- Hirdetés -

Négyszer többet mobilnetezünk pár év múlva

|

- Hirdetés -

Az évtized közepén 8,8 milliárd mobilelőfizetés lehet a világon, és ebből 3,5 milliárd már az 5G hálózatokat használja majd – derül ki az Ericsson legfrissebb mobilitási jelentéséből. A tanulmány kitér arra is, hogy a havi átlagos mobil adatforgalom az elmúlt évben másfélszeresére nőtt, és régiónkban elérte a 7,3 gigabájtot – de ez a szám 2026-ra kilő majd és közel 30 gigabájt lesz.

A COVID-19 világjárvány ellenére gyorsabban terjedt az 5G, mint az tavaly várható volt, az 5G előfizetések száma az év végére elérte a 220 milliót. Jelenleg a világ lakosságának 15 százaléka – közel egymilliárd ember – él olyan területen, ahol elérhető az ötödik generációs mobilszolgáltatás. 2026-ra pedig 3,5 milliárdra nőhet az 5G előfizetések száma.

Eddig az ázsiai térségben terjedt el a legszélesebb körben a legújabb technológia, öt előfizetésből négy ma a Kínai Népköztársaságban van. Ez 175 millió előfizetést jelent, Kínán belül nagyjából minden tizedik mobilszerződést. Észak-Amerikában arányaiban feleennyi 5G előfizetés van, számszerűen 14 millió. A következő években azonban várhatóan Észak-Amerikában is gyorsan terjed majd a technológia – és nagyobb ütemben, mint ahogyan korábban a 4G terjedt. Észak-Amerikában 2026-ban az előfizetéseknek már a 80 százaléka 5G-s lesz.

Európa 2020 végén mintegy 7 millió 5G előfizetést tud felmutatni, ami az összes előfizetés csupán 1%-a. Kontinensünkön többek között a COVID-19 világjárvány hátráltatta a szolgáltatás elindítását, több országban elhalasztották az 5G frekvenciapályázatokat. Ám itt is a penetráció gyors növekedésére lehet számítani: a mai 7 millióból 2026-ra 550 millió lehet. Nyugat-Európában az évtized közepén az összes mobilelőfizetés 68 százaléka, Közép-Kelet-Európában a 35 százaléka használhatja majd az 5G hálózatot. Hamarosan óriási tömegeket érint majd az 5G, ezért is lehet lényeges a szakemberek szerint, hogy a technológia kapcsán a következő időszakban milyen döntések születnek az unió tagállamaiban.

A tanulmányt készítő Ericsson közvetlen közelről figyeli a fejlődést, hiszen valamennyi földrészen jelen van az 5G technológiával: 33 országban 65 mobilszolgáltató élesítette már a vállalat eszközeivel kiépített kereskedelmi 5G hálózatát. A vállalat az egyik főszereplője lehet a technológiai robbanásnak, hiszen eddig minden országban megkapta a „megbízható beszállító” minősítést.

Minden területet érint az új technológia

Az új technológiába vetett bizalom és az adatbiztonság azért is kulcsfontosságú és képezi számos országban a közbeszéd fontos tárgyát, mert az 5G a társadalom és a gazdaság szempontjából is kritikus új szolgáltatások sora előtt nyitja meg az utat a digitális egészségügytől az intelligens energiahálózatokig, az okos gyáraktól az összekapcsolt közlekedésig. Mindez a mobilfelhasználók életében is új lehetőségeket nyit: olyan új alkalmazások jelennek meg a készülékeken, amelyek az 5G gyorsaságát és alacsony késleltetési idejét kihasználva elhozzák a virtuális (VR), a kiterjesztett (AR) és a szinkronizált valóság világát. Vagyis az üzleti-, közigazgatási és hétköznapi élet minden egyes területét érinteni fogja az új technológia. Ezért is fontos a mobilszolgáltatók mellett a hálózati eszközök beszállítóinak is a háttere, hogy tulajdonosi körük vagy például geopolitikai elhelyezkedésük jelenthet-e bármilyen esetleges veszélyt.

