- Hirdetés -

Megvannak a legnagyobb hazai cégek

|

- Hirdetés -

A jövő héttől kapható az újságárusoknál a Figyelő TOP200 évkönyv. A kiadvány a hazai legnagyobb és leggyorsabban növekvő vállalkozásokat állítja sorrendbe, az Opten Informatikai Kft. adataira támaszkodva. Az évkönyv idei tematikája az újranyitásra, a gazdaság talpra állítására, a makrogazdasági folyamatokra fókuszál. A Figyelő üzleti hetilap szerkesztősége több mint 20 éve állítja össze a legnagyobb vállalkozások rangsorát.

Nagyon nehezen lehet értelmezni a 2020-as vállalati pénzügyi évet, ugyanis a Covid hatásai összehasonlíthatatlanná teszik más esztendőkkel. Rendszerint a 2008-as pénzügyi válságéihoz hasonlítják a folyamatokat, de akkor a világ gazdasága egy csapásra forráshiányos lett, ezzel szemben most komoly eszközállományok várták ugrásra készen a cégeket. A globális gazdaság vezetői némileg túl is fűtötték az egyes piacokat, aminek a kedvező hatásai évek múlva is látszódnak majd.

Csökkent a legfelső és a legalsó szegmensben lévő társaságok közötti távolság. A 2020-as pénzügyi évben a TOP200-ba jutás árbevételi küszöbértéke 57,8 milliárd forintra nőtt, ez 9,7 százalékkal haladja meg az előző esztendő értékét. Ez persze önmagában is elég lett volna az olló csukódásához, de a hatást nagyon erősen támogatta, hogy a listavezető Mol forgalma 23,8 százalékkal apadt, ami pedig jelentősen lefelé nyomta a felső értéket.

Növekedések

Tavaly a TOP200 berkeiben az öt legnagyobb árbevétel-növekedést elért vállalat együttes növekménye 1151 milliárd forint volt. A legnagyobb forgalomcsökkenést elszenvedett öt társaság együttesen viszont 2503 milliárddal maradt el az előző évtől. A táblázatból jól kiolvasható, hogy a Covid miatt a topcégek közül a szállítás, raktározás nemzetgazdasági ágban működők összesített árbevétele zsugorodott a legnagyobb mértékben. A feldolgozóipar összességében szintén forgalomeséssel nézett szembe, de számos vállalat tudta ebben a körben jelentősen növelni árbevételét, ami arra utal, hogy a koronavírus hatásait simította az anyacégük – pont ezért nehéz valódi trendet találni 2020-ban a társaságok eredményeinek a tekintetében. Volt, aki most látta elérkezettnek az időt a hazai kapacitások megterhelésére, és volt, aki konzervatív módon mindenhol visszafogta aktivitását. Az viszont jól látszik, hogy aki vissza is fogta magát, a munkavállalóihoz akkor is ragaszkodott. Egy ilyen vérzivataros időszakban például a TOP200 vállalatai által foglalkoztatottak száma 2,6 százalékkal nőtt 2019-hez képest. Üröm az örömben, hogy a pandémia ebben a táborban is „kimutatta a foga fehérjét”, és tavaly a TOP200 vállalkozásainál az adminisztratív létszámcsökkenés mértéke 3,3 százalékos volt.

Piaci hatások

Nagyon felemás volt a múlt év. A járvány miatt felmerült a szóhasználatban, hogy vannak nyertes és vesztes cégek. Ténykérdés, hogy ebben az időszakban a napi fogyasztási, az elektronikai cikkeket, továbbá a lakásfelújítással kapcsolatos termékeket és szolgáltatásokat értékesítő vállalatok nagyot mentek. A nagy vesztes pedig egyértelműen a turisztika és a vendéglátás volt. A baj azonban az, hogy 2020 nem alkalmas az igazi összehasonlításokra, mert volt olyan társaság, amely kétségtelenül a Covid-hatás okán teljesített gyengén vagy rosszul, s volt, amelyik ettől teljesen függetlenül ért el jó vagy kimagasló eredményt – így nem szembeállítható a folyamat.

