Az idei első félévben az audioeszközök globális piaca (az észak-amerikai régió nélkül) 7,9 milliárd euró forgalmat realizált, ami a 2018. január-júniusi időszakkal összevetve 15 százalékos bővülést jelent – derül ki a GfK adataiból. A növekedés fő hajtómotorjai a fej- és fülhallgatók, a hordozható Bluetooth-hangszórók, valamint a hangprojektorok voltak. A beépített hangasszisztenssel rendelkező okos eszközök és az otthoni szórakoztatóelektronikai eszközök hangminőségét javító hangprojektorok piaca azonban még mindig óriási növekedés előtt áll – állapítja meg a GfK a 2019-es berlini IFA-ra készített globális audiopiaci felmérésében.
A világszerte pozitív eredményeket elkönyvelő globális audiopiac továbbra is növekszik. E növekedéshez mintegy 41 százalékkal – azaz a legnagyobb mértékben – a FÁK országai, 38 százalékkal pedig Kína járul hozzá. A legnagyobb forgalmat hozó szegmenst a fej- és fülhallgatók képezik. Ezeket a Bluetooth hagszórók, otthoni audiorendszerek és hangprojektorok követik.
A fülhallgatók iránti töretlenül növekvő kereslet árcsökkenést hozott
Az idei év első felében a fülbe helyezhető fülhallgatók értékforgalma folyamatosan, és mintegy 55 százalékkal emelkedett; közel 3 milliárd eurós forgalmával a teljes fülhallgató-szegmens forgalmának 70 százalékát adta. A fülhallgatók messze legnagyobb piaca Kína, majd Nyugat-Európa és a fejlett ázsiai országok következnek a sorban. A 2019-ben eladott vezeték nélküli fülbe helyezhető készülékek közel fele a true wireless készülékek körébe tartozik (két különálló fülhallgatóval), mely fülhallgatók globális piaca 2018-ról 2019-re mintegy 300 százalékkal bővült. A fogyasztói kereslet mértéke – egyre több márka számára – olyannyira figyelemreméltó, hogy a gyártók száma 2019 első hat hónapjában megháromszorozódott. Ennek következménye az átlagár 85 euróra történő jelentős esése.
A fülre illeszkedő fejhallgatók darabszámos értékesítése 11 százalékkal nőtt. E szegmens számára Nyugat-Európa, majd Kína és a fejlett ázsiai országok jelentik a legnagyobb piacot. Latin-Amerika piacain – bár alacsonyabb bázison áll -, az utóbbi időben a növekedés szintén jelentősnek bizonyult: a fülre illeszkedő Bluetooth fejhallgatók eladása közel 80 százalékkal megugrott. Ezek, a zeneforrásra vezeték nélkül kapcsolódó készülékek, világszerte elterjedtté váltak – a fülre illeszkedő fejhallgató szegmensében, így közel 80 százalékos részesedéssel bírnak -, s jelentős forgalmi bővülést könyvelhettek el. Csakúgy, mint a true wireless fülbe helyezhető fülhallgatók esetében, a piaci szereplők sokasodása itt is jelentős nyomást gyakorol az árakra. 2019 első felében egy Bluetooth-technológiás fejhallgató átlagosan 90 euróba került. Ami a fülbe helyezhető fülhallgatóknál a true wireless, az a fülre illeszkedő fejhallgatók esetében az aktív zajszűrő technológia, aminek forgalma 40 százalékkal nőtt.
A multiroom készülékek immár a vásárlók széles köre számára elérhetők
A többszobás, azaz multiroom készülékek eladása 2019 első félévében 4 százalékkal nőtt. E készülékek fő jellemzője, hogy különböző szobákban különböző zenéket képes egyidejűleg lejátszani. Azzal, hogy a piacon lévő márkák száma eddig soha nem látott magasságokba szökött, a technológia a vásárlók egyre szélesebb köre számára vált elérhetővé. A wifi-kapcsolattal működő hangszórórendszer forgalma stabil (+/- 0 százalék) maradt. A gyártók készülékeiket egyre nagyobb arányban szerelik fel egy, illetve még inkább több okos asszisztenssel. Ezzel a felhasználóknak lehetősége nyílik a készüléket nem csupán hanggal vezérelni, de az okos asszisztenst az okos berendezések komplett otthoni ökoszisztémájába is integrálni lehet, ami miatt hajlandók is az ilyen készülékekre egyre inkább áldozni. Következésképpen a beépített okos asszisztenssel rendelkező multiroom készülékek forgalma több mint 100 százalékkal, átlagára pedig 67 százalékkal nőtt.
A GfK idén kezdte el az otthoni digitális asszisztensek körében a Smart Displayek jegyzését is.. Ez a gondolat már egy ideje megvolt, így annak gyakorlatba történő átültetése az egyre több gyártó piacra lépésével egyre sürgetőbbé vált. A legelterjedtebb hangvezérlésű mesterséges intelligenciával felszerelt kijelzők, a felhasználók okosotthonának vezérlőközpontjává válhatnak.
A hangminőségre fokozottan figyelő fogyasztók hangprojektorra költenek
Jóllehet a GfK fogyasztói adatai azt sugallják, hogy az átlag nagyon elégedett újonnan vásárolt TV-készülékének képminőségével, a hangminőség egyelőre az elvárások fontossági listáján átlag alatt teljesít. Ez pedig a külső hangszóró-rendszerek számára jelent lehetőséget. Miközben a fogyasztók egyre kevesebbet költenek tévékészülékre – az átlagár ebben a szegmensben csökkenő tendenciát mutat -, addig egyre nagyobb figyelem jut a hangminőségre, így a tévékészüléken megtakarított összegek hangprojektorokra csoportosulnak át. Ennek eredményeképpen a hangprojektorok forgalma évről évre növekszik – 2019-ben további 7 százalékkal. Az egyedülálló hangprojektorokból 13 százalékkal fogyott több, míg a vezeték nélküli mélynyomók forgalma 5 százalékkal bővült.
Az audioberendezések globális értékesítésének 41 százaléka online történik
2019 első hat hónapjában az audioberendezések globális értékesítésének 41 százaléka online történt, míg egy évvel korábban ez csupán 36 százalék volt. Más árucsoportoktól eltérően az online csatorna növekvő fontossága nem befolyásolja a kereslet időbeli kiugrásait az év során. A klasszikusan ajándékul szolgáló audio kategória eladása továbbra is karácsony körül és nem novemberben, vagy más online promóciók (pl. Black Friday) során csúcsosodik ki.