- Hirdetés -

Mesterséges intelligencia gyorsíthatja a csomagszállítást

|

A tervezési folyamatok és a rendelések számának, illetve jellemzőinek előrejelzésével, a környezetbarát, alternatív járművek integrálásának segítésével, valamint a dinamikus árképzés támogatása révén az árak konszolidációjával ad új lendületet a házhoz szállítások fejlődésének 2024-ben a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás. Az utolsó kilométeres kiszállításra specializálódott DODO szakértői szerint emellett tovább javíthatja idén az online rendelések kézbesítésének hatékonyságát a zónalogisztika terén a zónák AI-alapú meghatározása.

Az online vásárlók háromnegyede számára már jelenleg is döntő tényező a gyors és pontos aznapi kiszállítás a megfelelő webshop kiválasztása során, ez az igény pedig a következő években várhatóan még több felhasználó számára válik alapelvárássá. A piaci verseny szempontjából így elengedhetetlenné válik az e-kereskedők gyors reakciója, a kézbesítési szolgáltatásaik felzárkóztatása és bővítése, amelyekben többek között a mesterséges intelligencia, az alternatív szállítási módok és a dinamikus árképzés bevezetése segítheti őket. A DODO szakértői sorra veszik, hogy milyen meghatározó trendek fogják uralni 2024-ben a logisztikai iparágat, továbbá rávilágítanak, milyen vásárlói igények alakítják majd az e-kereskedelmi szektort a következő években.

Még jobb tervezés a mesterséges intelligencia és az alternatív járművek integrálásával

Tavaly a legmeghatározóbb trendnek a mesterséges intelligencia számított, amely a technológiai megoldások egyre fontosabb elemeként nem kerülte el a logisztikai iparágat sem. Az AI és a gépi tanulás térhódítása rendkívül fontos mérföldkő a hatékony logisztikai működés szempontjából: a fejlett előrejelző modell segítségével egyre könnyebbé válik egy adott területen belül a megfelelő számú jármű és futár hatékony elosztása, valamint az útvonalak tervezése úgy, hogy nemcsak az aktuális helyzetet, hanem a következő órák és napok alakulását is figyelembe veszik. Ez jobb hozzáférhetőséget biztosít a vásárlóknak, emellett a környezetbarátabb és zökkenőmentesebb városi közlekedéshez is hozzájárul.

"Tavaly elindítottuk az AI megrendelés-előrejelző modellünket Csehországban, amelynek alkalmazását hamarosan hazánkban is elkezdjük. A modell mesterséges intelligencia segítségével gyűjtött adatok alapján két héttel előre, órára pontosan képes megjósolni egy adott terület vásárlói megrendeléseinek mennyiségét, mindössze 10 százalék alatti hibaaránnyal. Így már nemcsak a jelen, de a jövő várható eseményeinek megfelelően is tudunk tervezni. Ennek az AI-alapú technológiának a hatékonyságra és a tervezésre gyakorolt hatása óriási egy olyan méretű logisztikai vállalat számára, mint a DODO. A fejlett adatelemzés és a jövőbeli események modellezésének jelentősége tovább nő, ennek köszönhetően a logisztikai vállalatok egyre megalapozottabb döntéseket hoznak majd, amely többek között gyorsabb kiszállítást eredményez a szolgáltatás jelentős drágulása nélkül” - mondta Kordás Sándor, a DODO magyarországi értékesítési vezetője.

A mesterséges intelligencia új lehetőségeket kínál az alternatív járművek alkalmazásában is. Azzal, hogy a logisztikai vállalatok képessé válnak megbízhatóan előrejelezni egy terület megrendeléseinek összetételét és helyét, lehetővé válik számukra, hogy adott időpontban a szállítójárművek megfelelő kombinációját alkalmazzák, például drónok, robotjárművek, teherbiciklik, elektromos robogók vagy akár folyami hajók bevetésével. Ezért belátható időn belül az alternatív közlekedési eszközök használatát már nem a jogszabályok vagy maguk a járművek technológiája korlátozza majd, hanem hogy képesek-e úgy alkalmazni, beosztani őket, hogy a költségek és a fenntarthatóság szempontjából elérjék a kívánt hatást. Az áruk és a közlekedési eszközök összetettségének növekedésével párhuzamosan a szállítási rendszerek is komplexebbé válnak, amelyeknek figyelembe kell venniük többek között a különböző járművek teherbíró képességét, az akkumulátorok hatótávolságát és a környezeti viszonyokban való használhatóságukat.