Hagyományosan a Figyelő TOP200 Gálán adták át – a szerkesztőség által felkért zsűri ajánlásával – az Év Vállalata, az Év Pénzügyi Vállalkozása, az Év Innovatív Vállalata elismerést. Ugyancsak a november 4-én megrendezett Figyelő TOP200 Gálán osztották ki az Opten Stabilitás Díjat, valamint a Provident Társadalmi és Hasznossági Díjat. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. a Közlekedéstudományi Egyesülettel közösen a Közlekedési Innovációs Díjat, míg a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. a SPAR Fenntarthatósági Díjat adta át.

Díjak

Az Év Vállalata – Zoltek Zrt.
Az Év Pénzügyi Vállalkozása – K&H Csoport
Az Év Innovatív Vállalata – Master Good-cégcsoport
Opten Stabilitás Díj – Samsung Electronics Magyar Zrt.
Provident Társadalmi és Hasznossági Díj – Magyar Ökumenikus Segélyszervezet
NÚSZ–KTE Közlekedési Innovációs Díj – Aba Attila és Esztergár-Kiss Domokos, a MoveCit projekt kidolgozói
SPAR Fenntarthatósági Díj – Henkel Magyarország Kft.

Szakmai zsűri

Czakó Borbála, az IoD (Institute of Directors) Magyarország alapító elnöke, a szervezet nagykövete
Hegedüs Éva, a Gránit Bank Zrt. elnök-vezérigazgatója
Dr. Csorbai Hajnalka, az Opten stratégiai igazgatója
Ferencz I. Szabolcs, az FGSZ Földgázszállító Zrt. elnök-vezérigazgatója
Dr. Csapó András, az Opus Global Nyrt. vezérigazgató-helyettese
Dr. Tálos Péter, a Foxconn-csoport magyarországi operációért felelős alelnöke
Deák Bálint, a Világgazdaság és a Figyelő üzleti hetilap főszerkesztője

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Nagy kihívásokat hoz az alapanyaghiány a kkv-knak

Új akadályokkal kell szembenézniük a kkv-knak - derül ki a K&H kkv bizalmi index harmadik negyedéves eredményeiből. Tavaly a járvány közvetlen következményeként a kereslethiány okozott nehézségeket, mostanra viszont az anyaghiány jelent kihívást a kereslet...

Közösségi oldallal erősít a magyar kriptovaluta

Hazai viszonylatban kiemelkedő eredményeket ért el az indulását követő első két hónapban a legújabb magyar kriptovaluta. A privát értékesítési szakaszban, több mint 70 millió forintért vásároltak MST tokent a világ legkülönbözőbb pontjairól. Többek között...

Újabb autószalon nyílik Budapesten

Sikeresen megtörtént a Váci út 76-80. alatt található szalon műszaki átadása. Az AutoWallis által hazánkban és a régió nyolc másik országában képviselt két ikonikus brit márka a jövő év elejétől egy olyan több mint...

Nagyon pörögnek a panellakások az ingatlanpiacon

A KSH legfrissebb statisztikái alapján 2020-ban a használt lakóingatlanok közül a panellakások forgalma csökkent a legkisebb mértékben. Az árakat tekintve, míg a tavalyi első három negyedévben alig 4 százalékos növekedés jellemezte a lakótelepi ingatlanokat,...

Itthon is elérhetőek az Amazon képzései

Magyarországon elsőként szerzett hivatalos Amazon Web Services Training Partner címet a Training360. Az oktatócégnél így mostantól elérhetőek az Amazon Web Services felhő-alapú szolgáltatásaihoz kapcsolódó tréningjei, valamint a nemzetközi AWS vizsgák is megszerezhetőek. Az Amazon Web...

Így állnak a szülők a videójátékozáshoz

A magyar szülők fele semlegesen áll a videójátékozáshoz, lát benne jót és rosszat is, kétharmaduk szerint pedig a videójátékozásban gondtalanul el lehet merülni. A gyermekük játékfüggőségétől ugyan valamelyest tartanak, ugyanakkor jó lehetőséget látnak benne...

