részéről, hogy életvitelének trendje efelé mutasson. Ahogy a gyerek edzője mondta, amikor megkérdezték a futóedzésen, hogy mennyi van hátra: egyre kevesebb.

Mit teszel a mindennapokban a környezetedért, a bolygónkért?

Megpróbálok lépésről lépésre haladni, és minden évben valamilyen újabb célt elérni. Elsőként a repülésről mondtam le, ami elég könnyű volt mostanság, megpróbáltam minél inkább az elektromobilitás felé lépni az otthoni autókkal, úgy szervezni az életem, hogy minden lehetőleg 15 percen belül legyen, tömegközlekedem és gyalogolok főként Budapesten. Az étkezésben a vegaság irányába mozdultunk el, illetve most már komposztálásban is jeleskedem a tizediken. A szelektív hulladékgyűjtés fontos, de valójában a cél az lenne, hogy ne termeljünk feleslegesen hulladékot. Ez lesz a jövő évi célkitűzés, illetve az, hogy a fogyasztást tényleg a legszükségesebbekre redukáljuk. A ruházkodásban is fontos elv lett, hogy feleslegesen, csak a divat miatt nem veszek új dolgokat, ha már nem használhatóak, akkor cserélem le csak őket.

Milyen zöld kezdeményezésekhez csatlakoztál, milyen szervezetekkel működtél együtt?

Elég sok ilyen volt az elmúlt időszakban, az első a CEE WEB EU által finanszírozott Game On projektje volt, aminek keretében született a Zöld-stand-up előadásunk, de dolgoztam a WWF-vel, a Greenpeace-szel, a MyForesttel és igazi kedvenceimmel, a 60 ezer fát Békéscsabára lelkes szervezőivel is.

Miért pont ezeket választottad?

Hiteles és tényleg hasznos csapatokat kerestem, akikkel élvezet az együttműködés, és ez így is alakult, szerencsére.

Nemrégen szerepeltél egy figyelemfelkeltő videóban Udvaros Dorottyával. Miért döntöttél úgy, hogy elkészíted ezt a videót? Milyen eredményekre számítottál, és mit sikerült elérni ezzel?

Azért gondoltam fontosnak, mert ez a hazai természetvédelem állatorvosi lova, maga a beruházás irracionalitása és természetvédelmi intézményrendszer leépítése egyaránt ijesztő. A célom főként az volt, hogy a lakosság nagy része számára lényegtelen kérdésről megmutassuk, hogy ez nem egy maroknyi ember ügye, hanem a közös jövőnk záloga. Ezt az üzenetet összevetve a hasonló ügyekkel nagyon sok emberhez sikerült eljuttatnunk. Bízom benne, hogy a döntéshozókhoz is elér ez, és most, hogy a költségvetés helyzete sem éppen rózsás, nem a természetpusztítás finanszírozása lesz a prioritás, így maga a beruházás sem halad tovább.

Van-e valamilyen személyes kötődésed a Fertő-tóhoz?

Sokat voltam gyerekként és felnőttként is a tó mindkét oldalán, és nagyon inspiráló volt, hogy a magyar oldalon a természet élvezett elsőbbséget annak mindenféle önmérsékletet nélkülöző kizsákmányolásával szemben.

Mennyire vagy tudatos vásárló?

Közepesen. Fontosabb döntések előtt nagyon, az apróbbaknál azonban néha az időtényező legyőzi a tudatosságot.

Mi az, amit még nem tudtál elengedni, de nagyon szeretnéd megtenni?

A legfontosabb a fogyasztás visszafogása, az önmérséklet. Ez talán a legnehezebb, hiszen a társadalom felső 10%-a felelős például a szén-dioxid kibocsátás feléért, itt nem valódi szükségletek kielégítéséről, hanem pocsékolásról van szó. A jóléti társadalom lényege, hogy amit megtehetünk, meg is tegyük, sőt, akár külső forrásokból finanszírozzuk a szükségtelen fogyasztást. A célom az évi 5 tonnás életmód, tehát nagyjából ennyi CO2 egyenértékes kibocsátásával élni. És jóval közelebb a természethez.

Mi az, amit a legnagyobb problémának tartasz a hazai környezetvédelem terén?

A társadalmi igény, a kritikus tömeg hiányát, és az ezzel teljes mértékben kompatibilis politikát. A környezetvédelem, ezen belül a természetvédelem még mindig valami furcsa, „miközömhozzá” téma, holott ennél drámaibb eredménye egyik terület elhanyagolásának sem lesz a jövőben.

És milyen megoldást látsz erre?

Én magam részéről a szerepvállalást, a kommunikációt, és ahogy a békéscsabai 60 ezer fát mozgalom tagjai fogalmaznak, a csinálást. A tevékeny megbánást, hogy jogászi énem is megszólaljon. Ez remek ellenszer saját szorongásunkra, és az összefogás erejével egészen elképesztő eredmények érhetők el, ráadásul ez a minta ragadós és elvezet a kritikus tömeg létrejöttéhez, ami már társadalmi szinten is alkalmas jelentős változások előidézésére.

Kalocsai Magdolna

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...