- Hirdetés -

Most minden feladat házi feladat – így álltunk át a digitális oktatásra

|

- Hirdetés -

Forradalmi változást hozott a magyar oktatásban március közepe, lényegében egy hétvége alatt álltak át a hazai közoktatási intézmények a távoktatásra. Milyen kihívásokkal járt ez a szülők, illetve a pedagógusok részéről, hogyan lehet eredményes a digitális oktatás, mit lehet tenni azokban az intézményekben, ahol a diákok közül nem mindenki rendelkezik megfelelő eszközökkel – többek között ezek a témák kerültek terítékre a Magyar Telekom Magenta podcast sorozatában.

Országos szinten és egyből élesben zajlik a digitális oktatás tesztje március 16. óta. Olyan iskolák a résztvevői ennek a tesztnek, amelyek között mind szakmai, mind technológiai felkészültségben óriási különbségek vannak és persze a diákok lehetőségei is nagyon eltérőek. A digitális oktatásra történő villámgyors átállás nem csak az iskolákat, de a családokat is komoly kihívás elé állította.

Ahhoz, hogy a home office mellett a gyerekek tanulását is támogathassák a szülők, célszerű egy napi rutin kialakítása, azonban ez nem feltétlenül megy könnyen. „Tudom, hogy szükség lenne egy napirendre, de nem mondhatom, hogy szuperek vagyunk ebben. A munka olyan, hogy minden nap mást hoz, egy hosszabb konferenciahívást, esetleg más feladatot és bizony ehhez a tanulásnál is alkalmazkodni kell” – mondta el Prónay Kinga, a Magyar Telekom kommunikációs szakértője, egy elsős és egy ötödikes gyermek édesanyja.

Az első hét tapasztalatai alapján úgy látja, hogy nekik és az iskoláknak is hosszabb idő lesz, mire belerázódnak az új helyzetbe. A nagyobb, ötödikes gyerek esetében arra törekednek, hogy rászoktassák arra, hogy önállóan keressen segítséget, ha például egy szó helyesírását meg kell nézni, vagy egy témának bővebben utánanézne. A kisebb kislány esetében ugyanakkor még nagyon fontos az azonnali interakció, a javítás, legyen szó akár a ceruza tartásáról, akár testtartásról.

„Pozitívum a mostani helyzetben, hogy mindenhez lehet alkalmazkodni, és kiderült, hogy sokkal több belefér egy napba, mint gondoltuk. Jobban rálátunk a gyerekek tanulásra, többet dicsérem őket, látom, ha eredményt érnek el, és az látom, hogy ők is büszkék az eredményeikre” – tette hozzá Prónay Kinga.

Természetesen a pedagógusokat is sokként érte az átállás és a digitális oktatás első hete nagyon komoly kihívásokat tartogatott. „Az első hét azzal telt, hogy kitaláljuk, milyen platformmal dolgozzunk, megtanítsuk azok használatára a diákokat és a kollégákat és válaszoljunk a felmerülő kérdésekre. Az idősebb kollégákon az első két napban éreztem egy tehetetlen pánikot, de aztán gyorsan adaptálódtak ők is, de még nekünk, fiatalabbaknak is nagy feladat volt az átállás. Azt érzem, hogy mindenki nagyon odatette magát, hogy megvalósítsa a digitális evolúciót és néhány nap alatt tíz évet ugrott előre a magyar oktatás a digitalizáció tekintetében” – számolt be a tapasztalatokról Balatoni József, Jocó bácsi, történelemtanár, író és médiaszemélyiség.

A diákok hozzáállásával kapcsolatban pedig elárulta, hogy nagyon akarnak, sokat kérdeznek és rengeteget segítenek egymásnak is. „Nagyon érdekes megtapasztalni azt, hogy mennyire rosszul élik meg, hogy nem járhatnak iskolába, megviseli őket lelkileg. Fontosnak tartom, hogy olyan órák is legyenek, amikor láthatnak engem a diákok és én is látom őket és az órák elején mindig adok lehetőséget arra, hogy elmondják, mit éreznek. A beszélgetéseket pedig úgy zárom, hogy szeretem őket és hiányoznak nekem. Fontos, hogy tudják, bármi van, számíthatnak ránk” – fűzte hozzá Balatoni József. Jocó bácsi úgy véli, hogy már ebben az időszakban is érdemes végiggondolni azt, hogy a mostani tapasztalatokból mit tudunk beépíteni jövő tanévtől az oktatásba. „Az sem ördögtől való, hogy négynapos iskolai tanítás után egy nap otthonról tanuljanak a gyerekek. Nem gondolnám, hogy szeptembertől ne tudnánk iskolába menni, de akkor már mindenki más szemlélettel, hozzáállással jön majd” – tette hozzá.

