- Hirdetés -

Mindent meghódít az e-sport

|

Megállíthatatlannak tűnik az e-sport növekedése, a fiatalabb generációk nagyon gyorsan rákapnak a digitális játékokra. Egyre több cég lát fantáziát ebben a piacban, ami igyekszik rátalálni az ideális üzleti modellre.

Jó néhány felmérés kimutatta, hogy a videojáték-iparág ugyanolyan növekedési formát mutat, mint a hagyományos sportok. A különbség annyi, hogy az e-sport gyorsabban fejlődik, mint akármelyik tradicionális sportág. Ennek jó példája a német Schalke, amely saját League of Legends csapatot csinált vagy az Ajax, amely egy hivatásos FIFA-játékost igazolt, azaz a nagy futballcsapatok egyre komolyabban veszik az elektronikus vetélytársakat. Idehaza a DVTK, a Honvéd és az MTK az éllovas az e-sport területén, ez utóbbinál az idén szeptemberben adtak át egy 2,1 millió forintból kialakított e-sport-arénát a Hidegkuti Nándor Stadionban. A létesítmény 800 négyzetméteres és 201 néző befogadására alkalmas.

„A magyar gamingközösség 3,7 milliósra tehető, és ebben minden videojátékos benne van, a közösségimédia-játékosoktól kezdve a mobilos game-eket játszókon át a konzolon keresztül a PC-játékosokig. Az elektronikus sportokra nyitott videojátékos közönség, amely valamilyen e-sport-tartalmat fogyaszt (például versenyeket, streameket néz, esetleg játszik is), kb. egymillió fő, a hardcore, aktívan játszó játékosbázis pedig 420 ezer főt tesz ki Magyarországon az eNet, az e-sport1 és az e-sportmilla 2018-as felmérése szerint” – nyilatkozta lapunknak Biró Balázs, az Esportmilla és a Magyar E-sport Szövetség elnöke.

„A már videojátékokkal és internettel felnövő Y, Z és Alfa generáció az egyik legcsábítóbb fogyasztói szegmenst jelenti a vállalatok számára, főként azért, mert ezek a generációk kevésbé a megtakarítás, inkább az élményhalmozás iránt fogékonyak. Ráadásul nem néznek tévét, nem olvasnak újságokat, nem járnak sportmeccsekre és a közösségi média legismertebb platformjai mellett is csak néhány évre kötelezik el magukat, hogy aztán újat keressenek. Ez olyan kihívást jelent az iparág eddigi szereplőinek, amelyre innovatív válaszokat kell adniuk, ha túl akarnak élni – ez pedig egyelőre legjobban talán az e-sportban érhető tetten” – mondta el Balázs Sebestyén, a KPMG globális sporttanácsadási részlegének munkatársa.

Az aktuális előrejelzések szerint az idei év végén globálisan több mint 450 millió ember érdeklődésére számíthatnak az esport-közvetítések, miközben már egymilliárd dollár felett van az iparág bevétele. A növekedési trendeket figyelembe véve a becslések szerint jövőre érheti el a bűvös félmilliárdot a rajongók száma.

Ez a váratlan népszerűség egyszerre kihívás és üzleti lehetőség a konkurens műfajoknak. A nagy szórakoztatóipari cégek, a sportklubok és az ezekben az iparágakban aktív befektetők igyekeznek megragadni az e-sport által kínált lehetőséget, és mindenki próbálja elérni az e-sport globális rajongótáborát. Ezáltal egyre több pénz áramlik erre a területre, amely tovább gerjeszti a növekedést.

„Idehaza az iparági szponzorok viszik a prímet, a hardvergyártók szinte mindegyike megjelenik az e-sport- és gamingrendezvényeken, így az Asus, a Lenovo, a HP vagy a Samsung. A kereskedelmi oldalról a legnagyobb támogatók a videojáték-forgalmazásban érintett cégek, közülük is kiemelkedik a Konzolvilág, de a Media Markt és az Euronics is ott van az e-sportot támogató vállalatok sorában. Az iparágon túli szponzorok közül a távközlési vállalatok jellemzően az internet- és mobilszolgáltatások versenye miatt szintúgy jelen vannak, mint a Telekom, a Vodafone és Telenor. Az FMCG-szektorból az energiaital-, a chips- és snack, valamint az üdítőital-márkák is a mecénások táborát erősítik. A pénzügyi szektor most kezdi felfedezni az e-sportot, itt úttörőként a K&H 2019-től a magyar nemzeti e-sport bajnokság fő támogatója” – tette hozzá Biró Balázs.

Balázs Sebestyén szerint hiába ígéretesek a fő számok, arra még mindig sokan keresik a választ, hogy miként is néz majd ki az iparág alapvető üzleti modellje, miből lesz a cégeknek hosszú távon pénze. „Jelenleg a bevételek döntő többsége a szponzoroktól és a hirdetőktől érkezik, ellentétben a hagyományos sportokkal, ahol a közvetítések jogdíjai dominálnak, valamint a jegybevételek sem elhanyagolhatók. A legnagyobb lehetőséget a közvetítési jogok eladásából származó bevételek jelenthetik az e-sport számára, ez 2019-ben több mint 40 százalékkal nőtt globálisan” – mutatott rá a szakértő.

Baross Gábor

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...