- Hirdetés -

Mesterséges intelligencia segíthet az óceánokon

|

- Hirdetés -

A kutatási ismeretek rendszerezéséhez, illetve feldolgozásához, valamint a fenntartható óceánfejlesztési kezdeményezések támogatásához a mesterséges intelligencia is segítséget nyújthat.

A Capgemini új mesterséges intelligencia-modelleket (AI) fejlesztett ki, amelyek hozzájárulnak a Föld klímájának megértéséhez és modellezéséhez, továbbá betekintést nyújtanak az óceáni ökoszisztéma mintázataiba a tenger alatti szenzoradatok segítségével. Az innováció annak a két győztes csapatnak köszönhető, amely részt vett a cégcsoport minden évben megrendezésre kerülő Globális Adattudományi Kihívásán (GDSC). A résztvevők az Amazon Web Services (AWS) gépi tanulás (machine learning, ML) szolgáltatását használták a norvégiai Lofoten-Vesterålen (LoVe) Ocean Observatory által rendelkezésre bocsátott, az óceán hőmérsékletével és áramlataival kapcsolatos, több mint 100 terabájtnyi szenzoros adat elemzésére. Ezzel segítve az obszervatóriumot abban, hogy természetvédelmi kezdeményezései során értékes kutatási ismeretekhez jusson.

Összefogással épül a klímapozitív jövő

A LoVe Ocean Observatory egy Norvégiában található állami kutatóközpont, amely valós idejű adatokat követ az óceán biológiai- és kémiai környezetéről, ezzel hozzájárulva az óceán állapotának megőrzéséhez. A kutatóbázis tengeralatti szenzorok hálózatát használja az emberi tevékenység, a szennyezés, valamint a tengeri lét hatásainak, például az élőlények migrációs mintáinak nyomon követésére. Továbbá adatokat gyűjt az éghajlatváltozás óceánokra gyakorolt hatásáról: hőmérsékletük, sótartalmuk, pH értékük és szén-dioxid tartalmuk változásáról.

Az obszervatórium az elmúlt évtized során hatalmas mennyiségű adatot gyűjtött össze, amelyet a Tengerkutatási Intézettel és az Egyesült Nemzetek Szervezetével (ENSZ) is megosztott, ezzel támogatva az ENSZ ’Óceántudományi Évtized a Fenntartható Fejlődésért’ programját. A kutatóintézet által létrehozott adatok mennyisége folyamatosan nő, így egyre nehezebbé válik a kutatók számára azok manuális elemzése, valamint a kutatások szempontjából releváns felismerések kiszűrése. A Capgemini alkalmazottai ennek megoldása érdekében vállalták a kihívást.

A nyertes csapat egy olyan gépi tanulás (ML) algoritmust alkotott meg, amely képes az adatok valós idejű feldolgozására. Ezáltal hozzásegítették a LoVe kutatóit ahhoz, hogy extrém körülmények között is monitorozhassák, analizálhassák az adatokat, beazonosítva azt, hogyan hatnak egymásra a bio-tengeri vándorlás mintái és a tenger alatti élet különféle egyéb jellemzői. Ennek köszönhetően olyan árapály jellemzőket és időjárási hatásokat is sikerült feltárniuk, amelyek korábban ismeretlenek voltak. Ezek az új ismeretek közelebb viszik a kutatókat az óceánok megismeréséhez, egyúttal elősegítik az óceánok fenntarthatóságával kapcsolatos fejlesztéseket.

Zhiwei Jiang, a Capgemini Insights & Data Globális Üzletág vezérigazgatója a következőket jegyezte meg: “Az adatok megosztása elengedhetetlen a fenntartható élethez. A mesterséges intelligencia és adatelemzés-adatkezelés egyik piacvezetőjeként kötelességünknek érezzük, hogy biztosítsuk azokat az eszközöket és lehetőségeket, amelyek szükségesek a klímaváltozás elleni harchoz. A LoVe Óceán Obszervatóriummal és az AWS-el való szoros együttműködés megmutatta, hogy együtt, közösen, jelentős és mérhető változást tudunk elérni. Van egy tehetségekből álló közösségünk, amely nemcsak a motorja mindennek, de birtokában van azoknak a készségeknek és látásmódoknak, amelyek segítségével – a technológia révén – megbirkózhatunk a társadalom legnagyobb kihívásaival. Ezeknek a projekteknek a pozitív hatása évekig érezhető és olyan kézzelfogható eredményeket teremtenek, amelyeknek köszönhetően a jövőt úgy élhetjük meg, ahogy azt megálmodtuk és ez a jövő nemcsak a társadalmat, de a bolygót is szolgálja.”

