- Hirdetés -

Pénzügyek – nagy változásokat hozott az új év

|

- Hirdetés -

A koronavírus-járvány még 2021-ben is hatással lesz a pénzügyekre, a pandémiás helyzet várható javulásával azonban a bankok is több erőforrást tudnak az egyéb fejlesztésekre fordítani, új szolgáltatások, személyre szabható online megoldások jöhetnek. Januártól már nem lesz szükségünk készpénzre, amikor vásárolni megyünk, az internetes bankkártyás vásárlások pedig még biztonságosabbak lesznek. A fogyasztási hiteleknél megszűnik a THM-plafon, a személyi kölcsönöknél azonban jönnek a fogyasztóbarát hitelek.

Egy sor változás jön 2021-ben a pénzügyek intézésében. Januártól elérhető az otthonfelújítási támogatás, míg februártól kamattámogatott hitelt is igénybe vehetünk lakásunk korszerűsítéséhez. Idén év végével kifut a járvány miatt bevezetett THM-plafon és emelkedik a személyi kölcsönök, áruhitelek és hitelkártyák hiteldíjmutatója, januártól viszont jönnek a minősített fogyasztóbarát személyi kölcsönök. Az online bankkártyás vásárlásoknál is kötelező lesz az erős ügyfélhitelesítés az Európai Union belül, míg Magyarországon már csaknem minden boltban fizethetünk elektronikusan, mivel az online kasszával rendelkező kereskedők is kötelesek lesznek biztosítani vásárlóiknak ezt a lehetőséget. A koronavírus-járvány ugyan 2020-ban elvitte a fókuszt a digitális bankoláshoz kapcsolódó fejlesztésekről, jövőre azonban jöhetnek az új, a mindennapi pénzügyek intézését megkönnyítő szolgáltatások. Az Erste Bank szakértői összeszedték az öt legfontosabb változást, amely átalakítja a bankolást 2021-től.

1. Otthonfelújítás: januártól támogatás, februártól kedvezményes hitel segíti a lakások korszerűsítését

A legalább egy gyermeket nevelő családok 2021. január 1-től 2022. december 31-ig otthonfelújítási támogatást vehetnek igénybe. A támogatás összege a számlával igazolt felújítási költségek 50 százaléka, de legfeljebb 3 millió forint. Anyagköltség és munkadíj fele-fele arányban igényelhető, vagyis legfeljebb 1,5-1,5 millió forint támogatás igényelhető ezekre egyenként. A lakások korszerűsítéséhez februártól államilag kamattámogatott otthonfelújítási hitelt is igénybe vehetnek a családok. A hitel összege maximum 6 millió forint lehet, a futamidő legfeljebb 10 év. Az ügyfél által fizetendő kamat mértéke – a teljes futamidő alatt – évi 3 százalék (THM: 3,55 százalék). Az otthonfelújítási hitelnél a tartozás az otthonfelújítási támogatás összegével csökken.

2. Fogyasztási hitelek: vége a THM-plafonnak, jön a fogyasztóbarát személyi kölcsön

Év végével kifut a pandémiás helyzet miatt márciusban bevezetett THM-plafon. Az intézkedésnek köszönhetően az új fogyasztási hitelek, így a személyi kölcsönök, áruhitelek és hitelkártyák teljes hiteldíjmutatója (THM) nem haladhatta meg az 5,9 százalékot, majd a jegybanki alapkamat csökkentése eredményeként július 1-től maximum 5,75 százalék lehetett a THM. A plafon megszűnésével januártól emelkednek a kamatok és így a havonta fizetendő összeg is magasabb lesz.

Elindulnak viszont 2021-ben a minősített fogyasztóbarát személyi kölcsönök. A Magyar Nemzeti Bank minősítése alapján az a termék használhatja a megjelölést, mely szabad felhasználású vagy adósságrendezésre használható, legfeljebb 7 éves futamidejű; félmillió forintig maximum 15, e felett 10 százalékos kamatfelárat alkalmaz; egységes, könnyen átlátható, a jogszabályi maximumoknál kedvezőbb díjstruktúrájú; maximálva vannak a kapcsolódó határidők (folyósítási határidő, előtörlesztés elszámolásának határideje); egységes szerkezetű és tartalmú tájékoztatás kapcsolódik hozzá; 2021 áprilisától a meglévő, júliustól pedig már minden ügyfélnek teljesen online is igényelhető.

