- Hirdetés -

Ne hagyja felforrni a notebookját!

|

- Hirdetés -

Nagy ára lehet annak, ha a kocsiban hagyjuk nyáron a notebookot: a kánikulában akár 60 Celsius-fok fölé forrósodó utas- és csomagtér, valamint a trükkös tolvajok is veszélyt jelenthetnek a készülékekre. Nem árt tudni: ha viszik a notebookot, akkor az ma már sokszor „adatvédelmi incidenst” is okoz, ami külön eljárást von maga után.

Feledékenységből, vagy mert a hőségben minél több holmitól szabadulna az ember, nyáron sokan hagyják a kocsiban még az értékes adatokat rejtő, drága notebookjukat is. Pedig ez rendkívül kockázatos. „Egyfelől azért, mert a nagy melegben hamar felforrósodik a csomag- és utastér, ami nem tesz jót az elektronikus készüléknek. Másfelől azért, mert sok trükkös tolvaj épít az emberek könnyelműségére” – figyelmeztet Berdó Attila, az IT Részleg Kft. vezetője és a kkv informatika-szakértője.

„A nyomozás adatai szerint két budapesti férfi Budapest V. kerületében három autót nyitott ki egy elektronikus blokkolóeszköz segítségével. Az elkövetők a gépjárművekből pénztárcát, táblagépet, kamerát, fényképezőgépet és műszaki cikkeket loptak” – csak egy hír a sok közül a rendőrség hivatalos oldaláról, amely jól mutatja: változatlanul „él” a blokkolásos módszer. Ennél a „trükknél” a tolvajok a kiszemelt áldozat közelében egy speciális elektronikus készülékkel blokkolják az autós távirányítóját, nem engedik, hogy az bezárja a kocsit. Majd amikor a tulajdonos eltávolodik az autótól abban a hiszemben, hogy zárva vannak az ajtók, akcióba lendülnek a tolvajok. Mivel nem kell feltörniük az autót, feltűnés nélkül, akár néhány másodperc alatt vihetik a kocsiból az értékeket. A módszer nem csak hatékonysága miatt veszélyes: mivel nincs betört ablak vagy felfeszített ajtó, az áldozatok sokszor csak órák múltán veszik észre a lopást, ráadásul a külsérelmi nyomok híján elbizonytalanodnak, hova lett a gépük, táskájuk, és sokáig arra gyanakodhatnak, maguk vesztették azt el.

Mi a teendő notebook-lopás esetén?

Fontos tudni, hogy az anyagi veszteség mellett informatikai, könyvelési továbbá jogi, adatvédelmi kérdések is felmerülhetnek notebooklopás esetén.

A lopásról feltétlenül értesíteni kell a rendőrséget, és ha munkahelyi, céges adatokat tartalmazó gépet vittek el, akkor a munkáltató HR-esét, valamint persze a rendszergazdát. Egyfelől azért, mert a biztonsági kódok megváltoztatásával megelőzhetők a további károk, adatlopások, másfelől pedig bizonyos gépek esetében lehet remény távolról meghatározni a notebook helyét, ami akár segítheti a rendőrség nyomozását.

Adatvédelmi incidens

Mindezen túl felmerülhet, hogy a lopással „adatvédelmi incidens” is történt. Erről az Általános adatvédelmi rendelet, más néven a GDPR, meghatározása alapján akkor beszélhetünk, ha az adatbiztonság olyan sérülése következhetett be, amely „a továbbított, tárolt vagy más módon kezelt személyes adatok véletlen vagy jogellenes megsemmisítését, elvesztését, megváltoztatását, jogosulatlan közlését vagy az azokhoz való jogosulatlan hozzáférést eredményezi”. Mivel az adatvédelmi incidenst be kell jelenteni a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnak (NAIH), a lopás után fontos minél hamarabb adatvédelmi, informatikai és jogi szakértővel is egyeztetni. Ők segíthetnek eldönteni, hogy a lopás okozott-e adatvédelmi incidenst – ha például a gép megfelelő szoftveres vagy hardveres biztonsági rendszerrel volt ellátva, akkor nem feltétlenül keletkezik bejelentési kötelezettség.

