- Hirdetés -

Nagyot nőtt az elektronikai cikkek piaca

|

2021 egy kivételes év volt, amely számos kihívás elé állította az iparágat. Ennek ellenére a műszaki elektronikai cikkek piaca 2021 szeptemberére erőteljes, 18,1 százalékos, 646 milliárd US dollárra emelkedő bevételnövekedést produkált, miközben az egységnyi értékesítés jóval elmaradva ettől a növekedéstől mindössze 3 százalékkal emelkedett. Az év nyertes szegmense a viselhető eszközök volt, amely 90 százalékos növekedéssel az előző év azonos időszakához képest csaknem megduplázta bevételét.

Összességében a műszaki fogyasztási cikkek piaca pozitívan tekinthet vissza 2021-re. Jan Lorbach, a GfK műszaki elektronikai cikkek szakértője kifejti: "A bevételek növekedése az év egészét tekintve az erős kezdetnek köszönhető. Míg az év első néhány hónapjában megnőtt a kereslet és ezáltal hatalmas növekedés volt tapasztalható, az év folyamán a bevételek folyamatosan kiegyenlítődtek, és a 2020-as szint körül, sőt egyes esetekben még az alatt is mozogtak."

2021-re vonatkozó konkrétumok

Az elmúlt év sok tekintetben különbözött az előző évektől, ami a műszaki elektronikai cikkek piacának szerkezetében is megmutatkozik. Az iparág a folyamatos világjárvány mellett a chiphiánnyal és a változó fogyasztói magatartással, valamint a fenntarthatósághoz kapcsolódó növekvő tudatossággal is szembenézett, ami például az új uniós energiacímkékben is tükröződik.

Prémiumosodás és Stay@Home

A műszaki elektronikai cikkek piacán az év során tapasztalt általános keresletcsökkenés elsősorban a magas háztartási penetrációval rendelkező termékcsoportoknak tulajdonítható, amelyek ugyanakkor korlátozott további növekedési potenciállal rendelkeznek. A televíziók például 11 százalékos forgalomcsökkenést könyvelhettek el januártól-szeptemberig az előző év azonos időszakához képest. A gyenge kereslet ellenére a termékcsoport bevételei US dollárban kifejezve viszont továbbra is enyhén pozitívak, a televízióké például mintegy 12 százalékkal nőtt. Ez azt jelenti, hogy összességében kevesebb darabot vásároltak, de magasabb áron. Ez egyrészt az ellátási lánc megszakadásai és a chiphiány okozta áremelkedéseknek, másrészt a folyamatosan erősödő prémiumosodási tendenciának köszönhető. Eszerint a fogyasztók az új vásárlások során a nagyobb teljesítményű vagy jobban felszerelt készülékeket választották, és így átlagosan több pénzt költöttek vásárlásonként.

Ezzel szemben a győztesek 2021-ben azok a termékek voltak, amelyek penetrációban jelentős növekedést tudtak elérni, legfőképp a home office, takarítási vagy ételkészítési területeken. Ennek okán például a mosogatógépek globális bevétele US dollárban kifejezve 37 százalékkal, a fejhallgatóké 37 százalékkal, a kávé- és eszpresszógépeké 44 százalékkal, a notebookoké pedig 45 százalékkal nőtt 2021 januárja és szeptembere között éves összehasonlításban.

Az online kiskereskedelem eléri a csúcspontját

A lezárások és különböző egyéb korlátozások miatt különösen az online kiskereskedelem profitált a világjárványból. A 2021 januárja és szeptembere közötti időszakban világszerte átlagosan a teljes bevétel 34 százalékát érte el, ami a valaha mért legmagasabb szint. Ennek ellenére az év folyamán enyhe telítődési tendencia volt megfigyelhető, nem utolsó sorban a korlátozások enyhítése és a növekvő átoltottság miatt. Míg 2021 májusában Nyugat-Európában az online értékesítés még mindig a bevételek 41 százalékát tette ki, addig 2021 szeptemberére ez az arány némileg csökkent 37 százalékra, bár továbbra is jelentősen meghaladta a járvány előtti szintet.

