- Hirdetés -

Ne hagyja felforrni a notebookját!

|

- Hirdetés -

Nagy ára lehet annak, ha a kocsiban hagyjuk nyáron a notebookot: a kánikulában akár 60 Celsius-fok fölé forrósodó utas- és csomagtér, valamint a trükkös tolvajok is veszélyt jelenthetnek a készülékekre. Nem árt tudni: ha viszik a notebookot, akkor az ma már sokszor „adatvédelmi incidenst” is okoz, ami külön eljárást von maga után.

Feledékenységből, vagy mert a hőségben minél több holmitól szabadulna az ember, nyáron sokan hagyják a kocsiban még az értékes adatokat rejtő, drága notebookjukat is. Pedig ez rendkívül kockázatos. „Egyfelől azért, mert a nagy melegben hamar felforrósodik a csomag- és utastér, ami nem tesz jót az elektronikus készüléknek. Másfelől azért, mert sok trükkös tolvaj épít az emberek könnyelműségére” – figyelmeztet Berdó Attila, az IT Részleg Kft. vezetője és a kkv informatika-szakértője.

„A nyomozás adatai szerint két budapesti férfi Budapest V. kerületében három autót nyitott ki egy elektronikus blokkolóeszköz segítségével. Az elkövetők a gépjárművekből pénztárcát, táblagépet, kamerát, fényképezőgépet és műszaki cikkeket loptak” – csak egy hír a sok közül a rendőrség hivatalos oldaláról, amely jól mutatja: változatlanul „él” a blokkolásos módszer. Ennél a „trükknél” a tolvajok a kiszemelt áldozat közelében egy speciális elektronikus készülékkel blokkolják az autós távirányítóját, nem engedik, hogy az bezárja a kocsit. Majd amikor a tulajdonos eltávolodik az autótól abban a hiszemben, hogy zárva vannak az ajtók, akcióba lendülnek a tolvajok. Mivel nem kell feltörniük az autót, feltűnés nélkül, akár néhány másodperc alatt vihetik a kocsiból az értékeket. A módszer nem csak hatékonysága miatt veszélyes: mivel nincs betört ablak vagy felfeszített ajtó, az áldozatok sokszor csak órák múltán veszik észre a lopást, ráadásul a külsérelmi nyomok híján elbizonytalanodnak, hova lett a gépük, táskájuk, és sokáig arra gyanakodhatnak, maguk vesztették azt el.

Mi a teendő notebook-lopás esetén?

Fontos tudni, hogy az anyagi veszteség mellett informatikai, könyvelési továbbá jogi, adatvédelmi kérdések is felmerülhetnek notebooklopás esetén.

A lopásról feltétlenül értesíteni kell a rendőrséget, és ha munkahelyi, céges adatokat tartalmazó gépet vittek el, akkor a munkáltató HR-esét, valamint persze a rendszergazdát. Egyfelől azért, mert a biztonsági kódok megváltoztatásával megelőzhetők a további károk, adatlopások, másfelől pedig bizonyos gépek esetében lehet remény távolról meghatározni a notebook helyét, ami akár segítheti a rendőrség nyomozását.

Adatvédelmi incidens

Mindezen túl felmerülhet, hogy a lopással „adatvédelmi incidens” is történt. Erről az Általános adatvédelmi rendelet, más néven a GDPR, meghatározása alapján akkor beszélhetünk, ha az adatbiztonság olyan sérülése következhetett be, amely „a továbbított, tárolt vagy más módon kezelt személyes adatok véletlen vagy jogellenes megsemmisítését, elvesztését, megváltoztatását, jogosulatlan közlését vagy az azokhoz való jogosulatlan hozzáférést eredményezi”. Mivel az adatvédelmi incidenst be kell jelenteni a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnak (NAIH), a lopás után fontos minél hamarabb adatvédelmi, informatikai és jogi szakértővel is egyeztetni. Ők segíthetnek eldönteni, hogy a lopás okozott-e adatvédelmi incidenst – ha például a gép megfelelő szoftveres vagy hardveres biztonsági rendszerrel volt ellátva, akkor nem feltétlenül keletkezik bejelentési kötelezettség.

