- Hirdetés -

Mesterséges intelligencia gyorsíthatja a csomagszállítást

|

- Hirdetés -

A tervezési folyamatok és a rendelések számának, illetve jellemzőinek előrejelzésével, a környezetbarát, alternatív járművek integrálásának segítésével, valamint a dinamikus árképzés támogatása révén az árak konszolidációjával ad új lendületet a házhoz szállítások fejlődésének 2024-ben a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás. Az utolsó kilométeres kiszállításra specializálódott DODO szakértői szerint emellett tovább javíthatja idén az online rendelések kézbesítésének hatékonyságát a zónalogisztika terén a zónák AI-alapú meghatározása.

Az online vásárlók háromnegyede számára már jelenleg is döntő tényező a gyors és pontos aznapi kiszállítás a megfelelő webshop kiválasztása során, ez az igény pedig a következő években várhatóan még több felhasználó számára válik alapelvárássá. A piaci verseny szempontjából így elengedhetetlenné válik az e-kereskedők gyors reakciója, a kézbesítési szolgáltatásaik felzárkóztatása és bővítése, amelyekben többek között a mesterséges intelligencia, az alternatív szállítási módok és a dinamikus árképzés bevezetése segítheti őket. A DODO szakértői sorra veszik, hogy milyen meghatározó trendek fogják uralni 2024-ben a logisztikai iparágat, továbbá rávilágítanak, milyen vásárlói igények alakítják majd az e-kereskedelmi szektort a következő években.

Még jobb tervezés a mesterséges intelligencia és az alternatív járművek integrálásával

Tavaly a legmeghatározóbb trendnek a mesterséges intelligencia számított, amely a technológiai megoldások egyre fontosabb elemeként nem kerülte el a logisztikai iparágat sem. Az AI és a gépi tanulás térhódítása rendkívül fontos mérföldkő a hatékony logisztikai működés szempontjából: a fejlett előrejelző modell segítségével egyre könnyebbé válik egy adott területen belül a megfelelő számú jármű és futár hatékony elosztása, valamint az útvonalak tervezése úgy, hogy nemcsak az aktuális helyzetet, hanem a következő órák és napok alakulását is figyelembe veszik. Ez jobb hozzáférhetőséget biztosít a vásárlóknak, emellett a környezetbarátabb és zökkenőmentesebb városi közlekedéshez is hozzájárul.

"Tavaly elindítottuk az AI megrendelés-előrejelző modellünket Csehországban, amelynek alkalmazását hamarosan hazánkban is elkezdjük. A modell mesterséges intelligencia segítségével gyűjtött adatok alapján két héttel előre, órára pontosan képes megjósolni egy adott terület vásárlói megrendeléseinek mennyiségét, mindössze 10 százalék alatti hibaaránnyal. Így már nemcsak a jelen, de a jövő várható eseményeinek megfelelően is tudunk tervezni. Ennek az AI-alapú technológiának a hatékonyságra és a tervezésre gyakorolt hatása óriási egy olyan méretű logisztikai vállalat számára, mint a DODO. A fejlett adatelemzés és a jövőbeli események modellezésének jelentősége tovább nő, ennek köszönhetően a logisztikai vállalatok egyre megalapozottabb döntéseket hoznak majd, amely többek között gyorsabb kiszállítást eredményez a szolgáltatás jelentős drágulása nélkül” - mondta Kordás Sándor, a DODO magyarországi értékesítési vezetője.

