MI-vel készülnek a jövőre

Az infokommunikációs szakemberek túlnyomó többsége szerint komoly segítséget nyújthat a mesterséges intelligencia az ügyfélelégedettség növelésében – derül ki az Ericsson felméréséből. Az 5G-forradalommal együtt járó technológiai bumm új kihívásokat is tartogat a telekommunikációs iparág számára.

A szolgáltatók is tisztában vannak vele, hogy a lehető leggyorsabban lépniük kell a mesterséges intelligencia (MI) és az autmatizáció terén, hogy költséghatékony megoldásokat találjanak a folyamatosan növekvő felhasználói elvárásokra. Az 5G által kínált lehetőségek egyre komplexebb rendszereket hívnak majd életre, és az így létrejövő, minden eddiginél nagyobb adatmennyiséget csak mesterséges intelligenciával lehet majd hatékonyan kezelni. Azt már most látjuk, hogy az 5G-nek köszönhetően az olyan technológiák, mint a dolgok internete (IoT) és az Ipar 4.0 fokozatosan mindennapivá válnak.

Ez csak egy az Ericsson új, „Az MI és az automatizáció a felhasználói élmény növelésében” című jelentésének megállapításai közül. A világszerte több tucat telekommunikációs szolgáltató technológiai vezetőinek megkérdezésével készült kutatás rávilágít, hogy a mesterséges intelligencia iparági alkalmazása többé már nem csak koncepció szintjén működik, de a mindennapi működés valóságává vált.

A jelentés főként arra kereste a választ, hogy az infokommunikációs iparág vezető szakemberei miként használják a mesterséges intelligenciát és az automatizációt az üzleti eredményeik növelésére, valamint új lehetőségek kiaknázására. Ugyanakkor a készítők arra is kíváncsiak voltak, hogy a cégek miként válaszolják meg a felhasználói élmény – és az ezt jelző támogatottsági szint mutató (net promoter score – NPS) – növelésének-, valamint a költséghatékonyság új kihívásait.

A felmérés során megkérdezettek 90 százaléka szerint a mesterséges intelligencia nagyban segítheti az ügyfélelégedettség növelését. 10 szolgáltatóból 8-nál úgy látják, hogy az új technológiák bevezetése növeli a hálózatok komplexitását és ezen keresztül a költségeket, a válaszadók 70 százaléka pedig úgy gondolja, hogy a technológia változása komoly kihívást jelent.

A kutatásból kiderült azt is, hogy a szolgáltatók 92 százaléka eszközölt olyan fejlesztéseket az elmúlt évben, melyek célja a teljesítmény növelése a hálózati adatok automatizált feldolgozása révén. A megkérdezettek 90 százalékának jövőre vonatkozó terveiben a felhasználói élmény és az árbevétel növelése fontos helyet foglal el.

Az Ericsson kutatása azt igazolja, hogy a legtöbb szolgáltató már jelenleg is foglalkozik a gépi tanulás és az automatizáció alkalmazásával a szolgáltatási területén. Ugyanakkor a tapasztalataik szerint a technológia önmagában nem elegendő, új képességek elsajátítása és új módszerek bevezetése is elengedhetetlen a digitalizáció növelése érdekében. Ezek a szervezeti változások legalább annyira fontosak, mint technológiai beruházások.

Mesterséges intelligencia a komplexitás leküzdésével

Az 5G elterjédese gyorsabb és sokoldalúbb hálózatokat jelent majd, ezzel együtt viszont nagyfokú komplexitást is hoz magával. Ezt leginkább akkor fogják a hálózatok üzemeltetői tapasztalni, amikor több spektrumsávot, vagy heterogén technológiákat, elosztott felhőt, hálózati szeleteket, vagy különösen sűrű hálózatokat üzemeltetnek párhuzamosan. Az összetett hálózatokat már jelenleg sem képes kizárólag ember kezelni, ezért az Ericsson a menedzselt szolgáltatásaiba gépi tanulást és mesterséges intelligenciát épít, mely megoldja ezt a problémát.

Ennek több szintje lehetséges, így például a reaktív problémakezelés helyett megjelenhet a proaktív hálózati beavatkozás. De elmozdulhatnak a szolgáltatók a zéró emberi beavatkozású hálózatok felé. Az MI bevetése révén növelhető a meglévő hálózatok teljesítménye, az egyesített algoritmusokat pedig adatalapú problémák megoldására lehet használni.

“Az 5G és az IoT bevezetése, a csatlakoztatott eszközök számának ugrásszerű növekedése és a szolgáltatások relevanciájának megőrzéséért folytatott küzdelem óriási hatással van a hálózatok és a technológiai háttér üzemeltetésére – mondta el Peter Laurin, az Ericsson menedzselt szolgáltatásokért felelős alelnöke. – Az 5G globális indulásával a szolgáltatók új kihívásokkal néznek szembe, több egyidőben működő hálózati technológiát kell üzemeltetniük, új felhasználói eseteket kell kidolgozniuk, új elvárásoknak kell megfelelniük, és olyan új eszközöket kell bevezetniük, mint a virtualizáció és a hálózati szeletelés. Ezek együtt elengedhetetlenül azt eredményezik, hogy a következő generációs hálózatok irányítása minden eddiginél összetettebb feladat lesz. Az MI-vezérelt megoldások abban segítenek, hogy a jövő hálózatainak komplexitása kezelhető legyen.”

2020. április 6-7-én már másodszor kerül megrendezésre a legnagyobb magyarországi mesterséges intelligencia konferencia, a Reinforce. Az igazi különlegességnek számító MI, a „deep learning” témáit, a terület kutatási eredményeit, lehetséges fejlődési irányait boncolgató konferenciára Budapesten, az Uránia Filmszínházban kerül sor. Az Ericsson Magyarország szakmai irányítása és fő támogatása mellett létrejövő esemény nemcsak a hazai, de a hasonló nemzetközi rendezvények között is kiemelkedőnek számít, miután áprilisban Budapestre érkezik számos, az MI fejlesztések terén meghatározó világcég, területért felelős vezetője, kutatója. Előadást tart majd többek között a Google, a Microsoft, a Verizon Media szakembere is.