- Hirdetés -

Pénzügyi szokásainkat is megváltoztatta a járvány

|

- Hirdetés -

2020 egészen új fókuszokat hozott az életünkbe: az elmúlt évben sokak élete nagyrészt otthon zajlott, ebből fakadóan kevésbé költöttük a pénzünket kávézókban, éttermekben, fodrásznál, vagy sporttermekben, és elmaradtak az utazások is, viszont többet jártunk a természetbe, mint korábban. Vajon hogyan hatott mindez a pénzügyi szokásainkra, és ez milyen kihatással volt a pénzügyeinkre? A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő szakértői szerint minden család pénzügyeiben változásokat hozott a koronavírus – némelyik olyan változás, amit akár érdemes lehet a vírusmentes időkre is megtartani és a következő generációnak is megtanítani.

Az utóbbi egy évben sokaknak kellett nagyobb beosztással élnie, mint korábban: van akinek a munkája szűnt meg akár átmenetileg, akár tartósabban, van akinek, a fizetése vagy a vállalkozásából származó bevételei csökkentek. Sokan felismerték a több lábon állás fontosságát, hiszen ha nem egy helyről érkezik minden bevételünk, akkor kisebb az esélye a családi krízishelyzetnek. Emellett a kiadások folyamatos rögzítése és hónap végi átnézése nagyon hasznos eszköz arra, hogy lássuk mire is folyik ki kezeink közül a fizetésünk. Akiknek nem változtak az alapvető körülményeik, azoknak is figyelmeztetés lehet a vírus: a biztonságérzethez nagyon fontos, hogy ne egyik hónapról a másikra éljünk, hanem – kompromisszumok mellett – jó pár hónapig bevétel híján is meg tudjunk élni. A K&H Ifjúsági index évek óta vizsgálja a 19-29 évesek pénzügyi attitűdjeit: a takarékoskodás a felmérés szerint évről évre egyre elterjedtebb a fiatalok között. Soha korábban nem mértek olyan magas megtakarítási hajlandóságot mint most: 2021 márciusában a fiatalok 60%-a rendelkezett megtakarítással, ami az eddig mért legmagasabb arány.

A tudatos pénzügyi magatartás fontos eleme a tudatos vásárlás: a karantén alatt sok család átállt a heti vagy akár havi egy nagybevásárlásra, amikor menüsort tervezve, listákkal járták az üzleteket – elkerülve ezzel az impulzus jellegű vásárlásokat, többek között a fertőzés lehetőségét is csökkentették. Egy tudatosabb bevásárlási szokás kialakításával egészen komoly összegeket takaríthatunk meg éves szinten, az így megtakarított összegeket pedig érdemes a későbbi terveinkre félretenni.

Mára kiderült, hogy gyakorlatilag készpénz nélkül is élhetjük az életünket egy két esettől eltekintve: online fizetéssel, mobil bankolással, bankkártyás, mobiltárcás vásárlással szinte már mindent be tudunk szerezni, amire szükségünk van. Ez higiénikusabb megoldás is, arról nem beszélve, hogy biztonságosabb is, mintha készpénzt használnánk, hiszen ha el is lopják a pénztárcánkat, a bankkártyánkat azonnal letudjuk tiltani ezzel megóvva vagyonunkat. A K&H adatai szerint 2020-ban az előző évhez viszonyítva óriásit ugrott a mobilbank használata. Az idősebb korcsoport is belépett a digitálisan aktív ügyfelek közé – a teljes ügyfélkör 82%-a már ide sorolható. A K&H Ifjúsági indexe szerint a 19-29 évesek korosztályának 89 százaléka használ jelenleg bankkártya szolgáltatást.

A tervezett utazások az elmúlt időszakban javarészt elmaradtak. Ezek az összegek mindenképpen a családoknál maradtak, amelyek egy része a megtakarításokhoz került, vagy olyan nagyobb fontos kiadásokra, beruházásokra adott lehetőséget, amelyet a megváltozott körülmények között is meg lehetett tenni. Sokan a városi életüket igyekezetek vidéki lehetőséggel kiegészíteni akár hosszútávú bérleti formában, akár saját vásárlás vagy fejlesztés révén. Az utazáskorlátozásoknak köszönhetően pedig, megtanulhattuk, hogy nem feltétlen kell külföldre mennünk, hogy kikapcsolódjunk, hiszen belföldön is számtalan lehetőségünk van a túraútvonalaktól kezdve a városnézésig.

