- Hirdetés -

Még magasabbak lehetnek a fizetések az IT szektorban

|

- Hirdetés -

Tavaly, ahogyan a legtöbb iparág területén, úgy az IT munkaerőpiac területén is jelentős változások történtek, ami még a 2021-es évet is meghatározza. Van-e még hiány, az AI valóban csökkenti-e az IT állások számát és mi várható idén? Íme, a Bluebird IT munkaerőpiaci körképe.

Az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetségének tavalyi felmérése szerint évről évre egyre több munkaerőt keresnek az IT szektorban, a 2015-ös felmérésük óta öt év alatt megduplázódott az informatikusok iránti kereslet. Annak ellenére, hogy az utóbbi években egyre népszerűbbé váltak az IT képzési programok a felnőttképzésben, mégis csak kis mértékben nőtt a diplomás informatikusok száma. A 2015-ös kutatáskor 3 ezer betöltetlen álláshelyről számolt be az IVSZ, valamint arról, hogy két éven belül összesen plusz 22 ezer főt tudott volna foglalkoztatni az IT piac. 2020-ra 9 ezerre emelkedett az aktuálisan betöltetlen álláshelyek száma és duplájára, 44 ezerre nőtt a foglalkoztatási potenciál. Ez persze nemcsak hazánkra jellemző, például Európa más országaiban is nagy a munkaerőhiány az infokommunikációs szektorban. Az új trendek létrejötte és az infokommunikációs ágazat gyors növekedése miatt mintegy 120 000 új munkahely teremtésével Európa 2020-ig még mindig több mint 800 000 képzett IT dolgozó hiányával szembesült. A jelentős munkaerőhiány következtében a vállalatok kénytelenek a keresettnél alacsonyabb végzettségű munkatársat alkalmazni.

A folyamatosan változó trendek fluktuációhoz vezethetnek. A Stack Overflow 2020-as nemzetközi felmérése alapján 83%-a számolt be arról, hogy vagy nem aktívan keresnek munkát, vagy nem érdeklik az új munkalehetőségek. Az akadémiai kutatók, adatkutatók, valamint az adat-és üzleti elemzők több mint 20%-a aktívan új munkahelyet keres, őket szorosan követik a tervezők, játékfejlesztők és mobilfejlesztők 19%-kal.

Magasabb fizetésekre számíthatnak idén az IT szektor dolgozói

A Randstad 2021-es amerikai IT felméréséből kiderül, hogy a három legjobban fizető informatikai állás a software architect mintegy 13 000 dolláros, azaz körülbelül 4 millió forintos havi fizetéssel, a tanúsított etikus hacker 12 500 dolláros (~ havi 3.8 millió forint) és a hadoop fejlesztő 12 400 dolláros (~ 3.7 millió forint) havi fizetéssel, de nagy a kereslet a kiberbiztonsági pozíciók iránt is. Az informatikai munkaerőpiac toborzásával foglalkozó Bluebird 2020. év végi fizetési útmutatója szerint hazánkban következőképp alakulnak a bérek az IT szektorban: egy senior software architect átlagosan bruttó 1 200 000-1 500 000 forintot, míg egy javascript vagy egy mobil fejlesztő átlagosan bruttó 500 000-800 000 Ft között keres havonta. A kereslet növekedése azonban további növekedést okozhat.

A jövőben a mesterséges intelligencia növelheti vagy csökkentheti az IT állások számát

Az utóbbi néhány években jelentősen megnőtt a mesterséges intelligencia iránti érdeklődés. Az AI-t a növekvő technológiák, úgy mint a robotika, a big data és az IoT, azaz az Internet of Things alkotják. Az analyticsinsight szerint a cégek idén még hatékonyabban ki fogják használni a mesterséges intelligencia adta lehetőségeket. Az AI segíthet a cégeknek virtuális asszisztensek, képelemző szoftverek, keresők, beszéd- és arcfelismerő rendszerek, robotok formájában. A Bluebird szerint az elkövetkező évben 2 millióval több új állás születik nemzetközi szinten a mesterséges intelligencia segítségével, mint amennyi megszűnik. Az új munkahelyek a közszolgálatban, az egészségügyben és az oktatásban jöhetnek létre, míg a megszűnések leginkább a gyártóipart és a szállítási ágazatot érinthetik. Hogy az IT állásokat ez miként érinti, azt egyelőre még nem lehet biztosan látni.

