- Hirdetés -

Megvannak a legnagyobb hazai cégek

|

- Hirdetés -

A jövő héttől kapható az újságárusoknál a Figyelő TOP200 évkönyv. A kiadvány a hazai legnagyobb és leggyorsabban növekvő vállalkozásokat állítja sorrendbe, az Opten Informatikai Kft. adataira támaszkodva. Az évkönyv idei tematikája az újranyitásra, a gazdaság talpra állítására, a makrogazdasági folyamatokra fókuszál. A Figyelő üzleti hetilap szerkesztősége több mint 20 éve állítja össze a legnagyobb vállalkozások rangsorát.

Nagyon nehezen lehet értelmezni a 2020-as vállalati pénzügyi évet, ugyanis a Covid hatásai összehasonlíthatatlanná teszik más esztendőkkel. Rendszerint a 2008-as pénzügyi válságéihoz hasonlítják a folyamatokat, de akkor a világ gazdasága egy csapásra forráshiányos lett, ezzel szemben most komoly eszközállományok várták ugrásra készen a cégeket. A globális gazdaság vezetői némileg túl is fűtötték az egyes piacokat, aminek a kedvező hatásai évek múlva is látszódnak majd.

Csökkent a legfelső és a legalsó szegmensben lévő társaságok közötti távolság. A 2020-as pénzügyi évben a TOP200-ba jutás árbevételi küszöbértéke 57,8 milliárd forintra nőtt, ez 9,7 százalékkal haladja meg az előző esztendő értékét. Ez persze önmagában is elég lett volna az olló csukódásához, de a hatást nagyon erősen támogatta, hogy a listavezető Mol forgalma 23,8 százalékkal apadt, ami pedig jelentősen lefelé nyomta a felső értéket.

Növekedések

Tavaly a TOP200 berkeiben az öt legnagyobb árbevétel-növekedést elért vállalat együttes növekménye 1151 milliárd forint volt. A legnagyobb forgalomcsökkenést elszenvedett öt társaság együttesen viszont 2503 milliárddal maradt el az előző évtől. A táblázatból jól kiolvasható, hogy a Covid miatt a topcégek közül a szállítás, raktározás nemzetgazdasági ágban működők összesített árbevétele zsugorodott a legnagyobb mértékben. A feldolgozóipar összességében szintén forgalomeséssel nézett szembe, de számos vállalat tudta ebben a körben jelentősen növelni árbevételét, ami arra utal, hogy a koronavírus hatásait simította az anyacégük – pont ezért nehéz valódi trendet találni 2020-ban a társaságok eredményeinek a tekintetében. Volt, aki most látta elérkezettnek az időt a hazai kapacitások megterhelésére, és volt, aki konzervatív módon mindenhol visszafogta aktivitását. Az viszont jól látszik, hogy aki vissza is fogta magát, a munkavállalóihoz akkor is ragaszkodott. Egy ilyen vérzivataros időszakban például a TOP200 vállalatai által foglalkoztatottak száma 2,6 százalékkal nőtt 2019-hez képest. Üröm az örömben, hogy a pandémia ebben a táborban is „kimutatta a foga fehérjét”, és tavaly a TOP200 vállalkozásainál az adminisztratív létszámcsökkenés mértéke 3,3 százalékos volt.

Piaci hatások

Nagyon felemás volt a múlt év. A járvány miatt felmerült a szóhasználatban, hogy vannak nyertes és vesztes cégek. Ténykérdés, hogy ebben az időszakban a napi fogyasztási, az elektronikai cikkeket, továbbá a lakásfelújítással kapcsolatos termékeket és szolgáltatásokat értékesítő vállalatok nagyot mentek. A nagy vesztes pedig egyértelműen a turisztika és a vendéglátás volt. A baj azonban az, hogy 2020 nem alkalmas az igazi összehasonlításokra, mert volt olyan társaság, amely kétségtelenül a Covid-hatás okán teljesített gyengén vagy rosszul, s volt, amelyik ettől teljesen függetlenül ért el jó vagy kimagasló eredményt – így nem szembeállítható a folyamat.

