- Hirdetés -

Megvannak a legnagyobb hazai cégek

|

- Hirdetés -

A jövő héttől kapható az újságárusoknál a Figyelő TOP200 évkönyv. A kiadvány a hazai legnagyobb és leggyorsabban növekvő vállalkozásokat állítja sorrendbe, az Opten Informatikai Kft. adataira támaszkodva. Az évkönyv idei tematikája az újranyitásra, a gazdaság talpra állítására, a makrogazdasági folyamatokra fókuszál. A Figyelő üzleti hetilap szerkesztősége több mint 20 éve állítja össze a legnagyobb vállalkozások rangsorát.

Nagyon nehezen lehet értelmezni a 2020-as vállalati pénzügyi évet, ugyanis a Covid hatásai összehasonlíthatatlanná teszik más esztendőkkel. Rendszerint a 2008-as pénzügyi válságéihoz hasonlítják a folyamatokat, de akkor a világ gazdasága egy csapásra forráshiányos lett, ezzel szemben most komoly eszközállományok várták ugrásra készen a cégeket. A globális gazdaság vezetői némileg túl is fűtötték az egyes piacokat, aminek a kedvező hatásai évek múlva is látszódnak majd.

Csökkent a legfelső és a legalsó szegmensben lévő társaságok közötti távolság. A 2020-as pénzügyi évben a TOP200-ba jutás árbevételi küszöbértéke 57,8 milliárd forintra nőtt, ez 9,7 százalékkal haladja meg az előző esztendő értékét. Ez persze önmagában is elég lett volna az olló csukódásához, de a hatást nagyon erősen támogatta, hogy a listavezető Mol forgalma 23,8 százalékkal apadt, ami pedig jelentősen lefelé nyomta a felső értéket.

Növekedések

Tavaly a TOP200 berkeiben az öt legnagyobb árbevétel-növekedést elért vállalat együttes növekménye 1151 milliárd forint volt. A legnagyobb forgalomcsökkenést elszenvedett öt társaság együttesen viszont 2503 milliárddal maradt el az előző évtől. A táblázatból jól kiolvasható, hogy a Covid miatt a topcégek közül a szállítás, raktározás nemzetgazdasági ágban működők összesített árbevétele zsugorodott a legnagyobb mértékben. A feldolgozóipar összességében szintén forgalomeséssel nézett szembe, de számos vállalat tudta ebben a körben jelentősen növelni árbevételét, ami arra utal, hogy a koronavírus hatásait simította az anyacégük – pont ezért nehéz valódi trendet találni 2020-ban a társaságok eredményeinek a tekintetében. Volt, aki most látta elérkezettnek az időt a hazai kapacitások megterhelésére, és volt, aki konzervatív módon mindenhol visszafogta aktivitását. Az viszont jól látszik, hogy aki vissza is fogta magát, a munkavállalóihoz akkor is ragaszkodott. Egy ilyen vérzivataros időszakban például a TOP200 vállalatai által foglalkoztatottak száma 2,6 százalékkal nőtt 2019-hez képest. Üröm az örömben, hogy a pandémia ebben a táborban is „kimutatta a foga fehérjét”, és tavaly a TOP200 vállalkozásainál az adminisztratív létszámcsökkenés mértéke 3,3 százalékos volt.

Piaci hatások

Nagyon felemás volt a múlt év. A járvány miatt felmerült a szóhasználatban, hogy vannak nyertes és vesztes cégek. Ténykérdés, hogy ebben az időszakban a napi fogyasztási, az elektronikai cikkeket, továbbá a lakásfelújítással kapcsolatos termékeket és szolgáltatásokat értékesítő vállalatok nagyot mentek. A nagy vesztes pedig egyértelműen a turisztika és a vendéglátás volt. A baj azonban az, hogy 2020 nem alkalmas az igazi összehasonlításokra, mert volt olyan társaság, amely kétségtelenül a Covid-hatás okán teljesített gyengén vagy rosszul, s volt, amelyik ettől teljesen függetlenül ért el jó vagy kimagasló eredményt – így nem szembeállítható a folyamat.

Hagyományosan a Figyelő TOP200 Gálán adták át – a szerkesztőség által felkért zsűri ajánlásával – az Év Vállalata, az Év Pénzügyi Vállalkozása, az Év Innovatív Vállalata elismerést. Ugyancsak a november 4-én megrendezett Figyelő TOP200 Gálán osztották ki az Opten Stabilitás Díjat, valamint a Provident Társadalmi és Hasznossági Díjat. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. a Közlekedéstudományi Egyesülettel közösen a Közlekedési Innovációs Díjat, míg a SPAR Magyarország Kereskedelmi Kft. a SPAR Fenntarthatósági Díjat adta át.

