Idén januártól áprilisig a DataHouse adatai szerint 45 973 import használt személyautó került hazai forgalomba Magyarországon, ami a tavalyi hasonló időszakban regisztrált 40 727 darabhoz képest 12,9 százalékos növekedést jelent – írja elemzésében a JóAutók.hu. Ugyanebben az időszakban az újautó-eladások száma 37 780 volt, ami 11,6 százalékkal marad el az egy évvel korábbi 42 752-es értéktől.
Az alkatrész- és segédanyaghiány továbbra is nehéz helyzetet teremt a gyártók számára, így a márkaszalonokban sok esetben továbbra is legalább fél évet kell várni a megrendelt új autókra. A gyártási költségek jelentős emelkedése mellett az árcédulákon szereplő értékeket tovább növeli a tartósan 370 forint felett ragadt euróárfolyam is. A forgalmazók ráadásul egyre kevésbé vállalnak árgaranciát a fél-egy év múlva beérkező új autókra. Nem meglepő tehát, hogy április végéig idén közel 12 százalékkal adtak el kevesebb új autót, mint tavaly ilyenkor.
„Bár áprilisban az előző hónap 12 831-es értékéről 17 százalékkal, 10 659-re esett vissza a behozott használt autók mennyisége, ez azonban nagy valószínűséggel nem jelez trendfordulót – értékeli a legfrissebb adatokat Halász Bertalan, a JóAutók.hu vezérigazgatója. – Az egyre jobban elhúzódni látszó ukrajnai háború, a felpörgő infláció és a tartósan magas szinten beragadó euróárfolyam a potenciális vásárlóknak a korábbinál szélesebb körét tette átmenetileg óvatosabbá. A tervezett autóvásárlások azonban előbb-utóbb realizálódni fognak, és az újautó-piac kínálati problémái miatt az igények nagyobb részét továbbra is a használtimport fogja kielégíteni.”
A JóAutók.hu várakozása szerint a használtautó-behozatal mértéke tartósan visszakerül a 11 ezres szint fölé, éves szinten pedig a tavalyi 132 ezer példányt meghaladó importált személyautóra számíthatunk.