- Hirdetés -

Drámai fordulatok az ingatlanpiacon

|

- Hirdetés -

Egy évvel ezelőtt egy kicsit stagnáló, de biztonsággal működő piaccal lépett be az ingatlanos szakma 2019-ből az újesztendőbe. 2020 első két hónapjában pedig az évszaknak megfelelő intenzitással zajlott az adásvétel. Ahogy a tavasszal együtt megérkezett a COVID-19, a 2020-as év drámai fordulatot vett.

Ahogy a tavasszal együtt megérkezett a COVID-19, a 2020-as év azonnal drámai fordulatot vett. A pandémia éve, a járványhelyzet és a vele járó korlátozások okozta jelenség természetesen erre a speciális, sok mozgással járó piacra is rányomta bélyegét. A tavaszi karantén, az április és a május máris drasztikus csökkentést hozott, hiszen megszűnt az országba a beutazási lehetőség, és az első sokk kivárásra ösztönözte az eladókat és a vevőket egyaránt. A nyári lockdown hozott egy kis fellendülést, amelynek köszönhetően júliusban és augusztusban már erősebb tendenciák mutatkoztak a második negyedévhez képest, volt némi piaci mozgás, amely a mai napig kitart.

„Ahogyan többször is említettük már korábbi elemzéseinkben, legfőbb jellemzője a piacnak az utóbbi félévben a várakozó álláspont” – értékeli az évet Ben-Ezra Orran, a Central Home szakértője. – „Megfigyelhetjük, hogy sok ingatlannak a hirdetési portálokon látható kínálati ára nem csökken, vagy ha igen, akkor minimális mértékben, maximum 10%-ot hajlandóak az eladók visszavenni az elképzelésükből. Mindeközben a másik oldalon láthatjuk, hogy a vevőcsoportok szintén kivárásra rendezkedtek be, várva egy nagyobb és drasztikusabb árcsökkentést. Ez alól kivételt csak az újépítésű, exkluzív ingatlanok jelentenek, ahol nem a jelenlegi helyzet határozza meg az elköteleződést.”

A kormány intézkedései és bejelentései természetesen a mindennapi élet mellett az ingatlanpiacot is érintik. A jelenleg is érvényben lévő korlátozásokat 2021. január 11-ig meghosszabbították, tehát ezek alapján a piaci dinamikákat figyelve egészen biztos, hogy most nem várható az a korábbiakban jól megszokott vásárlási hullám, ami sokszor jellemző volt az év végére, év elejére, amikor hagyományosan a vállalkozások és magánemberek is nagyobb számú ingatlanvásárlásokat időzítettek, Tehát elmondható, hogy 2020-ban ezek a vásárlók és vásárlások már nem fognak idén megjelenni a belvárosi ingatlanpiacon.

A magyar kormány és az MNB döntései alapján Európához hasonlóan a fő igyekezet arra irányult, hogy a bevétel- és tevékenységkiesést úgy próbálják egyensúlyozni, hogy forrást folyamatosan biztosítanak, például kamatcsökkentésekkel. Magyarországon ezt az újépítésű ingatlanok ÁFA-csökkentése vagy a hitelfizetési moratórium jelentette, mint lehetőség. Ingatlanértékesítési szempontból ez azt jelentette, hogy nem kerültek bedőlt hiteles lakások vissza az ingatlanpiacra, és nem kezdtek meredeken csökkenni az ingatlanárak.

Mi történt a Belvárosban?

A belvárosi ingatlanpiac hagyományosan a befektetők, ezen belül pedig jelentős létszámú külföldi befektetői csoportok legfőbb színtere. A korlátozások miatt érvénybe lépett szabályok és utazási korlátozások által a hiányuk jelentősen észrevehető és érezhető volt.

„A Central Home tapasztalata az, hogy a tranzakciószámokat nézve a mi területünkön jobban érezhető volt a csökkenés, mint a belváros kerületein kívül. A külföldi vásárlók elmaradása miatt látványosabb volt az eladásszám visszaesése, mint akár Budapest peremkerületeiben. Legfőbb oka, hogy a belvárosban a külföldi vásárlóknak nagyobb súlya van, de idén ők sajnos az ismert okokból nem tudtak Magyarországra érkezni” – folytatja Ben-Ezra Orran.

Mire számíthatunk 2021-ben? Újraéled vajon az Airbnb?