A kereslet konszolidációja és a logisztikai szegmensek közötti határ elmosódása

A vásárlók számára egyre fontosabbak az olyan értéknövelő házhoz szállítási szolgáltatások, mint a kézbesítés minősége és gyorsasága, amelyek a termékek ára és a házhoz szállítás díja mellett komoly vásárlást befolyásoló tényezők is lehetnek. A DODO tavalyi, reprezentatív magyarországi kutatásának* adatai szerint az online vásárlók háromnegyede a gyors házhoz szállítást tartja az egyik legfontosabb tényezőnek. Emellett több mint 40 százalékuk számára a szállítási mód fenntarthatósága is döntő fontosságú. A városokban a küldemények gyorsabb és hatékonyabb kézbesítését többek között a zónalogisztika koncepciója teszi lehetővé, amely lebontja az egyes logisztikai műveletek között húzódó határokat, optimalizálja az útvonalakat, és egy adott zónán belül egységesen osztja el a megrendeléseket az elérhető járművek között.

"A zónalogisztika egy okos erőforrás-megosztási koncepció, amelynek köszönhetően a vásárlók gyorsabban megkapják csomagjaikat, kevesebbet fizetnek a szállításért, az adott területen működő járművek pedig maximális kihasználtsággal működnek – nem járnak „üresen”. A városok külön zónaként vagy zónák csoportjaként működnek, amelyeket a mesterséges intelligencia oszt fel, és ahol a kiskereskedői csomagfelvételi pontok találhatóak. Várhatóan a zónalogisztikai megközelítés egyre szélesebb körben fog elterjedni hazai és nemzetközi szinten, ami tovább csökkenti a szállítási időt, miközben fenntartja az expressz kézbesítés megfizethetőségét" – emelte ki Kordás Sándor.

A megfizethetőségre irányuló nyomás és a dinamikus árképzés bevezetése

Az e-kereskedelemben állandó trend, hogy a minőség növelésével párhuzamosan a költségeket a lehető legalacsonyabban kell tartani, miközben az árukat és szolgáltatásokat a lehető legszélesebb körben kell megfizethetővé tenni. Bár egyre nő az igény a gyors és pontos kiszállítás iránt, a DODO tavalyi kutatása szerint, ezért a szolgáltatásért a vásárlók többsége nem szívesen fizetne plusz összeget. Ezt az ellentmondást oldhatja fel a dinamikus árazás bevezetése, amelyet olyan területeken, mint a repülőjegy-, taxi- és szállodafoglalások, már régóta alkalmaznak. A logisztikai dinamikus árképzés lehetővé teszi a kiskereskedők számára, hogy valós időben, az aktuális kereslet alapján határozzák meg a szállítás árát, optimalizálva a szállítási csúcsokat, és a lehető legolcsóbbá téve a gyors és pontos kiszállítást.

„A dinamikus árazásnak köszönhetően a vásárlóknak lehetőségük lesz választani a csúcsidőszakban drágább, vagy csúcsidőn kívüli kedvezőbb szállítási módok között. Csehországban ezt a koncepciót néhány ügyfelünkkel tavaly már nagy sikerrel teszteltük, idén pedig magyarországi ügyfeleink is számíthatnak a dinamikus árazási rendszer bevezetésére" - mondta a DODO magyarországi értékesítési vezetője.

Többcsatornás megközelítés és alapértelmezett aznapi kiszállítás még a túlméretes áruk esetében is

Az online értékesítés ugrásszerű növekedése ellenére egyre világosabbá válik, hogy az uralkodó üzleti modell a hagyományos és az online kereskedelem kombinációjából áll majd. Ha egy kiskereskedő a lehető legjobb vásárlási élményt, és a lehető legátfogóbb kiszolgálást akarja nyújtani vásárlóinak, manapság kulcsfontosságú az online és offline környezet megfelelő integrációja. Így a korábban kizárólag fizikai üzletet működtető kereskedések is egyre nagyobb valószínűséggel kínálják majd az áruik házhozszállítását a megrendelés napján. Ráadásul a trend gyakorlatilag semmilyen szegmenst sem kerülhet el, beleértve a túlméretes árukat is, amelyek esetében a vásárlók korábban aligha tudták elképzelni az expressz kézbesítést.

"Világszinten megfigyelhető tendencia, hogy az online élelmiszer-kiskereskedők által felállított mérce más szegmensekre is átterjed. Tavaly például Csehországban a Decathlon sportszergyártó lánccal együttműködve bevezettük a sporteszközök aznapi kiszállítását, beleértve az olyan túlméretes csomagokat is, mint a multifunkciós fitneszgépek vagy futópadok. A vásárlók az ilyen árukat tehát már a megrendelés napján házhoz kapják, és ha szükséges, a futárok még az emeletre is felviszik a csomagokat. Biztos vagyok benne, hogy a következő két évben az óránkénti időablakos aznapi kiszállítás gyakorlatilag minden e-kereskedelmi szegmensbe megérkezik, és a vásárlók számára elvárt standarddá válik" - összegezte Kordás Sándor.

* A kvantitatív kutatást a Behavio Labs piackutató ügynökség végezte egy 1200 fős - magyarországi online vásárlók kor, nem és régió szerinti - reprezentatív mintán, 2023. március 24. és április 11-e között. Az adatfelvétel módszere: online kérdőíves felmérés.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...