- Hirdetés -

Pénzügyek: így döntenek a fiatalok

|

- Hirdetés -

A magas fizetés és a rugalmas munkaidő a legfontosabb kritérium a magyar fiatalok számára munkahelyválasztáskor – derült ki a Provident Pénzügyi Zrt. anyavállalata, az International Personal Finance (IPF) megbízásából készített kutatásból. Ha hitelfelvételre kerül sor, akkor a futamidő hosszát és a törlesztőrészlet mértékét veszik elsőként figyelembe.

Az Ipsos MORI által végzett kutatás az IPF hét tagországában (Csehország, Magyarország, Mexikó, Lengyelország, Románia, Litvánia és Spanyolország) vizsgálta, hogy a 18-25 év közötti résztvevők mire költik pénzüket, hogyan ítélik meg anyagi helyzetüket, mi a véleményük a vállalkozásokról és milyen szempontokat tartanak elsődlegesen szem előtt munkahelyválasztáskor illetve hitelfelvételkor. Magyarországon 500 fő vett részt a felmérésben.

Magyarországon a fiatalok több mint fele fordítja szívesen utazásra a spórolt pénzét (57%), ezen kívül ruhákra (52%) vagy pedig autóvásárlásra tesznek félre (50%). Tizennégy százalékuk szerint lakáscélokra a leghasznosabb megtakarításokat képezni.

Ami a munkaügyeket illeti, a fiatal magyar generáció legfőbb állás- vagy pályaválasztási kritériuma a magas fizetés (59%) és a rugalmas munkaidő (57%). A megadott lehetőségek közül a külföldi munkalehetőséget kínáló cégeket a válaszadók csupán 9 százaléka keresi.

A magyar válaszadók többsége (70%) kacérkodik a saját vállalkozás gondolatával: 28 százalékuk mindenképpen szeretne ilyet indítani, további 42 százalék pedig lehetségesnek tartja ezt az alternatívát. A megkérdezettek közel ötöde (18%) szerint a korosztályukra inkább jellemző ez a vállalkozói kedv, mint a korábbi generációkra. Összesen 51 százalékuk egyetért azzal, hogy aki saját vállalkozást indít, több akadályozó tényezővel áll szemben ma, mint a korábbi években. A fiatalok több mint fele (61%) úgy véli, hogy pénzügyi korlátaik akadályozzák őket abban, hogy saját céget alapítsanak.

A hazai megkérdezettek több mint fele (57%) bizakodó a jövőbeli pénzügyi körülményeit illetően. Egyéves időtávot nézve 22 százalékuk sokkal stabilabb, 34 százalékuk valamivel stabilabb személyes pénzügyi helyzetre számít.

Szüleikhez viszonyítva a fiatalok közel egyharmada (32%) ugyanolyannak, 20 százalékuk kicsivel jobbnak ítéli meg jelenlegi saját pénzügyi helyzetét. Majdnem minden nyolcadik megkérdezett (13%) még ennél is pozitívabb, ők sokkal jobbnak ítélik anyagi körülményeiket a szüleikénél.

A kutatásban Magyarországon résztvevők több mint háromnegyede (76%) már rendelkezik bankszámlával, több mint ötöde (21%) pedig hitelkártyával is. A jövőbeni terveiket illetően 85 százalékuk sem személyi kölcsönt, 88 százalékuk pedig diákhitelt sem tervez igényelni az elkövetkező egy évben. Ha mégis olyan helyzetbe kerülnének, hogy hitelhez folyamodnak, akkor a fiatalok először mérlegelnék a futamidő hosszát (48%), hogy összesen mekkora kamat terhelné hitelüket (45%), és azt, hogy havonta mekkora törlesztőrészletet kellene fizetniük (40%). Személyi kölcsön igénylésekor a megkérdezett fiatalok több mint fele (54%) személyesen intézné el a teendőket a szolgáltató irodájában vagy fiókjában, illetve a havi törlesztőrészletet szintén inkább személyesen, a hitelintézetnél rendeznék (50%) A digitális csatornákon keresztüli hiteligénylést (weboldal, applikációk) összesen 20%-uk választaná.