Sokszorosára nőtt a digitális oktatás iránt érdeklődők száma a március közepi átállás után Fegyverneki Gergőnél, aki tanár, író és digitális pedagógia szakértő. Olyan kérdésekkel keresték, mint például hogyan tudnak online tesztet készíteni, élményalapú tanulást megvalósítani az interneten keresztül. „A nyitottságon túl kreativitás és rugalmasság is kell, hogy jól működjön a digitális oktatás. A mostani home offfice elhozta amire vártunk, a digitális pedagógia forradalmának lehetünk tanúi, a kérdés csak az, hogy az eszközhasználat mellett újfajta módszertant is fel tudunk-e venni. Azt látom, hogy általában nyitottak a pedagógusok, látom a lelkesedést. Sok tanár lelkes, csak nem tudja, hogyan kezdje el újfajta tanítást, a diákok pedig nagyon nyitottak, borzasztó motiváltak. Most a legfontosabb a a közös online tudásépítés a tanárok számára. Bízzunk abba, ha visszatérünk a normális kerékvágásba, akkor is megmarad az igény a digitális megoldásra” – mondta el Fegyverneki Gergő.

A digitális transzformációs átállást már évekkel ezelőtt megkezdték a Zuglói Herman Ottó Tudásközpont és Általános Iskolában, azonban még őket is váratlanul érte, hogy ilyen gyorsan kellett váltaniuk – árulta el a Magenta Podcastban Tószegi Attila, az intézmény igazgatója. „Március 11-én szerdától kezdve vasárnap estik létrehoztuk a még hiányzó digitális tantermeket és megkezdtük a gyerekek, illetve a kollégák első körös felkészítését. Úgy gondolom, hogy a digitális oktatásra való átállás során nagyon fontos, hogy egyféle megoldást használjon az iskola és azt a legalapvetőbb szinten kezdjék használni. Még ebben az esetben is sok technikai probléma jöhet elő, hiszen a családoknál elérhető eszközök, a sávszélesség a pedagógusoknál mind befolyásolja az eredményt. Amikor már a gyerekek, szülők és a tanárok is megtanulták alapszinten a kiválasztott eszköz használatát, akkor érdemes elkezdeni fejlesztgetni, testre szabni” – jelezte Tószegi Attila.

Úgy látja, hogy a mostani helyzetből nagyon sokat lehet tanulni új pedagógiai és kommunikációs módszerek kapcsán egyaránt. „Ez egy teljesen új tanulási folyamat, ha ebben sikeresek leszünk, akkor az egész magyar pedagógia magasabb szintre lép” – fűzte hozzá Tószegi Attila.

A digitális oktatás bevezetésének elején kérdőívvel mérték fel a diákok helyzetét a Törökszentmiklósi Mezőgazdasági Szakgimnázium és Szakközépiskolában, hogy kiderüljön, ki, milyen eszközzel tud becsatlakozni a munkába. A kezdeti nehézségeket mutatja, hogy a felméréskor a Kréta rendszer nagyon lassan működött, ezért az osztályfőnökök Messenger üzenetben is elküldték a kérdőíveket – számolt be a kezdetekről Bischoff Katalin, az iskola igazgatója. Az intézmény 316 tanulója közül hatan jelezték, hogy nincs internet elérésük, illetve nehezen tudják megoldani az önálló online tanulást. Többen választották azt, hogy postai úton kérik a tananyagot, egy diák pedig naponta bejár és kollégiumi pedagógusok felügyelik a tanulását.