amit a gyerekek tanulhattak

2020 és 2021 első fele lényegében az online oktatásokról szólt az iskolások számára. A több hónapig tartó digitális oktatás alatt nem volt utazási költség, nem voltak iskolai büfé kiadások, sok helyen eltörölték az osztálypénzt és persze hazafelé a pékséglátogatás is elmaradt. Viszont az otthonlétből fakadóan többször kellett bevásárolni, az áramszámla is jelentősen gyarapodott a megnövekedett géphasználat miatt, amik mind megjelentek a családok kiadásaiban. Érdemes a kicsikkel ezeket a megváltozott kiadásokat átbeszélni, hogy lássák, hogy a vírus helyzet és a megváltozott körülmények mekkora és milyen jellegű hatással lehetnek egy család pénzügyeire és hogy miért különösen fontos egy ilyen nehéz helyzetben okosan átgondolni a pénzügyeket és okos döntéseket hozni. A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő pontosan így, gyakorlati példákon keresztül tanítja meg a gyerekeknek a pénzügyi tudatosságot, hogy felnőttként majd felelősen és okosan tudjanak saját pénzügyi helyzetükről dönteni. A vetélkedőben részt vevő diákok már megtanulták a takarékoskodásról szóló tudnivalókat, ők a pénzügyi tudásanyagból sok mindent tudnak már legyen szó az online vásárlásról, a költségtervezésről vagy épp az impulzív vásárlásról. Az első online forduló 2021-ben már lezárult, összesen több mint 1500 csapat, azaz 6000 diák jelentkezett, hogy fejlessze és megmérje pénzügyi tudását.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Idén is díjazza az inspiráló nőket a Femcafe.hu

November 29-én ismét díjazza az elismerésre méltó teljesítményeket a Femcafe.hu. A piac meghatározó női portálja 2018 óta adja át az olvasói által megszavazott díjakat azoknak a nőknek, akiknek munkássága értéket közvetít és példaként szolgálhat...

Új pályázatot hirdet a Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál

Először hirdet kritikaírói pályázatot a Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál, amelyet idén október 24. és 28. között rendeznek meg a szegedi Belvárosi Moziban. A 7. Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztiválon ezúttal is az operatőri munkáé a...

Továbbra is nagy az érdeklődés a minilakások iránt

A megváltozott ingatlanpiaci körülmények között sem vesztettek népszerűségükből a csekély alapterülettel rendelkező, 10-20 négyzetméter közötti minilakások. Az akár befektetésnek, akár saját használatra, első lakásnak is ideális ingatlanok különlegességük miatt sokszor a nagyobb alapterületű, használt...

Új ügyvezető a United Way Magyarországnál

Nagy Andrea Gabriella tölti be szeptember 25-től a United Way Magyarország ügyvezető igazgatói posztját. A United Way Magyarország a világ egyik vezető nonprofit szervezetének, a United Way nemzetközi hálózatának tagjaként több, mint 30 éve...

Angol focit, NFL-t és MotoGP-t is nézhetünk a héten

Három kontinensről hoz el sport ínyencségeket a magyar szurkolóknak a Network4 csoport a héten. Az Angol Ligakupa küzdelmeitől, a legizgalmasabb NFL meccseken át a MotoGP és Superbike futamokon át a Premier League, Bundesliga és...

Egyre többet fizetünk az okoseszközöket használva

Továbbra is nagyon lendületes növekedést mutatnak az okoseszközös fizetések a K&H-nál. Az idei év első nyolc hónapjában óránként átlagosan több mint 5500 okoseszközös fizetést bonyolítottak a pénzintézet ügyfelei, ami 67 százalékos emelkedésnek felel meg...

Értékesítési szakemberrel erősít a Marquard Group Hungary

Nagy tapasztalatú és tudású szakember segíti a jövőben a Marquard Group Hungary munkáját. Nagy Tamás szeptember végétől sales executive tanácsadóként támogatja a Marquard újrapozicionálási folyamatait. A Magyarországon több évtizedes tapasztalattal rendelkező vállalat az elmúlt...

Jövő héten rajtol A Nagy Ő a TV2-n

Október 9-én este indul a Bachelor – A Nagy Ő legújabb évada a TV2-n. A párkereső reality-ben ezúttal az ország 39. leggazdagabb embere, Jákob Zoltán vállalkozott arra, hogy egy tévéműsorban keresse meg szíve hölgyét....

Dupla résszel rajtol az új magyar történelmi sorozat

Dupla résszel debütál október 13-án, pénteken este a Dunán a Tündérkert című történelmi kalandfilmsorozat. A Móricz Zsigmond Erdély-trilógiájának első, Tündérkert című kötete alapján készült 8 részes sorozat további epizódjait péntek esténként láthatják majd a...

Olasz céggel kötött megállapodást a Duna House leányvállalata

A Duna House csoport leányvállalata, a Hgroup S.p. A. (Hgroup) befektetési és együttműködési megállapodást írt alá a Professione Casa S.p.A.-val (Professione Casa). A Professione Casa Olaszország egyik legnagyobb ingatlanügynöksége, amely országszerte 280 irodával rendelkezik. A...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Hiába jött be a home office, egyre kevesebb rá a lehetőség

Magyarországon tízből hat munkavállalónak egyáltalán nincs lehetősége otthoni munkavégzésre – van, akinek a munkaköre, míg másnak a munkaadója nem teszi ezt lehetővé. Sokan úgy vélik, hogy a home office ritkulni fog, a munkavállalók kétharmada...

Idén is díjazza az inspiráló nőket a Femcafe.hu

November 29-én ismét díjazza az elismerésre méltó teljesítményeket a Femcafe.hu. A piac meghatározó női portálja 2018 óta adja át az olvasói által megszavazott díjakat azoknak a nőknek, akiknek munkássága értéket közvetít és példaként szolgálhat...

