- Hirdetés -

Megállíthatatlan a sport digitális átalakulása

|

- Hirdetés -

Csapatok, klubok, ligák, sportrendezvény-szervezők, műsorszolgáltatók – a sport üzleti működésének minden érintettje felismerte az adatelemzés értékét. Az új technológiákkal pedig eljött a hipersportolók kora is. A Deloitte szakértőinek előrejelzései szerint merőben megváltozik a sportolók adatainak gyűjtése és feldolgozása, ami új bevételi lehetőségeket kínál az iparág jövőjében.

Egy sportoló teljesítményét több száz különböző elemzési módszerrel lehet mérni, a videó elemzéstől kezdve az okoskarkötőkön és különféle szenzorokon át. Ma már a testben lévő, és a testen kívüli mutatók mérése egyaránt lehetséges; melyekkel a biometrikus, illetve biomechanikai adatok több száz új mérőszámot hoznak létre, amelyek a döntéshozatali folyamat során felhasználhatók. A folyamatosan fejlődő technológia, felhő adatbázis, gépi tanulási algoritmusok, és a nagy sebességű, automatizált videóelemző technológiák is segítik az adatok feldolgozását. Az új technológiáknak köszönhetően ezek begyűjtése, kezelése és elemzése valós időben történik, még erősebben támogatva ezzel a döntéshozatalt.

Az NFL (észak-amerikai profi amerikaifutball-liga) például 2014 óta RFID (Radio Frequency Identification) rendszert használ a játékosok vállvédőiben, ami olyan nyers adatokat bocsájt további felhasználásra a csapatok felé, mint a játékos maximális sebessége, gyorsulása vagy megtett távolsága. Az NHL (észak-amerikai profi jégkorongliga) évek óta kísérletezik a korong és a játékosok mozgásának követésével, az MLB (észak-amerikai profi baseball-liga) pedig már 2017-től engedélyezi olyan eszközök önkéntes használatát, amely olyan adatok nyomon követésére alkalmas, amelyeket a csapatok később felhasználhatnak játékosaik teljesítményének jobb megértése érdekében. A fejlett videó- és adatelemzési technológiáknak köszönhetően pedig a játékosmegfigyelések már nem csak személyesen zajlanak, hanem távolból is megalapozott döntéseket hozhatnak a csapatok egy játékos leigazolása kapcsán.

Új technológiák az egészségmegőrzésre

„A kialakult vírushelyzetben több sportág is a technológiára támaszkodik, hogy fokozott védelmet nyújtson sportolói számára” – mondta el Pósfay László, a Deloitte sporttanácsadási csoportjának igazgatója. Jó példa erre az Oura gyűrű, melyet az NBA és a WNBA (észak-amerikai férfi és női profi kosárlabda-bajnokság) játékosai használtak a 2020-21-es bajnokság floridai „buborékban” való befejezése során. Az okosgyűrű folyamatosan figyelte a játékosok testhőmérsékletet, légzését és pulzusszám változását. Hasonló okoseszközt használt a PGA Tour golfbajnokság is, aminek segítségével detektáltak koronavírust az egyik tünetmentes játékoson.

A súlyos sérülések elkerülése az egyik legfontosabb dolog a sportolók és csapatok számára, amire már szintén egyre több technológiai megoldás nyújt segítséget. Amennyiben meg tudják jósolni a sérülésveszélyeket, az mind a klubok, mind pedig a játékosok számára pozitív hozadékkal jár. A klubok teljes csapattal több meccset képesek megnyerni, ami bevételnövekedést eredményezhet, a játékosok pedig a tervezhető karrierjükből a legtöbbet tudják kihozni. 2019-ben az NFL 500 millió dollárt veszített a játékosok sérülései miatt, a liga azóta a Deloitte-tal is globális partnerségben lévő Amazon Web Services gépi tanulási és egyéb technológiáit alkalmazza, hogy növelni tudják az előrejelzések hatékonyságát.

„A sportot támogató technológiai piac érettségét és a pénzügyi lehetőségeket jól mutatja, hogy szereplői igen diverzifikáltak: az olyan óriások mellett, mint az SAP, IBM vagy Amazon olyan kisebb cégek is komoly szereplőknek számítanak, mint a Kinexon, Stats Perfom, vagy Zebra. Egyre több startup jelenik meg, a kockázati tőkebefektetések volumene növekszik, 2014-2019 között globálisan több ezer tranzakció zajlott le ezen a piacon” – tette hozzá Pósfay László.

Több adat, több bevétel?

A különböző sportligák szövetségei együttműködnek a műsorszolgáltatókkal, hogy a játékosok adatainak felhasználásával javítsanak a szurkolói élményen. Ezáltal új módszereket teremthetnek a rajongók számára a sporttal és a sportolókkal való kapcsolattartásra. Ez új közvetlen bevételi forrásokhoz vezethet, új marketing és szponzorálási lehetőségeket generálhat. Jó példa erre a német kézilabda: a Bundesliga mérkőzésein a Kinexon és a Content Stadion már valós időben jeleníti meg a játékosok fizikai teljesítményét a szurkolóknak – a helyszínen és a közösségi médiában is.

