- Hirdetés -

Nagy a bizonytalanság a hazai irodapiacon

|

- Hirdetés -

A bérlői és a bérbeadói oldalon egyaránt bizonytalanság, kivárás jellemzi a hazai irodapiacot, amelynek meghatározó szereplőire a jövő évtől kezdve vonatkoznak már az ESG jelentéstételi kötelezettségek. Az irányelvek ugyan már ismertek, de a részletszabályokra még várni kell. Kákosy Zsolt MBA MRICS, az ICON property management szenior igazgatója úgy látja, hogy az új követelményrendszer felerősíti a piac polarizációját, az nyer, aki időben felkészül a változásokra.

A koronavírus-járvány átrendezte az irodahasználati szokásokat, ami a bérlői és bérbeadói oldalon is okoz bizonytalanságot. A munkanélküliség alacsony, a cégek versenyeznek a jól teljesítő dolgozókért, és tisztában vannak azzal, hogy a home office terjedésével minden munkatársat nem lehet „visszaterelni” az íróasztalok mellé. Azok a vállalatok, amelyek a változásokra reagálva a költözés mellett döntöttek, a korábbinál jellemzően kisebb irodaterületet bérelnek, illetve nem számolnak 100 százalékos jelenléttel. Sokan viszont még kivárnak, dolgoznak az optimális munkavégzési rend és az ahhoz igazodó munkahelyi környezet kialakításán.

A bérlőknél és bérbeadóknál ezenkívül az is okoz bizonytalanságot, hogy még nem születtek meg az ESG-elvárásokra épülő fenntarthatósági jelentések összeállításának részletszabályai, miközben az nyilvánvaló, hogy az új követelmények teljesítése a tulajdonosi oldalon további befektetéseket, fejlesztéseket igényel. A megfelelő pénzügyi források biztosítása ugyanakkor a magas hozamok és hitelkamatok miatt jelenleg nem egyszerű feladat, ami mind hitel, mind tőkeoldalon kihívások elé állítja a szereplőket, akikre az ingatlanok értékének változása és a vevők többnyire alacsonyabb árelvárásai is hatnak. Ebben a nehezebb pénzpiaci környezetben el fog válni, hogy kik a tőkerősebb és hitelképesebb szereplők, akik meg fogják tudni valósítani az ESG elvárások miatt szükségessé vált beruházásokat (akár a bérlőkkel közösen) és ezáltal versenyelőnybe fognak kerülni a kevésbé tőkeerős, illetve túlfinanszírozott szereplőkhöz képest.

„Az átmeneti bizonytalanságban az ingatlankezeléssel (property management) foglalkozó cégeknek jut az a szerep, hogy közvetítsenek a bérlők és a bérbeadók között, megteremtsék a két oldal elvárásainak egyensúlyát és koordináljanak a pénzügyi, jogszabályi, valamint piaci elvárások és a műszaki lehetőségek között. Meggyőződésem szerint ezt a feladatot úgy lehet hatékonyan megoldani, ha egy kézben tartjuk a PM és az FM területeket és szorosan együttműködünk mindkét oldal képviselőivel” – mondja Kákosy Zsolt MBA MRICS, az ICON Real Estate Management property management területért felelős szenior igazgatója, aki arra számít, hogy az ESG-szabványok bevezetése elsősorban az irodapiac kevésbé tőkeerős, illetve alsóbb szegmensében okozhat visszaesést, a kihasználatlansági ráta növekedését. Felértékelődnek viszont azok az ingatlanok, amelyek tulajdonosai folyamatos karbantartásokkal, felújításokkal és a megfelelő szakértői háttér bevonásával, megfelelői bérlői párbeszéddel eddig is biztosították a szolgáltatások magas színvonalát.

