- Hirdetés -

Megugrott a kibertámadások száma – jól jött a vírus a bűnözőknek

|

- Hirdetés -

2020 második fél évében 85 százalékkal több támadást regisztráltak a G DATA szakemberei, mint az év első 6 hónapjában. A legtöbb támadásért az Emotet hálózat volt felelős, amelynek hatástalanítása után új kártevők megjelenésére számíthatunk.

A koronavírus-járvány nem tett jót az informatikai biztonságnak. Tim Berghoff, a G DATA szakértője azon a véleményen van, hogy sok tavalyi kibertámadás azért volt sikeres, mert kapkodva költöztek home office-ba a cégek. Azok a vállalatok, amelyek nem biztosították a hálózatuk biztonságos távoli elérését, ahol az alkalmazottak saját, nem frissített eszközökről kezdtek el dolgozni, gyakrabban váltak áldozatul.

A járványhelyzetet jellemző bizonytalanságot kihasználva pedig a kiberbűnözők egyre több támadást indítottak. 2020-ban már minden percben 76 új kártevővariáns jelent meg, Németországban átlagosan naponta 45 ezer új számítógépes vírus fenyegette az informatikai rendszereket.

Az Emotet igazi svájci bicska volt

A tavalyi évben a nemrég lekapcsolt Emotet volt a kiberbűnözők első számú fegyvere. Közel 900 ezer új variánsát fedezték fel a G DATA szakemberei, ami rendkívüli növekedés a 2019-es 70 ezerhez képest. A kártevő 2014-ben jelent meg először, akkor még csak banki trójaiként vetették be, és azonosítók eltulajdonítására használták. A fejlesztéseknek köszönhetően azonban alkalmassá vált levélszemét terjesztésére, illetve zsarolóvírusok – például a Trickbot és a Ryuk – terjesztésére. A botnet hálózatot az alvilági csatornákon keresztül bárki kibérelhette és használhatta, de az Europol átfogó hadműveletének köszönhetően sikerült hatástalanítani az infrastruktúráját.

Új trónkövetelők

A tavalyi év második leggyakoribb kártevője, a Qbot azt a trükköt használja, hogy egy folyamatban lévő e-mail-láncba kapcsolódik be egy hamis válaszlevél elküldésével. Ha valaki 2-3 e-mailt vált egy levelezési partnerével, majd kap egy újabb üzenetet, amely látszólag az adott beszélgetéshez tartozik, akkor kevésbé lesz gyanakvó. A hamis e-mail melléklete azonban a kártevőt tartalmazza, vagy az abban elhelyezett link egy fertőzött weboldalra vezet. A Qbot eredetileg egy banki trójai volt, de időközben ez is többcélú támadóeszközzé fejlődött.

A lista harmadik szereplőjét, az Urelast a támadók arra használják, hogy miután bejutottak az adott hálózatba, ott további kártevőket töltsenek le a gépekre.

Sérülékenységeken keresztül

Az alkalmazásokban és az operációs rendszerekben lévő biztonsági hibák sok sikeres támadás kiindulópontját jelentik. Tavaly két eset emelkedett ki ezek közül, a Shitrix és Sunburst.

A Shitrix az elmúlt évek egyik legveszélyesebb felfedezett sérülékenysége, amelyen keresztül a Citrix ADC alkalmazásban lehet távolról véletlenszerű alkalmazásokat futtatni. Németországban több mint 5 ezer vállalat volt veszélyben, közöttük kritikus infrastruktúrák üzemeltetői, mint kórházak, energiaszolgáltatók és állami hatóságok.

Végül a tavalyi év végén számos kormányzati ügynökség és magánvállalat fedezte fel, hogy támadás áldozatává vált. A kártevő a Solarwinds hálózati menedzsment szoftverén keresztül érkezett, melynek egyik frissítését kiberbűnözők fertőzték meg.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új eszköz segíti a karbonlábnyom csökkentését

Mostantól a teljes értékláncukon belül megvalósuló, felhőhasználattal kapcsolatos károsanyag-kibocsátásról is kaphatnak pontos és megbízható képet a cégek a megújult Microsoft Emission Impact Dashboard segítségével. Havi lebontásban és az adott adatközpontokra vonatkozó információkat is képes...

