- Hirdetés -

Hétvégén startol a II. Tisza-tavi PET Kupa

|

- Hirdetés -

Idén három folyami pethajós hulladékderbit hirdetett meg a Tiszai PET Kupa ötletgazdája, a Természetfilm.hu Egyesület. A nevezési időszak alatt a helyek ismét gyorsan beteltek, az első, júniusi verseny pedig már a hétvégén startol a Tisza-tavon. A folyótisztító és hulladékgyűjtő vízi rendezvény keretében június 12. és 15. között a csapatok Tiszafüredtől Kisköréig eveznek saját építésű pillepalack hajóikon. A terület ismerős a petkalózoknak, hiszen két évvel ezelőtt ugyanitt 3 tonna hulladéktól mentesítették a folyót, tavaly ősszel pedig a Tisztítsuk meg az országot! program keretében szerveztek több héten keresztül takarító akciókat a Közép-Tiszai-Vízügyi Igazgatóság (KÖTIVIZIG) közreműködésével. A II. Tiszai PET Kupa tizenegy rajthoz álló csapattal, Áder János köztársasági elnök fővédnökségével, valamint az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) támogatásával valósul meg.

A már hagyományos folyami pethajós versenyek fontos részét képezik a Tisza hulladékmentesítésének. A PET Kupa szervezői még tavasszal hirdették meg az idei futamokat. A két nyári versenyt a Tisza-tóra és a Felső-Tiszára, az őszi pethajós próbatételt pedig a Bodrogra tervezik.

„A tervezés és szervezés szempontjából még éppen időben vált lehetővé a júniusi rendezvény előkészítése, köszönhetően a járvány mérséklődésének és a rendezvényeket érintő szabálymódosításoknak. Tavaly ősszel hét tonna hulladékot már összegyűjtöttünk a tó árterében, de úgy tűnik, hogy a januári és májusi áradások ismét nagy mennyiségű hulladékot hoztak Ukrajna és Románia felől” – mondta Tamás Zsolt, a PET Kupa versenyigazgatója, a II. Tisza-tavi PET Kupa főszervezője.

Hazai és nemzetközi törekvések a Tisza vízgyűjtőjében

A vízügy és a petkalózok évek óta tartó, összehangolt folyótisztító munkájának köszönhetően ma már sokkal tisztábbak az ártéri erdők. Ezzel párhuzamosan a PET Kupa egyre bővíti nemzetközi kapcsolatait, hogy szemléletformáló és szakmai programjaikkal a Tisza egész vízgyűjtő területén minél több családot, iskolát és szakembert szólítsanak meg.

„Arra törekszünk, hogy a hazai eredmények mellett a Tisza forrásvidékén is javuljon a kormányzat és a lakosság hozzáállása, valamint kedvező irányba mozduljon le a hulladékgazdálkodási rendszer, így a probléma gyökerénél is bekövetkezzenek változások.”– tette hozzá Hankó Gergely, a PET Kupa projektvezetője, a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetségének ügyvezetője.

Az elmúlt hetekben az 5 ország 1 folyó projekt keretében a kárpátaljai iskoláktól indulva Sárospatakig turnézott a petkalózok mobil Műanyag Műhelye, a MÜMÜ. A II. Tisza-tavi PET Kupa pedig helyet ad annak a nemzetközi találkozónak, amelyet a TidyUp/Forrástól a torkolatig program keretében szerveznek a szakemberek. A Duna Régióból érkező partnerekkel folyótisztítási tapasztalatokat osztanak meg a PET Kupa folyómentői, a BOKU bécsi egyetem előadói pedig mikroplasztik témában számolnak be a legfrissebb kutatásokról.

Várják az érdeklődőket!

A többnapos folyótisztítási akció június 12-én, szombaton Tiszafüreden, a pillepalackon lebegő pethajók építésével indul. Ezt követően, vasárnap reggel fél 10-kor ünnepélyes megnyitó keretében indul el a mezőny a Morotva Kerékpáros Pihenőből, amelyet a helyi önkormányzat biztosít a szervezőknek. A rendezvényt a Felső-Tiszai Búvár és Vízimentő Egyesület hajóegységei biztosítják, akik a PET Kupa 2013-as indulása óta ügyelnek a petkalózok épségére. A szervezők az esti programokon várják azokat a helybélieket, akik találkozni szeretnének a petkalózokkal és érdeklődnek a környezet- és természetvédelmi, valamint a kulturális programok iránt.

