- Hirdetés -

Mennyit ér a márkaérték?

|

A napokban járta be a sajtót a hír, hogy Toyota, a Millward Brown 2017-es, „BrandZ, a 100 Legértékesebb Globális Márka” című tanulmánya szerint zsinórban negyedszer ismét a világ legértékesebb autómárkájának bizonyult. A Toyota, és prémium márkája, a Lexus magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője, Varga Zsombor elmagyarázza, miért is fontos ez a vállalat, és a Toyota, illetve Lexus vásárlók számára egyaránt.

 

A napokban jelent meg a Millward Brown 2017-es, a világ 100 legértékesebb márkáját sorra vevő tanulmánya, amelynek első öt helyén olyan tech-óriások szerepelnek, mint a Google, az Apple, az Amazon, vagy a Facebook. A BrandZ 2017-es listáját általánosságban is a technológiai cégek uralják, amelyek közül 54 márka került be a felsorolásba. A világ legértékesebb autómárkájaként az összesített lista 30. helyén a világszintű autóértékesítéseket is vezető Toyota szerepel, rajta kívül idén csupán 6 másik autómárka fért fel a 100-as listára. A Millward Brown immáron 12 éve elkészített BrandZ listáján negyedik egymást követő, összesen pedig kilencedik alkalommal a világ legértékesebb autómárkájának bizonyuló Toyota idén olyan márkákat utasított maga mögé, mint a Zara, az American Express, a L’Oréal, a Samsung, vagy épp a YouTube, a Pepsi , és a Red Bull.

A tanulmány többek közt annak alapján méri fel az egyes márkák értékét, hogy az adott cég hogyan reagál a vásárlók igényeire, hogy termékpalettája mennyire sokszínű, trendteremtő, és milyen előnyöket kínál a vevők számára. Vajon azonban maga a márkaérték milyen jelentőséggel bír az adott vállalat, illetve vásárlói számára? A kérdésre Varga Zsombor, a Toyota és Lexus márkák magyarországi kommunikációjáért felelős vezetője igyekszik megadni a választ.

 

„A 2017-es BrandZ listán szereplő legértékesebb márka a Millward Brown számításai szerint 245,581 milliárd dollárt ért, míg a belépő érték 11,341 milliárd dollár volt ahhoz, hogy egy márka bekerülhessen a 100-as felsorolásba. De vajon mennyire teoretikusak ezek az adatok, és van-e jelentőségük a vállalatok, illetve ügyfeleik szempontjából?” – teszi fel a kérdést a legértékesebb autómárkának bizonyuló Toyota, és prémium márkája, a Lexus hazai kommunikációjáért felelős szakember.

 

„A márkaértéket, jóllehet a kettő között kétségtelenül van korreláció, nem szabad összetéveszteni a vállalat piaci értékével, amelyet leginkább a részvények árfolyama, a vállalat tőkéje, vagyontárgyai (amelyek között a szellemi tulajdonok, így a márkák is szerepelnek) és likviditása határoz meg, így jó esetben a vállalat értéke magasabb az általa birtokolt márka, márkák értékénél. Ennek ellenére a márkaérték nem a márkák elvont, teoretikus összehasonlítását lehetővé tévő meghatározás, hanem kézzelfogható, mérhető, számszerűsíthető és befolyásolható mutató, amelynek változása alapvető hatással van a vállalat profitabilitására, a vállalat iránti befektetői hajlandóságra. Minél nagyobb ez az érték, annál tágabbak a márka lehetőségei az árazás, illetve a versenytársakkal szembeni piaci pozicionálás tekintetében, ami a nap végén világszinten akár dollár milliárdokban mérhető eredményt jelenthet.” – mutat rá Varga Zsombor.

 

„Az, hogy a márkaérték milyen hozzáadott értékkel bír az ügyfél szempontjából, első pillantásra talán kevésbé egyértelmű, és egy például egy szoftvermárka esetén talán valóban kevésbé kézzelfogható is, mint egy termék esetén. Utóbbi esetben azonban a márkapercepció és a márkaérték jellemzően kéz a kézben jár, egy-egy státusszimbólumnak is tekinthető, életérzést és életmódot is közvetítő termék vásárlása esetén arra az ügyfelek az önmeghatározás és önkifejezés eszközeként is tekintenek, és nem csak egy terméket – esetünkben autót – vesznek meg, hanem azt is, amit az üzen róluk, illetve azt, ahogyan magukra gondolnak a terméknek köszönhetően.” – magyarázza a kommunikációs vezető.