Előtérben a soft skillek

Sokan úgy vélik, hogy a hard skillek, úgy mint a JavaScript programozás, a nyelvtanulás, az analitikus gondolkodás és az adatbázis-kezelés előnyt élvez az úgynevezett soft skillekkel szemben, ami a kreativitást, az érzelmi intelligenciát, a problémamegoldó-és együttműködő képességet foglalja magában, azonban a munkahelyi sikerek alapját jelentősen a soft skillek képezik. „A soft skilljeink döntő többsége a személyiségünkkel karöltve jár, így sokan azt gondolják, nem is érdemes foglalkozni velük. Pedig fejlesztésük, tudatosításuk nemcsak szakmai előremenetelünket vagy éppen munkahelyi közérzetünket segítheti, de hatással van párkapcsolati és egyéb társas interakcióinkra is” – mondja Réfi Balázs, a Bluebird ügyvezetője. Hogy mennyire gyakoriak ezek a változások, azt az idén április közepén immár tizedik alkalommal, – értelemszerűen ezúttal online – megrendezendő recruiTECH konferencia is mutatja, ahol például arról is szó esik, hogy lassan miért nem alkalmasak a jelenlegi kulcs mutatók a toborzás minőségének mérésére, illetve a már említett AI által generált változásokról is. Emellett szó lesz még arról is, hogy a pandémia hogy érintette a Menedzsmentet, milyen változásokra kényszerül mind kulturálisan, mind területileg, mind pedig technológiailag. Végül, de nem utolsó sorban Josl Kadlec, Európa egyik legismertebb sourcing trénere a legfrissebb sourcing tippeket és eszközöket is bemutatja a recruiTECH-en.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Oktatási intézményeket támogat a Telekom

Székesfehérvári, miskolci és budapesti technikummal kezdett együttműködést a Magyar Telekom a távközlési szakma népszerűsítése, a szakirányú képzés támogatása, valamint saját szakemberutánpótlásának érdekében. Az intézmények most több száz eszközt kapnak a távközlési vállalattól oktatási célokra....

Kevesebb adót kell fizetni a kriptovaluták után

Napjaink egyik állandó beszédtémája a kriptovalutákkal való kereskedés, az azokkal kapcsolatos ügyletek és az abból származó bevétel. Nemrég pedig megérkezett a törvénymódosítás, amely a kriptovaluták adózását szabályozza Magyarországon. A Process Solutions Kft. (PS) hazánk...
tőzsde

Kivárnak a cégek a részvénykibocsátásokkal

Világszinten rekorderedményeket értek el tavaly a tőzsdei bevezetések (IPO). Magyarországon is jelentős növekedés mutatott a nyilvános piac 2021-ben. A kiszámíthatatlan piaci körülmények miatt azonban az idei év első negyedévében már kevesebb volt az IPO...

Magyar közösségi piactér indul

A Kickstarternek és az Indiegogonak hála a közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű és most megérkezett Magyarországra is. A Brancs az első hazai közönségre szabott online piactér, ahol az ország legújabb termék- és...

Így változtak online vásárlási szokásaink

Az online vásárolható szolgáltatások terén megváltoztak a szokásaink az elmúlt két évben: óvatosabban döntünk, átalakult a keresett szolgáltatások köre, miközben a döntés ideje egyre inkább az utolsó pillanatra tolódik, így előtérbe kerültek a last...

Egyre többet kérnek a munkavállalók

2020 óta évről évre 12 százalékot emelkedtek átlagosan a munkavállalói nettó bérigények Magyarországon. Ezzel párhuzamosan a cégek többsége is dolgozik a bérfejlesztéseiken a munkavállalóik megtartása érdekében, lekövetve az inflációt – derül ki a Profession.hu...

Közel félmilliárddal nő a streaming előfizetések száma

A 2021 és 2027 közötti időszakban közel félmilliárddal nő a streaming előfizetések száma a Digital TV Research friss előrejelzése szerint. A vizsgált időszak végére a Disney+ megelőzi a Netflixet. A prognózis szerint 2027-re 1,69...

Hosszú szünet után visszatér a Főzdefeszt

Még 2011-ben, a Mikszáth téren rendezték meg az első Főzdefesztet, az esemény is szerepet játszott abban, hogy beindult itthon a kézműves sörök forradalma. Hat év szünet után idén visszatér a rendezvény, június közepén a...

Minden patika! – Így kampányol Istenes Bence a Rossmannak

Új kampányt indított a Rossmann, amelynek gyártója és főszereplője Istenes Bence. A Rossmann futár-kampánnyal a cég azt a szolgáltatást népszerűsíti, amellyel az online felületükön vásárlók 5 órán belül hozzájuthatnak a megrendelt árukhoz Budapesten és...

Rekordáron kelt el két Star Wars plakát Budapesten

Hazai viszonylatban rekordáron kelt el a Falra fel! 7.0 plakátaukcióján több tétel is egy budapesti árverésen. Star Wars poszterért magyarországi teremárverésen ennyit korábban még senki sem fizetett: a kalapács egymillió-kétszázezer, valamint egymillió forintnál csapott...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Különleges dartsközvetítésre készül a Sport TV

Nagy fába vágja a fejszéjét a Sport TV és az Antenna Hungária kedd este a Hungarian Darts Show-n az MVM Arenában, hiszen olyan sportközvetítést láthat majd a közönség, amelyet magyar stáb még nem készített...