A mesterséges intelligencia új lehetőségeket kínál az alternatív járművek alkalmazásában is. Azzal, hogy a logisztikai vállalatok képessé válnak megbízhatóan előrejelezni egy terület megrendeléseinek összetételét és helyét, lehetővé válik számukra, hogy adott időpontban a szállítójárművek megfelelő kombinációját alkalmazzák, például drónok, robotjárművek, teherbiciklik, elektromos robogók vagy akár folyami hajók bevetésével. Ezért belátható időn belül az alternatív közlekedési eszközök használatát már nem a jogszabályok vagy maguk a járművek technológiája korlátozza majd, hanem hogy képesek-e úgy alkalmazni, beosztani őket, hogy a költségek és a fenntarthatóság szempontjából elérjék a kívánt hatást. Az áruk és a közlekedési eszközök összetettségének növekedésével párhuzamosan a szállítási rendszerek is komplexebbé válnak, amelyeknek figyelembe kell venniük többek között a különböző járművek teherbíró képességét, az akkumulátorok hatótávolságát és a környezeti viszonyokban való használhatóságukat.

A kereslet konszolidációja és a logisztikai szegmensek közötti határ elmosódása

A vásárlók számára egyre fontosabbak az olyan értéknövelő házhoz szállítási szolgáltatások, mint a kézbesítés minősége és gyorsasága, amelyek a termékek ára és a házhoz szállítás díja mellett komoly vásárlást befolyásoló tényezők is lehetnek. A DODO tavalyi, reprezentatív magyarországi kutatásának* adatai szerint az online vásárlók háromnegyede a gyors házhoz szállítást tartja az egyik legfontosabb tényezőnek. Emellett több mint 40 százalékuk számára a szállítási mód fenntarthatósága is döntő fontosságú. A városokban a küldemények gyorsabb és hatékonyabb kézbesítését többek között a zónalogisztika koncepciója teszi lehetővé, amely lebontja az egyes logisztikai műveletek között húzódó határokat, optimalizálja az útvonalakat, és egy adott zónán belül egységesen osztja el a megrendeléseket az elérhető járművek között.

"A zónalogisztika egy okos erőforrás-megosztási koncepció, amelynek köszönhetően a vásárlók gyorsabban megkapják csomagjaikat, kevesebbet fizetnek a szállításért, az adott területen működő járművek pedig maximális kihasználtsággal működnek – nem járnak „üresen”. A városok külön zónaként vagy zónák csoportjaként működnek, amelyeket a mesterséges intelligencia oszt fel, és ahol a kiskereskedői csomagfelvételi pontok találhatóak. Várhatóan a zónalogisztikai megközelítés egyre szélesebb körben fog elterjedni hazai és nemzetközi szinten, ami tovább csökkenti a szállítási időt, miközben fenntartja az expressz kézbesítés megfizethetőségét" – emelte ki Kordás Sándor.

A megfizethetőségre irányuló nyomás és a dinamikus árképzés bevezetése

Az e-kereskedelemben állandó trend, hogy a minőség növelésével párhuzamosan a költségeket a lehető legalacsonyabban kell tartani, miközben az árukat és szolgáltatásokat a lehető legszélesebb körben kell megfizethetővé tenni. Bár egyre nő az igény a gyors és pontos kiszállítás iránt, a DODO tavalyi kutatása szerint, ezért a szolgáltatásért a vásárlók többsége nem szívesen fizetne plusz összeget. Ezt az ellentmondást oldhatja fel a dinamikus árazás bevezetése, amelyet olyan területeken, mint a repülőjegy-, taxi- és szállodafoglalások, már régóta alkalmaznak. A logisztikai dinamikus árképzés lehetővé teszi a kiskereskedők számára, hogy valós időben, az aktuális kereslet alapján határozzák meg a szállítás árát, optimalizálva a szállítási csúcsokat, és a lehető legolcsóbbá téve a gyors és pontos kiszállítást.

„A dinamikus árazásnak köszönhetően a vásárlóknak lehetőségük lesz választani a csúcsidőszakban drágább, vagy csúcsidőn kívüli kedvezőbb szállítási módok között. Csehországban ezt a koncepciót néhány ügyfelünkkel tavaly már nagy sikerrel teszteltük, idén pedig magyarországi ügyfeleink is számíthatnak a dinamikus árazási rendszer bevezetésére" - mondta a DODO magyarországi értékesítési vezetője.