Egészség, fenntarthatóság és új uniós energiacímkék

A világjárvány erősen ráirányította a fogyasztók figyelmét az egészségügyi és higiéniai témákra. A GfK Consumer Life globális tanulmánya szerint tavaly az emberek 43 százaléka aktívan kereste az egészséges életmódot segítő termékeket és szolgáltatásokat. Ez tükröződik a műszaki fogyasztási cikkek értékesítési adataiban is: a vérnyomásmérők 2021 januárja és szeptembere között 20 százalékkal, a fogápolási eszközök pedig 22 százalékkal nőttek az előző évhez képest. A csúcsponton a viselhető eszközök szegmense - amelybe az okosórák vagy fitnesz karkötők tartoznak - majdnem megduplázta bevételét, plusz 90 százalékkal.

A fenntarthatóság témája is nagyobb prioritást kapott a fogyasztók körében. A CES évek óta az innovatív, fenntartható mobilitási megoldásokra, különösen az elektromos autókra is összpontosít. Például a gumiabroncsok eladási számai is tükrözik a téma fontosságát a végfelhasználók számára. Bár a kifejezetten elektromos autókhoz gyártott gumiabroncsok még mindig kis piacnak számítanak, csak Nyugat-Európában 2021 januárja és szeptembere között már 39 százalékkal nőttek az eladások, ami összhangban van az újonnan regisztrált elektromos járművek számával.

Az elektromos készülékek szegmensében a fenntarthatóság témája elsősorban az EU által az év elején újonnan meghatározott energiahatékonysági osztályokat foglalja magában. Az egységesebb szabványok és a nagyobb hatékonyság érdekében új energiacímkéket vezettek be például a mosógépek, hűtőszekrények vagy mosogatógépek esetében, és módosították az A (legmagasabb hatékonyság) G (legalacsonyabb hatékonyság) szint elérésének kritériumait. A könnyebben érthető címkék azonban nem csak a fogyasztóknak kedveznek; a gyártók és a kiskereskedők is profitálhatnak a jobb árképzési lehetőségekből és a készülékek prémium pozicionálásából. Például egy A címkével ellátott mosógép átlagos ára az EU-ban 662 euró, míg a C osztályú mosógépekért a fogyasztóknak 517 eurót kell fizetniük. Ehhez képest a korábban legmagasabb, A+++ energiahatékonysági címkével ellátott gép ára 2020-ban átlagosan 492 euró volt. A fogyasztók jól fogadták az új energiacímkéket, és 2021 szeptemberére 22 uniós országban a bevételek 19 százalékát már az A minősítésű mosógépek adták.

2022-es kilátások

A világjárvány elmúlt két éve megmutatta, milyen gyorsan változhatnak az előrejelzések. Ezért minden eddiginél fontosabb, hogy a vállalatok olyan aktuális információkkal és adatokkal rendelkezzenek, amelyekkel megfelelően reagálni tudnak a gyorsan változó dinamikára, és pontos cselekvési javaslatokat tudnak adni.

A most is jelenlevő világjárvány mellett a 2022 novemberében Katarban megrendezésre kerülő labdarúgó-világbajnokság is hatással lesz a műszaki fogyasztási cikkek piacára. A GfK szakértőinek előrejelzése szerint az esemény közeledtével a televíziókészülékek értékesítésének növekedése várható. Az iparág számára az lesz a kihívás, hogy a növekvő keresletet tényleges bevételekké alakítsa, mivel a világbajnokság késői időpontja miatt az egybeesik az általában a negyedik negyedévhez és az ünnepekhez kapcsolódó értékesítési promóciókkal.

Összességében a GfK a műszaki fogyasztási cikkek piacán 2022-re további bevételnövekedést prognosztizál. Az olyan trendek, mint az egészség és a fenntarthatóság, de a prémiumosodás is folytatódni fognak, ami azt jelenti, hogy a kiskereskedőknek és a gyártóknak közép- és hosszú távon át kell alakítaniuk termékportfóliójukat, hogy mind az új, mind a meglévő vásárlók igényeit kielégítsék

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...