- Hirdetés -

Pénzügyi szokásainkat is megváltoztatta a járvány

|

- Hirdetés -

2020 egészen új fókuszokat hozott az életünkbe: az elmúlt évben sokak élete nagyrészt otthon zajlott, ebből fakadóan kevésbé költöttük a pénzünket kávézókban, éttermekben, fodrásznál, vagy sporttermekben, és elmaradtak az utazások is, viszont többet jártunk a természetbe, mint korábban. Vajon hogyan hatott mindez a pénzügyi szokásainkra, és ez milyen kihatással volt a pénzügyeinkre? A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő szakértői szerint minden család pénzügyeiben változásokat hozott a koronavírus – némelyik olyan változás, amit akár érdemes lehet a vírusmentes időkre is megtartani és a következő generációnak is megtanítani.

Az utóbbi egy évben sokaknak kellett nagyobb beosztással élnie, mint korábban: van akinek a munkája szűnt meg akár átmenetileg, akár tartósabban, van akinek, a fizetése vagy a vállalkozásából származó bevételei csökkentek. Sokan felismerték a több lábon állás fontosságát, hiszen ha nem egy helyről érkezik minden bevételünk, akkor kisebb az esélye a családi krízishelyzetnek. Emellett a kiadások folyamatos rögzítése és hónap végi átnézése nagyon hasznos eszköz arra, hogy lássuk mire is folyik ki kezeink közül a fizetésünk. Akiknek nem változtak az alapvető körülményeik, azoknak is figyelmeztetés lehet a vírus: a biztonságérzethez nagyon fontos, hogy ne egyik hónapról a másikra éljünk, hanem – kompromisszumok mellett – jó pár hónapig bevétel híján is meg tudjunk élni. A K&H Ifjúsági index évek óta vizsgálja a 19-29 évesek pénzügyi attitűdjeit: a takarékoskodás a felmérés szerint évről évre egyre elterjedtebb a fiatalok között. Soha korábban nem mértek olyan magas megtakarítási hajlandóságot mint most: 2021 márciusában a fiatalok 60%-a rendelkezett megtakarítással, ami az eddig mért legmagasabb arány.

A tudatos pénzügyi magatartás fontos eleme a tudatos vásárlás: a karantén alatt sok család átállt a heti vagy akár havi egy nagybevásárlásra, amikor menüsort tervezve, listákkal járták az üzleteket – elkerülve ezzel az impulzus jellegű vásárlásokat, többek között a fertőzés lehetőségét is csökkentették. Egy tudatosabb bevásárlási szokás kialakításával egészen komoly összegeket takaríthatunk meg éves szinten, az így megtakarított összegeket pedig érdemes a későbbi terveinkre félretenni.

Mára kiderült, hogy gyakorlatilag készpénz nélkül is élhetjük az életünket egy két esettől eltekintve: online fizetéssel, mobil bankolással, bankkártyás, mobiltárcás vásárlással szinte már mindent be tudunk szerezni, amire szükségünk van. Ez higiénikusabb megoldás is, arról nem beszélve, hogy biztonságosabb is, mintha készpénzt használnánk, hiszen ha el is lopják a pénztárcánkat, a bankkártyánkat azonnal letudjuk tiltani ezzel megóvva vagyonunkat. A K&H adatai szerint 2020-ban az előző évhez viszonyítva óriásit ugrott a mobilbank használata. Az idősebb korcsoport is belépett a digitálisan aktív ügyfelek közé – a teljes ügyfélkör 82%-a már ide sorolható. A K&H Ifjúsági indexe szerint a 19-29 évesek korosztályának 89 százaléka használ jelenleg bankkártya szolgáltatást.

