- Hirdetés -

Mesterséges intelligencia segíthet az óceánokon

|

A kutatási ismeretek rendszerezéséhez, illetve feldolgozásához, valamint a fenntartható óceánfejlesztési kezdeményezések támogatásához a mesterséges intelligencia is segítséget nyújthat.

A Capgemini új mesterséges intelligencia-modelleket (AI) fejlesztett ki, amelyek hozzájárulnak a Föld klímájának megértéséhez és modellezéséhez, továbbá betekintést nyújtanak az óceáni ökoszisztéma mintázataiba a tenger alatti szenzoradatok segítségével. Az innováció annak a két győztes csapatnak köszönhető, amely részt vett a cégcsoport minden évben megrendezésre kerülő Globális Adattudományi Kihívásán (GDSC). A résztvevők az Amazon Web Services (AWS) gépi tanulás (machine learning, ML) szolgáltatását használták a norvégiai Lofoten-Vesterålen (LoVe) Ocean Observatory által rendelkezésre bocsátott, az óceán hőmérsékletével és áramlataival kapcsolatos, több mint 100 terabájtnyi szenzoros adat elemzésére. Ezzel segítve az obszervatóriumot abban, hogy természetvédelmi kezdeményezései során értékes kutatási ismeretekhez jusson.

Összefogással épül a klímapozitív jövő

A LoVe Ocean Observatory egy Norvégiában található állami kutatóközpont, amely valós idejű adatokat követ az óceán biológiai- és kémiai környezetéről, ezzel hozzájárulva az óceán állapotának megőrzéséhez. A kutatóbázis tengeralatti szenzorok hálózatát használja az emberi tevékenység, a szennyezés, valamint a tengeri lét hatásainak, például az élőlények migrációs mintáinak nyomon követésére. Továbbá adatokat gyűjt az éghajlatváltozás óceánokra gyakorolt hatásáról: hőmérsékletük, sótartalmuk, pH értékük és szén-dioxid tartalmuk változásáról.

Az obszervatórium az elmúlt évtized során hatalmas mennyiségű adatot gyűjtött össze, amelyet a Tengerkutatási Intézettel és az Egyesült Nemzetek Szervezetével (ENSZ) is megosztott, ezzel támogatva az ENSZ ’Óceántudományi Évtized a Fenntartható Fejlődésért’ programját. A kutatóintézet által létrehozott adatok mennyisége folyamatosan nő, így egyre nehezebbé válik a kutatók számára azok manuális elemzése, valamint a kutatások szempontjából releváns felismerések kiszűrése. A Capgemini alkalmazottai ennek megoldása érdekében vállalták a kihívást.

A nyertes csapat egy olyan gépi tanulás (ML) algoritmust alkotott meg, amely képes az adatok valós idejű feldolgozására. Ezáltal hozzásegítették a LoVe kutatóit ahhoz, hogy extrém körülmények között is monitorozhassák, analizálhassák az adatokat, beazonosítva azt, hogyan hatnak egymásra a bio-tengeri vándorlás mintái és a tenger alatti élet különféle egyéb jellemzői. Ennek köszönhetően olyan árapály jellemzőket és időjárási hatásokat is sikerült feltárniuk, amelyek korábban ismeretlenek voltak. Ezek az új ismeretek közelebb viszik a kutatókat az óceánok megismeréséhez, egyúttal elősegítik az óceánok fenntarthatóságával kapcsolatos fejlesztéseket.

Zhiwei Jiang, a Capgemini Insights & Data Globális Üzletág vezérigazgatója a következőket jegyezte meg: “Az adatok megosztása elengedhetetlen a fenntartható élethez. A mesterséges intelligencia és adatelemzés-adatkezelés egyik piacvezetőjeként kötelességünknek érezzük, hogy biztosítsuk azokat az eszközöket és lehetőségeket, amelyek szükségesek a klímaváltozás elleni harchoz. A LoVe Óceán Obszervatóriummal és az AWS-el való szoros együttműködés megmutatta, hogy együtt, közösen, jelentős és mérhető változást tudunk elérni. Van egy tehetségekből álló közösségünk, amely nemcsak a motorja mindennek, de birtokában van azoknak a készségeknek és látásmódoknak, amelyek segítségével – a technológia révén – megbirkózhatunk a társadalom legnagyobb kihívásaival. Ezeknek a projekteknek a pozitív hatása évekig érezhető és olyan kézzelfogható eredményeket teremtenek, amelyeknek köszönhetően a jövőt úgy élhetjük meg, ahogy azt megálmodtuk és ez a jövő nemcsak a társadalmat, de a bolygót is szolgálja.”

A mesterséges intelligencia az éghajlatváltozással kapcsolatos folyamatos kutatásban

A Capgemini és a LoVe közös munkája nem ér véget ezen a ponton. A cégcsoport továbbra is önkéntességi alapon fog együttműködni a kutatóközponttal annak érdekében, hogy a technológia segítségével támogassa a LoVe tevékenységét.

A hosszú távú cél az, hogy az adatok lényegesen hozzáférhetőbbé váljanak a felhasználók és a kutatók számára. Ez egyúttal lehetővé teszi azt is, hogy a kutatók azonosíthassák azokat a jellemzőket, amelyek korábban nem voltak láthatóak. A Capgemini missziója továbbá az is, hogy felhívja a figyelmet az obszervatórium és más kutatóközpontok fontos és integrált munkájára, szerte a világon.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

No-code és low-code eszközök hatása a marketingre

A mai digitális környezetben, ahol létfontosságú, hogy lépést tartsunk az innováció sebességével, óriási nyomás alatt állunk, hogy gyorsan és hatékonyan indítsunk kampányokat és digitális élményeket, amelyek rezonálnak a vevőinkkel. A mesterséges intelligencia (MI) és a...