A szakértő szerint az első negyedévben nem nagyon lehet másra számítani, mint a jelenlegi állapot. Stagnáló, alacsony fordulatszámon működő piacot prognosztizálnak, ahol továbbra is a várakozás a legfőbb tényező, ami jellemző lesz. Ahogy Ben-Ezra Orran fogalmaz: „Alapvetően úgy látjuk, farkasszemet néz az eladó és vevőcsoport egymással, várva azt, ki lesz az, aki először mozdul.”

2020 második negyedéve már bizakodásra adhat okot, különösen ha az oltási program és a vakcinák elérése széles körben lehetséges lesz. Amint az európai és a világpiac elkezd újra aktiválódni, akkor várható, hogy Magyarországon is érezhető lesz már ennek hatása. Amikor már egyre kevesebb korlátozás között kell majd élnünk mindennapjainkat, és a külföldről érkező turizmus, üzleti utazások száma is drasztikusan emelkedni fog, ennek természetes velejárója lehet, hogy a második negyedév vége felé valószínűleg robbanásszerűen fog újra éledni a belvárosi ingatlanpiac, és újra intenzívebben növekednek majd a tranzakciószámok. A szakértők úgy vélik, hogy amint az utazási kedv és az üzleti utak megszaporodnak, valamelyest az Airbnb is magára fog találni, akár azért is, mert az utazók biztonságosabbnak érzik majd a szállást kisebb kontaktszámmal működő helyeken. Ennek volumene persze részben az önkormányzatok kezében lesz a szabályozások kapcsán, másrészt az még fontos kérdés, hogy mernek-e utazni az emberek, bíznak-e a vakcinában és az azok által ígért védelemben. A Central Home szakértői csapata úgy véli, hogy arra lehet esély, hogy 2021 nyarán az Airbnb lakások korábbi forgalmának 60-70%-a újra realizálható lehet Budapest belvárosában.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A Twitch-en debütál a Riot Games tévésorozata

A Riot Games első animációs tévésorozata, az Arcane világpremierjére magyar idő szerint november 7-én, vasárnap, 03:00 órakor kerül sor a Netflixen. Az első epizódot a Twitch-en lehet majd társ-stream, azaz a co-streaming keretein belül...

Vállalkozóknak kedvez a Telekom új szolgáltatásaival

A digitális átállást előmozdító pandémia rámutatott arra, hogy akiknek fontos vállalkozásuk folyamatos fejlődése és válságtűrővé tétele, azoknak folytatniuk kell online jelenlétük erősítését. A Telekom most ehhez nyújt segítséget a KKV-knak: a Digitális Office...

Egy hétig dübörög az MTV Music Week

Nagyszabású zenei eseménysorozat vezeti fel országszerte több nagyvárosban a 2021-es MTV EMA popkulturális díjátadó show-t, amelyet ezúttal Magyarországról közvetítenek világszerte november 14-én. A november 5-től startoló MTV Music Week keretében országszerte közönségkedvenc hazai és...

Zöld éttermet nyitott Debrecenben a KFC

Európában is ritkaságnak számít a gasztronómiai vállalkozások közt, Magyarországon pedig még egyedülálló ebben a szektorban a KFC október 14-én Debrecenben megnyitott új étterme. A beruházás a környezeti fenntarthatósági szempontokat követve olyan zöld megoldások beemelésével...

Visszatér a TV2 gasztro-realityje

November 1-jén új részekkel visszatér a képernyőre a Hal a tortán. Az egyik legismertebb gasztro-reality új háziasszonnyal, új szereplőkkel, új csatornán várja a nézőket. November első napjától Gáspár Bea segítségével és fortélyaival, meg persze...

Fenntarható startupokat és innovátorokat keresnek

A vállalkozók a változás motorjai. Ezen filozófia mentén indít az Európai Innovációs és Technológiai Intézet (EIT), valamint az Intézet 5 tematikus innovációs közössége új programot, hogy elősegítse az új európai Bauhaus kezdeményezés sikerét és...

Járvány előtti szinte a cégvezetők optimizmusa

A COVID-járvány előtti szintre emelkedett a világgazdaság növekedésébe vetett hit a vezérigazgatók körében – derül ki a KPMG „2021 CEO OUTLOOK” felméréséből. A legnagyobb globális cégek vezetői közül tízből nyolc tervez felvásárlásokat a következő...
Netflix távkapcsoló

A vártnál több új felhasználó a Netflixnél

A harmadik negyedévben tovább növelte bevételét és előfizetői számát is a Netflix, azonban érezhetően lassul a bővülés üteme, ahogy a streaming szolgáltatások piaca egyre inkább telítődik. Összesen 4,4 millió új előfizető csatlakozott a Netflix táborához...