A mesterséges intelligencia az éghajlatváltozással kapcsolatos folyamatos kutatásban

A Capgemini és a LoVe közös munkája nem ér véget ezen a ponton. A cégcsoport továbbra is önkéntességi alapon fog együttműködni a kutatóközponttal annak érdekében, hogy a technológia segítségével támogassa a LoVe tevékenységét.

A hosszú távú cél az, hogy az adatok lényegesen hozzáférhetőbbé váljanak a felhasználók és a kutatók számára. Ez egyúttal lehetővé teszi azt is, hogy a kutatók azonosíthassák azokat a jellemzőket, amelyek korábban nem voltak láthatóak. A Capgemini missziója továbbá az is, hogy felhívja a figyelmet az obszervatórium és más kutatóközpontok fontos és integrált munkájára, szerte a világon.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Rákapcsolt az 5G-re a Yettel a Szigeten

A tömegrendezvények megfelelő mobilellátása rendszeresen izgalmas feladatot ad a mobilszolgáltatóknak. A felhasználói szokások évről évre változnak, ráadásul minden esemény más adottságokkal rendelkezik, így nem lehet egy, jól bevált megoldással készülni az ilyenkor szükséges időszakos...

Megújítja operációs rendszerét az OPPO

Az OPPO globális online stream eseményen mutatja be az Android 13-ra épülő mobil operációs rendszerének legfrissebb verzióját. A 67 nyelven elérhető és globálisan több mint 500 millió havi aktív felhasználóval rendelkező ColorOS 13 vadonatúj...

Ezek voltak a legkelendőbb termékek az Euronicsnél

Airfryerek, telefonok és robotporszívók – ezek a legnagyobb fejlődést mutató termékkategóriák 2021 és 2022 júniusa között a magyar tulajdonban lévő Euronics Műszaki Áruházlánc éves kimutatása alapján. A tavaly márciusi boltzár után a vásárlók lelkesen...

Sokba kerülhet az iskolakezdés

Az iskolakezdés átlagosan 20-30 ezer forintba kerül gyermekenként, amennyiben a tanulónak új iskolatáskára is szüksége van, akkor akár meg is duplázódhat ez az összeg a REGIO JÁTÉK friss felmérése alapján. A tanszer-beszerzés augusztusban tetőzik,...

Idén a horvát tengerpart a sláger a magyar nyaralóknál

A júliusban megkötött utasbiztosítások több mint kétharmada tengerparti nyaralásra szólt. A legnépszerűbb úti cél Horvátország volt, a legdrágább biztosítás pedig meghaladta a 180 ezer forintot – derül ki a Bank360.hu utazási indexéből.  Június után...

Szeptember elején lesz a BuSho

Augusztus 30. és szeptember 4. között tartják a 18. Budapest Short Film Fesztivált, vagy közismert nevén a BuSho-t, amelyen a nevezett csaknem 1000 filmből 65-öt láthatnak az érdeklődők a fővárosban. A fesztivál fő helyszíne a...

Két hét és visszatérnek a párkereső gazdák

Augusztus 29-én indul a Házasodna a gazda, az RTL Klub társkereső realityjének 5. évada minden hétköznap este lesz látható a csatornán.  A műsorvezető Nádai Anikó lesz, az epizódok az RTL Most platformon is megtekinthetők...

Tovább nőtt a Lenovo nyeresége

Erős első éves eredményeket jelentett be a Lenovo Group, amely így a kilencedik egymást követő negyedévben növelte mind a bevételét, mind a nyereségét. Az első negyedéves nettó nyereség a tavalyihoz képest 11 százalékkal 516...

A Gránit Bankkal növekszik tovább az Equilor Befektetési Zrt.