Mindez az adatforgalom gyors növekedését vonja maga után. A tanulmány szerint ma havonta mintegy 51 exabájt (54,8 milliárd gigabájt) adatforgalom zajlik a világ mobilhálózatain. Ez a szám a 2020 harmadik negyedévét megelőző 12 hónapban az előző évekhez képest a járvány miatt valamivel lassabb ütemben, de így is 50%-kal nőtt. A következő években további dinamikus növekedés várható: 2026-ra a mai szint négyszeresére, havi 226 exabájtra nő az adatforgalom, s ennek 54 százalékát 5G hálózatok fogják bonyolítani.

Világviszonylatban ma a legtöbb, havi 15,7 gigabájtnyi adatot az indiaiak fogyasztják mobilkészülékeiken, míg Közép-Kelet-Európában 7,3 gigabájt a jellemző, a globális átlag pedig 9,4. A következő hat évben mindenhol jelentős növekedés várható, Közép-Kelet- Európában 29 gigabájt lesz a havi adatmennyiség.

Hatalmas gazdasági erő rejlik az 5G mögött

A jelentés kitér arra is, hogy melyek azok az „időkritikus” felhasználási területek, ahol különösen nagy előnyt jelenthet az 5G technológia alacsony késleltetési ideje. Míg a 4G esetében átlagosan 50 milliszekundum (ms) az az idő, amilyen csúszással a hálózatba kapcsolt eszközök kommunikálni tudnak egymással, az 5G esetében ez 10 ms alá csökken, de akár az 1 ms is lehetséges. Ez négy területen különösen fontos. Egyrészt a valós idejű médiafogyasztásban, mint például a felhőből streamelt videójáték vagy a VR és az AR; másrészt a távoli irányításban: az eszközök, gépek, földi vagy légi járművek – drónok vagy épp veszélyes területekre küldött szondák – valós idejű, távolból történő alkalmazásában; harmadrészt az ipari irányítás területén, ahol lehetővé teszi az ipari folyamatok, robotikai eszközök valós idejű ellenőrzését és szabályozását; és negyedrészt a mobilitáshoz kapcsolódó automatizációban, ami által megvalósulhat a hálózatba kapcsolt mobil robotok vagy akár az önvezető járművek közötti koordináció.

Mindez jelentős gazdasági hasznokkal is kecsegtet. A magyar gazdasághoz a következő években nettó 826 milliárd forinttal járulhat hozzá az 5G technológia. Hazánkban nemcsak a haszon, hanem a befektetés egy része is helyben csapódhat le, mivel az újításokat részben Budapesten dolgozó szakemberek munkája teszi lehetővé. Az 5G technológiai fejlesztések terén az Ericsson az egyik főszereplő, és a svéd hátterű vállalat budapesti kutató-fejlesztő központja az egyik legnagyobb a vállalatcsoporton belül. A magyar mérnökök szabadalmai így világszerte meghatározóak a mobil- és vezetékes szélessávú kommunikációs hálózatokban.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Szeretik a dolgozók a kutyabarát munkahelyeket

Bár elvárásként még nem szerepel, de nagyban befolyásolja a gazdik döntését a „kutyabarátság", abban az esetben, ha két hasonló munkahely között választanak. A szakemberek szerint pár éven belül pedig oda is eljuthatunk, hogy kézzel...

Ezt hozta a nyár a lakáspiacon

Továbbra is a hazai lakáspiac egyik motorja az alku, tűnik ki az OTP Ingatlanpont legfrissebb lakásértékesítési adataiból. A nyári hónapokban ez átlagosan 6,5 százalékos árcsökkentésre adott lehetőséget, ami éppen megfelel az előző negyedévben elérhetőnek....

Új évaddal folytatódik a Marvel sorozat

Az első évad meglepő lezárása után október 6-án folytatódik a Marvel Studios egyik közönségkedvenc sorozata a Disney+-on.Loki, a csínytevés istene visszatér, és rögtön a Téridő Variancia Alapítvány – egy időn és téren kívül létező,...

