Nőtt a magyarok vásárlóereje, de még így is csak az európai átlag fele

Magyarországon az egy főre jutó átlagos vásárlóerő közel 15 százalékos növekedéssel 8.751 euróra emelkedett, ami az európai átlag közel 54 százalékának felel meg. Ezzel idén is a 30. helyen állunk az európai összehasonlításban – derül ki a GfK Vásárlóerő 2022 tanulmányából.

Az egy főre jutó átlagos vásárlóerő Európában 2022-ben 16.344 euró. A 42 ország között azonban jelentős különbségek vannak: Liechtensteinben, Svájcban és Luxemburgban az emberek vásárlóereje lényegesen magasabb, mint Európa többi részén, míg Koszovóban, Moldovában és Ukrajnában a legalacsonyabb a vásárlóerő. A liechtensteini lakosok például több mint 43-szor annyi pénzzel rendelkeznek, mint az ukránok - többek ez derül ki a GfK „Vásárlóerő Európa 2022" című tanulmányból.

Az európaiaknak 2022-ben összesen mintegy 11.100 milliárd euró áll rendelkezésükre, amelyet élelmiszerre, lakhatásra, szolgáltatásokra, energiaköltségekre, magánnyugdíjra, biztosításra, nyaralásra, mobilitásra vagy akár fogyasztói kívánságokra költhetnek. Ez egy főre vetítve 16.344 eurós átlagos vásárlóerőnek felel meg, ami az előző évhez képest 5,8 százalékos nominális növekedést jelent. Az azonban, hogy a fogyasztóknak ténylegesen mennyi áll rendelkezésükre a költekezésre és megtakarításra, országonként nagyon eltérő, és attól is függ, hogy 2022-ben hogyan alakulnak a fogyasztói árak.

A korábbi évekhez hasonlóan Liechtenstein messze az első helyen áll a vásárlóerő rangsorban: az Ausztria és Svájc között fekvő fejedelemség egy főre jutó vásárlóereje 66.204 euró, ami majdnem 4,1-szerese az európai átlagnak. A második és harmadik helyen Svájc és Luxemburg következik: míg a svájciak egy főre jutó vásárlóereje 41.758 euróval majdnem 2,6-szorosa az európai átlagnak, addig a luxemburgiak egy főre jutó vásárlóereje 37.015 euró. Ez majdnem 2,3-szor magasabb, mint az európai átlag.

Európai összehasonlításban a vizsgált 42 ország közül Magyarország a 30. helyen áll. Az egy főre jutó átlagos vásárlóerő 8.751 euróval a magyarok több mint 46 százalékkal maradnak el az európai átlagtól. Magyarország 19 megyéjének és a fővárosnak az elemzése azt mutatja, hogy a top 10-ben kevés változás történt, és a magas vásárlóerővel rendelkező régiók meg tudták védeni első helyüket. A tavalyi évhez hasonlóan a főváros, Budapest áll az első helyen nagy fölénnyel: az itteni lakosságnak 11.293 euró jut egy főre vetítve kiadásaira és megtakarításaira. Ez 29 százalékkal több, mint az országos átlag. Az egyetlen változás idén, hogy Tolna és Győr-Moson-Sopron a hetedik és kilencedik helyen cserélnek helyet.

A 2021-es évhez hasonlóan a 20 megyéből idén is csak ötnek van átlagon felüli vásárlóereje. Ezek maga a főváros – mintegy megyének tekintve –, valamint Pest, Fejér, Komárom-Esztergom és Veszprém megye. Az egy főre jutó 8.815 eurós nettó rendelkezésre álló jövedelemmel Veszprém az országos átlaghoz áll a legközelebb, és 0,7 százalékkal haladja meg azt. „Magyarországon a vásárlóerő az előző évhez képest (7.643 euró) közel 15 százalékos növekedést mutat, azonban érdemes árnyaltan vizsgálni a képet a turbulens gazdasági viszonyok, például a két számjegyűvé váló infláció miatt” – nyilatkozta Kui János, a GfK geomarketing magyarországi szakértője.

Az első tíz leggazdagabb település listáját idén is Üröm vezeti, és történt néhány változás a rangsorban: Nádudvar a tavalyi 11. helyről a másodikra ugorva Paksot a harmadik helyre szorította vissza, valamint Tata is bekerült az első tízbe.