- Hirdetés -

Nagy a nyomás a nőkön a munkahelyeken

|

Szigorú szabályok védik a gyermeket vállaló alkalmazottakat, mégis számos akadály várhatja azokat, akik a szülési szabadság lejártát követően vissza szeretnének térni a munkába. Sok érintett munkavállaló negatív tapasztalatokról számolt be erről az időszakról, de a munkáltatók többsége (68%) kellően rugalmasnak tartja a szülési szabadságról visszatérő dolgozóknak kínált feltételeket.

A család bővülésével a szülők életének fókusza is kiszélesedik, sokkal inkább előtérbe kerül a magánélet és a munka közötti egyensúly fontossága (97%), ami törvényszerűen kihat a karrierre is. A drasztikusabb változás, ami a munkából való átmeneti, de hosszabb kiesést jelenti, hazánkban továbbra is inkább a nőket érinti: a Profession.hu országos felmérésében részt vevő férfiak közül csak minden huszadik maradt otthon valamilyen formában a kisgyermekével és mindössze 3%-uk tette ezt egyedül.

Legtöbben anyagi okból állnak újra munkába a szülési szabadság után

Az otthon töltött időszak végeztével az érintettek többsége leginkább saját döntéseként élte meg a munkába való visszatérést (53%), ez az arány az alapfokú végzettségű nők esetében volt a legalacsonyabb (37%). Azonban mégis az ő esetükben nem volt olyan válaszadó, aki a munkahelyét, vagy a főnökét jelölte volna meg nyomásgyakorlóként. Utóbbi a leggyakrabban a felsővezetőkkel történt meg (12%).

Képzettségtől és beosztástól függetlenül a legtöbb nő anyagi okokból állt ismét munkába (79%), ezt követte a belső motiváció (38%) és a karrierépítés (14%), de előfordult, hogy családi nyomásra (5%) tett így, vagy a munkahelyéről érkezett a sürgetés (7%).

Munkáltatói segítség a visszatéréshez

A cégek megkönnyíthetik a szülők visszatérését a munkaerőpiacra, erre számos intézkedés létezik, ami hozzájárulhat a zökkenőmentes integrációhoz. A kérdéskörben érintett magyar munkavállalók 60%-ánál a rugalmas munkaidő vagy home office lehetőség például elérhető a munka-magánélet optimális egyensúlyának biztosítására. 44% arról nyilatkozott, hogy vezetői segítséget kapott az elhelyezkedéshez. Ennél jóval ritkábban vehettek részt célirányú képzésen (16%) vagy mentorálásban (13%), karriertervezési és továbbképzési lehetőséget pedig nagyon ritkán építettek be a vállalatok a gyakorlatba (6%).

A gyermekek munkaidőben történő felügyeletéről a szülőknek kell gondoskodniuk szinte minden esetben, mindössze 1% számára biztosított a munkahelyen a gyermekfelügyelet. Így a legtöbbször az intézmények (bölcsőde, óvoda) gondokosnak a gyermekekről (81%), illetve a családtagok és barátok (11%). Legkevésbé a bébiszitter foglalkoztatása jellemző (2%) – kivéve a felsővezető beosztásban dolgozóknál, akik körében minden negyedik szülő választja ezt a megoldást.

Az átlátható tájékoztatás és az információ elérhetővé tétele kulcskérdés

A gyermek születését követően több országhoz képest Magyarországon hosszabb az az államilag támogatott időszak, amit otthon tölthet a szülő; ezt a válaszadók fele (51%) ki is használta és csak 24 hónap után tért vissza dolgozni. Ez az arány magasabb volt a fizikai munkát végzők körében (67%), míg a felsővezetőkre volt leginkább jellemző a gyors, 3 hónapon belüli munkába állás (12%).

A szülési szabadság alatt jelentős változások mehetnek végbe a munkaerőpiacon, amelyből az újdonsült szülő kimarad: a családi teendők mellett kevesebben követik a szakmájukban (44%), valamint ahhoz kapcsolódóan a gazdaságban, a társadalomban lezajló folyamatokat. Ez idő alatt eltávolodnak a hivatásuktól, majd sokszor az információhiány akadályozza őket az újbóli elhelyezkedésben.

„Az érintett munkaerőpiaci csoport megsegítésére indítottuk el idén az UNICEF Magyarországgal szakmai együttműködésben Az emberi oldal kezdeményezésünket, amely keretében kutatási eredményeink mellett a lehető legtöbb információt gyűjtöttük össze, hogy a kisgyermekes szülők, a gyermekvállalást tervező munkavállalók és a munkáltatók egy helyen, célzottan kapjanak hasznos és hiteles információt, segítséget a munkavállalással, munkaszervezéssel kapcsolatban” – mondta el Varga Balázs, a Profession.hu marketing igazgatója.

„A kisgyermekesek tájékoztatását szolgálja a Profession Prémium termékünk is, amely átfogó álláspiaci körképet nyújt a felhasználóknak, valamint információt a többi jelentkező létszámáról és bérigényéről, ami különösen hasznos támpont visszatéréskor a megváltozott piaci körülményekkel szembesülő kisgyermekes szülőknek” – magyarázta Varga Balázs.

Segítség a kisgyermekes szülőknek: a Profession Prémiumról bővebben itt tájékozódhat.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...