3. Kétfaktoros azonosítás: még biztonságosabbak lesznek az online bankkártyás vásárlások

Az Európai Unión belüli tranzakciók esetében 2021. január elsejétől kötelező alkalmazni az erős ügyfélhitelesítést az internetes bankkártyás fizetések során. Az online tranzakcióknál már nem lesz elegendő a bankkártya adatait ismerni (kártyaszám, név, lejárat és a hátsó oldalon lévő három számjegyű CVV/CVC-kód), további, a fizető személyét megerősítő információkkal kell igazolni, hogy adott kártyával valóban az arra jogosult vásárol.

A kétfaktoros azonosítás bevezetése az Európai Unión belüli online vásárlásoknál kötelező, ezért, ha az azonosítás nem jár sikerrel vagy nem történik meg, a bank elutasíthatja a tranzakció végrehajtását. A nem uniós webáruházakban vásárolva a bankok feladata lesz az ügyfél megfelelő azonosítása, amit igyekeznek majd a legbiztonságosabb módon megtenni: ahol van lehetőség, alkalmazni fogják az erős ügyfélhitelesítést, ahol erre nincs mód, ott továbbra is elegendőek lehetnek a kártyán szereplő adatok.

Az Erste lakossági ügyfelei internetes fizetéskor a bankkártya adatok megadása után két féle módon tudják megerősíteni a fizetést. Aki rendelkezik MobilBankkal, a már megszokott módon, a kártyaadatok megadását követően egy, az okostelefonra érkező jóváhagyó, push üzenetre kattintva hagyja jóvá a műveletet (arcfelismerős telefon nélkül ez ujjlenyomattal, vagy a saját jelszó beírásával működik). MobilBank nélkül a NetBank belépéshez használt jelszóval, valamint az ügyfél mobiltelefonjára SMS-ben küldött egyszer használatos kóddal kell hitelesíteni a tranzakciót. A bank ügyfeleinek a push üzenetet, illetve az ehhez szükséges, ingyenes MobilBank applikáció letöltését ajánlja.

4. Elektronikus fizetés: csaknem minden boltban elfelejthetjük a készpénzt

Januártól – bizonyos kivételekkel – már az online kasszát használó kereskedők is kötelesek lehetővé tenni üzletükben az elektronikus fizetést, ez pedig azt jelenti, hogy már csaknem mindenhol fizethetünk bankkártyával vagy okostelefonnal. A Magyar Nemzeti Bank adatai szerint Magyarországon jelenleg mintegy 114 ezer fizikai bankkártya-elfogadó helyen összesen 147 ezer terminál működik, az intézkedéssel idén év végéig 174 ezerre nőhet az elektronikus fizetést nyújtó fizikai vállalkozások száma. A kereskedők a törvényi előírásnak eleget tehetnek a bankkártyás vagy telefonos fizetés elfogadására alkalmas POS-terminál telepítésével, de emellett lehetőség van az azonnali utalásra épülő fizetési megoldások bevezetésére is.