Hulladékkezelő térkép és applikáció a versenyzőknek, érdeklődőknek

A hulladékkezelésben az esemény kiemelt szakmai partnere a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetsége, valamint az NHSZ Tisza Nonprofit Kft. Az NHSZ Tiszának, mint helyi hulladékkezelő vállalatnak köszönhető, hogy a pethajókhoz elegendő, csaknem 30 m3 újrahasznosítható pillepalack áll majd a csapatok rendelkezésére a hajóépítéshez. A petkalózok munkáját magyar nyelvű hulladéktérképező mobil applikáció és online tiszai hulladéktérkép támogatja. A Konasoft számítástechnikai támogatásainak köszönhetően idén először, mobil telefonos applikáció gyűjti össze a petkalózok számára a verseny nélkülözhetetlen információit, a regisztrációtól a programokon keresztül, egészen a pontszámokat összesítő PETákolásig.

A csapatok munkáját – az ITM támogatásával készült -, tavaly debütált, gyorsreagálású hulladékgyűjtő hajó, a PETII támogatja és a versenyen ott lesz a korábban közösségi adománygyűjtésből épült, pillepalackokon lebegő hulladékgyűjtő hulladékhajó, az M.V. PETényi is. A központi szerepet ellátó anyahajó öt éve nélkülözhetetlenül rója a folyamkilométereket, egyes napokon 1,5-2 tonna hulladékot is elszállít a vízen. Teljes körű felújítása idén tavasszal vált időszerűvé. A megújuláshoz az Endurance mission 3.0 kajakospárosa is hozzájárult: különleges dunai expedíciójuk alkalmával élővizeink védelmére hívják fel a figyelmet és az adománygyűjtő programból befolyt összeg is a PETényi felújításához járul hozzá.

A PET Kupa hagyományaihoz híven, a Tisza-tóból kigyűjtött és 14 különböző frakcióra szétválogatott hulladék nagyobb része, – kb. 60%-a – újrahasznosul.

„A közszolgáltatóknak, begyűjtő- és hasznosító cégeknek, valamint az innovatív, kisipari megoldásoknak köszönhetően, a PET Kupa civil szervezetként mára a folyami hulladék legnagyobb újrahasznosítójává nőtte ki magát” – hangsúlyozta a hasznos anyagok körforgásba kerülésének fontosságát és szemléletformáló erejét Hankó Gergely.

A versenyt záró eredményhirdetésre és díjátadóra a Kiskörei Strandon, június 15-én kedden 15 órától kerül sor. A petkalózok sok szeretettel várják az érdeklődőket!

Induló csapatok (hajók): AIT Desks, Debreceni Környezetvédők Társasága, Decathlon, DHL Clean up Hungary, Funrafting, Green Guide, Interreg, KALL Ingredients, KÖTIVIZIG, ÖkosaBB, Prezi, valamint az M.V. PETényi anyahajó és a PETII

A PET Kupa eddigi eredményei: 115 hulladékhajó, 165 tonna hulladék (ami 2.056.000 db PET palack súlyának felel meg), 403 szennyezett helyszín monitorozása, 67 terület megtisztítása.

A II. Tisza-tavi PET Kupa az Innovációs és Technológiai Minisztérium támogatásával valósul meg.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Vásárlóinak kedvez a Kifli újításaival

A közkedvelt online szupermarket a vásárlói igények mentén fejleszti szolgáltatását, teljesítve ezzel küldetését, miszerint „jót enni, jól élni” mindenkinek lehet. A napokban bevezetett friss újításokkal még magasabb vásárlói élményt kínálnak a meglévő és jövőbeli...

Így tévéznek a magyarok

Az internetes tartalmakat többnyire egyedül, a sorozatokat már társaságban szeretjük nézni, és az evéshez is szívesen kapcsoljuk be a tévét – derül ki a Samsung reprezentatív felméréséből. A magyarok tartalomfogyasztási szokásait vizsgáló kutatás arra...