Hagyományosan a Figyelő TOP200 Gálán adták át – a szerkesztőség által felkért zsűri ajánlásával – az Év Vállalata, az Év Pénzügyi Vállalkozása, az Év Innovatív Vállalata elismerést. Ugyancsak a november 4-én megrendezett Figyelő TOP200 Gálán osztották ki az Opten Stabilitás Díjat, valamint a Provident Társadalmi és Hasznossági Díjat. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. a Közlekedéstudományi Egyesülettel közösen a Közlekedési Innovációs Díjat, míg a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. a SPAR Fenntarthatósági Díjat adta át.

Díjak

Az Év Vállalata – Zoltek Zrt.
Az Év Pénzügyi Vállalkozása – K&H Csoport
Az Év Innovatív Vállalata – Master Good-cégcsoport
Opten Stabilitás Díj – Samsung Electronics Magyar Zrt.
Provident Társadalmi és Hasznossági Díj – Magyar Ökumenikus Segélyszervezet
NÚSZ–KTE Közlekedési Innovációs Díj – Aba Attila és Esztergár-Kiss Domokos, a MoveCit projekt kidolgozói
SPAR Fenntarthatósági Díj – Henkel Magyarország Kft.

Szakmai zsűri

Czakó Borbála, az IoD (Institute of Directors) Magyarország alapító elnöke, a szervezet nagykövete
Hegedüs Éva, a Gránit Bank Zrt. elnök-vezérigazgatója
Dr. Csorbai Hajnalka, az Opten stratégiai igazgatója
Ferencz I. Szabolcs, az FGSZ Földgázszállító Zrt. elnök-vezérigazgatója
Dr. Csapó András, az Opus Global Nyrt. vezérigazgató-helyettese
Dr. Tálos Péter, a Foxconn-csoport magyarországi operációért felelős alelnöke
Deák Bálint, a Világgazdaság és a Figyelő üzleti hetilap főszerkesztője

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, mennyit költünk diétás termékekre

Nemrég elkészült hazánk első átfogó kutatása arról, hogy az étkezésekkel összefüggő érzékenységek milyen mértékben és módon érintik a lakosságot. A Szafi – online, névtelen - kérdőívét több mint tízezren töltötték ki. A felmérésből kiderült, hogy...

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Több globális támadás várható jövőre

2023-ban a hacktivizmus, a deepfake-ek, a vállalati együttműködési eszközök elleni támadások, az új szabályozási rendelkezések és az informatikai rendszerek egyszerűsítése vezeti majd a szervezetek biztonsággal kapcsolatos feladatainak listáját – derül ki a Check Point...

Borús jövőre számítanak a magyarok

Az üzleti bizalmi index az októberi nagy zuhanás után novemberben némileg tovább csökkent. A fogyasztói hangulat viszont kissé javult, bár így is borúlátóbb maradt szeptemberi, rettenetes pesszimizmusánál. A GKI Gazdaságkutató által – az EU...

A HR-ben is jönnek a robotok

Az elmúlt időszak – főként a koronavírus-járvány hatásai miatt – évekkel gyorsította fel a digitalizációt. A HR terület is érintett, ahol a digitális asszisztensek, az automatizált erőforrás-kezelő programok, az algoritmuson alapuló projektmenedzsment eszközök használata...

Díjazták az etikus vállalatokat

Idén 23. éve osztották ki az üzleti élet egyik legrangosabb elismerését az arra érdemes vállalatoknak. Minden év novemberében újabb 10 vállalat veheti át az Üzleti Etikai Díjat.Az idei díjazottakkal együtt már 130 élő, működő...

Nagyon sok e-autót ad el a Toyota

A Toyota európai eladásainak már most több, mint 70 százalékát teszik ki a részben vagy teljesen elektromos autók, míg a vállalat prémium márkája, a Lexus 99 százalékban értékesít elektrifikált modelleket a kontinensen. A két...

Vadkeleti állapotok a service design piacon

A piacon jelenleg vadkeleti állapotok uralkodnak és „mindent is” megpróbálnak a szolgáltatócégek a Service Design címkével ellátni a kutatástól kezdve, a product design, ux-en át egészen a vállalati folyamatfejlesztésekig – mutatott rá Klenovszki János,...