Schwarzeneggerrel jön a Szuperhősképző

Magyarországon a Minimax mutatja be elsőként Arnold Schwarzenegger első animációs sorozatát, amelyben róla mintázták a főhős figuráját, míg a gyártók Schwarzenegger és Stan Lee produkciós cégei. A 26 részes sorozat címe: „Stan Lee...

Pályázatot hirdettek az e-kereskedelem kutatására

A magyar digitális kereskedelem helyzetét felmérő és bemutató kutatás lefolytatására írt ki pályázatot a Digitális Kereskedelmi Szövetség (DKSZ), amelyre piackutató cégek jelentkezését várják. A kutatás célja, hogy átfogó képet adjon a digitális kereskedelem helyzetéről,...

Válságállónak bizonyultak az óriásvállalatok

Bár Közép- és Kelet-Európa 500 (CEE Top 500) legnagyobb vállalatának árbevétele 2020-ban - az előző évhez képest 3,3 százalékkal 667 milliárd euróra csökkent, az érintett cégek jól alkalmazkodtak a járványhelyzethez. Az összesített forgalom...

Ezek lehetnek az idei karácsony slágerei

Előzetes becslések szerint idén is rendkívül magas, 20 százalék körüli lesz az e-kereskedelem bővülése, a statisztikák viszont azt mutatják, hogy jelentős változás állt be a legkeresettebb termékkategóriákat illetően az ünnepek előtt. A Webshippy által...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Hibrid munkavégzéssel javult a belső kommunikáció

Jelentős informatikai fejlesztéseket és költségmegtakarítást, az IT részleggel való elégedettség növekedését hozta a hibrid munkavégzés bevezetése a Groupamánál. Az új kommunikációs módok és csatornák a belső kommunikációt hatékonyabbá és közvetlenebbé tették, ami abból is...

Nagy kihívásokat hoz az alapanyaghiány a kkv-knak

Új akadályokkal kell szembenézniük a kkv-knak - derül ki a K&H kkv bizalmi index harmadik negyedéves eredményeiből. Tavaly a járvány közvetlen következményeként a kereslethiány okozott nehézségeket, mostanra viszont az anyaghiány jelent kihívást a kereslet...

Közösségi oldallal erősít a magyar kriptovaluta

Hazai viszonylatban kiemelkedő eredményeket ért el az indulását követő első két hónapban a legújabb magyar kriptovaluta. A privát értékesítési szakaszban, több mint 70 millió forintért vásároltak MST tokent a világ legkülönbözőbb pontjairól. Többek között...

Újabb autószalon nyílik Budapesten

Sikeresen megtörtént a Váci út 76-80. alatt található szalon műszaki átadása. Az AutoWallis által hazánkban és a régió nyolc másik országában képviselt két ikonikus brit márka a jövő év elejétől egy olyan több mint...

Nagyon pörögnek a panellakások az ingatlanpiacon

A KSH legfrissebb statisztikái alapján 2020-ban a használt lakóingatlanok közül a panellakások forgalma csökkent a legkisebb mértékben. Az árakat tekintve, míg a tavalyi első három negyedévben alig 4 százalékos növekedés jellemezte a lakótelepi ingatlanokat,...
- Hirdetés -

CMO

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolásaival zöldít a Zewa

A Zewa csökkenti a csomagolásai szén-dioxid-lábnyomát amelyet úgy érnek el, hogy műanyag kiszereléseikben 33 százalékos fogyasztás utáni újrahasznosított (PCR) műanyagtartalmat vezetnek be. A Zewa számára kiemelt jelentőséggel bír a korlátozott erőforrások maximális kihasználása és...

Erdőtelepítési programot támogat az OMV

Az OMV Hungária Kft. az Országos Erdészeti Egyesülettel közös akciót indított: ennek keretében az áprilisi Föld napjától kezdődően olyan vouchereket lehet vásárolni a töltőállomásokon, amelyek 1-1 facsemete magyarországi elültetésének és későbbi ápolásának költségét fedezik....

Jövő héten jön a Planet Budapest

Egy tökéletes világban minden, ami egészséges, egyben fenntartható is – a valóságban ez azonban távolról sincs így. De vajon hogyan élhetünk egészséges életet úgy, hogy a fenntarthatóságról sem feledkezünk meg? Mit tehetünk, ennek érdekében...

DATA