5. Digitális bankolás: új fejlesztések, kényelmesebb ügyintézés

A koronavírus-járvány a bankokat is több területen kihívások elé állította, így 2020-ban kevesebb figyelem és erőforrás jutott az egyéb fejlesztésekre, kényelmi szolgáltatásokra. Jövőre a pandémiás helyzet várható javulásával, a nyílt bankolásnak és az erősödő fintech versenynek köszönhetően azonban új pénzintézeti szolgáltatások, egyszerű, személyre szabható online megoldások jöhetnek Magyarországon is. A bankok fejlesztési kapacitásaikat olyan újdonságok kidolgozására állíthatják rá, mint a teljesen online intézhető ügyletek, vagy az olyan platformok bevezetésére, mint amilyen az Erste Csoport számos leányvállalatánál sikerrel alkalmazott George. A jövőre már az Erste magyarországi ügyfelei számára is elérhető webes és mobilbanki alkalmazással a mindennapi bankolás könnyebbé, szerethetőbbé és személyesebbé válik. George megjegyzi a számlaszámokat és a neveket, segít kitölteni az űrlapokat, segítségével könnyen lehet online új terméket igényelni, miközben a bevételeket és a kiadásokat automatikusan elemezve segít a pénzügyeinket kézben tartani.

+1 Fizetési moratórium: változatlan formában jár a segítség

A kormány 2021. június 30-ig változatlan formában meghosszabbította a koronavírus-járvány miatt 2020. márciusában bevezetett fizetési moratóriumot. A korábbi elképzelés szerint 2021. január elsejétől a kiemelt társadalmi csoportokba tartozó ügyfelek, így a gyermekes szülők (gyermeket nevelő vagy gyermeket váró személyek), a nyugdíjasok, a munkanélküli és álláskeresőnek minősülő magánszemélyek, valamint a közfoglalkoztatottak kérhették volna hiteleik felfüggesztését. A feltételek azonban végül mégsem változnak, a moratórium továbbra is minden, 2020. március 18-án már folyósított kölcsön esetében biztosítja a tőke-, kamat- és díjfizetési mentességet. Ezen időszakban az arra jogosultak bármikor beléphetnek, illetve kiléphetnek a moratóriumból.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jó hír az Auchan vásárlóinak

Tavasszal a Munch is bekerült az Auchan élelmiszermentő folyamatába. Kezdetben két hipermarkettel indultak, de a munkatársak lelkesedésének, valamint a munch csomagok sikerének köszönhetően jóval a tervezett időpont előtt bevezették és mostanra már az összes...

Új évaddal folytatódik a népszerű sorozat

Két saját gyártású produkció is debütál a pünkösdi hétvégén a Spektrum Home-on és a Spektrumon. Az Álomkertek harmadik évada bemutatja a publikum számára gyakran rejtett magyar ékszerdoboz-kerteket, míg a Mesterségek memoárja tisztelgés az évszázados...

Megdobta a repülőjegy-foglalásokat az EB

Stuttgartba átlagosan 60 ezer Ft-ba kerül egy repülőjegy az Eb alatti időszakra Magyarországról. A 2024-es labdarúgó-Európa-bajnokság miatt 59 százalékkal több magyar repül Németországba, mint tavaly ugyanebben az időszakban a Kiwi.com foglalási adatai alapján. Az...

Tisztújítás és új projektek az MMSZ-nél

Tisztújító közgyűlést tartott a héten a szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ), amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak. A szervezet a jövőben területen tervezi erősíteni jelenlétét, az egyik az...

A lottózás új szintje és digitalizáció a Business Lounge-ban

A Business Lounge legfrissebb adásában az első Posta Lottózó megnyitásáról, a lottóturizmusról, a kereszt- és felülértékesítésről mesélt Bánhegyi Zsófia, a Szerencsejáték Zrt. kereskedelmi igazgatója és Nemes Gábor György, a Magyar Posta Zrt. lakossági értékesítési...

Gyorsított a Vodafone

A Vodafone Magyarország hálózatfejlesztési stratégiájának részeként 2024 végéig országosan az állomások 40 százalékán végez kapacitásbővítést, ami a hívásminőséget és a letöltési sebességet is jelentősen javítja. A hálózatfejlesztési programnak köszönhetően többek között Debrecenben, Miskolcon, Veszprémben,...

Limitált kiadású sörkollekcióra licitálhatnak a focirajongók

A Liverpool FC legendás menedzserének, Jürgen Klopp távozásának alkalmából a Carlsberg összefogott az ERDINGER Weissbräuval, és közösen kiadtak egy limitált szériás ünnepi sört – minden hivatalos meccsére egy palackkal, amelyet a Vörösök kispadján töltött.Összesen...