Ami biztos: a nagy anyagi kár, a sok ügyintézés, a bosszúság és az adatvesztés miatti aggodalom elkerülhető, ha óvatosak vagyunk. A legjobb megelőzés, ha még néhány percre sem hagyunk az autóban drága gépet, fontos adatokat. Ha viszont mégis a kocsiban kell hagynunk az informatikai eszközeinket, akkor gondoskodjunk megfelelő adatvédelemről, ne hagyjuk látható helyen, és minden esetben győződjünk meg arról, hogy az autót tényleg bezárta-e a távirányító. Ha nem, akkor rögtön éljünk a gyanúval: valaki kiszemelte autónkat, értékeinket, adatainkat!

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Így használd okosan a mobilod

Elfogyott a mobilnetünk, lemerült a készülék vagy éppen a vízállósági teszten bukott el a mobilunk? Az okostelefonok korában már nem kérdés, hogy a mobilunk egyszerre az utazási irodánk, a beszállókártyánk, a fényképezőgépünk, a térképünk...

Keveset tesznek a fenntarthatóságért a magyar vállalatvezetők

A magyar vállalatvezetők zöme fontosnak tartja a környezeti fenntarthatóság követelményét – de csak kevesen tesznek is érte eleget. Általában akkor foglalkoznak a környezeti problémák megoldásával, ha az közvetlen működési haszonnal is jár. A legnagyobb...

Elstartolt a műanyagmentes július

Ebben az évben is megrendezik a Műanyagmentes Júliust (PlasticFree July), amelynek célja, hogy a felhasználók legalább egy hónapon át mellőzzék az életükből az egyszerhasználatos műanyagokat. „Egyes műanyag fajták lebomlásához több száz évre van szükség....

Ünnepel a Mozi+

Július 11-én hatodik születésnapját ünnepli a Mozi+, a TV2 Csoport első filmcsatornája. A közkedvelt kábelcsatorna, amely a nap 24 órájában garantál felhőtlen szórakozást az egész család számára, már indulása első hetén is sokakat vonzott...

Tippek a zöld fesztiválozáshoz

Itt a nyár, dübörögnek a partik, élvezzük az életet - és persze fogyasztunk. A fesztiválok sajnálatos velejárója a zöldterületek amortizációja, a növényzet károsítása, a sok műanyag és a temérdek szemét. Összeszedtük, hogy lehet egy...

Megéreztük az inflációt: ezen spórolnak a magyarok

Magyarországot is magába foglaló régiós felmérés készült a Publicis Groupe megbízásából arról, hogyan változnak az emberek fogyasztási szokásai az erősödő inflációs környezet hatására az egyik leggyakrabban vásárolt kategóriában, a fogyasztói csomagolt áruk (CPG) kategóriájában....

Hosszabbít a Hypewriter, még várják a sorozatötleteket

Július 20-ig meghosszabbítja a jelentkezési időszakot a Hypewriter – nemzetközi sorozatötlet pályázat. Az immár negyedik alkalommal megvalósuló verseny célja, hogy felkutassa a legeredetibb, vadonatúj tévésorozat-ötleteket és tehetséges alkotóikat. A nyertes díjazása 10000 euró, valamint...

Kevesebb innovációt terveznek a hazai vállalkozások

Csökkent az új terméket vagy szolgáltatást tervező magyar cégek aránya, mindössze 27 százalék rukkolna elő ezzel a következő egy évben. A tervezett innovációk közül viszont több az új vagy jelentős mértékben továbbfejlesztett háttérfolyamatban gondolkozó...

Egyre több tölcséres és pálcikás jégkrémet vesznek a budapestiek

Az online élelmiszer vásárlás népszerűségének növekedése a szezonális termékeket sem kerüli el. Különösen igaz ez a kánikulai időszakban, amikor a hőségben már a fagyizóig is megterhelő lenne elmenni, vagy esetleg amikor a munka nem...

Kemény döntést hozott az HBO Max tulajdonosa

Beszünteti a helyi tartalmak készítését Európa jelentős részén az HBO Max. A streaming szolgáltató tulajdonosa, a Warner Bros. Discovery (WBD) egy nagyobb átszervezés részeként döntött így, és ennek az intézkedéscsomagnak tudható be az is,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Tovább nőtt az informatikusok bére

Továbbra is tarolnak a fizetések az informatikai szektorban hazánkban és nemzetközi szinten egyaránt. A COVID-19 hatása az IT munkaerőpiacot is elérte, munkaerőhiány és bérnövekedések figyelhetők meg világszerte. A Bluebird piaci körképe.Az elmúlt két év...