Díjak

Az Év Vállalata – Zoltek Zrt.
Az Év Pénzügyi Vállalkozása – K&H Csoport
Az Év Innovatív Vállalata – Master Good-cégcsoport
Opten Stabilitás Díj – Samsung Electronics Magyar Zrt.
Provident Társadalmi és Hasznossági Díj – Magyar Ökumenikus Segélyszervezet
NÚSZ–KTE Közlekedési Innovációs Díj – Aba Attila és Esztergár-Kiss Domokos, a MoveCit projekt kidolgozói
SPAR Fenntarthatósági Díj – Henkel Magyarország Kft.

Szakmai zsűri

Czakó Borbála, az IoD (Institute of Directors) Magyarország alapító elnöke, a szervezet nagykövete
Hegedüs Éva, a Gránit Bank Zrt. elnök-vezérigazgatója
Dr. Csorbai Hajnalka, az Opten stratégiai igazgatója
Ferencz I. Szabolcs, az FGSZ Földgázszállító Zrt. elnök-vezérigazgatója
Dr. Csapó András, az Opus Global Nyrt. vezérigazgató-helyettese
Dr. Tálos Péter, a Foxconn-csoport magyarországi operációért felelős alelnöke
Deák Bálint, a Világgazdaság és a Figyelő üzleti hetilap főszerkesztője

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új vezetők a Borsodinál

A Borsodi Sörgyár idén januártól átalakította ellátási láncért felelős csapatát. Plamen Angelov Denchev, aki korábban a Molson Coors bolgár Haskovo sörgyárát irányította, tavaly év vége óta tölti be az ellátási lánc igazgatói szerepet a...

Új taktikákkal támadnak a kiberbűnözők

Új, gyorsan fejlődő kémprogramtámadás-sorozatot fedeztek fel a Kaspersky szakértői, melynek keretében már több mint 2000 iparvállalatot ért támadás világszerte. A mainstream kémprogram-támadásokkal ellentétben ezek a támadások azzal tűnnek ki, hogy korlátozott számú célpontra irányulnak,...

Ismét díjazták a Baumit honlapját

A Baumit Kft. vállalati honlapja – baumit.hu – 2021 decemberében, második alkalommal nyert díjat a magyarországi legrangosabb, legmagasabb presztízsű „Az Év Honlapja” pályázaton. Míg 2020-ban Kereskedelem kategóriában lett Az Év Honlapja, addig 2021-ben az...

Új ügyféllel erősít a MITTE

A MITTE Communications nyerte az S IMMO Hungary ingatlanbefektetési társaság marketing céljainak támogatására kiírt zárt ügynökségi tenderét. Az ügynökség felel az S IMMO helyi média-, marketing- és PR-tevékenységéért.Az S IMMO AG egy bécsi székhelyű,...

Egyre fontosabb a fogyatékossággal élők munkaerőpiaci integrációja

Nem csak kiemelt társadalmi ügyként kezelik, hanem el is várják a munkáltatóktól a fogyatékosággal élők munkaerőpiaci integrálását a dolgozók – derült ki a Szerencsejáték Zrt. megbízásából a közelmúltban készített 1000 fős online kutatásból. A...

Nyáron érkezik hozzánk a Disney+

A Disney hivatalosan is bejelentette, hogy idén nyártól újabb 42 országban teszik elérhetővé a Disney+ streaming szolgáltatást, az újabb bővítési körbe pedig Magyarország is bekerült. Az új piacok között, ahol megjelenik a Disney+ számos európai...

A hazai webáruházak a karácsonyi szezon győztesei

A felnőtt magyarok háromnegyede a karácsonyra vásárolt ajándékok közül legalább egyet online rendelt meg 2021-ben, elsősorban belföldi webáruházakból – derült ki a Reacty Digital 2022. januári felméréséből. A csomagok többsége házhoz szállítással érkezett, a...

Világhírű befektető csapott le a magyar startupra

Az elektromosautó-flották számára útvonaltervezőt fejlesztő Volteumra a világ egyik legmeghatározóbb startup befektetője is felfigyelt. A korábban a Start it @K&H inkubátorban fejlődött csapat most bekerült a Techstars „Cities of the Future” akcelerátor programjába, ami...