Rengeteget költöttek a magyarok külföldön

Visszatért a magyarok külföldi utazási kedve: tavaly az előző évinél harmadával többször, 18 millió alkalommal utaztak el. Ez még elmarad a járvány előtti számtól, de költésben már így is csúcsot döntöttünk a gyenge forint...

Nem sok jóra számítanak a munkavállalók

A vállalkozásoknál dolgozó munkavállalók 55 százaléka kapott év elején fizetésemelést, az emelés mértéke közel felüknél nem haladta meg a 10 százalékot. 17 százalék azok aránya, akik ebben az évben egyáltalán nem számítanak fizetésemelésre –...

Kapcsolatépítés nélkül nincs üzlet

A jelenlegi bizonytalan, válságos gazdasági helyzetben minden olyan eszköz szerepe felértékelődik, amely képes extra bevételt hozni a vállalkozásoknak. A tudatos és profi üzleti kapcsolatépítés – más szóval networking – erejét tökéletesen jól mutatja, hogy...

Rangos elismerést kapott a Toyota

Az amerikai Forbes szerint a Toyota Camry a 2023-as év autója.A Toyota Camry hosszú évek óta a világ legnépszerűbb felső-középkategóriás szedánja, nem volt ez másként 2022-ben sem: a japán autógyártó Európában kizárólag fejlett környezetbarát...

Nagyot kell zöldítenie Magyarországnak

A légkörbe jutó üvegházhatású gázok mennyiségének további csökkentéséről döntött az Európai Parlament. Ez alapján Magyarországnak majdnem 20 százalékos kibocsátáscsökkentést kell végrehajtania 2030-ig. „A döntés tiszta vizet önt a pohárba – végre pontosan lehet tudni,...

Csökkenő profittal számolnak a nagyvállalatok

A nagyvállalatok idén nem várnak árbevétel és profitnövekedést. A cégek több mint egy éve csökkenő profittal számolnak, ami most negatív rekordot ért el, emellett az árbevétel várt változása is negatív előjelű – derül ki...

Különleges vendéggel folytatódik a gasztro-műsor

Március 27-én veszi kezdetét a VIASAT3 csatornán a nagysikerű cukrászverseny legújabb évada, az Ide süss! – Húsvéti kihívás! Az ünnepi részekben most is hírességek – Csocsesz, Király Peti, Oroszlán Szonja, Pál Dénes, Pásztor Anna,...

Az állam bevásárolta magát a Yettelbe

Részvénycsere ügyletet hajtott a 4iG Nyrt. leányvállalata, az Antenna Hungária Zrt., valamint a magyar állam képviseletében a Corvinus Nemzetközi Befektetési Zrt.. A szerződésnek megfelelően az Antenna Hungária a PPF Telecom Group magyarországi leányvállalataiban (Yettel...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Változások az Alzánál

Az Alza.hu ügyfelei mostantól a reklamált termékeket az AlzaBoxokon keresztül is visszaküldhetik. A Magyarországon, Szlovákiában és Csehországban több mint 210 000 csomagautomatát működtető webáruház ismét egy újabb lépéssel közelebb került céljához, hogy hálózata a...

Vásárlóinak kedvez a Kifli újításaival

A közkedvelt online szupermarket a vásárlói igények mentén fejleszti szolgáltatását, teljesítve ezzel küldetését, miszerint „jót enni, jól élni” mindenkinek lehet. A napokban bevezetett friss újításokkal még magasabb vásárlói élményt kínálnak a meglévő és jövőbeli...

Így tévéznek a magyarok

Az internetes tartalmakat többnyire egyedül, a sorozatokat már társaságban szeretjük nézni, és az evéshez is szívesen kapcsoljuk be a tévét – derül ki a Samsung reprezentatív felméréséből. A magyarok tartalomfogyasztási szokásait vizsgáló kutatás arra...

Rengeteget költöttek a magyarok külföldön

Visszatért a magyarok külföldi utazási kedve: tavaly az előző évinél harmadával többször, 18 millió alkalommal utaztak el. Ez még elmarad a járvány előtti számtól, de költésben már így is csúcsot döntöttünk a gyenge forint...

