- Hirdetés -

Már régóta jár zöld úton a BMW

|

Több évtized tapasztalata, az újrahasznosítási folyamatok és a nemzetközi tudásátadás következetes fejlesztése: a BMW Group a körforgásos gazdaság terén is úttörő az autóiparban. Látványos siker a Car2Car kutatási projektben: az acél, az alumínium, a réz, az üveg és a műanyag hatékony újrahasznosíthatósága.

Az autóipar körforgásosságának továbbfejlesztése érdekében a BMW Group kiemelkedő munkát fektet a modellek teljes életciklusát lezáró újrahasznosítási folyamatok bővítésébe és tökéletesítésébe. A vállalatcsoport Újrahasznosítási és Szétszerelő Központja (RDC – Recycling and Dismantling Centre) már harminc éve fejleszti és teszteli az olyan, újabbnál újabb folyamatokat, amelyek az elhasznált alkatrészek újrahasznosítása és az alkalmazott alapanyagok újrafelhasználása terén jelentős előrelépéseket ígérnek. Az RDC maradéktalanul megosztja tapasztalatait a körforgásos gazdaság szereplőinek globális hálózatával, amellyel nagymértékben járul hozzá az autóipart átfogó körforgásos gazdaság kialakulásához. Az így felhalmozott újrahasznosítási szaktudás a BMW Group terméktervező folyamataiban is visszaköszön, amely garantálja, hogy az új modellek újrahasznosíthatóságával már a tervezési fázisban meghatározó szempontként számolnak a mérnökök.

Az RDC évente több ezer autót hasznosít újra, ezek nagy része előszériás modell, amelyek tesztelési célokat szolgáltak. Szétszerelésüket egy olyan szabványosított folyamat mentén végzik, amelynek középpontjában az újrahasznosítható alkatrészek és az újrafelhasználható alapanyagok felismerése áll.

Az újrahasznosíthatóság tökéletesítésén dolgozó központ a teljes iparág számára mérceként szolgál

Ami 1994-ben egy új, vállalati tulajdonban lévő újrahasznosítási létesítményként indult, az három évtized alatt mára az autók újrahasznosításának iránymutató tudásközpontjává érett. Figyelembe véve az iparág új szabályait és a BMW Group ambiciózus céljait, az RDC a jövőben még fontosabb szerepet tölt majd be: az itt felhalmozott szaktudás kulcsfontosságú a modellek újrahasznosíthatóságának továbbfejlesztésében.

A BMW Group meghatározó szereplőként vett részt a Nemzetközi Szétszerelő-információs Rendszer (IDIS – International Dismantling Information System) kiépítésében, amelyen az RDC megosztja tapasztalatait a körforgásos gazdaság szereplőinek globális hálózatával. Az adatok világszerte díjmentesen érhetők el az újrahasznosítást végző vállalatok számára. A közös tudásbázist jelenleg 41 ország mintegy 3 000 szervezete használja, hogy kitanulja az újrahasznosítható alkatrészek költséghatékony szétszerelését és az értékes alapanyagok hatékony újrafelhasználását.

Az újrahasznosítási folyamatok töretlen fejlesztése és tökéletesítése az ökológiai lábnyom következetes csökkentésére irányuló vállalati törekvés szerves része, miközben az erőforrások megőrzése a károsanyag-kibocsátás redukálását is elősegíti.

A ma hulladéka a holnap nyersanyaga

A modellek újrahasznosítását az RDC az utasbiztonsági rendszerek mérnökien precíz deaktiválásával és szétszerelésével, valamint az összes folyadék leeresztésével és eltávolításával kezdi. A légzsákok pirotechnikáját a BMW Group többek között saját, szabadalmaztatott eljárása mentén semlegesíti. A lengéscsillapítókban dolgozó olajat ugyancsak egy speciálisan erre a célra kifejlesztett eszközzel távolítják el.

Az ezt követő szétszerelési folyamat középpontjában elsőként az egyes alkatrészek újrahasznosítása áll. A sorozatgyártásból származó és újszerű állapotban lévő, működőképes alkatrészeket nem selejtezik le, hanem továbbadják a regisztrált kereskedőknek továbbértékesítésre. Az autó maradék részének mechanikus szétszerelése során egyes anyagokat, így például a kábelkötegekben található rezet egy speciálisan erre a célra kifejlesztett eszközzel választják ki. A motorblokk és a váltó kiemelése után a vázszerkezetet egy külső újrahasznosító létesítményben préselik és aprítják tovább.

