- Hirdetés -

Még mindig nagyon kelendők a lakótelepi lakások

|

- Hirdetés -

Ahogy a lakáspiac egészét, úgy a házgyári otthonokat is a dinamikus növekedés jellemezte 2021-ben. Az előzetes forgalmi adatok alapján várhatóan 20 százalék fölötti tranzakciószám növekedés mellett az országos átlaghoz hasonló mértékű, kétszámjegyű áremelkedésük is arról árulkodik, hogy a népszerűségük töretlen, mára azonban lokációtól függően több mint nyolcszoros különbség is előfordulhat két lakótelepi lakás ára között. Az OTP Ingatlanpont szakértője a KSH és a NAV legfrissebb adatai alapján a lakótelepi ingatlanok piacának aktualitásait vizsgálja.

A 2020-as év megtorpanása után tavaly ismét dinamikusan fejlődött a tágan értelmezett (nem csak panel) lakótelepi lakások piaca. Míg két évvel ezelőtt kismértékben, de csökkent az adásvételek száma, addig 2021-ben a hasonló feldolgozottsági szintű adatok alapján már 20 százalékkal emelkedett a házgyári lakások országos forgalma.

„A lakótelepek a városok tájképének meghatározó elemei, azonban az ingatlanpiac viszonylag kis szeletét képviselik. A KSH adatai alapján, az utolsó lezárt év, 2020 forgalmát tekintve az országos, közel 134 ezer adásvételhez képest körülbelül 17 ezer házgyári lakás cserélt tulajdonost, azaz a teljes forgalom alig 13 százaléka realizálódott ebben a szegmensben” – mondta Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

Az alacsony szám a magyarországi településszerkezettel is magyarázható, hiszen míg az Európai Unióban a lakások vannak túlsúlyban, addig nálunk a házak alkotják a teljes lakóingatlan-állomány közel háromnegyedét. További érdekes adalékul szolgál, ha megvizsgáljuk, hogy 2020-ban hol cserélt tulajdonost a legtöbb lakótelepi lakás. A legtöbb, közel 1200 adásvételt Miskolcon regisztrálták, 1000 tranzakció alatt maradt kicsivel Debrecen és Pécs. A teljes fővárosi forgalom megközelítette az 5000 adásvételt, a legnagyobb forgalmú budapesti kerület a III. volt 900 körüli tranzakcióval, a IV. kerületben közel 700, a XV. kerületben pedig 600 adásvételt bonyolítottak le.

A lakótelepi lakások áremelkedése 2021-ben szorosan követte az országos átlagot és éves szinten elérte a 11 százalékot. Így tavaly a lakótelepi lakások átlagos négyzetméterára 395 ezer forint, Budapesten pedig 570 ezer forint volt, olvasható az OTP idei első Lakóingatlan Értéktérképében. A főváros legdrágább kerületei lakótelepi lakások vonatkozásában az elmúlt évben a XI. és a XIII. voltak, 650 ezer Ft/m2 feletti átlaggal, míg a legolcsóbbak a XX. és a XXI., ahol félmillió forint alatti az átlag négyzetméterár.

Az áremelkedés mértékét tekintve ugyanakkor elmondható, hogy továbbra is az olcsóbb területek árai növekedtek nagyobb ütemben. A nagyobb forgalmú budapesti panellakótelepek átlagárai nagyjából a 450-730 ezer Ft/m2 közötti sávban mozognak. A legolcsóbb a XVIII. kerületi Havanna, míg a másik véglet a III. kerületi Kaszásdűlő. Nem paneles építésű lakótelep van ennél drágább is: a XI. kerületi Lágymányosi lakótelepen közelít a 830 ezerhez az átlagos négyzetméterár.

A budapesti átlagárakkal összehasonlítva a vidéki lakótelepek árszínvonalában már sokkal jelentősebb különbségeket lehetett megfigyelni. A legdrágább, Budaörsi lakótelep árszínvonala meghaladta a fővárosi átlagárat is, míg a legolcsóbb, ózdi Béke és Vasvár úti lakótelepek ára és a budapesti csúcstartó között több mint nyolcszoros volt a különbség. 2021-ben a megyeszékhelyek legnagyobb forgalmú lakótelepei közül Debrecen Újkertben 459 ezer Ft/m2, Győr Adyvárosban 401 ezer Ft/m2, Szeged Felsővárosban 386 ezer Ft/m2, a miskolci Avason 252 ezer Ft/m2, Tatabánya Újvárosban 365 ezer Ft/m2, míg Pécsett, a Megyer lakótelepen 307 ezer Ft/m2 átlagos áron cseréltek a lakások tulajdonost.