Agency People of the Year: összeállt a shortlist

Kiderült, hogy kik kerültek shortlistre a brit Campaign magazin egyik legnívósabb díja, az Agency People of the Year hazai versenyén. A díj a média- és non-média ügynökségek legkiválóbb szakembereinek nyújt lehetőséget, hogy kategóriájuk egyedüli...

Új vezetővel folytatja a Coca-Cola HBC

Békefi László nemzetközi kinevezését követően 2024.december 1-től a 29 országot felölelő Coca-Cola HBC vállalatcsoport kávé üzletágának igazgatójaként folytatja pályafutását. A Coca-Cola HBC Magyarország ügyvezető igazgatói feladatait Kovács Ágnes veszi át. A vállalaton kívülről érkező...

Az ESG elsősorban kommunikációs kérdés

Az ESG hamarosan a kisebb vállalkozásokra is jelentős kötelezettségeket ró majd, ami sok más mellett a belső kommunikáció terén is új és összetett kihívásokat hoz magával. A feladat nehezen oldható meg átfogó, minden dolgozót...

A félelem és a kapzsiság irányítja a kriptopiacot

A befektetői hangulat jelentősen befolyásolja a kriptovaluták értékét a metaverzum kriptopiacán visszaeséskor – derül ki a Budapesti Corvinus Egyetem új kutatásából.A Google "kriptovaluta" szóra vonatkozó kereséseit használta fel a befektetők kriptovaluta-piacra irányuló figyelmének mérésére...

Kiderült, mire vágynak a magyar munkavállalók

A fizetés, a munka „szerethetősége”, valamint az emberi kapcsolatok határozzák meg leginkább, hogy jól érezzük-e magunkat egy munkahelyen – ez is kiderül a CIB Bank megbízásából készített reprezentatív felmérésből, amelyben arra voltak kíváncsiak, a...

Átalakulóban a munkaerőpiac

A Process Solutions (PS) friss kutatása jelentős átalakulásokat tárt fel a hazai munkaerőpiacon az elmúlt öt év során a fluktuáció és a munkahelyi létszámok dinamikájáról. A 2019 és 2024 közötti időszakot vizsgálva a felmérésből...

Égetik a pénzt a magyar webshopok

Egy friss kutatás szerint a hazai webshopok jelentős része olyan alapvető online marketing hiányosságokkal küzd, hogy esélyük sincs felvenni a versenyt a nemzetközi piacokon. A webshopoknak több, mint fele nem méri eredményeit, nem gondolkodik...

Erős hónapot zárt az ingatlanpiac

2024 novemberében, országosan 11 277 lakóingatlan cserélt tulajdonost, valamint 100 milliárd forint szerződéses összegű lakáscélú jelzáloghitel realizálódott – derül ki a Duna House adataiból.A 2024-es év második legerősebb hónapját zárta novemberben a hazai ingatlanpiac....

Így alakulhat idén az év végi bónusz

Elsősorban a munkaerő-megtartásra, másodsorban jövőbeli motivációra fókuszálnak az év végi bónusz kiszabásakor a vállalatok. Az év végi bónuszok kérdése minden munkavállalót és munkáltatót élénken foglalkoztat, melynek mértéke és formája nemcsak az alkalmazottak elégedettségére, hanem...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

No-code és low-code eszközök hatása a marketingre

A mai digitális környezetben, ahol létfontosságú, hogy lépést tartsunk az innováció sebességével, óriási nyomás alatt állunk, hogy gyorsan és hatékonyan indítsunk kampányokat és digitális élményeket, amelyek rezonálnak a vevőinkkel. A mesterséges intelligencia (MI) és a...

Agency People of the Year: összeállt a shortlist

Kiderült, hogy kik kerültek shortlistre a brit Campaign magazin egyik legnívósabb díja, az Agency People of the Year hazai versenyén. A díj a média- és non-média ügynökségek legkiválóbb szakembereinek nyújt lehetőséget, hogy kategóriájuk egyedüli...

Új vezetővel folytatja a Coca-Cola HBC

Békefi László nemzetközi kinevezését követően 2024.december 1-től a 29 országot felölelő Coca-Cola HBC vállalatcsoport kávé üzletágának igazgatójaként folytatja pályafutását. A Coca-Cola HBC Magyarország ügyvezető igazgatói feladatait Kovács Ágnes veszi át. A vállalaton kívülről érkező...

Az ESG elsősorban kommunikációs kérdés

Az ESG hamarosan a kisebb vállalkozásokra is jelentős kötelezettségeket ró majd, ami sok más mellett a belső kommunikáció terén is új és összetett kihívásokat hoz magával. A feladat nehezen oldható meg átfogó, minden dolgozót...

Don't Miss

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...

A tudatos teremtésről írt könyvet Lakatos Zsófia

„Éld az álmod!” a címe Lakatos Zsófia új könyvének, amely egy egészen különleges témáról, a tudatos gondolkodásról, tervezésről, teremtésről szól. Az ismert pr-szakember szerint az üzleti világban egyre nagyobb szükség van a mentális jólétre,...

Megjelent Ferling József új könyve

Ferling József legújabb könyvében egy különleges világba hívja magával olvasóit: üzletembereket, cégvezetőket, PR, és marketingszakembereket. Mindenkit, aki a hitelességét megőrizve szeretne láthatóságot és reflektorfényt kapni ebben az információkkal telített világban.A hírnév millió apró, egymáshoz...