Oktatási intézményeket támogat a Telekom

Székesfehérvári, miskolci és budapesti technikummal kezdett együttműködést a Magyar Telekom a távközlési szakma népszerűsítése, a szakirányú képzés támogatása, valamint saját szakemberutánpótlásának érdekében. Az intézmények most több száz eszközt kapnak a távközlési vállalattól oktatási célokra....

Kevesebb adót kell fizetni a kriptovaluták után

Napjaink egyik állandó beszédtémája a kriptovalutákkal való kereskedés, az azokkal kapcsolatos ügyletek és az abból származó bevétel. Nemrég pedig megérkezett a törvénymódosítás, amely a kriptovaluták adózását szabályozza Magyarországon. A Process Solutions Kft. (PS) hazánk...
tőzsde

Kivárnak a cégek a részvénykibocsátásokkal

Világszinten rekorderedményeket értek el tavaly a tőzsdei bevezetések (IPO). Magyarországon is jelentős növekedés mutatott a nyilvános piac 2021-ben. A kiszámíthatatlan piaci körülmények miatt azonban az idei év első negyedévében már kevesebb volt az IPO...

Magyar közösségi piactér indul

A Kickstarternek és az Indiegogonak hála a közösségi finanszírozási forma évek óta világszerte népszerű és most megérkezett Magyarországra is. A Brancs az első hazai közönségre szabott online piactér, ahol az ország legújabb termék- és...
- Hirdetés -

Don't Miss

Várkonyi Balázs TOP25

Közös platformon

Várkonyi Balázs, eMAG-Extreme Digital, ügyvezető igazgató - Április közepén jelentették be, hogy összevonják a platformjaikat, és a jövőben az eMAG platformját használja a cég, az Extreme Digital vásárlóinak is erre kell váltaniuk. Miért volt szükség...

Hiszünk a versenyben

Takács Csaba, Alza.hu, ügyvezető igazgató - Mi jelentette a legnagyobb kihívást tavaly az Alza számára a magyar piacon? - A fő kihívást a fogyasztói kereslet váratlan és kiszámíthatatlan változásai jelentették, mindkét irányban: felfelé és lefelé is...

Mindent bevetünk

Ötszáz gép, húszezer munkatárs, ekkora lesz 2030-ra a Wizz Air. Radó András, a légitársaság senior cabin crew recrutiment managere beszélt többek között arról, hogyan toboroznak, illetve milyen nyárra számítanak.   - Nagyon komoly bővülés előtt áll...

A valódi értékek, valódi üzenetek építik igazán a márkát

Mottl-Molnár Orsolya, HEINEKEN Hungária, marketing- és kereskedelmi marketingigazgató   - Februártól irányítod a Heineken Hungária marketing és kereskedelmi marketing részlegét, közben az élet ismét furcsán alakult körülöttünk. Mennyire nehezíti meg, késztet változtatásra a szomszédos háborús helyzet? -...

A napi pénzügyeket régóta mobilról intézem

Yalcinkaya Veronika, a Raiffeisen Bank marketingigazgatója   - Februárban indult el az új sárga ajtós kampányotok, milyenek az eddigi visszajelzések, hogyan fogadta a piac, a fogyasztók? - Nagyon hittünk ebben a kampányban, és jól tettük. Az eddig...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Újabb Auchan áruházakban lehet majd használt ruhát venni

Éppen két hónapja vágott bele az Auchan Magyarország a jó minőségű, átválogatott, fertőtlenített használt ruhák forgalmazásába, ami olyan népszerű lett, hogy az eddigi hét áruház mellé ma újabb hat csatlakozik. Ezentúl Budakalászon, Óbudán, Fóton,...

Ökotudatos sorsjegyekkel rukkolt elő a Szerencsjáték Zrt.

Új, 100 százalékban újrahasznosított papír alapanyagból gyártott, környezetbarát sorsjegyeket vezetett be a Szerencsejáték Zrt., amelyre Magyarországon eddig még nem volt példa. Az Ökokaland sorsjegypár főnyereménye 50, illetve 75 millió forint.A Szerencsejáték Zrt. stratégiai céljaival...

Izgalmas ötletekkel tennék fenntarthatóbbá a jövőt a fiatalok

A program utolsó fázisára készülnek a Samsung x EdisonKids Megoldások a holnapért kihívás résztvevői, a zsűri tagjai szerint pedig idén is ígéretes ötleteket hoztak magukkal a fiatalok. Több mint 300 diák és tanár vett...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....