Többcsatornás megközelítés és alapértelmezett aznapi kiszállítás még a túlméretes áruk esetében is

Az online értékesítés ugrásszerű növekedése ellenére egyre világosabbá válik, hogy az uralkodó üzleti modell a hagyományos és az online kereskedelem kombinációjából áll majd. Ha egy kiskereskedő a lehető legjobb vásárlási élményt, és a lehető legátfogóbb kiszolgálást akarja nyújtani vásárlóinak, manapság kulcsfontosságú az online és offline környezet megfelelő integrációja. Így a korábban kizárólag fizikai üzletet működtető kereskedések is egyre nagyobb valószínűséggel kínálják majd az áruik házhozszállítását a megrendelés napján. Ráadásul a trend gyakorlatilag semmilyen szegmenst sem kerülhet el, beleértve a túlméretes árukat is, amelyek esetében a vásárlók korábban aligha tudták elképzelni az expressz kézbesítést.

"Világszinten megfigyelhető tendencia, hogy az online élelmiszer-kiskereskedők által felállított mérce más szegmensekre is átterjed. Tavaly például Csehországban a Decathlon sportszergyártó lánccal együttműködve bevezettük a sporteszközök aznapi kiszállítását, beleértve az olyan túlméretes csomagokat is, mint a multifunkciós fitneszgépek vagy futópadok. A vásárlók az ilyen árukat tehát már a megrendelés napján házhoz kapják, és ha szükséges, a futárok még az emeletre is felviszik a csomagokat. Biztos vagyok benne, hogy a következő két évben az óránkénti időablakos aznapi kiszállítás gyakorlatilag minden e-kereskedelmi szegmensbe megérkezik, és a vásárlók számára elvárt standarddá válik" - összegezte Kordás Sándor.

* A kvantitatív kutatást a Behavio Labs piackutató ügynökség végezte egy 1200 fős - magyarországi online vásárlók kor, nem és régió szerinti - reprezentatív mintán, 2023. március 24. és április 11-e között. Az adatfelvétel módszere: online kérdőíves felmérés.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A Telekom továbbra is a fenntarthatóságra fókuszál

Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott fenntarthatósági stratégiájának (2021-2030) harmadik évéről számolt be a Magyar Telekom Fenntarthatósági Jelentésében, amelyet az Éves Jelentéssel egy napon, április 16-án publikált. Bár a Magyar Telekom fenntarthatósági törekvéseinek...

Együttműködik az NVIDIA és a Schneider Electric

Együttműködési megállapodást kötött a Schneider Electric és az NVIDIA, a két cég összefogásának köszönhetően megnyílik az út a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásokat még jobban támogató, ugyanakkor energiahatékonyan működő adatközpontok kialakítása előtt. A megállapodás részeként...

Jelentős változások a HVG-nél

Távozik a hvg.hu felelős szerkesztője, Nagy Iván Zsolt, illetve Windisch Judit és Rovó Attila rovatvezetők is elhagyják a portált, a szerkesztőségtől elköszönők között van Dezső András is. A HVG vezetősége a napokban döntött a...

Kiáll a nők mellett a Maltesers

Az ínycsiklandó csokoládégolyóiról híres Maltesers márka idén is megújítja elkötelezettségét a nők támogatására. Büszkén áll azon törekvések előterében, melyek célja a nők társadalmi helyzetének javítása és erősítése. Évek óta kiáll a nők hangjának nemzetközi...

Újra a hazai utakat járják a Google autói

A Google Utcakép autói idén tavasszal újra visszatérnek a magyar utakra. A következő hónapokban az ország számos pontját érintik majd, hogy frissítsék a városok, utak és autópályák nézetét a Google Térképen. A Google Utcaképnek köszönhetően...