Egyre több vállalat hazudja magát zöldebbnek

Globálisan a negyedik legjelentősebb bűnözési forma a környezeti bűnözés, és évről évre tovább nő. A környezeti visszaélések egyik esete, a zöldmosás a vizsgált cégek 7 százalékánál már előfordult, vagyis amikor a környezetkárosító vállalatok magukat...

Változások a Central Médiacsoportnál

Magyarország egyik legnagyobb független médiavállalata, a Central Médiacsoport folytatja szervezeti átalakulását, amelynek célja a kiadó versenyképességének növelése, valamint a kelet- és közép-európai terjeszkedés. Július 1-től csatlakozik a vállalat felsővezetéséhez Petr Bednar, aki korábban Csehország...

Fesztiválozik az Auchan

A pünkösdi hétvégén a Jazzy Fesztiválra, nyáron pedig az EFOTT-ra települ ki az Auchan. Előbbin sajt- és tapastálak mellett boros standdal, utóbbin pedig a fesztivál hivatalos boltjaként lesz jelen. Az Auchan szakértői szerint a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Zenés program várja a gyerekeket

A Müpa különleges izgalmakkal készül május utolsó vasárnapjára a legifjabbaknak: május 26-án a Müpa Gyermeknapon ingyenes koncertek, mesés-táncos előadások, rengeteg kreatív és zenés foglalkozás, valamint sok-sok játék várja az egész családot bent az épületben...

Jó hír az Auchan vásárlóinak

Tavasszal a Munch is bekerült az Auchan élelmiszermentő folyamatába. Kezdetben két hipermarkettel indultak, de a munkatársak lelkesedésének, valamint a munch csomagok sikerének köszönhetően jóval a tervezett időpont előtt bevezették és mostanra már az összes...

Új évaddal folytatódik a népszerű sorozat

Két saját gyártású produkció is debütál a pünkösdi hétvégén a Spektrum Home-on és a Spektrumon. Az Álomkertek harmadik évada bemutatja a publikum számára gyakran rejtett magyar ékszerdoboz-kerteket, míg a Mesterségek memoárja tisztelgés az évszázados...

Megdobta a repülőjegy-foglalásokat az EB

Stuttgartba átlagosan 60 ezer Ft-ba kerül egy repülőjegy az Eb alatti időszakra Magyarországról. A 2024-es labdarúgó-Európa-bajnokság miatt 59 százalékkal több magyar repül Németországba, mint tavaly ugyanebben az időszakban a Kiwi.com foglalási adatai alapján. Az...

Tisztújítás és új projektek az MMSZ-nél

Tisztújító közgyűlést tartott a héten a szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ), amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak. A szervezet a jövőben területen tervezi erősíteni jelenlétét, az egyik az...

Don't Miss

A jó ötleteket nem büdzsében mérik – interjú Sárospataki Alberttel

Az idén tízéves online számlázó, a Billingo vihette haza az Év Vállalata díjat a kilencedik Marketing Diamond Awardsról. Az elsősorban mikro-, kis- és középvállalkozásokat támogató cég ügyvezetőjét, Sárospataki Albertet kérdeztük a pályázataikról, a Billingo...

Morálisan jót tenni üzletileg is kifizetődő

„Aligha tekinthető felelősségvállalásnak - és etikusnak - az, amikor egy tízmilliós költségvetésű imázskampányt tessék-lássék „bekoszolunk” egy kis kutyasétáltatással” - nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dr. Pintér Dániel Gergő, a BioTechUSA-cégcsoport vállalati kommunikációs, PR és CSR...

Keressük a legújabb technológiai megoldásokat – interjú Losonczi Balázzsal

A hatékonyság nem elsősorban pénz, sokkal inkább szakmai felkészültség kérdése – vallja Losonczi Balázs, a Pentacom ügyvezetője. A 2001-ben alapított digitális ügynökség lett az idei Marketing Diamond Awardson az Év Ügynöksége, ezzel kapcsolatban kérdeztük...

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...