- Hirdetés -

Mindent visz a Rádió1?

|

Letarolja a rádiós piacot a Rádió1 az idén, amely tavaly óta több mint 20 helyi frekvencián szól, de az expanziónak még messze nincs vége. Nem véletlenül igyekeznek, jövőre új konkurens jöhet. A nagy kérdés, hogy megjelenik-e Mészáros Lőrinc a Mediaworksön vagy más cégen keresztül a rádiós piacon vagy sem.

 

1998-ban két országos kereskedelmi rádió működött az országban, most 19 évvel később pedig már egy sem. A rádiózás szempontjából ez nem túl szívderítő helyzet, ugyanakkor a piaci szereplőknek jó alkalmat jelent, hogy újraosszák a piacot. A Class FM országos kínálatból való eltűnése lehetőséget adott új hallgatók szerzésére a helyi és regionális rádióknak, a közszolgálati adók közül pedig leginkább a Petőfinek. Utóbbi már tavaly nyáron elkezdte az erre való felkészülést, amikor a korábbi alternatívabb zenei kínálatukat populárisabbra cserélték.

 

Az elmúlt hónapok legjelentősebb piaci helyezkedőjének viszont a Rádió1 számít. Az Andy Vajna filmügyi- és kaszinómogul, TV2 és újdonsült Lapcom tulajdonos érdekeltségébe tartozó rádió ugyanis eszeveszett tempóban kezdett rádiós hálózat építésébe. A Rádió1 olyan léptekkel terjeszkedik, hogy hamarosan egy országossal felérő hálózatuk lesz.

 

Lebontották, visszaépítik

 

A Rádió1 márkanév négy év szünet után tavaly nyáron jelent meg újra a budapesti rádiós piacon. 2016 végére ehhez szereztek további kilenc frekvenciát, de idén nyár elején már 20 frekvenciánál tartottak. Jelen állás szerint országszerte 22 frekvencián szól a Rádió1, de a már bejelentett, vagy függőben lévő megállapodások értelmében ez év végére alsó hangon 28-29-re nő.

 

Csak összehasonlításképpen említjük, hogy a régi, Márton Dávid-féle Rádió1 hálózatnak a pályafutása csúcsán volt 14 frekvenciája. Ez egyébként azt is mutatja, hogy néhány év alatt mekkorát tudnak fordulni a trendek. A helyi rádiók ugyanis a 2000-es évek elején nem túlzottan kedvelték a hálózatos Rádió1-et és az egy időben szintén hasonló megállapodásokkal terjeszkedő Juventus Rádiót. Ennek az oka az volt, hogy egy fővárosi központú hálózathoz csatlakozó helyi adó jóval olcsóbban üzemeltethető, mint egy egész nap helyi tartalmat gyártó rádió, így versenyhátrányban érezték magukat. Ebben a kérdésben pedig 2010 után partnerre is találtak Szalai Annamáriában, az NMHH és a Médiatanács első elnökében, s nem volt véletlen a korábbi Rádió1 hálózat 2012 utáni széthullása, ahogy az sem, hogy akkoriban a Juventus is kihátrált a hálózatos piacról.

 

Csatlakozók és felvásároltak

 

Az Andy Vajna-féle Rádió1 a terjeszkedése során kétféle megoldást alkalmaz. Az egyik szerint helyi vállalkozók által üzemeltetett rádiókkal kötnek amolyan franchise-szerű megállapodást. A helyi rádió feladja a korábbi márkanevét, felveszi a Rádió1 nevet és a továbbiaknak a műsoridejének a legnagyobb részét a fővárosi Rádió1-től veszi át. Emellett napi 4 órányi műsoridőt megtart, ami a gyakorlatban a hírek gyártását és még naponta egy hosszabb helyi műsorblokkot jelent, továbbá a hirdetési időn is osztozkodnak a felek.

 

A másik terjeszkedési mód pedig az, hogy a fővárosi adót működtető Radio Plus Kft., vagy hozzá köthető cégek indulnak helyi frekvenciapályázatokon. Győzelem esetén pedig megállapodást kötnek a Radio Plus Kft.-vel a hálózatba kapcsolódásról. Ezek közé tartozik a két ügyvéd tulajdonában lévő, az utóbbi időben számos frekvenciapályázaton sikeresen szereplő LB Rádió Kft., illetve Belénessy Csaba, korábbi MTI vezérigazgató cégei, a B&T Kft. és a Crossborder Film Kft. Előbbi Velencén jutott frekvenciához, utóbbi pedig egyedüli pályázóként indult egy dunaújvárosi jogosultságért.

 

Pontozásos győzelem

 

Nem véletlen Vajnáék igyekezete. A médiahatóság szeptember első napjaiban véglegesítette az országos kereskedelmi rádiós frekvenciacsomag kiírását. A pályázatokat november 7-én lehet leadni, s várhatóan a jövő év legelső hónapjaiban hirdetnek eredményt, a nyertesnek ettől számítva négy hónapon belül kell elindítania a rádiót. Ez azt jelenti, hogy akár már a jövő nyáron is megszólalhat az új országos adó.

 

A pályázaton indulóknak alsó hangon 499 millió forint éves díjat kell vállalniuk, a jogosultság pedig hét évre szól. A korábbi országos pályázatoknál szereplő plusz öt éves opcióról viszont egy szó sincs benne.

 

Amennyiben több érvényes pályázat is lesz, akkor a díjajánlat, a műsorterv, a médiaszolgáltatási tapasztalat alapján döntenek a nyertesről. Az érdekesebb dolgok a műsorszolgáltatási tapasztalat pontozásánál jönnek. Két pontot kap az a pályázó, aki 2010 óta legalább két évig üzemeltetett országos vételkörzetű rádiót. Miután a néhai Neo FM-t működtető FM1 Zrt. már felszámolás alatt áll, ezért akár oda is írhatták volna, hogy a Class FM tulaj Advenio Zrt. kap két pontot.

 

Mielőtt azonban nagyon örülnének a Classnál: azok is kapnak egy pontot, akiknek a körzeti (ez nagyobb, mint a helyi, de kisebb mint az országos) jogosultságuk van és kapcsolódik hozzá hálózatosan, vagy vételkörzet-bővítéssel másik adó. Az Advenio számára pedig az lehet az igazán rossz hír, hogy hat pluszpontot kap, akivel kapcsolatban legfeljebb egy alkalommal hozott a médiahatóság jogsértést megállapító jogerős döntést. Márpedig az Adveniónak jó néhány – a tavalyi első felében összesen öt – büntetése volt, eleve ezekre hivatkozva nem adta meg nekik a Médiatanács a szerződésükben szereplő ötéves opciót. Viszont jól járhat egy olyan, körzetinek számító rádió, amit még nem nagyon büntettek és hálózatosan, vagy vételkörzet-bővítéssel terjeszkedett, vagy terjeszkedni fog.

 

A Karc FM például körzeti műsorszolgáltatónak minősül és már korábban bejelentették, hogy szeretnének újabb frekvenciákon is megszólalni. A rádió tulajdonosa pedig az a Magyar Idők Kft. amely már az éves beszámolójában is beharangozta, hogy hamarosan a Mediaworks Zrt. tulajdonába fog kerülni.

 

Az összeállítást teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Összecsaptak Európa legjobb e-sportolói

Százezer euró – ennyi volt az összdíjazása a Deutsche Telekom hétvégén lezárult e-sport bajnokságának, a T-esport Bajnokságnak. Az online eseményeken és a Budapesten, a Telekom PlayIT Show keretében megrendezett döntőben a legjobb Counter-Strike 2,...

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...