Pénzt spórolhatnak a cégek a digitalizációval

Manager Technician Industrial Engineer working and control robotics with monitoring system software and icon industry network connection on tablet. AI, Artificial Intelligence, Automation robot arm machine in smart factory on blue digital background, Innovative and futuristic technology.

Infláció, recesszió, válság: napjaink gazdasági problémái minden szervezet életére hatással vannak. Jelentős kihívás a szervezetek számára a költségek racionalizálása, a hatékonyabb működés, a gyorsabb és produktívabb munka. A digitalizáció mindezek megvalósításához hatékony megoldásokat biztosít – derül ki a Königsberg Consulting szakértőjének elemzéséből.

Magyarországon 2021 végére már több mint 3000 közszolgáltatás állt rendelkezésre az interneten – közel kétszer annyi, mint egy évvel korábban. Az online ügyintézés igénybevétele 2018 óta kötelező a vállalkozások számára. Az Európai Unió 2022-es Digitális Gazdaság és Társadalom Indexe (DESI) szerint az e-kormányzati felhasználók száma jelentősen nőtt hazánkban: a 2019-es 64 százalékról két év alatt 81 százalékra. Az uniós átlag 65 százalék.

„A jelenlegi gazdasági kihívásokra a digitalizációs fejlesztések fokozása az egyik eredményes válasz. A digitalizáció költségcsökkentő hatású és pontosan mérhető a hatékonyság növekedése. A szervezetek óriási összegeket spórolhatnak a folyamataik digitalizációjával. Mára nem csupán egy lehetőségről, hanem egyfajta szükségszerű fejlődésről is beszélhetünk, amikor a digitalizációt emlegetjük” – mondja Balogh Gábor, a Königsberg Consulting Kft. szakértője.

A szakember szerint 7 fontos előnnyel járnak a digitalizációs fejlesztések egy szervezet életében.

A digitalizáció időt és erőforrást szabadít fel: ugyanazt csinálhatjuk gazdaságosabban, gyorsabban és kényelmesebben, hatékonyabbá válik a döntéshozatal, nő a produktivitás, a munkafolyamatok ideje és száma csökken.

Nyomon követhetőbbé, könnyebben dokumentálhatóvá válnak az üzleti folyamatok. Jelentősen csökkenthető a manuális adatrögzítés igénye, az adminisztrációs terhek csökkenése pedig a kollégák megtartásához is hozzájárulhat.

Nő a működés megbízhatósága: a hibaszázalék javul, csökkennek a kockázati tényezők.

Az ügyfélkiszolgálás színvonala látványosan nő, fokozódik az ügyfélélmény.

Csökkennek az adminisztratív/működési/beruházási költségek: a folyamatok teljes papírmentesítésével például a cégek akár a vonatkozó költségeik 80 százalékát is megtakaríthatják és fenntarthatóbbá tehetik működésüket.

Az egyéni digitalizációs készségek sikeresen fejleszthetők.

Szakmai területtől függetlenül, minden egyes munkavállalóra ugyanazok a dokumentációs lépések terjeszthetőek ki, létrejön egyfajta vállalati digitális tudásanyag.

Balogh Gábor hozzáteszi: a digitalizációs törekvésekhez érdemes szakértő segítségét igénybe venni, mert a cégeknek, önkormányzatoknak, közfeladatokat ellátó szervezeteknek egyedül nehéz megtalálni a helyes irányt, még akkor is, ha valóban elkötelezettek a fejlesztések iránt. Egy digitalizációs tanácsadó kívülről lát rá a szervezet folyamataira és hatékonyan tudja segíteni, akár katalizálni is a digitalizációs fejlesztéseket megalapozó tervezést. Ma már számos eszköz segíti a problémafeltárást és a megoldást, például a szervezetek digitalizációs hiányosságait feltáró digitális érettségi audit, az ügyfelek és a felhasználók viselkedését, döntéseik mögött meghúzódó gondolkodást elemző viselkedésértési tanácsadás vagy a folyamatok felmérését, és legfőképpen a digitális szempontú optimalizációját elősegítő tanácsadás – sorolja a Königsberg Consulting Kft. szakértője.