Komoly kockázatot jelenthet az ügyfélazonosítás

Az utóbbi időszakban a korábbiakhoz képest sokkal nagyobb fókuszt kapott a pénzmosás és a terrorizmus finanszírozás elleni fellépés az Európai Unióban. Bár az EU-s jogszabályban rögzített átvilágítási folyamat alapjaiban nem változott, a most elkészült...

Ezek hatnak a pénzügyeinkre az idén

Egy sor olyan változással kell számolnunk 2022-ben, melyek alapvető hatással lesznek a pénzügyek intézésére. A digitalizáció és az adat alapon személyre szabott szolgáltatások megjelenése nem csak új termékeket, de más ügyfélélményt is teremt, míg...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ezekre a marketingtrendekre kell figyelni idén

Az üzleti szempontok és a társadalom iránti felelősség összehangolása, a fogyasztói tudatosság egyre magasabb szintre emelkedése, az élmények iránti fokozott vágy, járvány-fásultság – többek között ezekre a trendekre lesz érdemes odafigyelniük idén a marketingszakembereknek....

Új vezetők a Borsodinál

A Borsodi Sörgyár idén januártól átalakította ellátási láncért felelős csapatát. Plamen Angelov Denchev, aki korábban a Molson Coors bolgár Haskovo sörgyárát irányította, tavaly év vége óta tölti be az ellátási lánc igazgatói szerepet a...

Új taktikákkal támadnak a kiberbűnözők

Új, gyorsan fejlődő kémprogramtámadás-sorozatot fedeztek fel a Kaspersky szakértői, melynek keretében már több mint 2000 iparvállalatot ért támadás világszerte. A mainstream kémprogram-támadásokkal ellentétben ezek a támadások azzal tűnnek ki, hogy korlátozott számú célpontra irányulnak,...

Ismét díjazták a Baumit honlapját

A Baumit Kft. vállalati honlapja – baumit.hu – 2021 decemberében, második alkalommal nyert díjat a magyarországi legrangosabb, legmagasabb presztízsű „Az Év Honlapja” pályázaton. Míg 2020-ban Kereskedelem kategóriában lett Az Év Honlapja, addig 2021-ben az...

Új ügyféllel erősít a MITTE

A MITTE Communications nyerte az S IMMO Hungary ingatlanbefektetési társaság marketing céljainak támogatására kiírt zárt ügynökségi tenderét. Az ügynökség felel az S IMMO helyi média-, marketing- és PR-tevékenységéért.Az S IMMO AG egy bécsi székhelyű,...
- Hirdetés -

CMO

Sokat számít a 30 éves jelenlétünk

Hársfalvi János, marketingvezető, Magyar Suzuki Zrt. - Nagyon nehéz év volt a tavalyi, a hazai piac csökkent is, közel 5 százalékkal. De a kis Suzuki elég nagyot ment. Elégedett vagy, vagy ennél is jobbra...

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A legfenntarthatóbbak között a Schneider Electric

Ismét bekerült a legjobbak közé a Schneider Electric a Corporate Knights által évente összeállított, a legfenntarthatóbb módon működő vállalatokat felsoroló Global 100-as listán.A kanadai média- és kutatócég minden évben több mint 6900 vállalatot vizsgál...

Mesterséges intelligenciával segíti a vízgazdálkodást a Microsoft

A szennyvízkezelés során egy új Microsoft fejlesztés révén előre jelezhető a víz mennyiségének és ezzel a minőségének hirtelen megváltozása. A Microsoft mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldását a hazai központú, biológiai víztisztító rendszereket fejlesztő Organica Water...

Fenntartható projektben az Airbus

Az Airbus szándéknyilatkozatot írt alá Csengtu városával és a Tarmac Aerosave vállalattal Kína első fenntartható, „életciklus” szolgáltatási központjának létrehozására. A megállapodás részeként a cégek a repülőgépek parkoltatása és tárolása mellett karbantartási, felújítási, átalakítási, szétbontási...

DATA

Negyven percnyi reklámot nézünk naponta

2021 negyedik negyedévében naponta átlagosan 5 óra 14 percet töltöttünk a tévékészülékek előtt: a nők közel 5 és fél órát, míg a férfiak az átlagnál 18 perccel kevesebbet – derül ki a Nielsen Közönségmérés...