Ezúttal az ATV-t büntette a Médiatanács

Az ATV március 16. és 22. közötti adáshetének hatósági ellenőrzése során több szabálytalanságot is megállapított a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület három jogsértés miatt összesen 775 ezer forint bírságot rótt...

Újabb részletek derültek ki a BrandFestivalról

Mesterséges intelligencia kutató és termelékenységi coach is lesz az idei BrandFestival nemzetközi előadói között. Közép-Európa egyik legjelentősebb márka- és vállalati stratégiai csúcstalálkozóját november 9-10-én rendezik meg az ETELE CINEMA-ban. Az eseményen a „Digitális transzformáció”...

A kisebb településeken is lesznek GLS automaták

Újabb jelentős mérföldkőhöz érkezett a GLS Hungary: 300 településen összesen már több mint 1250 csomagautomatát üzemeltet a vállalat. A csomaglogisztikai szolgáltató egyúttal bejelentette, elkötelezett az iránt, hogy az ország minden szegletében elérhetővé tegye a...

Kiállítással ünnepel a National Geographic

A National Geographic Magyarország idén lett 20 éves. A kerek évforduló alkalmából a World Press Photo kísérő-kiállításán, a Magyar Nemzeti Múzeumban vonultatja föl a magazin két évtizedének legizgalmasabb és legszebb magyar anyagait.Húsz év, kétszáznegyvennél...

A KNK-val kampányol a Haier

Szeptember elejétől október végéig tart a világ elsőszámú nagy háztartási gép gyártó márkájának őszi reklámkampánya, amelyet online felületeken, social médiában, közterületi eszközökön, plázákban és printben látható hirdetések, valamint PR-megjelenések támogatnak. A potenciális vásárlói útvonalak...

Egyre népszerűbb a munkaerő-kölcsönzés

A munkaerő-kölcsönzés egyre elterjedtebb fogalom munkavállalói körben is, de számos tévhit kering körülötte. Az Ipsos átfogó munkaerőpiaci kutatást végzett a Prohuman megbízásából. A vizsgált 12 hónapos időszakban a magyar közösségi térben kb. 14 ezer...

Természeti katasztrófák áldozatainak segít a L’Oréal

Becslések szerint az elmúlt 50 évben ötszörösére nőttek az éghajlatváltozás okozta katasztrófák, jelenleg közel hárommilliárd ember él katasztrófáknak kitett területeken, és az előrejelzések szerint 2050-re ez a szám egymilliárddal fog emelkedni. A L'Oréal Groupe...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Mesterséges intelligencia alapú asszisztenssel erősít az SAP

Az SAP walldorfi főhadiszállásán tartott konferencia csúcspontjaként bemutatkozott Joule, a természetes nyelvet használó, generatív mesterséges intelligencia alapú irodai asszisztens, amellyel végérvényesen megváltoznak az üzletviteli folyamatok. A Joule beágyazódik az SAP felhőalapú vállalati portfóliójába, és...

Szeretik a dolgozók a kutyabarát munkahelyeket

Bár elvárásként még nem szerepel, de nagyban befolyásolja a gazdik döntését a „kutyabarátság", abban az esetben, ha két hasonló munkahely között választanak. A szakemberek szerint pár éven belül pedig oda is eljuthatunk, hogy kézzel...

Ezt hozta a nyár a lakáspiacon

Továbbra is a hazai lakáspiac egyik motorja az alku, tűnik ki az OTP Ingatlanpont legfrissebb lakásértékesítési adataiból. A nyári hónapokban ez átlagosan 6,5 százalékos árcsökkentésre adott lehetőséget, ami éppen megfelel az előző negyedévben elérhetőnek....

Új évaddal folytatódik a Marvel sorozat

Az első évad meglepő lezárása után október 6-án folytatódik a Marvel Studios egyik közönségkedvenc sorozata a Disney+-on.Loki, a csínytevés istene visszatér, és rögtön a Téridő Variancia Alapítvány – egy időn és téren kívül létező,...