 

„Van azonban a márkaértéknek egy másik, az ügyfelek számára fontos aspektusa, amiről nem szabad megfeledkeznünk. A birtoklási élményt vélhetően nem fokozza a tény, hogy a Toyota a világ legnagyobb autógyártója, és az egyetlen autómárka, amelynek három modellje is évek óta a világ 10 legnépszerűbb autója között van, jóllehet a környezettudatosság hangsúlyosabbá válása révén az talán persze igen, hogy mindeközben a Toyota a világ leginnovatívabb, vezető hibrid gyártója, prémium márkája, a Lexus pedig a világ vezető hibrid luxus márkája, amely egymaga több hibrid autót adott már el, mint az összes többi prémium márka együttvéve. A Toyota és Lexus vásárlók számára azonban talán még ennél is fontosabb, hogy mindezek, a két márka számos felmérés bizonyította legendás megbízhatósága és alacsony üzemben tartási költsége mellett mind-mind hozzájárulnak a márkaérték növekedéséhez. Utóbbi pedig, bár önmagában talán nem tűnik az ügyfél szempontjából különösebben érdekesnek, bizony kézzelfogható, forintosítható hatással bír autójuk maradványértékére, azaz növeli azt az árat, amit annak értékesítésekor elkérhetnek az autójukért.” – emlékeztet Varga Zsombor

 

Mindennek fényében egyértelműnek tűnik tehát, hogy a magas márkaérték nem csupán azt birtokló vállalat, de márkát vásárló, felhasználó ügyfelek számára is értéket jelenthet. Attól persze nem feltétlenül növekszik az ügyfélélményünk, hogy kedvenc böngészőnk egyben a világ legértékesebb keresőprogram márkája, vagy kedvenc videó-megtekintő alkalmazásunk márkájánál nincs értékesebb a világon, akkor azonban ha ez a telefonunkról, netalán autónkról mondható el, nem csupán a birtoklási élmény növekedhet, de kézzelfogható anyagi előnyünk is származhat belőle.

 

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Advent első hétvégéje igazi művészeti csemegét kínál

Advent első hétvégéjén, november 29-december 1. között ingyenes programsorozattal várják a kortárs képzőművészetek kedvelőit. 2024-ben 31 galéria, műterem, kiállítótér és kulturális helyszín csatlakozott az ART WEEKEND BUDAPEST-hez (AWB), amelynek idei központi témája a mozgás,...

Megújult a Port

Letisztultabb dizájnnal, modern keresési funkciókkal jelentkezik Magyarország legismertebb kulturális programmagazinja, a Port. A közel 30 éves múlttal büszkélkedő site ettől a héttől még inkább felhasználóbarát formában köszönti olvasóit. A megújítás során figyelembe vették a...

Új sorozatokkal és sikerfilmekkel erősít a Direct Now

Merülj el az őszi hangulatban és fedezd fel a Direct Now app folyamatosan bővülő videótárának kínálatát! A hűvös estéken vadonatúj krimisorozatok és képernyő elé szegező sikerfilmek várnak rád. A klasszikus magyar filmek rajongói ezúttal...

Magyar focistáknak szurkolhatunk a hétvégén

Visszatérnek a magyar játékosok a pályára a klubcsapatuk színeiben - a hétvégén a Network4 öt bajnokságból közvetít magyar érdekeltségű meccseket. A Premier League-ben Szoboszlai Dominik és Kerkez Milos, a Championshipben Szűcs Kornél, a Bundesligában...

MI-vel tuningolt tévések

A hasznosításhoz szükséges tudás hiánya, a munkatársak aggályai és ellenállása – ezek a legnagyobb visszatartó erők a tévétársaságok körében a mesterséges intelligencia bevezetése kapcsán a Caretta Research kutatása szerint. A technológia már ott van...

Ők kapták idén a Hégető Honorka Díjakat

2024-ben összesen 72 videós és 11 fotós nevezés érkezett az RTL korábbi szerkesztő-riportere, a 2001-ben elhunyt Hégető Honorka emlékére létrehozott pályázatra. A zsűri hat pályaművet díjazott, amelyek többek között a magyarországi iskolarendszer helyzetét, az...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, mi hajtja a zöldhiteleket

A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint a teljes zöld vállalati és önkormányzati hitelállomány 2020 végi 69 milliárd forintról több mint kilencszeresére nőtt, elérve a 633,45 milliárd forintot 2024 közepére. A bank a vállalati szegmensben...

A jövőben máshogy vásárolunk majd az IKEA-ban

Innovatív és izgalmas megoldásokkal járul hozzá a vásárlói élmény forradalmasításához az IKEA. A soroksári áruház új CGI videójával a jövő IKEA-élményét mutatja be, mindezt szórakoztató és figyelemfelkeltő módon a legújabb technológiák segítségével. A futurisztikus...

Ez a legfontosabb a munkavállalóknak a fizetés mellett

A világtörténelemben a Z-generáció a valaha élt legnépesebb generáció, egyes kutatások szerint pedig néhány év múlva a munkaerőpiac közel 30 százalékát teszik majd ki. Éppen ezért rendkívül fontos, hogy a munkáltatók megfelelően illesszék őket...

Nagyot nőne Európában a luxusszállodalánc

A Hyatt jelentős növekedést tervez a közép- és kelet-európai térségben a következő években, folytatva ezzel a márka lendületét a régióban. A tervek szerint 2027-ig öt új Hyatt Regency szálloda és üdülőhely nyílik Horvátországban, Albániában,...

Új zónát nyitott a repülőtéren a GreenGo

A GreenGo új repülőtéri zónájának megnyitása valós felhasználói igényekre reagál, hiszen egyre többen szeretnének közvetlen hozzáférést a budapesti légikikötőhöz, hogy gyorsan és kényelmesen érjék el járatukat, vagy hogy landolás után minél hamarabb autóba ülhessenek....

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...