A játékosok és sportligák egyik extra bevételi forrása lehet a mért adatok licence jogainak értékesítése, amit olyan szervezetek vásárolnak meg, mint fantasy sportligák, fogadóirodák, műsorszolgáltatók vagy egészségügyi cégek. 2017-ben az NFL játékosok szövetsége megegyezett egy amerikai okoskarkötő-gyártó céggel a játékosok személyes egészségügyi adatainak méréséről. A licencjogok ilyen módon történő értékesítésében az egyik élenjáró sportszervezet a WNBA, amely olyan kollektív szerződéseket kötött a játékosokkal, amelyben kitértek az adatok felhasználására is. Azzal érveltek, hogy az ilyen technológiák egyedüli lehetőséget nyújtanak a WNBA számára a tapasztalatgyűjtés és bevételszerzés szempontjából.

„Az elemzőrendszerek által nyert előnyök hozzájárulnak ahhoz, hogy a sportszervezetek növelni tudják a bevételeiket, magasabb nézőszámot generáljanak mind a tv képernyői előtt, mind pedig a stadionokban, illetve növeljék a szponzori szerződések lehetőségét is. A szabályozás azonban még nem egységes, vannak ligák, ahol tiltott bizonyos adatok felhasználása és értékesítése. A szabályok kialakításával kapcsolatosan még sok a tennivaló, az előrelátható bevételek lehetősége azonban megoldásra ösztönzi a döntéshozókat” – mondta Pádár Péter, a Deloitte sporttanácsadási csoportjának vezetője.

Megválaszolandó kérdések

Komoly vita folyik arról, hogy lehet-e hinni a rengeteg adatnak a szakértői tapasztalattal szemben, ami újabb kérdéseket vet fel az elemzések módszertanával kapcsolatban. Ráadásul a túlelemzett játékon alapuló döntéseknek veszélye is lehet: a rajongók számára kevésbé élvezhető termékhez vezethet, ami lényegében akár tönkre is teheti a sportot. Az MLB-ben ennek már látható jelei is vannak. A részletes elemzések hosszabb játékot és kevesebb akciót eredményeztek, ami például kevesebb hazafutást is jelentett.

Az adatkezelési szabályoknak való megfelelés pedig állandó kihívást jelent: az olyan alapvető kérdések megválaszolása is problémát jelenthet, hogy a begyűjtött adatokat kik kezelhetik és tárolhatják. Az USA-ban számos professzionális sportszervezet a játékosok szerződéseiben is konkrétan megfogalmazza az adatok kezelésének részleteit. Azonban sokan nehezményezik, hogy számos olyan egészségügyi adatot is kezelhetnek mások, melyek nem közvetlen kapcsolódnak sporttevékenységhez, mint például az alvási funkciók. A Project Red Card esete is erre mutat rá, melynek során jelenlegi és volt labdarúgók perelték be az adatfeldolgozó cégeket az Egyesült Királyságban, hogy az ő adataikkal értek el nyereséget.

„Az egészségügyi adatok feldolgozása speciális védelmet és garanciákat igényel. Ha az adatkezelő szervezetek a sportolókat nem tájékoztatják megfelelően arról, hogyan és milyen célból használják fel az adataikat, ez utóbb jogi problémát okozhat, pl ha a játékosok azzal érvelnek, hogy a hozzájárulásuk beszerzése előtt tájékoztatásuk nem volt egyértelmű” – tette hozzá dr. Kustos Petra, a Deloitte Legal Ügyvédi Iroda adatvédelmi csoportjának vezetője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Inkább online vásárolnak divatcikkeket a magyarok

A magyarok 86 százaléka fog divatcikkeket vásárolni az interneten az ünnepeket megelőző kereskedelmi időszakban. A fogyasztók 57 százaléka tervezi, hogy szinte csak webáruházakból fog rendelni, 29 százalék vásárol majd online és fizikai üzletben...

Ezek voltak a legkeresettebb idegen szavak a neten

Rövid bétateszt után 90 000 szóval elindult a jelentese.hu. A SAKKOM Interaktív által létrehozott, ingyenes szótárakat gyűjtő oldalon többek között angol- és idegen szavak, a gamer társadalom által használt kifejezések, E-számok, és keresztnevek jelentése...

Újabb zöld termékek a Lidl kínálatában

A klímavédelem és a felelős vásárlás fontossága egyre inkább növekszik a hazai vásárlók körében. A Lidl Magyarország ezeket az igényeket szem előtt tartva, fenntarthatósági stratégiájának részeként új termékcsaládokat tesz karbonsemlegessé és az újrahasznosított műanyagból...

Havonta ötszáz új reklám kerül képernyőre

Havonta ötszáz, még nem látott tévéhirdetés kerül a nézők szeme elé, a teljes reklámmennyiségnek pedig több mint a felét továbbra is az újak teszik ki – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság...