Cannes – animációs filmstúdió kap tiszteletbeli Arany Pálma-díjat

Tiszteletbeli Arany Pálma-díjat kap az Oscar-díjas japán animációs filmrendező, forgatókönyvíró Hajao Mijazaki által alapított Ghibli amimációs filmstúdió a 77. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon májusban. A japán rendező az 1979-ben bemutatott Cagliostro vára című egészestés animációs filmmel...

Digitalizáció: nincs érdemi változás a kkv-szektorban

A Digiméter idén már negyedik alkalommal mérte fel a hazai kis- és középvállalkozások (kkv-k) digitalizációjának szintjét. A főindex értéke százas skálán mérve 40 lett – ugyanez az érték 2020-ban és 2021-ben is 40 volt,...

5G-s újdonságok Barcelonából és videós trendek a BrandManiában

Elrajtol ma az RTL-en a BrandMania 24. évada, a 314. adásban az 5G-s fejlesztések kerülnek terítékre. A stáb Barcelonában, az MWC-n járt utána, hogy hol tartunk most és mit hoz a jövő a mobilhálózatok...

Közel félmilliárd forintnyi támogatást osztanak ki

A testület döntései nyomán az MTVA az idei év első negyedévében 4, a Médiatanács által meghirdetett pályázati eljárásban 82 támogatási szerződést kötött, melyeknek köszönhetően összesen 473 694 208 forintot oszt szét a nyertes pályázók...

Különleges bankkártyák a párizsi olimpia alkalmából

Mostantól a párizsi olimpiai játékok szellemiségét megidéző, egyedi Visa bankkártyákat igényelhetnek az MBH Bank ügyfelei, és nagyszabású, a két vállalat által támogatott kvízjáték kezdődik, amelynek győztesei párizsi utazást és olimpiai belépőt nyerhetnek. A kezdeményezés...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Bajban a nyugdíjasok – hiába a jó számok, mégis öregszik a magyar

Habár európai összevetésben a magyar születési ráta különösen 2011-től 2022-ig felettébb kedvezően alakult, mégis fenyeget a társadalom elöregedésének veszélye. Ennek egyik oka a Bankmonitor szakértői szerint az, hogy a szülőképes korú nők száma (a...

A Telekom továbbra is a fenntarthatóságra fókuszál

Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott fenntarthatósági stratégiájának (2021-2030) harmadik évéről számolt be a Magyar Telekom Fenntarthatósági Jelentésében, amelyet az Éves Jelentéssel egy napon, április 16-án publikált. Bár a Magyar Telekom fenntarthatósági törekvéseinek...

Együttműködik az NVIDIA és a Schneider Electric

Együttműködési megállapodást kötött a Schneider Electric és az NVIDIA, a két cég összefogásának köszönhetően megnyílik az út a mesterséges intelligencia (MI) alkalmazásokat még jobban támogató, ugyanakkor energiahatékonyan működő adatközpontok kialakítása előtt. A megállapodás részeként...

Jelentős változások a HVG-nél

Távozik a hvg.hu felelős szerkesztője, Nagy Iván Zsolt, illetve Windisch Judit és Rovó Attila rovatvezetők is elhagyják a portált, a szerkesztőségtől elköszönők között van Dezső András is. A HVG vezetősége a napokban döntött a...

Kiáll a nők mellett a Maltesers

Az ínycsiklandó csokoládégolyóiról híres Maltesers márka idén is megújítja elkötelezettségét a nők támogatására. Büszkén áll azon törekvések előterében, melyek célja a nők társadalmi helyzetének javítása és erősítése. Évek óta kiáll a nők hangjának nemzetközi...

Don't Miss

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...

Csobot Adél: Boldogan forgatnék egy jó napi sorozatban

Amit leginkább a szemem előtt tartok, hogy mindig önazonos legyek – vallja az influenszerkedés kapcsán Csobot Adél. Az mmonline.hu-nak adott interjúban a tavalyi évből a Sztárbox műsorvezetését és egy autentikus tangó-estben való közreműködését emelte...