Változatlan menedzsmenttel folytatja működését az Equilor Befektetési Zrt., miután a Gránit Bank Zrt. 50 százalék plusz egy szavazatnyi részesedést szerez a több mint 30 éves magyar befektetési szolgáltatóban. Az Equilor 49,9 százalékos tulajdonosa továbbra...
sms mobiltelefon

Alkalmazások, amik megkönnyítik az életünket

Attól, hogy aktív internethasználókká válunk, még nem kell egész nap a kijelző vagy a képernyő előtt gubbasztanunk. Sőt, az online megoldások közül sok nemhogy időrabló, de időt is spórolhatunk vele. A fiatalok világnapjára a...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Saját kriptovalutát indított egy szendvicsező

A komoly üzleti befektetés mellett életeket hivatott menteni a LAMEA Sandwich Corner által indított kriptovaluta. A tokennel az innsbrucki székhelyű szendvicsező minden éttermében lehet már fizetni, a vállalat célja pedig az, hogy az emberek...

Rákapcsolt az 5G-re a Yettel a Szigeten

A tömegrendezvények megfelelő mobilellátása rendszeresen izgalmas feladatot ad a mobilszolgáltatóknak. A felhasználói szokások évről évre változnak, ráadásul minden esemény más adottságokkal rendelkezik, így nem lehet egy, jól bevált megoldással készülni az ilyenkor szükséges időszakos...

Megújítja operációs rendszerét az OPPO

Az OPPO globális online stream eseményen mutatja be az Android 13-ra épülő mobil operációs rendszerének legfrissebb verzióját. A 67 nyelven elérhető és globálisan több mint 500 millió havi aktív felhasználóval rendelkező ColorOS 13 vadonatúj...

Ezek voltak a legkelendőbb termékek az Euronicsnél

Airfryerek, telefonok és robotporszívók – ezek a legnagyobb fejlődést mutató termékkategóriák 2021 és 2022 júniusa között a magyar tulajdonban lévő Euronics Műszaki Áruházlánc éves kimutatása alapján. A tavaly márciusi boltzár után a vásárlók lelkesen...

Sokba kerülhet az iskolakezdés

Az iskolakezdés átlagosan 20-30 ezer forintba kerül gyermekenként, amennyiben a tanulónak új iskolatáskára is szüksége van, akkor akár meg is duplázódhat ez az összeg a REGIO JÁTÉK friss felmérése alapján. A tanszer-beszerzés augusztusban tetőzik,...
- Hirdetés -

Don't Miss

Jobban kell küzdenünk a fogyasztók figyelméért

Egymás gondolatainak meghallgatása, egymás munkáinak megtekintése mindig inspirációt nyújt és elősegíti a megújulásra való készséget, képességet – vallja Mérő Ádám, a Coca Cola Company Consumer & Shopper Connection Director-a. A szakember a szeptember 15-i...

A marketingvezetők jó esetben interdiszciplináris gondolkozók

Manapság a marketing az egyetlen omnipotens diszciplina, amely egy vállalat működésének teljességét képes átfogni – állítja Szabó Béla. A Magyar Telekom márkakommunikációs igazgatója a Marketing Summitot beharangozó interjúsorozatban az mmonline.hu-nak beszélt arról, hogy milyen...

Együtt erősebbek vagyunk

A marketing szakemberek, vezetők szerepe jelentősen megnövekedett a vállalaton belül és az üzleti értékteremtés folyamatában is – mutatott rá Bánhegyi Zsófia. A Szerencsejáték Zrt. marketing és kommunikációs igazgatója a szeptember 15-i Marketing Summitot felvezető...

Rekordok éve

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb hazai reklámügynökségek listáját a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan értékelik a múlt évet és mit várnak idén, Biró László, a Mediator...

További növekedés lehet

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb médiaügynökségek rangsorát a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan látják a múlt évet és mire számítanak idén, Novák Péter, a Dentsu Hungary...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Eszméletlenül nagy a weboldalak karbonlábnyoma

Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás. Bár a...

Újabb lépést tett a fenntarthatóság felé a Samsung

A Samsung jelentős előrelépést tett a mobilkommunikációs üzletág 2025-ös fenntarthatósági céljainak elérése felé. A legfontosabb kezdeményezések közé tartozik az újrahasznosított anyagok továbbfejlesztett használata és beépítése a termékekbe, a környezettudatosabb csomagolás kialakítása, valamint a régebbi...

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....