Nőtt a tévézésre szánt idő a magyarok körében

Az idei harmadik negyedévben öt perccel nőtt a napi tévénézési idő a teljes népesség körében a Nielsen Közönségmérés adatai szerint és elérte a 4 óra 32 percet. A filmek és sorozatok miatt ülünk le...

Techcégek uralják a márkák rangsorát

A 10 legértékesebb márka közül 5 tartozik technológiai cégekhez, de ha az első 20-at nézzük, akkor még nagyobb a szektor fölénye, ebben a körben 11 technológiai brand található az Interbrand legújabb százas toplistáján. Az...

Új évaddal folytatódik a Comedy Club

Újra a nagypályás nevettetőké a terep a Comedy Centralon, október 22-től ugyanis folytatódik a humorcsatorna standupos műsorfolyama, a Comedy Club. Idén ősszel ismét trükkös cselekkel, kíméletlen támadásokkal és védhetetlen poénlabdákkal nyomul a gárda. Elsőként...

Van hova fejlődnünk az energiatakarékosság terén

A hazai fogyasztók körében a szelektív hulladékgyűjtés és az energiatakarékos égők használata számít a leginkább elterjedt otthoni környezetkímélő szokásnak. Miközben a magyar háztartásokban megtalálható hűtők, mosógépek, tévék mintegy fele már energiatakarékosnak számít, e gépek...

Éjjel is látó kamerákkal érkezik a legújabb okosmobil

Különleges éjszakai fotós és videós funkciókkal, 120 Hz-es képfrissítéssel, szupergyors töltéssel érkezik a HUAWEI legújabb okostelefonja. A nova 9 elő- és hátlapi kameráival egyaránt 4K-s felbontású videók készíthetők, a 4300 mAh-s beépített akkumulátor feltöltéséhez...

A vártnál jobban teljesít a lízingpiac

Bár a járvány az idén is bizonytalanná teszi a gazdasági helyzetet, a magyar lízingpiac ennek ellenére a várakozásoknál jobban szerepel – mondta Zs. Nagy István, a Magyar Lízingszövetség elnöke a szervezet csütörtöki konferenciáján. Szerinte...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Inkább online vásárolnak divatcikkeket a magyarok

A magyarok 86 százaléka fog divatcikkeket vásárolni az interneten az ünnepeket megelőző kereskedelmi időszakban. A fogyasztók 57 százaléka tervezi, hogy szinte csak webáruházakból fog rendelni, 29 százalék vásárol majd online és fizikai üzletben...

Ezek voltak a legkeresettebb idegen szavak a neten

Rövid bétateszt után 90 000 szóval elindult a jelentese.hu. A SAKKOM Interaktív által létrehozott, ingyenes szótárakat gyűjtő oldalon többek között angol- és idegen szavak, a gamer társadalom által használt kifejezések, E-számok, és keresztnevek jelentése...

Újabb zöld termékek a Lidl kínálatában

A klímavédelem és a felelős vásárlás fontossága egyre inkább növekszik a hazai vásárlók körében. A Lidl Magyarország ezeket az igényeket szem előtt tartva, fenntarthatósági stratégiájának részeként új termékcsaládokat tesz karbonsemlegessé és az újrahasznosított műanyagból...

Havonta ötszáz új reklám kerül képernyőre

Havonta ötszáz, még nem látott tévéhirdetés kerül a nézők szeme elé, a teljes reklámmennyiségnek pedig több mint a felét továbbra is az újak teszik ki – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság...
- Hirdetés -

CMO

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...

Készen állás és újratervezés

Nagy Zoltán Péter OTP Bank, marketing- és kommunikációs igazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Arra, hogy a marketing- és kommunikációs csapat, beleértve a lead ügynökségünket is, sikerrel tudott alkalmazkodni a megváltozott helyzethez. - Van...

A releváns megoldásokban hiszek

Liptay GabriellaKPMG, marketing- és kommunikációs igazgató- Mi az a 3 dolog, amit ajánlana egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?- Legyen és maradjon kíváncsi, legyen „mindenevő”, olvasson és...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Újabb zöld termékek a Lidl kínálatában

A klímavédelem és a felelős vásárlás fontossága egyre inkább növekszik a hazai vásárlók körében. A Lidl Magyarország ezeket az igényeket szem előtt tartva, fenntarthatósági stratégiájának részeként új termékcsaládokat tesz karbonsemlegessé és az újrahasznosított műanyagból...

Fenntarthatóságban is jól teljesített a Telekom

A telekommunikációs szektor fenntarthatósági szempontból legjobban teljesítő vállalatai között jelölte meg a Magyar Telekomot az ISS Corporate Solutions a vállalat 2020. évi fenntarthatósági eredményei alapján. Az ISS ESG Corporate Rating éves szinten több, mint 100...

Zöld éttermet nyitott Debrecenben a KFC

Európában is ritkaságnak számít a gasztronómiai vállalkozások közt, Magyarországon pedig még egyedülálló ebben a szektorban a KFC október 14-én Debrecenben megnyitott új étterme. A beruházás a környezeti fenntarthatósági szempontokat követve olyan zöld megoldások beemelésével...

DATA