Kákosy Zsolt várakozásai szerint a fenntarthatósági követelmények szigorítása beindíthatja a felújítások hullámát – akár a bérlőkkel közösen, de arra is felhívta a figyelmet, hogy ez ugyan látványos tevékenység, viszont a költségei az épületek teljes életciklusát tekintve jóval kisebbek, mint a fenntartással, üzemeltetéssel járó kiadások és ezek megvalósításakor is megfelelően kell mérlegelni a fenntarthatósági és megtérülési szempontokat. Mindez tovább erősíti az ezeket a feladatokat hatékonyan, hosszabb távon ellátó, az ESG- és fenntarthatósági jelentések elkészítéséhez megfelelő adatokat szolgáltatni képes PM és FM partnerek szerepét a közeljövőben.

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Sokat spórolhatnak a nyugdíjasoknak

2022 áprilisa óta mintegy 2,6 milliárd forinttal támogatta a Tesco a nyugdíjasokat nyugdíjas kedd elnevezésű promóciójával, aminek keretében a nyugdíjas igazolvánnyal és hűségkártyával rendelkező vásárlók keddenként 5% kedvezményt kaptak vásárlásuk végösszegéből. Az áruházlánc a...

Újdonságokkal rukkolt elő a Rossmann

2024 elején debütált a Rossmann Rutin, mellyel először bőtípusunknak megfelelő tudatos arcápolási rutint állíthattunk össze, most megérkezett hozzá a hajápolásra kiterjesztett változat is. A drogérialánc online Virtuális Tükörrel, offline pedig digitális polccímkékkel is erősített...

Így lehet biztonságos az online kommunikáció

A Rakuten Viber szakértői tippjeivel megtudhatod, hogyan teheted védetté a kommunikációs csatornád, és akadályozhatod meg a nem kívánt üzeneteket és hívásokat.A Rakuten Viber szeretné emlékeztetni a felhasználókat arra, hogy a nyári kommunikáció nyüzsgésében hogyan...
Forma-1 Magyar Nagydíj 2024

Műsorok terén a Forma-1, csatornaszinten a TV2 áll az élen

A kereskedelmi célcsoportnál a vasárnapi Forma-1 futam bizonyult a mögöttünk álló hét legnézettebb műsorának. A csatornáknál a TV2, a teljes portfólióknál a TV2 Csoport végzett az élen. Véget ért a labdarúgó Európa-bajnokság, így visszatért a...

Díjnyertes kamerák az okosmobilokban

A HONOR 200 és a HONOR 200 Pro készülékek elnyerték a tekintélyes DXOMARK ezüst (“Silver”) címkét kiemelkedő kamerateljesítményükért.A HONOR 200 Pro lenyűgöző, 137-es összpontszámot ért el a DXOMARK rangsorában, ezzel a 2. helyet szerezte...

A főzés is lehet zöldebb

A Schneider Electric befektetési alapja és több partnere összesen 3,75 millió dollárt fektetett az IoT technológiát használó elektromos főzőlapot fejlesztő ATEC nevű vállalkozásba. Az új forrás révén további lendületet vehet a főzés „zöld” forradalma...

Itt nézhetjük a Fradi első BL-meccseit

Ma megkezdi BL-szereplését az előző idény hazai futball bajnoka, a Ferencváros. Bár a 2024/2025-ös idénytől az RTL szerezte meg a legrangosabb európai kupasorozat hazai közvetítési jogait, a Fradi első, selejtezős mérkőzéseit mégis a M4...

Többen nézték a skót-magyar meccset, mint az EB döntőjét

Az élő sportesemények rajongóinak megváltást jelent, hogy ma már szinte bárhol, akár mobilon is élőben követhetik kedvenc sporteseményeiket: a nemrég zárult labdarúgó Európa-bajnokság a Yettel tévészolgáltatásának nézőit is lázba hozta. A legnagyobb nézettséget kimagaslóan...

Újabb rekord a belföldi használtautó-piacon

A DataHouse előzetes adatai szerint a hazai használtautó-piacon közel 457 ezer személygépkocsi cserélt gazdát az első félévben. Ez az érték 12,4 százalékkal haladja meg a tavalyi első félév volumenét. A JóAutók.hu várakozása szerint jelentős...

