Ha egy szóval kellene összefoglalnom, mit jelentett a járvány, akkor a tanulás szó jut eszembe – nyilatkozta Salem Dániel, aki második lett a Signature 40 listán. A Heineken national trade marketing managere a teljes ellátási láncot célzó stratégiájukról is beszélt, amely szerint 2040-re szeretnék azt teljesen karbonsemlegessé tenni.
- Mások által követendő példaként szeretett volna eljárni a Heineken Hungária Zrt., amikor áttértetek a papírpoharakra?
- Hazudnék, ha azt mondanám, hogy kizárólag saját elhatározásunkból döntöttünk így. Már régóta a levegőben lógott a kormány tervezete, így időben fel szerettünk volna készülni a műanyagmentes életre. Azonban amikor mégis későbbi határidőre tolódott, úgy döntöttünk, hogy sörös gyártóként elsőként lépünk erre az ösvényre. Nyilván ennek az az alapja, hogy a vállalatunk egyik alapértéke a fenntarthatóság. Az értékrendünkben meghatározó, ahogyan törődünk a bolygónkkal, így ezért komoly erőfeszítéseket teszünk. Brew a Better World stratégiánkkal a fenntarthatóság terén magasra tettük a lécet: 2030-ra a sörgyártást, 2040-re a teljes ellátási láncot tervezzük karbonsemlegessé tenni. A hazai eredményeinkre nagyon büszkék vagyunk: 2021-ben kivontuk a PET-palackos termékeinket a portfóliónkból, ezzel évi 200 tonna műanyagtól mentesítve környezetünket. POS-eszközeink fejlesztésekor a környezettudatosság jegyében több innovációt is bevezettünk az elmúlt időszakban: napernyőink és bowflagjeink újrahasznosított rePET anyagból készülnek és a displayek esetén is előnyben részesítjük az újrahasznosított papír, illetve fa alapanyagokat, míg selejtezés helyett átmatricázással, az elemek cseréjével hasznosítjuk újra régebbi eszközeinket.
- Hogyan gondolsz vissza a járvány okozta hirtelen jött feladataidra, azok mit adtak számodra?
- A pandémia 2020-ban minden szempontból feladta a leckét mindannyiunk számára. Hosszú idő után ismeretlen tényezőkkel kellett szembenézni, amelyek alapjaiban változtatták meg az életünket, míg munkafronton az addig jól bevált, rutinszerű folyamatokat kellett megváltoztatni. Ha egy szóval kellene összefoglalnom, mit jelentett a járvány, akkor a tanulás szó jut eszembe. Újra meg kellett tanulni másképpen dolgozni, együttműködni, új digitális eszközöket, programokat használni. Nekem egy lehetőséget is jelentett, hiszen a kollégáim segítségével egy új együttműködési keretrendszert dolgoztunk ki, amely alapján a vállalat kereskedelmi részét navigáltuk a kritikus hónapokban. A cég régiós központja, majd később a hazai vállalat is egyfajta példaként használta a keretrendszert, amely mutatja, hogy mennyire jól működött, és erre nagyon büszke vagyok.
- Mit jelent neked, hogy a Signature 40 lista élmezőnyébe válogattak?
- Óriási megtiszteltetés, hogy ezen a hagyományteremtő alkalmon máris ilyen előkelő helyen végezhettem. Magyarországon rengeteg nagyon sokra hivatott, tehetséges brand és trade marketing manager van, akik nívós cégeket képviselnek. Ez is emeli a siker értékét, de ezúton is szeretném megragadni az alkalmat, hogy megköszönjem az összes kollégámnak, akivel együtt dolgozhattam az elmúlt években. Nélkülük ez a rangos elismerés nem jöhetett volna össze.
- Mi volt az eddigi legnagyobb szakmai kihívásod?
- Nem egy konkrét feladat vagy projekt jut eszembe, hanem az, amikor viszonylag kevés vezetői tapasztalattal egy kilencfős szakértői csapat élére kerültem. Különféle típusú személyiségekből eltérő területek összevonása után kellett egy ütőképes csapatot formálni, és ezt az akadályt a kollégák visszajelzése alapján sikerrel vettem. Ez a tapasztalat is hozzájárult ahhoz, hogy megkaphattam a Heineken national trade marketing manageri pozícióját.
- Mire vagy a legbüszkébb a karriered során elért eredmények közül?
- Említhetném a mostani Signature 40 második helyét, vagy amikor jelenlegi csapatommal az egyik legismertebb kereskedői felmérésen az első helyezést szereztük meg shopper marketing kategóriában, de mégsem ezeket emelném ki. Mai napig a munkám egyik legnagyobb sikerének azt tartom, ha a csapatomban dolgozó valamely kolléga részesül elismerésben, előléptetésben. Számomra mindennél többet ér, ha látom, hogy valamennyire talán hozzájárulhattam a sikereikhez.
Tuza Dorottya