A magyar kkv-k hatékonyabban használják az online eszközöket, mint nemzetközi társaik, legalábbis ha a nemzetközi kereskedelemben való részvételről van szó – derül ki a Facebook Future of Business felméréséből. A kutatás arra is rámutatott, hogy növeli a vállalkozások magabiztosságát, ha megpróbálkoznak az exporttal is.
A nemzetközi kereskedelemben való részvétel kihívást jelent mind a magyar, mind a nemzetközi kis-és középvállalatoknak. Épp ezért a kkv-k alacsony hányada foglalkozik nemzetközi kereskedelemmel: Magyarországon mindössze 19% teszi ezt, ami megegyezik a globális átlaggal.
A magyar vállalatok hatékonyabban használják az online eszközöket, mint nemzetközi társaik. Míg Magyarországon az exportőrök 75%-a egyetért abban, hogy az online eszközök használata a nemzetközi kereskedelemben növeli bevételeit, addig globálisan ez az arány csupán 58%.
A nemzetközi kereskedelemmel foglalkozó, kkv-k magabiztosabbak és nagy valószínűséggel több munkahelyet is teremtenek. Magyarországon az exportőrök 29%-a hozott létre munkahelyeket az elmúlt hat hónapban, és felük további munkahelyeket szeretne létrehozni a következő fél évben, miközben a nemzetközi kereskedelemben részt nem vevő cégek esetében ez az arány csupán 19% és 35% – derül ki a Future of Business című felmérés legújabb kiadásából, amely a Facebook, a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) és a Világbank együttműködésével készült.
Magyarországon a külkereskedelemben résztvevők (exportőrök, importőrök) 70%-a elégedett jelenlegi üzleti helyzetével, míg a hazai piacon mozgó vállalatok esetében ez az arány csupán 61%. Kisebb különbség figyelhető meg a cégek jövőképe esetén: míg a nemzetközi kereskedelemben résztvevők 83%-a, a magyar piacon tevékenykedők 80%-a pozitív a saját jövőjét illetően.
A kutatás rámutatott, hogy az exporttal foglalkozó kkv-k üzleti modelljének egyik legfontosabb eleme a kereskedelem. Tíz vállalkozásból négyen állították azt, hogy a bevételük több mint 25%-a nemzetközi kereskedelemből származik. Ezen vállalatok nemzetközi eladásai nagyban függnek az olyan online eszközök használatától, mint a webshopok, online fizetési lehetőségek és online ügyfélszolgálat. A nemzetközi és magyar exportőrök közel fele (45% és 42%) azt állította, hogy a nemzetközi értékesítések több mint 75%-a függ az online eszközöktől.
A meggyőző számok ellenére a nemzetközi kereskedelem kihívást jelent a kkv-k számára és épp ezért csak kis részük foglalkozik vele. Magyarországon még az exporttal foglalkozók kétharmada (61%) is kihívásként tekint a nemzetközi kereskedelemre, míg a nemzetközi válaszadók 48%-a mondta ugyanezt. A legfontosabb akadályoknak a válaszadók az “üzleti partnerkeresés nehézségét” (63%), “a piacra jutási korlátozásokat” (41%) és a “jogszabályokat” (38%) tartják. A kkv-k legkevésbé az “online értékesítést akadályozó rossz internetkapcsolat” (18%) miatt aggódnak.