„Ebben a formában az esélyegyenlőséget megteremteni az iskola felelőssége is. Az eszközháttér a gyerekeknek zömmel adott, de most fog kiderülni, hogy például telefonról hogyan lehet dolgozni, pár hét múlva tisztul majd a helyzet. Az biztos, hogy a kommunikáció intenzitása felgyorsult. Elindult a hálózatosodás idegenekkel is, jó ötleteket, gyakolatokat osztunk meg egymással. A gyerekek sokkal intenzívebben kérik a segítséget egymástól és osztják meg a tapasztalatokat” – foglalta össze a tapasztalatokat Bischoff Katalin.

A Magyar Telekom Magenta podcast digitális oktatásról szóló epizódjában az oktatást segítő hasznos könyveket és alkalmazásokat is megemlítettek. A podcast itt érhető el.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Többet gondolkozunk a karácsony ajándékok beszerzése előtt

Benne vagyunk az adventi időszakban, de ez a korábbi években nem jelentette azt, hogy el is kezdik az emberek a karácsonyi ajándékok beszerzését – mégis úgy tűnik, hogy ebben az évben többen vannak azok,...

11 országban látható a Paprika Studios dokumentumfilm-sorozata

Múlt hét csütörtöktől nem csak Lengyelországban, de a Viaplay platformján keresztül további 10 országban is elérhető az „Embertől emberig” című, ukrajnai menekültek életét bemutató mini dokumentumfilm-sorozat. Amióta Oroszország megszállta Ukrajnát egyetlen ország sem fogadott...

Ingyen nézhetünk kisfilmeket és animációkat

Január 6-ig a Cinemira Gyerek-és Ifjúsági Filmfesztivál 45, fiataloknak szóló kisfilmet és animációt tesz elérhetővé ingyenesen, korosztály szerinti keresési lehetőséggel a Cinemira Stream szolgáltatás keretében. A fesztivál keddtől egy hónapon át az eddigi legjobb versenyfilmjeiből...

Ezekkel a kihívásokkal küzdenek a webáruházak

A webáruházak közel fele számolt be forgalomcsökkenésről az idén jelentősen megugró infláció és az orosz-ukrán háború következményeképp. A szereplők már a kereslet visszaesését is érzékelik. A legtöbben a szállítási nehézségeket és az inflációt jelölték...

A 24.hu-n mutatják be a Compact TV új dokumentumfilm-sorozatát

A sorozat hét szereplőn és hét történeten keresztül mutatja be, hogyan látják a világot a mai huszonévesek. Mind más háttérrel és életfelfogással rendelkeznek, ám sok szempontból nagyon hasonló kérdésekkel találják szembe magukat a felnőtté...

Saját stúdiót épített a Ringier

Dinamikusan bővíti videós tartalomkínálatát a Ringier Hungary, ehhez pedig egy saját, a televíziós stúdiók technikai tudásával konkuráló technikai teret épített székházában a médiavállalat. A november közepi indulás óta napi két-három felvétel készül elsősorban a...

A KNK-nál landolt a Candy

PR és digitális fronton erősít a KNK-val a hazai háztartási készülék forgalmazók egyik meghatározó szereplője, a Candy Hoover Hungary. Az ügynökséget a társaság meghívásos tenderen választotta ki. A KNK december 1-től segíti a cég...

Nagyot ment a TikTokon a Stabilo és a VALMAR duó kampánya

A nemrégiben megjelent, Színvak című VALMAR-sláger egyik napról a másikra berobbant a köztudatba, alig 5 nap leforgása alatt 1 milliós nézettséget ért el a legnépszerűbb videómegosztó portálon, és jelenleg is a második legfelkapottabb zeneszám,...

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...

Zöldebbek lehetnek a médiakampányok

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártási láncolatban és az értékláncban is nagy figyelmet kap már, de a médiakampányok tervezésekor még kisebb szerepet szánnak ennek a szempontnak a médiaipar és a megrendelői oldal szereplői. Pedig Magyarországon...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Erősödött tavaly a régió reklámpiaca

Tavaly a közép-kelet-európai régióban összesen 9,5 milliárd eurós volt a reklámköltés, ami éves összevetésben 14 százalékos bővülést jelentett – derül ki a CANnual Report idei kiadásából. Rácáfolva a korábbi pesszimista várakozásokra a magyar reklámpiac...

