A múlt évben összesen 534 millió dollárt költöttek el a hirdetők reklámokra az profi amerikai futball bajnokság, az NFL döntője, a Super Bowl alatt. Egy 30 másodperces reklámszpot a mérkőzés alatt már 2017-ben is valamivel több mint 5 millió dollárba került, és nem lesz ez másként idén sem. Magyar idő szerint hétfő hajnalban jön a Super Bowl LII, érdemes tehát megnézni, hogy mekkora bizniszt jelent ez az esemény.
Borítékolható, hogy nagyon jól jár az a tévécsatorna, amely elnyeri a Super Bowl közvetítési jogait, tavaly a Fox volt a szerencsés és a Kantar Media összesítése alapján a mérkőzés során 419 millió, előtte és közvetlenül utána pedig 115 millió dollárnyi reklámbevétele volt az eseményből, vagyis összesen 534 millió dollár. Ez egyébként látványos ugrást jelentett az egy évvel korábbihoz képest, hiszen akkor majdnem 90 millió dollárral kevesebb, 445 millió dollár volt a teljes tévés hirdetési bevétel.
A Kantar elemzése szerint tavaly 5,05 millió dollár volt az átlagos díja egy 30 másodperces reklámszpotnak. A Sports Illustrated tudósítója, Richard Deitsch szerint idén is hasonló lehet a végösszeg, beszámolója alapján az eseményt ebben az évben közvetítő NBC Sports vezetői legalábbis azzal számolnak, hogy ötmillió dollár felett lesz az átlagos tévészpot ára.
Egy évtized alatt egyébként 87 százalékkal nőtt a 30 másodperces reklámok átlagos értéke a Super Bowl alatt, és egészen meglepő, hogy mennyivel kerülnek többe, mint más jelentős eseményeknél. A Super Bowl egyik előszobája, az NFC főcsoportdöntő esetében például 2,5 millió dollár volt tavaly az átlagos ár, míg az Oscar Gálán 1,9 millió dollár.
A Kantar összesítése azt is jól mutatja, hogy mekkora üzletté vált a Super Bowl. Azt már említettük, hogy a múlt évben a teljes tévés reklámbevétel 534 millió dollár volt, és ez bizony jókora növekedést jelentett 2016-hoz képest. Azonban az igazán megdöbbentő adat az, hogy 10 év alatt több mint duplájára nőtt az esemény reklámbevétele. Ebben persze az is szerepet játszott, hogy ha nem is ilyen mértékben, de nőtt a teljes reklámidő. Míg 2008-ban még 43,5 perc volt, addig tavaly már 51,5 perc.
A legtöbbet az autógyártók hirdetnek a döntő alatt, igaz az utóbbi néhány évben jelentős mértékben csökkent az általuk elköltött összeg. 2014-ben még 113,4 millió dollárt, a következő évben már csak 96,8 milliót, 2016-ban 86,4 milliót, tavaly pedig 70,7 millió dollárt fordítottak az autógyártók Super Bowl hirdetésekre.
Az idei Super Bowl-ban a New England Patriots és a Philadelphia Eagles csapnak össze, a Patriots címvédőként érkezik majd a mérkőzésre. A meccset a hazai nézők is követhetik élőben, a Sport1-en, ahol vasárnap este 10-től felvezető műsorral hangolnak, majd éjféltől jön az összecsapás.