Ezek a legnépszerűbb belföldi nyaralóhelyek

A Szallas.hu friss elemzése szerint bár a Balaton népszerűsége elvitathatatlan a vakációzók körében, a Tisza-tónál is sokan nyaralnak. A magyar tenger térségében Siófok, Balatonfüred és Hévíz szálláshelyeit választották eddig a legtöbben nyaraláshoz, a Tisza-tónál...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Egyre több magyar használ hitelkártyát

A rövid távú, átmeneti pénzzavarban lévő emberek egyre inkább a hitelkártyákra hagyatkoznak: a hitelkártya-tartozás ma már nagyobb, mint a folyószámlahitel-állomány – a hitelkártyás költések növekedése közel 50 százalékkal haladta meg a betéti kártyás vásárlások...

Sokat spórolhatnak a nyugdíjasoknak

2022 áprilisa óta mintegy 2,6 milliárd forinttal támogatta a Tesco a nyugdíjasokat nyugdíjas kedd elnevezésű promóciójával, aminek keretében a nyugdíjas igazolvánnyal és hűségkártyával rendelkező vásárlók keddenként 5% kedvezményt kaptak vásárlásuk végösszegéből. Az áruházlánc a...

Újdonságokkal rukkolt elő a Rossmann

2024 elején debütált a Rossmann Rutin, mellyel először bőtípusunknak megfelelő tudatos arcápolási rutint állíthattunk össze, most megérkezett hozzá a hajápolásra kiterjesztett változat is. A drogérialánc online Virtuális Tükörrel, offline pedig digitális polccímkékkel is erősített...

Így lehet biztonságos az online kommunikáció

A Rakuten Viber szakértői tippjeivel megtudhatod, hogyan teheted védetté a kommunikációs csatornád, és akadályozhatod meg a nem kívánt üzeneteket és hívásokat.A Rakuten Viber szeretné emlékeztetni a felhasználókat arra, hogy a nyári kommunikáció nyüzsgésében hogyan...
Forma-1 Magyar Nagydíj 2024

Műsorok terén a Forma-1, csatornaszinten a TV2 áll az élen

A kereskedelmi célcsoportnál a vasárnapi Forma-1 futam bizonyult a mögöttünk álló hét legnézettebb műsorának. A csatornáknál a TV2, a teljes portfólióknál a TV2 Csoport végzett az élen. Véget ért a labdarúgó Európa-bajnokság, így visszatért a...

Don't Miss

Magyarországról erősít a Publicis Groupe CEE

A Publicis Groupe CEE Komáromi Zsófiát, a cég magyarországi Chief Talent Officer-ét nevezte ki a Közép-Kelet Európai régió CEE Talent Transformation Partnerének. Zsófia az új regionális feladatait jelenlegi pozíciója mellett látja el. Zsófia új...

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját

Ezek a projektek nyerték el idén a Digitális Készségek Európai Díját A Digitális Készségek Európai Díjának (European Digital Skills Awards) idei nyertes projektei között kiberbiztonságra fókuszáló, hátrányos helyzetűek digitális készségeinek fejlesztését, illetve a nők technológiai...

Folyamatosan újra kell gondolnunk, hogyan maradhatunk relevánsak – interjú Erich Mullerrel

Sok tekintetben a budapesti gyártóközpont az ügynökségünk szíve, amely életre kelti a stratégiai és kreatív csapatok által nap mint nap kitalált csodálatos koncepciókat és ötleteket – mondta el Erich Muller. A Publicis Groupe Hungary...

A csapatmunka és az emberi kreativitás nem lecserélhető – interjú Juhász Péterrel

Ha mindenáron le akarunk nyomni valamit a nézők torkán, akkor azt nem fogják befogadni és elkapcsolnak – állítja Juhász Péter. A 235 egyik tulajdonosa, a Tippmix reklámfilmek rendezője az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról...

Marketingfronton újított a Tesco

Az áruházlánc 44 üzletében 132 darab innovatív digitális kijelzőt helyez üzembe az eladáshelyi reklámok hatékonysága és a vásárlói élmény növelése érdekében. A Tesco június 21-én, a kiskereskedelmi ügyféladatokat elemző dunnhumby-val közösen tartott első Tesco...