A tervezett utazások az elmúlt időszakban javarészt elmaradtak. Ezek az összegek mindenképpen a családoknál maradtak, amelyek egy része a megtakarításokhoz került, vagy olyan nagyobb fontos kiadásokra, beruházásokra adott lehetőséget, amelyet a megváltozott körülmények között is meg lehetett tenni. Sokan a városi életüket igyekezetek vidéki lehetőséggel kiegészíteni akár hosszútávú bérleti formában, akár saját vásárlás vagy fejlesztés révén. Az utazáskorlátozásoknak köszönhetően pedig, megtanulhattuk, hogy nem feltétlen kell külföldre mennünk, hogy kikapcsolódjunk, hiszen belföldön is számtalan lehetőségünk van a túraútvonalaktól kezdve a városnézésig.

amit a gyerekek tanulhattak

2020 és 2021 első fele lényegében az online oktatásokról szólt az iskolások számára. A több hónapig tartó digitális oktatás alatt nem volt utazási költség, nem voltak iskolai büfé kiadások, sok helyen eltörölték az osztálypénzt és persze hazafelé a pékséglátogatás is elmaradt. Viszont az otthonlétből fakadóan többször kellett bevásárolni, az áramszámla is jelentősen gyarapodott a megnövekedett géphasználat miatt, amik mind megjelentek a családok kiadásaiban. Érdemes a kicsikkel ezeket a megváltozott kiadásokat átbeszélni, hogy lássák, hogy a vírus helyzet és a megváltozott körülmények mekkora és milyen jellegű hatással lehetnek egy család pénzügyeire és hogy miért különösen fontos egy ilyen nehéz helyzetben okosan átgondolni a pénzügyeket és okos döntéseket hozni. A K&H Vigyázz, kész, pénz! pénzügyi vetélkedő pontosan így, gyakorlati példákon keresztül tanítja meg a gyerekeknek a pénzügyi tudatosságot, hogy felnőttként majd felelősen és okosan tudjanak saját pénzügyi helyzetükről dönteni. A vetélkedőben részt vevő diákok már megtanulták a takarékoskodásról szóló tudnivalókat, ők a pénzügyi tudásanyagból sok mindent tudnak már legyen szó az online vásárlásról, a költségtervezésről vagy épp az impulzív vásárlásról. Az első online forduló 2021-ben már lezárult, összesen több mint 1500 csapat, azaz 6000 diák jelentkezett, hogy fejlessze és megmérje pénzügyi tudását.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, mennyit költünk kütyükre karácsonykor

Átlagosan 51 500 Ft-ot költünk karácsonyi ajándékokra, általában 4-7 főnek vásárolunk – derült ki a Dell Technologies Magyarország friss, nem reprezentatív felméréséből1. Minden negyedik válaszadónál elektronikai cikk is kerül a fa alá, átlagosan 44...

Korábbi kollégáikra vadásznak a cégek

A volt alkalmazottak nagyszerű, ám korábban méltatlanul hanyagolt lehetőséget jelentenek a cégek toborzási erőfeszítései számára – mondja Fremda Balázs, a Morgan Stanley budapesti irodájának HR igazgatója. A vállalat 15 éve működő technológiai és analitikai...

Így védekezhetnek a kkv-k a kibertámadások ellen

Az elmúlt két évben felgyorsult digitális átalakulás miatt fokozódó kockázat miatt ma már szinte minden vezetőnek van legalább egy olyan cég az ismeretségi körében, ahol már történt támadás és ellopták a cég adatait vagy...

Jól fogyott a Samsung luxustévéje

A Samsung idén több mint egymillió darab The Frame televíziót értékesített világszinten, ez az első Lifestyle TV modell, amely milliós eladást ért el egy éven belül. A 2017-es bemutatkozása óta Észak-Amerikában és Európában is...

Különleges kisfilmmel kampányol a Pfizer

Verset szavalni sokaknak egyáltalán nem okoz gondot, kivéve, ha van a dologban egy kis csavar. Adott egy vers, és egy igen nehéz feladat: egyetlen levegővel kell végig mondani a strófákat. A Pfizer egy nem...

Izgalmas hajsza a NatGeo új sorozatában

Az amerikai lépfenetámadások 20. évfordulója alkalmából a National Geographic 2021 decemberében műsorára tűzi a biológiai terrorcselekmény és az azt követő izgalmas nyomozás történetét feldolgozó Halálzóna: Antrax című filmsorozatot. A hatrészes széria a Halálzóna című...