„A korábbi évek tendenciája, miszerint a lakótelepi lakások ára más lakástípusokhoz képest nagyobb mértékben növekedett, tavaly módosult és közel azonos mértékű áremelkedés jellemezte a teljes lakáspiacot. Ugyanakkor a lakótelepi lakások esetében az alapvetésnek számító tényezők – ár, lokáció és szobaszám – mellett fontos árbefolyásoló szempont a panelprogram megléte, a lakótelepen belüli elhelyezkedés, az emeletek száma és a lakás épületen belüli elhelyezkedése is. De a lakótelep kora is meghatározó lehet, hiszen a legnagyobb, 70-es években tömegével épült lakótelepek népszerűsége alacsonyabb a jellemzően jobb minőségű 80-as, vagy a 60-as években épültekénél” – tette hozzá Valkó Dávid.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Hétvégén érkezik az HBO legújabb magyar filmje

Szombaton válik elérhetővé az HBO MAX és az HBO kínálatában Zsótér Indi Dániel első nagyjátékfilmje, az öt szkeccsből álló A Karantén Zóna. A közösségi finanszírozásból készült alkotás „nobudget-cucc, de szebben néz ki, mint némelyik...

Több ezer új SZÉP kártya elfogadóhely várja a nyaralókat

Idén nyáron is erőteljes növekedést hozhat a SZÉP kártya használatban a belföldi turizmus. A gyenge forint és a magas üzemanyagárak mellett várhatóan többen választják majd a belföldi pihenést, így júliusban és augusztusban akár az...

Tartós recesszió jöhet a gazdaságban

Az elmúlt hónapokban felerősödtek a találgatások a globális gazdaság helyzetéről, és egyre gyakrabban kerülnek elő a recesszióval kapcsolatos félelmek. A világgazdaság alakulása szempontjából legnagyobb hatású két országban, az Egyesült Államokban és Kínában további nehézségekre...

Új vezetővel erősítaz EIT InnoEnergy

Marcin Wasilewski, Lengyelország egyik legeredményesebb energiaipari szakembere csatlakozott az EIT InnoEnergy csapatához. A vállalat közép-európai régiójának vezetését vette át a korábbi regionális igazgatótól, Jakub Milertől, aki az EIT InnoEnergy portfoliójába tartozó, többek közt elektromos...

Tavaly is karbonsemlegesen működött a Magyar Telekom

Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott (2021-2030), ötödik fenntarthatósági stratégia fő célkitűzése, valamint az első év eredményei olvashatók a Magyar Telekom friss Fenntarthatósági jelentésében. A Magyar Telekom Csoport 2005 óta kezeli stratégiai szinten...

Jövő hónaptól kevesebb sportcsatorna lehet itthon

Megszűnik a tartalomszolgáltatás a Digi Sporton július 1-től a csakfoci.hu információi szerint. A Digi sportos portfóliójában három csatorna is tartozott, a kínálatban a legnépszerűbb futball bajnokságok és versenysorozatok összecsapásai is szerepeltek. A csakfoci.hu úgy...

Ásványvízből inkább hazait vesznek a magyarok

Bár a magyar ásványvízpiac az ellátási láncok bizonytalanságai, a pandémia hatásai és a szomszédos országban zajló háború miatt számtalan, a költségeket jelentősen megtöbbszöröző nehézséggel küzd, azért a gyártók a hazai vásárlókra még mindig számíthatnak....

Több mint ezer beszállító csatlakozott a Schneider Electric zöld programjához

Idén a múlt évhez képest két pozíciót javítva a második helyet szerezte meg a Schneider Electric a Gartner ellátási láncokat értékelő toplistáján. A vállalat tavaly elindított kibocsátáscsökkentő kezdeményezéséhez már több mint ezer beszállító csatlakozott.Ismét...

6 ok, amiért már nincs értelme a papíralapú adminisztrációnak (x)

Egyre több dolgot tudunk elintézni az interneten papírmunka nélkül, hiszen szinte minden elkezdett átrendeződni az online térbe – így például az adminisztráció is. Egy banki ügyintézés alkalmával már kevesebb nyomtatott papírt kapunk, de hivatalos...

Magyar arany a világ legelismertebb borversenyén

A Decanter World Wine Awards (DWWA) a világ legnagyobb és legelismertebb, páratlan globális érdeklődés által kísért borversenye. Ezért különösen figyelemre méltó eredmény, hogy 2022-ben, a Thummerer Pincészet Egri Vili Papa Cuvée Superior 2018 lett...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Elektromos furgonokkal zöldít a Tesco

Magyarországon elsőként vezetett be teljesen elektromos meghajtású furgonokat házhozszállítási szolgáltatásában a Tesco. Az MHC Mobility Magyarország flottapartnerrel közösen üzemeltetett járművekben a hűtőgépek is akkumulátorról működnek, így az áruházlánc az online rendeléseket károsanyag-kibocsátás nélkül tudja...