Ezúttal az ATV-t büntette a Médiatanács

Az ATV március 16. és 22. közötti adáshetének hatósági ellenőrzése során több szabálytalanságot is megállapított a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület három jogsértés miatt összesen 775 ezer forint bírságot rótt...
- Hirdetés -

Podcast

Az oktatás akkor jó, ha felkészít az életre

Milyen kihívások, trendek jellemzik ma az oktatástechnológiát, hogy befolyásolja a diákokat a digitalizáció, lemarad-e a gyerek, ha nincs okostelefonja? Ezeket a témákat is megvitatták a Business Lounge szeptember 13-ai adásában, melynek egyik vendége az...

A hitelesség alapvető faktor

Hogy fest 2023-ban egy kereskedelmi televízió talent managementje, hogyan járulnak hozzá a TV2-nél megforduló arcok a brand erősítéséhez, és fordítva: miért „éri meg” nekik, ha a csatorna menedzseli őket, mint influenszereket? Ezeket a kérdéseket...

Beépült a mindennapokba az élőzenei élmény

Ha nyár, akkor fesztiválok – de vajon magukhoz tértek már az itthoni rendezvények a Covid okozta sokkból? Szervezésről, jegyértékesítésről, kis és nagy rendezvényekről volt szó többek között a Business Lounge augusztus másodikai adásában, melynek...

Don't Miss

Nincs felső határ egy konferencia esetén – interjú Csermely Ákossal

Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától, átveheti-e az MI a konferenciaszervezést, mennyi látogatót várnak idén az Internet Hungary-re – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Csermely Ákos. Az esemény főszervezője elárulta azt...

Formabontó ötletek

Az MI és a digitalizáció átszövi a mindennapjainkat, ami lehetőséget ad arra, hogy a meglévő erőforrásainkat a leghatékonyabban tudjuk használni – mondta el Pantl Péter a legsikeresebb hazai PR-szakembereket felvonultató Top50-es rangsor első helyezettje....

Magas szinten gondolkodni

Rendszeres reklámkocsmák, éjszakai városfutások, a szakmai kezdetek, a legnagyobb kihívások, miért lehet imádni a marketingszakmát – többek között ezekről beszélt az idei TOP50 marketinges rangsor élén végző Szabó Béla a Marketing&Media magazinnak adott interjúban....

Önazonos kreátorokon, márkakollaborációkon és az AI-on lesz a hangsúly 2024-ben is

Hat éve erősíti a Coca-Cola csapatát Mérő Ádám, lelkesedése pedig azóta is töretlen a világ legértékesebb, legvonzóbb, állítása szerint legjobb marketinggel rendelkező márkája iránt. A tizenöt évnyi ügynökségi oldalt cserélte a brand oldali ügyfélszékre,...

Újra kell gondolni a hierarchiát a szervezetben

Művészettörténészként diplomázott, kulturális és kreatív elköteleződését pedig a Magyar Telekomnál kamatoztatja Kovács András Péter, aki jelenleg a családi szegmenskommunikációért felel és a Warm Up Talks legújabb adásában elárulja: mit jelent az agilis transzformáció, miért...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Ezek a legfenntarthatóbb úticélok Magyarországon

Az emberiség megnyitotta a pokol kapuit - jelentette ki néhány nappal ezelőtt az ENSZ főtitkára, Antonio Guterres, hangsúlyozva, hogy jelenleg egy 2,8 fokos hőmérséklet emelkedés felé tartunk. De vajon hogyan ítélik meg az emberek...

Erre költött közel 3 milliárd forintot az AutoWallis

Elkészítette éves Zöld allokációs és hatás jelentését az AutoWallis Zöld Bizottsága, mely a társaság által két évvel ezelőtt kibocsátott 6,6 milliárd forint összegű, zöld kötvényekből befolyt forrás felhasználásáról és azok környezeti hatásairól szól. A...

Sokkal zöldebbek lehetnének az irodaépületek

Digitális épület- és energiagazdálkodási megoldások alkalmazásával, valamint elektrifikációval, illetve megújuló energiaforrások használatával és mikrohálózatok telepítésével akár 70 százalékkal is csökkenteni lehetne az irodaépületek szén-dioxid-kibocsátását a Schneider Electric kutatása szerint. Az alacsony CO2-kibocsátású épületekre történő...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....