Új kategóriák a Marketing Diamond Awards-on

Idén ismét meghirdeti a Marketing Diamond Awards versenyt a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ), amelyre ezúttal már tizennégy - köztük két vadonatúj - kategóriában várják a pályázatokat. Az érdeklődők január 09-ig adhatják le anyagaikat a...

Saját termékcsaláddal rukkolt elő Lilu

Lilut az egész ország műsorvezetőként ismerhette meg, de az utóbbi években a hazai szépségápolási trendeket diktáló véleményvezérek körében is feltűnt. Most saját termékcsaládjával jelentkezik, amely a magyar hölgyeket is bevezeti a tudatos testápolás világába. Kovalcsik...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Téli varázsvilággal csábít a Westend

Az ajándékvásárlás mellett egy igazi téli kikapcsolódásért is érdemes elmenni a Westendbe. A Tetőkertben kialakított Winter Wonderland különleges elhelyezkedéséből adódó hangulatával és színes programjaival egészen az év végéig várja az érdeklődőket. Állandó elemként lesz...

Kiderült, mennyit költünk diétás termékekre

Nemrég elkészült hazánk első átfogó kutatása arról, hogy az étkezésekkel összefüggő érzékenységek milyen mértékben és módon érintik a lakosságot. A Szafi – online, névtelen - kérdőívét több mint tízezren töltötték ki. A felmérésből kiderült, hogy...

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Több globális támadás várható jövőre

2023-ban a hacktivizmus, a deepfake-ek, a vállalati együttműködési eszközök elleni támadások, az új szabályozási rendelkezések és az informatikai rendszerek egyszerűsítése vezeti majd a szervezetek biztonsággal kapcsolatos feladatainak listáját – derül ki a Check Point...

Borús jövőre számítanak a magyarok

Az üzleti bizalmi index az októberi nagy zuhanás után novemberben némileg tovább csökkent. A fogyasztói hangulat viszont kissé javult, bár így is borúlátóbb maradt szeptemberi, rettenetes pesszimizmusánál. A GKI Gazdaságkutató által – az EU...
- Hirdetés -

Don't Miss

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Előre aláírtam volna

Nem csak az újságnak kell felkészülnie mindenre, a Telex üzleti modelljét is a gazdasági helyzethez kell alakítani – mondta el Dull Szabolcs. A lap főszerkesztője beszélt arról is, hogy milyen kihívásokat tartogatott a szerkesztőség...

Visszük tovább, amit eddig építettünk

Minden idők legsikeresebb évét tudhatja maga mögött a Szallas Group, de 2022 valószínűleg mégsem emiatt lesz a legemlékezetesebb a cég számára, hanem a tulajdonosváltás miatt. Szigetvári József, a vállalat vezérigazgatója beszélt arról, hogy mit...

Van tér a fejlődésre – interjú Bíró Pállal

Részben a vezetői kultúra miatt is nagyon kishitűek a hazai cégek, nem mernek exportálni, és ezen a helyzeten a szemléletmód átalakítása segíthetne sokat – állítja Bíró Pál, aki első lett idén a legmeghatározóbb hazai...

A célunk ezzel egy talent lista létrehozása

Sok a munka és a nehézség, amíg az ember eljut a marketing-döntéshozói szintig, ezért szerettünk volna egy olyan platformot életre hívni, amely kimondottan a márkamenedzsereket, a trade marketing menedzsereket ismeri el – nyilatkozta Vaszary...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Nagyon sok e-autót ad el a Toyota

A Toyota európai eladásainak már most több, mint 70 százalékát teszik ki a részben vagy teljesen elektromos autók, míg a vállalat prémium márkája, a Lexus 99 százalékban értékesít elektrifikált modelleket a kontinensen. A két...

Ezért veszünk e-autót

Nem a környezettudatosság, hanem az állami támogatások ösztönzik leginkább a villanyautózást – derült ki az Allianz Hungária elektromosautó-vásárlási szokásokkal kapcsolatos online, nem reprezentatív kutatásából. Átlagosan csupán 27 százalékunk tájékozódik alaposan az e-autókról a vásárlást...

A biogazdálkodást támogatja a dm

A dm vásárlói már megszokhatták, hogy a Black Friday napon árzuhanás helyett a jótékonyságra hívja fel a figyelmet a drogéria. Nem lesz ez másként idén sem, újra átszínezik ezt a napot, és a november...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....