A megkérdezettek több mint fele (51%) úgy véli, magabiztosan menedzseli pénzügyeit. Ebből 11 százalék állította, hogy kiemelkedően magabiztos. Csupán 4 százalék nyilatkozott úgy, hogy egyáltalán nem érzi magabiztosnak magát, amikor az anyagiakat kell menedzselnie.

A felmérésben résztvevő magyar fiatalok 42 százaléka részesült már valamilyen pénzügyi oktatásban. Akik már találkoztak gazdasági képzéssel, azok pozitívan nyilatkoztak róla: összesen 72 százalékuk ítélte hasznosnak a megszerzett tudást. Akiknek nincs ilyen irányú képzettségük, azok fele (50%) örült volna annak, ha személyes- vagy háztartásgazdálkodása kapcsán kap valamilyen tájékoztatást, amely felkészíti őt a gyakorlati helyzetekre. A Provident Családi Kasszasikerek gazdasági és pénzügyi ismeretterjesztő programja 2008 óta mintegy 37.000 háztartásba, valamint 300 szociális munkáshoz, művelődésszervezőhöz és pedagógushoz juttatott el korszerű ismereteket. A vállalat szakmai partnereivel és a döntéshozókkal folytatott közös munkájának is köszönhető, hogy mára a gazdasági és pénzügyi ismeretek az iskolai tananyag részét képezik.

„A kutatási eredményekből egyértelműen látszik, hogy a fiatalok értékelik, ha pénzügyi és gazdasági témában felvilágosítást kapnak. Az elmúlt 11 évben a mi és szakértő partner szervezeteink intenzív munkájának eredménye, hogy a magyar fiatalok kezdik magabiztosan kezelni pénzügyeiket, tudatosan gondolkodnak megtakarításaikról és hajlandóságot mutatnak saját vállalkozás alapítására. A jövőben is folytatjuk a lakosság edukációját és tájékoztatását, hogy a háztartások költségvetésének menedzselésekor, cégalapításkor vagy hitelfelvételkor mindenki rendelkezzen a szükséges tudással” – mondta el Szirmák Botond, a Provident Pénzügyi Zrt. vezérigazgatója, az International Personal Finance európai otthonszolgáltatási üzletágának vezetője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A neten is hódítanak az e-autók

Egyre népszerűbbek hazánkban az elektromos autók, köszönhető ez a növekvő környezettudatosságnak, állami támogatásoknak és az egyre nagyobb töltő hálózatnak is. A SentiOne e-autó Social Indexe szerint idén eddig 114 000 alkalommal beszélgettek az internetezők...

Idén újra megrendezik a közösségi média fesztivált

Az év közösségi média eseményén és díjátadóján idén már YouTubberek, Insta sztárok és Twitch gamerek is képviseltetik magukat a TikTokkerek mellett. A mintegy 60 közönségtalálkozón, valamint a koncerteken és szórakoztató programokon túl az is...

450 milliárd forint tűnt el a marketingágazatból

A koronavírus-járvány a gazdaság egészére, így a marketing- és kreatívszektorra, az ezen a területen működő vállalkozásokra is hatással volt. A szektorban és a kiegészítő területein 2020-ban összesen több mint 13 ezer állás szűnt meg...

Csúcsot döntött a műszaki cikkek piaca

A műszaki elektronikai cikkek (TCG) globális piacának értéke - Észak-Amerika nélkül - rekordot jelentő 26 százalékkal, 433 milliárd dollárra nőtt 2021 első félévében az előző év azonos időszakához képest. A 2020 második félévében elért...

Csatlakozott a Mastercard programjához az OTP

A magyar bankok közül elsőként az OTP Bank csatlakozott a Mastercard Priceless Planet Koalícióhoz, egy olyan globális kezdeményezéshez, melynek célja, hogy öt év alatt 100 millió fa ültetésével járuljon hozzá a klímaváltozás elleni küzdelemhez....