A fémek célzott szétszerelése gondoskodik arról, hogy a ma hulladéka a holnap nyersanyagává váljon – a lehető legnagyobb mennyiségben és a lehető legjobb minőségben. Ez nem csupán környezetvédelmi, de pénzügyi szempontból is fontos: a hajtásláncban alkalmazott fémek – a rézhez hasonlóan – rendkívül magas értékkel bírnak. A katalizátor tovább bontása ugyancsak hatékony gazdasági megoldás, hiszen számos értékes nemesfém található benne.

Car2Car: minden részletre kiterjedő kutatási projekt a hatékony újrahasznosítás érdekében

A BMW Group az olyan külső kutatási kezdeményezésekben is aktív szerepet vállal, amelyeknek célja az erőforrások megőrzését és a gazdasági hatékonyság növelését elősegítő, innovatív újrahasznosítási folyamatok kidolgozása. A német kormány támogatását élvező Car2Car kutatási projektet az RDC szaktudással és életciklusuk végéhez ért modellekkel segíti. Tavaly a projekt szakértői olyan módszereket dolgoztak ki, amelyek lehetővé teszik, hogy az életciklusuk végéhez ért autókban felhasznált acél, alumínium, réz, üveg és műanyag alapanyagokat minden korábbinál nagyobb arányban hasznosíthassák újra a sorozatgyártásban készülő új modellekben.

A BMW Group konzorciumvezetőként is részt vesz a Car2Car kutatási projektben, amelynek égisze alatt az újrahasznosítási iparág tagjaival, nyersanyag-feldolgozó vállalatokkal és tudósokkal is együttműködik. A projekt a különböző újrahasznosítási eljárások gazdasági és környezeti hatásainak kiértékelését tekintve látványos előrelépéseket mutat. A szaktudás megosztása és a közös munka új nézőpontokat eredményezett a maradékanyagok újrahasznosítása terén, egyúttal stabil alapot biztosított az innovatív folyamatok kidolgozásához. A tudósok és az iparági szakértők például az olyan félautomatizált szétszerelő folyamatok kifejlesztésén is közösen dolgoznak, amelyek az újrahasznosítható anyagok költséghatékony szétválasztását teszik lehetővé.

Körforgásos tervezés a zárt anyagciklus érdekében

Mindazon szaktudást, amit az RDC az alkatrészek és alapanyagok újrahasznosíthatósága terén halmoz fel, a BMW Group a terméktervezési folyamatokba is visszavezet. Re:Think, Re:Duce, Re:Use és Re:Cycle alapelvei mentén a vállalatcsoport célja, hogy olyan autókat gyártson, amelyek hasznos életciklus-fázisuk végén – amely Németországban átlagosan 21 év – teljes egészében nyersanyagforrásként szolgálhatnak az újonnan készülő autók számára. A kulcs e téren a monoanyagok alkalmazása a kompozitok helyett, hiszen nagyobb tisztaságukkal könnyebben újrahasznosíthatók.

Üzemei sorozatgyártási folyamatait a BMW Group világszerte továbbfejleszti az RDC által elért kutatási eredményekkel: az új autók gyártása során preferenciát élveznek azok a módszerek, amelyek megkönnyítik az alkatrészek szétszerelését és az anyagok típus szerinti szétválasztását. A ragasztást például az innovatív csatlakoztatási megoldások váltották fel.

Zárt újrahasznosítási ciklus a nagyfeszültségű akkumulátorok esetében is

Az elektromos mobilitás térnyerésével a nagyfeszültségű akkumulátorok újrahasznosítása is egyre inkább központi tényezővé érik. Az RDC az iparág és az akadémia szakértőivel karöltve már évek óta dolgozik a nagyfeszültségű akkumulátorok innovatív újrahasznosítási módszereinek kifejlesztésén.

Az RDC iránymutató az autóipar körforgásossága felé vezető úton. Az újrahasznosítás területén elért úttörő eredményeivel a központ már három évtizede támogatja az új modellek, anyagok és technológiák kifejlesztését. Az elektromos mobilitás korában az RDC feladatköre az értékes erőforrások újrafelhasználása terén felhalmozott szaktudás elmélyítésével és az újrahasznosítási iparág számára történő átadással bővült. Az autóipari újrahasznosítás szakértő központjaként így az RDC folyamatosan szélesíti szerepkörét. Most, amikor a körforgásos gazdaság az autóipar jövőjét tekintve egyre fontosabbá válik, az RDC tapasztalatára és szaktudására minden korábbinál nagyobb szükség van.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...