Így használd okosan a mobilod

Elfogyott a mobilnetünk, lemerült a készülék vagy éppen a vízállósági teszten bukott el a mobilunk? Az okostelefonok korában már nem kérdés, hogy a mobilunk egyszerre az utazási irodánk, a beszállókártyánk, a fényképezőgépünk, a térképünk...

Keveset tesznek a fenntarthatóságért a magyar vállalatvezetők

A magyar vállalatvezetők zöme fontosnak tartja a környezeti fenntarthatóság követelményét – de csak kevesen tesznek is érte eleget. Általában akkor foglalkoznak a környezeti problémák megoldásával, ha az közvetlen működési haszonnal is jár. A legnagyobb...

Elstartolt a műanyagmentes július

Ebben az évben is megrendezik a Műanyagmentes Júliust (PlasticFree July), amelynek célja, hogy a felhasználók legalább egy hónapon át mellőzzék az életükből az egyszerhasználatos műanyagokat. „Egyes műanyag fajták lebomlásához több száz évre van szükség....

Ünnepel a Mozi+

Július 11-én hatodik születésnapját ünnepli a Mozi+, a TV2 Csoport első filmcsatornája. A közkedvelt kábelcsatorna, amely a nap 24 órájában garantál felhőtlen szórakozást az egész család számára, már indulása első hetén is sokakat vonzott...
- Hirdetés -

Don't Miss

Van keresnivalónk a nemzetközi porondon is

A nemzetközi terjeszkedés támogatására fordítja a DayOne Capital kockázati tőkealaptól, valamint több, szakmai magánbefektetőtől kapott 3 millió eurós befektetést a Webshippy – mondta el az mmonline.hu-nak Perényi András. A kiszervezett logisztikai szolgáltatásokat nyújtó cég...

Kisfiam, hozzál valami másik lapot!

25 éves voltam. Félve sétáltam be a Világgazdaság szerkesztőségébe. A főszerkesztő, Bánki András fogadott. Újságíró-gyakornoknak jelentkeztem. András keresett valakit, aki a 2000-es sydney-i olimpia kapcsán sportbizniszcikkeket ír majd a VG-nek. Meglátott bennem valamit. Azt nem, hogy...

Nemzetközi piacon elért magyar sikertörténet

„A Paprika Studios története nemzetközi piacon elért magyar sikertörténet. Rendkívül büszke vagyok arra, hogy részese és alakítója lehetek ennek. A vállalat nevében köszönettel tartozom az alapítónak, Marschall Péternek, akinek a hite és a víziója...

A vendéglátás is a szórakoztatóipar része

Kereszty Gábor 2002 és 2007 között a hazai médiapiac egyik meghatározó szereplője volt a TV2 vezérigazgatójaként. Azonban az első TOP50 megjelenésekor már távozott a csatornától, így egyetlen összeállításunkban szerepelt, még 2011-ben. Egy évvel azelőtt...

A kereskedés dinamikája és intenzitása is más

Lengyel András hosszú éveken át az Axel Springer, majd a Ringier Axel Springer hirdetési és marketingigazgatójaként dolgozott. A kiadótól – 14 év után – 2016-ban távozott. Ezt követően az Atmedia kereskedelmi és portfólióigazgatója volt,...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Elstartolt a műanyagmentes július

Ebben az évben is megrendezik a Műanyagmentes Júliust (PlasticFree July), amelynek célja, hogy a felhasználók legalább egy hónapon át mellőzzék az életükből az egyszerhasználatos műanyagokat. „Egyes műanyag fajták lebomlásához több száz évre van szükség....

Tippek a zöld fesztiválozáshoz

Itt a nyár, dübörögnek a partik, élvezzük az életet - és persze fogyasztunk. A fesztiválok sajnálatos velejárója a zöldterületek amortizációja, a növényzet károsítása, a sok műanyag és a temérdek szemét. Összeszedtük, hogy lehet egy...

Egyre több vállalat keres fenntarthatósági szakértőt

Egyre nagyobb hangsúlyt kap a fenntarthatóság vállalati szinten is, ami már a munkaerőpiacon is mutatkozik. Itthon is keresnek fenntarthatósági szakértőket és tanácsadókat, a jövőben pedig még több ilyen állás várható. Ez két kihívást is...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....