Új pályázatot hirdet a Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál

Először hirdet kritikaírói pályázatot a Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztivál, amelyet idén október 24. és 28. között rendeznek meg a szegedi Belvárosi Moziban. A 7. Zsigmond Vilmos Nemzetközi Filmfesztiválon ezúttal is az operatőri munkáé a...

Továbbra is nagy az érdeklődés a minilakások iránt

A megváltozott ingatlanpiaci körülmények között sem vesztettek népszerűségükből a csekély alapterülettel rendelkező, 10-20 négyzetméter közötti minilakások. Az akár befektetésnek, akár saját használatra, első lakásnak is ideális ingatlanok különlegességük miatt sokszor a nagyobb alapterületű, használt...

Új ügyvezető a United Way Magyarországnál

Nagy Andrea Gabriella tölti be szeptember 25-től a United Way Magyarország ügyvezető igazgatói posztját. A United Way Magyarország a világ egyik vezető nonprofit szervezetének, a United Way nemzetközi hálózatának tagjaként több, mint 30 éve...
- Hirdetés -

Podcast

Az oktatás akkor jó, ha felkészít az életre

Milyen kihívások, trendek jellemzik ma az oktatástechnológiát, hogy befolyásolja a diákokat a digitalizáció, lemarad-e a gyerek, ha nincs okostelefonja? Ezeket a témákat is megvitatták a Business Lounge szeptember 13-ai adásában, melynek egyik vendége az...

A hitelesség alapvető faktor

Hogy fest 2023-ban egy kereskedelmi televízió talent managementje, hogyan járulnak hozzá a TV2-nél megforduló arcok a brand erősítéséhez, és fordítva: miért „éri meg” nekik, ha a csatorna menedzseli őket, mint influenszereket? Ezeket a kérdéseket...

Beépült a mindennapokba az élőzenei élmény

Ha nyár, akkor fesztiválok – de vajon magukhoz tértek már az itthoni rendezvények a Covid okozta sokkból? Szervezésről, jegyértékesítésről, kis és nagy rendezvényekről volt szó többek között a Business Lounge augusztus másodikai adásában, melynek...

Don't Miss

Formabontó ötletek

Az MI és a digitalizáció átszövi a mindennapjainkat, ami lehetőséget ad arra, hogy a meglévő erőforrásainkat a leghatékonyabban tudjuk használni – mondta el Pantl Péter a legsikeresebb hazai PR-szakembereket felvonultató Top50-es rangsor első helyezettje....

Magas szinten gondolkodni

Rendszeres reklámkocsmák, éjszakai városfutások, a szakmai kezdetek, a legnagyobb kihívások, miért lehet imádni a marketingszakmát – többek között ezekről beszélt az idei TOP50 marketinges rangsor élén végző Szabó Béla a Marketing&Media magazinnak adott interjúban....

Önazonos kreátorokon, márkakollaborációkon és az AI-on lesz a hangsúly 2024-ben is

Hat éve erősíti a Coca-Cola csapatát Mérő Ádám, lelkesedése pedig azóta is töretlen a világ legértékesebb, legvonzóbb, állítása szerint legjobb marketinggel rendelkező márkája iránt. A tizenöt évnyi ügynökségi oldalt cserélte a brand oldali ügyfélszékre,...

Újra kell gondolni a hierarchiát a szervezetben

Művészettörténészként diplomázott, kulturális és kreatív elköteleződését pedig a Magyar Telekomnál kamatoztatja Kovács András Péter, aki jelenleg a családi szegmenskommunikációért felel és a Warm Up Talks legújabb adásában elárulja: mit jelent az agilis transzformáció, miért...

A felelős márka szerepe soha nem volt olyan fontos, mint ma

Ha a saját tevékenységünkre gondolunk, kulcsfontosságú lett, hogy felhívjuk a figyelmet a tudatosságra és a digitális és kiberbiztonságra ezeknek a technológiáknak a használata kapcsán, amiben a teljes piacnak óriási felelőssége van – mondta el...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Fontos döntést hozott a Lego

A Lego csoport leállította az újrahasznosított műanyagból készült építőkockák fejlesztésére irányuló egyik kiemelt projektjét, miután kiderült, hogy az eldobható PET-palackokból kinyert új anyag gyártási folyamata magasabb szén-dioxid-kibocsátással járna az eddiginél- írja az MTI a...

Csomagolásmentes kiszállítással újít a Rossmann

Új, csomagolásmentes házhozszállítási lehetőséget kínál ügyfeleinek a Rossmann. A Rossmann saját autós futárszolgálata immáron szinte végtelenszer újra használható tartós táskákban szállítja ki a rendelt termékeket azoknak, akik rendelésük során ezt a fenntartható opciót választják....

Klímapusztulás: a villamosenergia-ágazaton múlik minden

A villamosenergia-ágazat a kulcsa annak, hogy elérje a karbonsemlegességet az világ 2050-re, egyebek mellett ez áll az Atradius hitelbiztosító tanulmányában. Az ágazati kutatás szerint az energiatermelés felel az üvegházhatású gázkibocsátás 75 százalékáért. A szektor...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....