Példátlan helyzetet hozott az átigazolási szezon

A futballtörténelem során még sosem történt olyan, mint az idei nyári átigazolási szezonban, hogy a világ két legjobb és legértékesebb játékosa, Messi és Cristiano Ronaldo egyszerre váltson klubot. Ráadásul az argentin világsztár ingyen költözött...

Többezer program lesz a Kutatók éjszakáján

Országszerte csaknem 50 városban 112 intézmény több mint 2100 programot - mások mellett szórakoztató előadásokat, kísérleteket, bemutatókat, laborbejárásokat - kínál pénteken és szombaton a Kutatók éjszakáján. A Kutatók éjszakája idén először nem nyert EU-s támogatást,...

A Republic Grouppal kampányol a Blikk

A Blikk új őszi kampányában, amit a Republic Group készített, milliókat nyerhetünk, ha a megfelelő pénzfürtöt kaparjuk le. Az ügynökség feladata a kreatív koncepció megtervezése és egy különleges kollázsfilm elkészítése volt, melyben valós fotókból...

Tovább nőtt az Oracle bevétele

A teljes negyedéves bevétel az előző évhez képest 4 százalékkal, 9,7 milliárd dollárra nőtt. A felhőszolgáltatásokból és licenctámogatásból származó bevételek 6 százalékkal 7,4 milliárd dollárra emelkedtek. A felhős és telepített új licenc értékesítés 8...

Leginkább itthon kalandoznának a magyarok

A NatGeo kutatásából kiderült, hogy a magyarok elsősorban a belföldi utazást kedvelik, és nem gondolják, hogy az „igazi felfedezés” élményéhez külföldre kellene utazni. Az utazás elsődleges célja a természetben való kirándulás, pihenés; a vágyott...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Szakmai videósorozatot indított az Uniomedia

A kedden és csütörtökönként jelentkező adásokban az ügynökség munkatársai a saját területüket érintő tanácsaikat, tapasztalataikat és tippjeiket osztják meg az érdeklődőkkel. Az Uniomedia első, saját gyártású szakmai videósorozatának első epizódja szeptember 21-én debütált a világ...

A neten is hódítanak az e-autók

Egyre népszerűbbek hazánkban az elektromos autók, köszönhető ez a növekvő környezettudatosságnak, állami támogatásoknak és az egyre nagyobb töltő hálózatnak is. A SentiOne e-autó Social Indexe szerint idén eddig 114 000 alkalommal beszélgettek az internetezők...

Idén újra megrendezik a közösségi média fesztivált

Az év közösségi média eseményén és díjátadóján idén már YouTubberek, Insta sztárok és Twitch gamerek is képviseltetik magukat a TikTokkerek mellett. A mintegy 60 közönségtalálkozón, valamint a koncerteken és szórakoztató programokon túl az is...

450 milliárd forint tűnt el a marketingágazatból

A koronavírus-járvány a gazdaság egészére, így a marketing- és kreatívszektorra, az ezen a területen működő vállalkozásokra is hatással volt. A szektorban és a kiegészítő területein 2020-ban összesen több mint 13 ezer állás szűnt meg...

Csúcsot döntött a műszaki cikkek piaca

A műszaki elektronikai cikkek (TCG) globális piacának értéke - Észak-Amerika nélkül - rekordot jelentő 26 százalékkal, 433 milliárd dollárra nőtt 2021 első félévében az előző év azonos időszakához képest. A 2020 második félévében elért...
- Hirdetés -

CMO

Emberi értékek és egymásra figyelés

Bánhegyi Zsófia Szerencsejáték Zrt., marketing- és kommunikációs igazgató   - Mi az a 3 dolog, amit ajánlana most egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva? - Mindenképpen próbálja ki magát és...
Szabó Béla

Növekvő stratégiai tudás

Szabó Béla Magyar Telekom, márka- és lakossági kommunikációs igazgató – Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? – Rengeteg mindenre: a purpose alapú működésünk és stratégiánk mind üzletileg, mind márkaépítés szempontjából kiemelkedően teljesített. Olyannyira, hogy több márkát...