Booking.com-os vezetővel erősít egy hazai startup

Terjeszkedésének részeként új nemzetközi értékesítési igazgató csatlakozott az Everguest csapatához. A magyar turisztikai startup legújabb tagja, Neil Middleton korábban a Booking.com és az Expedia Group vezetőjeként szerzett tapasztalatot. Feladata, hogy angliai bázissal erősítse a...

Felpörgött a cégeknél a munkaerőfelvétel

A harmadik negyedévben jelentős toborzási hullám söpört végig a hazai munkaerőpiacon, a cégek intenzív munkaerőfelvételbe kezdtek, a nyár folyamán minden eddiginél több állást hirdettek meg. 2020 rendhagyó év volt, rendhagyó viszonyokat kialakítva a munkaerőpiacon...

Új ügyféllel erősít az Astoria Agency

Az Astoria Com Agency látja el a Budai Termékenységi Centrum (BTC) sajtókommunikációs feladatait. Molnár Ágnes és Kordos Szabolcs ügynöksége elsősorban a nemrég megnyílt intézmény pszichoedukációs tevékenységére összpontosít, hogy a szélesebb publikum még jobban megismerje...

Az RTL Most+-on jön A Tanár új évada

Október 22-én debütál az RTL Magyarország prémium digitális platformján dupla epizóddal A Tanár című sorozat 4. évada. Az új epizódok idén csak az RTL Most+-on lesznek láthatók. Vasvári Szilárd (Nagy Ervin) öntörvényű és bátor kiállásával...

Környezettudatos SIM kártyával zöldít a Vodafone

Fenntarthatósági stratégiája részeként új, környezettudatos, úgynevezett ecoSIM kártyát tesz elérhetővé ügyfelei számára a Vodafone. Nem ez az első ilyen lépés a szolgáltató részéről: tavaly a műanyag-felhasználás csökkentés jegyében SIM-kártyák méretét felezte le, idén augusztusban...

Új szolgáltatást indított az IKEA

Az IKEA Magyarországon új szolgáltatást indított, amely hozzájárul a körkörös üzleti modell kialakításához. Ez a Garantált visszavásárlás használt gyerekbútorokra szolgáltatás. Az IKEA Family klubtagok, akiknek már nincs szükségük az adott bútorra, előre meghatározott áron...

Az Adevintánál folytatja Takács Borbála

Több évtizedes ügynökségi tapasztalattal rendelkező szakemberrel erősít az Adevinta, Takács Borbála lett októbertől a Jófogás és a Használtautó.hu felületeket is működtető cég marketing igazgatója. A több mint 20 éves ügynökségi tapasztalattal rendelkező szakember megfordult az...

A DeepInsightot választotta a Work Force

A DeepInsight integrált PR és marketing ügynökséget bízta meg kommunikációs és marketing feladatai ellátásával a munkaerő-kölcsönzéssel és -közvetítéssel foglalkozó Work Force. Az áprilisban indult együttműködés keretében már elkészült a következő időszakot meghatározó stratégia kidolgozása,...

Az élelmiszerpazarlás ellen kampányol a Lidl

Az Élelmezési Világnap alkalmából érzékenyítő kampányt indított a Lidl Magyarország, melynek célja, hogy felhívja a figyelmet az élelmiszerpazarlás megelőzésének fontosságára. Az áruházlánc saját maga is nagy hangsúlyt fektet az élelmiszerfelesleg minimalizálására, az értékesítésből kivont,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új kihívásokat hozott a hibrid munkavégzés

A világjárvány természetessé tette a munkahelyeken azt, ami azelőtt ritkán fordult elő: a csapat egyik fele otthonról dolgozik, a másik az irodából. Ez az úgynevezett hibrid munkavégzés teljesen új kihívás a cégeknek. Akár külső...

