Nem mondanak le a széles sávú internetről és a streamingről a háztartások a gazdasági nehézségek ellenére sem – mutat rá az EY több mint 21 000 fogyasztó bevonásával készült nemzetközi felmérése. Szolgáltatóváltásra elsősorban a gyenge térerő és az instabil hálózati kapcsolat készteti az előfizetőket.
Az emberek csupán töredéke (16%) sokallja az otthoni széles sávú internetre, TV előfizetésre, streamingre vagy mobilnetre szánt kiadásait az EY kutatása szerint. Az emelkedő díjak ellenére nem csökkent ezeknek a szolgáltatásoknak a népszerűsége tavalyhoz képest, a válaszadók többsége továbbra kifejezetten úgy gondolja, hogy jó értéket kap a pénzéért.
Az internetes hálózatok megbízhatósága ugyanakkor kritikusan fontos a megkérdezetteknek. A fogyasztók több mint negyede (26%) tapasztalt már fennakadást az otthoni vezetékes kapcsolatban. Az egyre szélesebb 4G és 5G lefedettség ellenére tízből három (29%) válaszadó a mobilinternet működésében is gyakran érzékel kimaradást.
„A digitális szolgáltatásokat olyan alap infrastruktúrának tekintik az emberek, mint a vizet és az áramot ezért fel sem merül, hogy lemondjanak róla. A fiatalabb generáció esetében ráadásul ez fokozottan igaz, ami komoly áremelési potenciálra ad lehetőséget a szolgáltatóknak” – hangsúlyozta László Roland, az EY üzleti tanácsadással foglalkozó területének partnere. „A telekommunikációs vállalatoknak mindent meg kell tenniük, hogy megbízható, hibátlanul működő hálózatot üzemeltessenek. Ahol akadozások és leállások fordulnak elő az internet kapcsolatban, onnan könnyen pártolnak el a vevők. A kulcs, hogy ezen a területen az infláció ellenére sem ár, sokkal inkább ár-érték verseny zajlik a fogyasztókért” – tette hozzá a szakértő.
A háztartások harmada véli úgy, hogy szolgáltatójának leginkább a hálózati kapcsolat megbízhatóságán kellene fejlesztenie; a színvonal javulásáért a válaszadók 36 százaléka magasabb árat is fizetne.
Csúcsra jár a streaming
A válaszadók több mint fele (54%) szerint már túl nagy a választék a különböző streaming csatornákból. Minden ötödik előfizető mondott már vissza legalább egy havidíjas szolgáltatást az elmúlt egy évben, és harmaduk (31%) az érdektelen tartalom vagy egy másik platformra való áttérés miatt döntött így az EY adatai alapján.
Egy másik kutatás szerint, amelyet a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) végzett, már a hazai háztartások közel fele – 44 százaléka – nézett filmeket vagy sorozatokat streaming platformokon. A három legelterjedtebb streamingszolgáltatónak itthon a Netflix, az HBO Max és a Disney+ számít. A háztartások 30, 21, illetve 14 százaléka használta ezeket a felületeket.
Negyedévente 20-30 ezres mínusz
Mivel az emberek szabadideje – legalábbis középtávon – állandó, egy új szórakozási forma elterjedése valami mástól kell, hogy elvonja az időt. Az ugyan általánosságban nem igaz, hogy amennyivel többet néz valaki lekérhető filmeket, annyival kevesebbet tévézik, de kétségtelen jelei vannak a tévéhasználat lassú visszaszorulásának.
A legutóbbi felmérés alkalmával a háztartások 12 százaléka nem nézett már egyáltalán televízióadást. Vagy azért, mert csak streaminget nézett, vagy azért, mert sem tévét, sem streaminget nem fogyasztott.
Az elmúlt két évben ezzel párhuzamosan megindult a televízió-előfizetések lemorzsolódása is. Míg korábban hosszú ideig stabilan 3,7 millió körül volt a tévé-előfizetések száma, 2021 közepe óta csökken: az idei év közepén a két évvel korábbi csúcsértékhez képest 175 ezerrel, közel 5 százalékkal kevesebb előfizetést tartottak nyilván, azaz negyedévente mintegy 20-30 ezer háztartás dönt úgy, hogy nincsen szüksége a hagyományos televíziózásra. Döntő részük alighanem azért, mert jobb szórakozást talál a lekérhető tartalmakban.