Többet gondolkozunk a karácsony ajándékok beszerzése előtt

Benne vagyunk az adventi időszakban, de ez a korábbi években nem jelentette azt, hogy el is kezdik az emberek a karácsonyi ajándékok beszerzését – mégis úgy tűnik, hogy ebben az évben többen vannak azok,...

11 országban látható a Paprika Studios dokumentumfilm-sorozata

Múlt hét csütörtöktől nem csak Lengyelországban, de a Viaplay platformján keresztül további 10 országban is elérhető az „Embertől emberig” című, ukrajnai menekültek életét bemutató mini dokumentumfilm-sorozat. Amióta Oroszország megszállta Ukrajnát egyetlen ország sem fogadott...

Ingyen nézhetünk kisfilmeket és animációkat

Január 6-ig a Cinemira Gyerek-és Ifjúsági Filmfesztivál 45, fiataloknak szóló kisfilmet és animációt tesz elérhetővé ingyenesen, korosztály szerinti keresési lehetőséggel a Cinemira Stream szolgáltatás keretében. A fesztivál keddtől egy hónapon át az eddigi legjobb versenyfilmjeiből...

Ezekkel a kihívásokkal küzdenek a webáruházak

A webáruházak közel fele számolt be forgalomcsökkenésről az idén jelentősen megugró infláció és az orosz-ukrán háború következményeképp. A szereplők már a kereslet visszaesését is érzékelik. A legtöbben a szállítási nehézségeket és az inflációt jelölték...
- Hirdetés -

Don't Miss

Különleges időszakban járunk

A médiaipar különleges időszakában járunk, amelyben a válság az új normális – mutatott rá Pető Péter. A 24.hu főszerkesztője elmondta azt is, hogy a tematikus prémiumterméküknél továbbra is erősen hisznek a fizetőfalban. Fotó credit: Ivándi-Szabó...

Kiszámíthatóbb működés

Jelenleg is új műsorokon dolgozik a Partizán csapata, amitől jövőre letisztultabb és kiszámíthatóbb működést várnak – mondta el Gulyás Márton. A Partizán alapító-főszerkesztője elárulta azt is, hogy zajlik a gasztroműsoruk forgatása, amit jövő év...

A technológiai modernizáció elengedhetetlen

Magyarország jövőbeni sikerei nagyon nagy mértékben a digitális gazdaság pályára állításán, a modernizáció felgyorsításán múlnak – hangsúlyozta Vinnai Balázs. Az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért elnöke beszélt arról is, hogyan hatott a cégek...

Előre aláírtam volna

Nem csak az újságnak kell felkészülnie mindenre, a Telex üzleti modelljét is a gazdasági helyzethez kell alakítani – mondta el Dull Szabolcs. A lap főszerkesztője beszélt arról is, hogy milyen kihívásokat tartogatott a szerkesztőség...

Visszük tovább, amit eddig építettünk

Minden idők legsikeresebb évét tudhatja maga mögött a Szallas Group, de 2022 valószínűleg mégsem emiatt lesz a legemlékezetesebb a cég számára, hanem a tulajdonosváltás miatt. Szigetvári József, a vállalat vezérigazgatója beszélt arról, hogy mit...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöldebbek lehetnek a médiakampányok

A szén-dioxid-kibocsátás csökkentése a gyártási láncolatban és az értékláncban is nagy figyelmet kap már, de a médiakampányok tervezésekor még kisebb szerepet szánnak ennek a szempontnak a médiaipar és a megrendelői oldal szereplői. Pedig Magyarországon...

Krízisálló értéket teremt az ESG

Az üzleti életben a fenntarthatóság túlmutat az önkéntes kezdeményezéseken, és már nem megkerülhető – hangzott el a CBRE szakmai konferenciáján. A tágabban vett gazdaság és a kereskedelmi-ingatlanpiac szereplői egy olyan mérhető és átlátható rendszer...

Piacvezető zöldenergia-szolgáltatóvá válna az E.ON

Több hónapos előkészítő munkát követően megjelent az E.ON Hungária Csoport első fenntarthatósági jelentése. A vállalatcsoport stratégiájának egyik alappillére a fenntarthatóság, ide értve egyebek mellett a környezetre gyakorolt negatív hatások csökkentését, a zöld energiamegoldások és...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....