Új eszköz segíti a karbonlábnyom csökkentését

Mostantól a teljes értékláncukon belül megvalósuló, felhőhasználattal kapcsolatos károsanyag-kibocsátásról is kaphatnak pontos és megbízható képet a cégek a megújult Microsoft Emission Impact Dashboard segítségével. Havi lebontásban és az adott adatközpontokra vonatkozó információkat is képes...

Booking.com-os vezetővel erősít egy hazai startup

Terjeszkedésének részeként új nemzetközi értékesítési igazgató csatlakozott az Everguest csapatához. A magyar turisztikai startup legújabb tagja, Neil Middleton korábban a Booking.com és az Expedia Group vezetőjeként szerzett tapasztalatot. Feladata, hogy angliai bázissal erősítse a...

Felpörgött a cégeknél a munkaerőfelvétel

A harmadik negyedévben jelentős toborzási hullám söpört végig a hazai munkaerőpiacon, a cégek intenzív munkaerőfelvételbe kezdtek, a nyár folyamán minden eddiginél több állást hirdettek meg. 2020 rendhagyó év volt, rendhagyó viszonyokat kialakítva a munkaerőpiacon...

Új ügyféllel erősít az Astoria Agency

Az Astoria Com Agency látja el a Budai Termékenységi Centrum (BTC) sajtókommunikációs feladatait. Molnár Ágnes és Kordos Szabolcs ügynöksége elsősorban a nemrég megnyílt intézmény pszichoedukációs tevékenységére összpontosít, hogy a szélesebb publikum még jobban megismerje...
- Hirdetés -

CMO

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...

Készen állás és újratervezés

Nagy Zoltán Péter OTP Bank, marketing- és kommunikációs igazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Arra, hogy a marketing- és kommunikációs csapat, beleértve a lead ügynökségünket is, sikerrel tudott alkalmazkodni a megváltozott helyzethez. - Van...

A releváns megoldásokban hiszek

Liptay GabriellaKPMG, marketing- és kommunikációs igazgató- Mi az a 3 dolog, amit ajánlana egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?- Legyen és maradjon kíváncsi, legyen „mindenevő”, olvasson és...

Szeretnénk emlékezetes és jó kampányokat

Mérő Adám Coca-Cola, consumer & shopper connection director - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Mind szervezetileg, mind szakmailag, mind személyesen „megerősödve” kerültünk ki a pandémiás helyzetből. Büszke vagyok arra, hogy az európai régió egészére...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Új eszköz segíti a karbonlábnyom csökkentését

Mostantól a teljes értékláncukon belül megvalósuló, felhőhasználattal kapcsolatos károsanyag-kibocsátásról is kaphatnak pontos és megbízható képet a cégek a megújult Microsoft Emission Impact Dashboard segítségével. Havi lebontásban és az adott adatközpontokra vonatkozó információkat is képes...

Környezettudatos SIM kártyával zöldít a Vodafone

Fenntarthatósági stratégiája részeként új, környezettudatos, úgynevezett ecoSIM kártyát tesz elérhetővé ügyfelei számára a Vodafone. Nem ez az első ilyen lépés a szolgáltató részéről: tavaly a műanyag-felhasználás csökkentés jegyében SIM-kártyák méretét felezte le, idén augusztusban...

Az élelmiszerpazarlás ellen kampányol a Lidl

Az Élelmezési Világnap alkalmából érzékenyítő kampányt indított a Lidl Magyarország, melynek célja, hogy felhívja a figyelmet az élelmiszerpazarlás megelőzésének fontosságára. Az áruházlánc saját maga is nagy hangsúlyt fektet az élelmiszerfelesleg minimalizálására, az értékesítésből kivont,...

DATA