Hétvégén érkezik az HBO legújabb magyar filmje

Szombaton válik elérhetővé az HBO MAX és az HBO kínálatában Zsótér Indi Dániel első nagyjátékfilmje, az öt szkeccsből álló A Karantén Zóna. A közösségi finanszírozásból készült alkotás „nobudget-cucc, de szebben néz ki, mint némelyik...

Több ezer új SZÉP kártya elfogadóhely várja a nyaralókat

Idén nyáron is erőteljes növekedést hozhat a SZÉP kártya használatban a belföldi turizmus. A gyenge forint és a magas üzemanyagárak mellett várhatóan többen választják majd a belföldi pihenést, így júliusban és augusztusban akár az...

Tartós recesszió jöhet a gazdaságban

Az elmúlt hónapokban felerősödtek a találgatások a globális gazdaság helyzetéről, és egyre gyakrabban kerülnek elő a recesszióval kapcsolatos félelmek. A világgazdaság alakulása szempontjából legnagyobb hatású két országban, az Egyesült Államokban és Kínában további nehézségekre...

Új vezetővel erősítaz EIT InnoEnergy

Marcin Wasilewski, Lengyelország egyik legeredményesebb energiaipari szakembere csatlakozott az EIT InnoEnergy csapatához. A vállalat közép-európai régiójának vezetését vette át a korábbi regionális igazgatótól, Jakub Milertől, aki az EIT InnoEnergy portfoliójába tartozó, többek közt elektromos...
- Hirdetés -

Don't Miss

A vendéglátás is a szórakoztatóipar része

Kereszty Gábor 2002 és 2007 között a hazai médiapiac egyik meghatározó szereplője volt a TV2 vezérigazgatójaként. Azonban az első TOP50 megjelenésekor már távozott a csatornától, így egyetlen összeállításunkban szerepelt, még 2011-ben. Egy évvel azelőtt...

A kereskedés dinamikája és intenzitása is más

Lengyel András hosszú éveken át az Axel Springer, majd a Ringier Axel Springer hirdetési és marketingigazgatójaként dolgozott. A kiadótól – 14 év után – 2016-ban távozott. Ezt követően az Atmedia kereskedelmi és portfólióigazgatója volt,...

Építkezni szeretek – interjú Palocsay Gézával

Nem érzi visszalépésnek, hogy az Adevinta után a kevésbé ismert Pepita.hu-nál folytatja, amelyből három év alatt százmillió euró forgalmú céget építene Palocsay Géza. A webáruházként és online piactérként is működő platform fejlődésének támogatására a...

Hiszünk a marketing erejében

Az üzleti döntéshozókat is jobban megszólítanák és mélyebben megismertetnék őket a marketing szerepeivel, feladataival és lehetőségeivel az idei Marketing Summit Hungary- n – mondta el Hinora Ferenc. A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) elnöke az...
Várkonyi Balázs TOP25

Közös platformon

Várkonyi Balázs, eMAG-Extreme Digital, ügyvezető igazgató - Április közepén jelentették be, hogy összevonják a platformjaikat, és a jövőben az eMAG platformját használja a cég, az Extreme Digital vásárlóinak is erre kell váltaniuk. Miért volt szükség...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Elektromos furgonokkal zöldít a Tesco

Magyarországon elsőként vezetett be teljesen elektromos meghajtású furgonokat házhozszállítási szolgáltatásában a Tesco. Az MHC Mobility Magyarország flottapartnerrel közösen üzemeltetett járművekben a hűtőgépek is akkumulátorról működnek, így az áruházlánc az online rendeléseket károsanyag-kibocsátás nélkül tudja...

Tavaly is karbonsemlegesen működött a Magyar Telekom

Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott (2021-2030), ötödik fenntarthatósági stratégia fő célkitűzése, valamint az első év eredményei olvashatók a Magyar Telekom friss Fenntarthatósági jelentésében. A Magyar Telekom Csoport 2005 óta kezeli stratégiai szinten...

Több mint ezer beszállító csatlakozott a Schneider Electric zöld programjához

Idén a múlt évhez képest két pozíciót javítva a második helyet szerezte meg a Schneider Electric a Gartner ellátási láncokat értékelő toplistáján. A vállalat tavaly elindított kibocsátáscsökkentő kezdeményezéséhez már több mint ezer beszállító csatlakozott.Ismét...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....