Ami biztos: a nagy anyagi kár, a sok ügyintézés, a bosszúság és az adatvesztés miatti aggodalom elkerülhető, ha óvatosak vagyunk. A legjobb megelőzés, ha még néhány percre sem hagyunk az autóban drága gépet, fontos adatokat. Ha viszont mégis a kocsiban kell hagynunk az informatikai eszközeinket, akkor gondoskodjunk megfelelő adatvédelemről, ne hagyjuk látható helyen, és minden esetben győződjünk meg arról, hogy az autót tényleg bezárta-e a távirányító. Ha nem, akkor rögtön éljünk a gyanúval: valaki kiszemelte autónkat, értékeinket, adatainkat!

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Huszonötödik évadával jön a díjnyertes sorozat

Hosszabb böjt és pár különkiadás után végre teljes évaddal térnek vissza a nyomdafestéket nem tűrő kisiskolások. Februártól a Comedy Central nézői is bekapcsolódhatnak a többszörös Emmy-díjas sorozat, a South Park 25. évadjába, mindjárt az...

Duplázott a Volkswagen az e-járművek kiszállításában

A tavalyi évben a vállalat minden eddiginél több, összesen 369 000 (2020-hoz viszonyítva + 73 %) elektromos járművet adott át ügyfeleinek, ezek közül 106 000 (2020-hoz viszonyítva + 33 %) hálózatról tölthető (plug-in) hibrid...

Új hírközlési szabályokról tájékoztat az NMHH

A hazai hírközlési szabályok legfontosabb módosításait összegezi a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) fogyasztói tájékoztató aloldala, az nmhh.hu/hirkozlesiszabalyok. Néhány fontosabb változásról a hatóság már korábban beszámolt, ebben a közleményben pedig további újdonságokat mutat...

Átalakulás vár a legtöbb iparágra

A megosztott főkönyvi megoldások jelenlegi helyzetét leginkább az internet '90-es években betöltött szerepéhez lehetne hasonlítani: a Deloitte szakértői szerint a blokklánc technológia alapvetően változtatja meg a telekommunikáció, média és szórakoztatás, termelés, egészségügy és kereskedelem...

Rekorddal zárta az évet az AutoWallis

Stratégiai terveivel összhangban minden téren rekordot döntött az AutoWallis értékesítése 2021-ben. A régió 14 országában jelenlévő csoport megháromszorozva előző évi számait, több mint 25 ezer gépjárművet adott el tavaly. Ebből több mint duplájára, 8,5...

A Cápák között és a Tények áll az élen

Egyik a 18-49 éveseknél, másik a teljes lakosságnál bizonyult a hét legnézettebbjének. A főműsoridőben egész szoros volt a verseny az RTL Klub és a TV2 között. Az év első hetéhez képest mindkét vezető kereskedelmi csatorna...

Tovább növekedne a ŠKODA 2022-ben

A Covid-19-járvány és a félvezetőhiány ellenére is összesen 878 200 járművét szállította ki 2021 folyamán világszerte a ŠKODA AUTO. Közel 45 ezer darabos kiszállítási volumenével sikeresen mutatkozott be a piacon a tisztán elektromos ENYAQ...

Új terméket dob piacra a XIXO

A XIXO márka 2013-as alapítása óta büszke arra, hogy a folyamatosan változó és újdonságra szomjazó fogyasztóit különleges ízekkel és izgalmas termékekkel varázsolja el. Épp ezért nem meglepő, hogy a brand, a legtöbb italgyártóval ellentétben,...

A gazdaság erősödésével számolnak a cégvezetők

Világszerte a vezetők 77 százaléka szerint erősödni fog a globális gazdaság az előttünk álló évben, csupán 15 százalékuk számít visszaesésre. Erős összefüggés látható az ügyfélbizalom és a vezérigazgatói optimizmus, valamint a között, hogy történt-e...