Új megoldásokat keresnek a munkavállalók

A dolgozók megéléseiből táplálkozó „nagy felismerés" jelenség következményeként újabb jelentős mozgás indulhat be világszerte a munkaerőpiacokon – mutat rá a Randstad Workmonitor 2021-es második felmérése. A több mint 27,000 dolgozó megkérdezésével 34 piacon, köztük...

Zenélő növényekkel kampányol az E.ON és az ACG

Az ACG Reklámügynökség és az E.ON zenélő mikrooázisokat hozott létre a vállalat klímaváltozás elleni küzdelem fontosságáról szóló kampányának részeként. A különleges installációknak köszönhetően a budapesti Széna- és Szent Gellért téren várakozó utasok nemcsak a...

Erős negyedévet zárt az Allianz

2021-ben az Allianz Csoport a harmadik negyedévben is erős működési teljesítményt mutatott fel az összes üzletágában. Ez azt bizonyítja, hogy az üzleti modellünk jól működik, segítségével ki tudjuk használni a globális gazdasági környezet és...

Eldőlt, viszi a 4iG a DIGI-t

Végleges megállapodást kötött a 4iG Nyrt. a román RCS & RDS csoporttal a médiakonszern magyarországi érdekeltségeinek megvásárlásáról. A tranzakció lezárásával, illetve az elmúlt egy évben az infokommunikációs szektorban végrehajtott akvizícióival a 4iG a legnagyobb...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Digitális lízinggel újít a Péntech

A digitális faktoring úttörője, a Péntech novembertől új szolgáltatással bővíti portfólióját, amelynek köszönhetően most még könnyebb lehet a vállalkozások növekedésének finanszírozása. A digitális lízing megoldásnak köszönhetően a Péntech weboldalán keresztül a piacon egyedülállóan gyorsan...

Kiderült, mennyit költünk kütyükre karácsonykor

Átlagosan 51 500 Ft-ot költünk karácsonyi ajándékokra, általában 4-7 főnek vásárolunk – derült ki a Dell Technologies Magyarország friss, nem reprezentatív felméréséből1. Minden negyedik válaszadónál elektronikai cikk is kerül a fa alá, átlagosan 44...

Korábbi kollégáikra vadásznak a cégek

A volt alkalmazottak nagyszerű, ám korábban méltatlanul hanyagolt lehetőséget jelentenek a cégek toborzási erőfeszítései számára – mondja Fremda Balázs, a Morgan Stanley budapesti irodájának HR igazgatója. A vállalat 15 éve működő technológiai és analitikai...

Így védekezhetnek a kkv-k a kibertámadások ellen

Az elmúlt két évben felgyorsult digitális átalakulás miatt fokozódó kockázat miatt ma már szinte minden vezetőnek van legalább egy olyan cég az ismeretségi körében, ahol már történt támadás és ellopták a cég adatait vagy...

Jól fogyott a Samsung luxustévéje

A Samsung idén több mint egymillió darab The Frame televíziót értékesített világszinten, ez az első Lifestyle TV modell, amely milliós eladást ért el egy éven belül. A 2017-es bemutatkozása óta Észak-Amerikában és Európában is...
- Hirdetés -

CMO

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolásaival zöldít a Zewa

A Zewa csökkenti a csomagolásai szén-dioxid-lábnyomát amelyet úgy érnek el, hogy műanyag kiszereléseikben 33 százalékos fogyasztás utáni újrahasznosított (PCR) műanyagtartalmat vezetnek be. A Zewa számára kiemelt jelentőséggel bír a korlátozott erőforrások maximális kihasználása és...

Erdőtelepítési programot támogat az OMV

Az OMV Hungária Kft. az Országos Erdészeti Egyesülettel közös akciót indított: ennek keretében az áprilisi Föld napjától kezdődően olyan vouchereket lehet vásárolni a töltőállomásokon, amelyek 1-1 facsemete magyarországi elültetésének és későbbi ápolásának költségét fedezik....

Jövő héten jön a Planet Budapest

Egy tökéletes világban minden, ami egészséges, egyben fenntartható is – a valóságban ez azonban távolról sincs így. De vajon hogyan élhetünk egészséges életet úgy, hogy a fenntarthatóságról sem feledkezünk meg? Mit tehetünk, ennek érdekében...

DATA