Nem sok jóra számítanak a munkavállalók

A vállalkozásoknál dolgozó munkavállalók 55 százaléka kapott év elején fizetésemelést, az emelés mértéke közel felüknél nem haladta meg a 10 százalékot. 17 százalék azok aránya, akik ebben az évben egyáltalán nem számítanak fizetésemelésre –...

Podcast

Az e-kereskedelem nem elvesz, hanem átalakít és kiegészít

Ha nincs COVID, és nem beteg az ember annyira, hogy ne tudjon kimozdulni otthonról, milyen ingerküszöböt kell elérni ahhoz, hogy valaki automatikusan online akarjon vásárolni? Létezik-e tipikus online vásárló és miért jellemző ránk annyira...

A legfontosabb a brandhez való lojalitás építése

Vajon mik a közös pontok egy lapkiadó és egy kereskedelmi cég munkájában és hogyan alakultak a média- és tartalomfogyasztási, valamint vásárlási szokások az elmúlt években? Varga Anita, a Rossmann Magyarország marketingvezetője és Kovács Tibor,...

Húsz éve nem ilyen volt a vendéglátás

„Már a pandémia előtt is, azt követően pedig kifejezetten erős volt a munkaerőhiány”, ezt a problémát orvosolandó hozta létre Birizdó Ádám és Sebestyén Ádám a Giggle.hu-t. A Business Lounge január 31-ei adásában az alkalmi...

Don't Miss

Közösségi királyok és királynők

A hazai piacon nagyjából egymillió körüli az üvegplafon, ami körül megáll a rajongótábor bővülése, és aki még nem tart itt, annak van lehetősége a növekedésre – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Bradács András, a Front...

„Az erős márka kapcsolatban van a kimagasló üzleti teljesítménnyel” – interjú Szabó Melindával

Szabó Melinda, a Deutsche Telekom Signature CEO díjas Senior Vice President-je felfedte előttünk többek között a vállalat különböző marketingdöntései és kreatív nézetei mögött meghúzódó okokat is. Válaszai kapcsán nem csupán egy sikeres és innovatív...

Átalakuló lapkészítési elvek

Az átalakuló lapkészítési elvekről, a sztárhírek kiválasztásáról is beszélt Kolossváry Balázs a Marketing&Mediának adott interjúban. A Blikk és blikk.hu főszerkesztője szerint az Instagram és YouTube sztárok netes követői akkor sem vásárolnak print lapot, ha...

Kevésbé kelendő legendák

Hogyan hat egymásra az online és a print kiadvány, mennyire van esélyük az új címlapsztároknak arra, hogy évekig uralják a borítókat – többek között erről is beszélt Bokor Klára. A Kiskegyed, főszerkesztője elárulta azt...

A print a tévés arcokra épül

Kevesebb lett az eladható, el nem koptatott híresség – mondta el a Marketing&Mediának adott interjúban Takács Gabriella. A Best, a Story és a story.hu főszerkesztője beszélt arról is, hogyan hat egymásra az online és...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Nagyot kell zöldítenie Magyarországnak

A légkörbe jutó üvegházhatású gázok mennyiségének további csökkentéséről döntött az Európai Parlament. Ez alapján Magyarországnak majdnem 20 százalékos kibocsátáscsökkentést kell végrehajtania 2030-ig. „A döntés tiszta vizet önt a pohárba – végre pontosan lehet tudni,...

Az induló cégeknek is fontos a fenntarthatóság

Hat és fél év múlva a Föld elérheti az átlaghőmérséklet 1,5 Celsius-fokos emelkedését, ami visszafordíthatatlanul megváltoztatná a bolygó klímáját. Ennyi idő ezen vélemények szerint van arra, hogy az emberiség – beleértve a vállalkozásokat is...

Már nem elég zöldnek látszani a vállalatoknak

Láthatóan összhangban szigorodnak az EU elvárásai a fenntarthatóság (ESG) területét érintően, hiszen az Európai Unió kötvénykibocsátóira hamarosan már egy új sztenderd fog vonatkozni. 2023. február 28-án az Európai Tanács és az Európai Parlament tárgyalófelei...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....