Cápákkal fejlődhet tovább a digitális diákszövetkezet

A Quantum, Magyarország első digitális diákszövetkezete formálhatja át a fiatalok foglalkoztatásának jövőjét. A Start it @K&H inkubátorprogramban fejlődő és a Cápák között befektetőinek támogatását elnyerő csapat a pandémia idején alakult, de máris milliárdos forgalom...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Magyar szakemberekkel erősít a Diageo

Új vezetőt és brand managereket nevezett ki a Diageo kelet-európai marketing csapata. A szakemberek a vállalat budapesti központjából látják el a Diageo által forgalmazott alkoholos ital márkák marketingkommunikációjával és termékinnovációval kapcsolatos feladatokat a kelet-európai...

Huszonötödik évadával jön a díjnyertes sorozat

Hosszabb böjt és pár különkiadás után végre teljes évaddal térnek vissza a nyomdafestéket nem tűrő kisiskolások. Februártól a Comedy Central nézői is bekapcsolódhatnak a többszörös Emmy-díjas sorozat, a South Park 25. évadjába, mindjárt az...

Duplázott a Volkswagen az e-járművek kiszállításában

A tavalyi évben a vállalat minden eddiginél több, összesen 369 000 (2020-hoz viszonyítva + 73 %) elektromos járművet adott át ügyfeleinek, ezek közül 106 000 (2020-hoz viszonyítva + 33 %) hálózatról tölthető (plug-in) hibrid...

Új hírközlési szabályokról tájékoztat az NMHH

A hazai hírközlési szabályok legfontosabb módosításait összegezi a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) fogyasztói tájékoztató aloldala, az nmhh.hu/hirkozlesiszabalyok. Néhány fontosabb változásról a hatóság már korábban beszámolt, ebben a közleményben pedig további újdonságokat mutat...

Átalakulás vár a legtöbb iparágra

A megosztott főkönyvi megoldások jelenlegi helyzetét leginkább az internet '90-es években betöltött szerepéhez lehetne hasonlítani: a Deloitte szakértői szerint a blokklánc technológia alapvetően változtatja meg a telekommunikáció, média és szórakoztatás, termelés, egészségügy és kereskedelem...
- Hirdetés -

CMO

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...

A vásárlási szokások örökre megváltoztak

Kanyó Roland, dm Kft., marketing és PR menedzser 133 milliárd forintos bevétellel zártátok az elmúlt üzleti évet, majdnem 10 százalékos plusszal. Gondolom ez a körülmények figyelembe vételével, elég jó eredménynek számít? Természetesen elégedettek vagyunk az elért...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöld vállalást tett a Toyota és a Lexus

2035-re karbonsemleges lesz Európában a Toyota és a Lexus.A Toyota készen áll arra, hogy 2035-re nullára csökkentse az újonnan értékesített Toyota és Lexus járművek széndioxid-kibocsátását Nyugat-Európában, amelynek fontos lépcsőfoka lesz a legalább 50 százalékos,...

Zöld együttműködésben a TotalEnergies

A TotalEnergies és a Daimler Truck AG megállapodást írt alá az Európai Unió közúti árufuvarozásának szén-dioxid mentesítésére irányuló kötelezettségvállalásukról. A partnerek együttműködnek a hidrogénnel üzemeltetett nehéz tehergépjárművek ökoszisztémáinak fejlesztésében, egyrészt azzal a szándékkal, hogy...

Új technológiák pörgethetik fel a klímavédelmet

Hogyan segítheti a mesterséges intelligencia, az esővízgyűjtés és a közlekedési rendszerek gyökeres átalakítása a károsanyag-kibocsátás csökkentését – a többi között ez is kiderül a világ legfenntarthatóbb vállalatának választott Schneider Electric és a CNBC Catalyst...

DATA