Közel 13 milliárddal többet kap jövőre az MTVA

Jövőre 130,141 milliárd forintból gazdálkodhat a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) a Költségvetési Bizottság által a parlamentnek benyújtott javaslat szerint. Az NMHH majdnem 49 milliárd, míg a Médiatanács közel 700 millió forintot kaphat. Az NMHH...

Közösen kampányol a Da Vinci Media és a Telekom

Az okos netezéshez elengedhetetlen tippekkel és a tudatos tartalomfogyasztást segítő tanácsokkal jelentkezik friss edukációs kampányában a Magyar Telekom és a Da Vinci. A digitális edukációs tartalmak mellett a tanárok számára óravázlatok, a családok részére...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, kik a hazai közösségi média kedvencei

Átadták az idei JOY Social Media Award (JOY SMA) díjait. Tíz kategória negyven jelöltje egy hónapon át tartó kampányban buzdította szavazásra a követőit, a díj története alatt egymillióan voksoltak kedvenceikre. Díjat kapott többek között...

A Twitch-en debütál a Riot Games tévésorozata

A Riot Games első animációs tévésorozata, az Arcane világpremierjére magyar idő szerint november 7-én, vasárnap, 03:00 órakor kerül sor a Netflixen. Az első epizódot a Twitch-en lehet majd társ-stream, azaz a co-streaming keretein belül...

Vállalkozóknak kedvez a Telekom új szolgáltatásaival

A digitális átállást előmozdító pandémia rámutatott arra, hogy akiknek fontos vállalkozásuk folyamatos fejlődése és válságtűrővé tétele, azoknak folytatniuk kell online jelenlétük erősítését. A Telekom most ehhez nyújt segítséget a KKV-knak: a Digitális Office...

Egy hétig dübörög az MTV Music Week

Nagyszabású zenei eseménysorozat vezeti fel országszerte több nagyvárosban a 2021-es MTV EMA popkulturális díjátadó show-t, amelyet ezúttal Magyarországról közvetítenek világszerte november 14-én. A november 5-től startoló MTV Music Week keretében országszerte közönségkedvenc hazai és...

Zöld éttermet nyitott Debrecenben a KFC

Európában is ritkaságnak számít a gasztronómiai vállalkozások közt, Magyarországon pedig még egyedülálló ebben a szektorban a KFC október 14-én Debrecenben megnyitott új étterme. A beruházás a környezeti fenntarthatósági szempontokat követve olyan zöld megoldások beemelésével...
- Hirdetés -

CMO

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...

Készen állás és újratervezés

Nagy Zoltán Péter OTP Bank, marketing- és kommunikációs igazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Arra, hogy a marketing- és kommunikációs csapat, beleértve a lead ügynökségünket is, sikerrel tudott alkalmazkodni a megváltozott helyzethez. - Van...

A releváns megoldásokban hiszek

Liptay GabriellaKPMG, marketing- és kommunikációs igazgató- Mi az a 3 dolog, amit ajánlana egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?- Legyen és maradjon kíváncsi, legyen „mindenevő”, olvasson és...

Szeretnénk emlékezetes és jó kampányokat

Mérő Adám Coca-Cola, consumer & shopper connection director - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Mind szervezetileg, mind szakmailag, mind személyesen „megerősödve” kerültünk ki a pandémiás helyzetből. Büszke vagyok arra, hogy az európai régió egészére...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöld éttermet nyitott Debrecenben a KFC

Európában is ritkaságnak számít a gasztronómiai vállalkozások közt, Magyarországon pedig még egyedülálló ebben a szektorban a KFC október 14-én Debrecenben megnyitott új étterme. A beruházás a környezeti fenntarthatósági szempontokat követve olyan zöld megoldások beemelésével...

Új eszköz segíti a karbonlábnyom csökkentését

Mostantól a teljes értékláncukon belül megvalósuló, felhőhasználattal kapcsolatos károsanyag-kibocsátásról is kaphatnak pontos és megbízható képet a cégek a megújult Microsoft Emission Impact Dashboard segítségével. Havi lebontásban és az adott adatközpontokra vonatkozó információkat is képes...

Környezettudatos SIM kártyával zöldít a Vodafone

Fenntarthatósági stratégiája részeként új, környezettudatos, úgynevezett ecoSIM kártyát tesz elérhetővé ügyfelei számára a Vodafone. Nem ez az első ilyen lépés a szolgáltató részéről: tavaly a műanyag-felhasználás csökkentés jegyében SIM-kártyák méretét felezte le, idén augusztusban...

DATA