Bár az e-kereskedők többsége csak egy hét múlva tartja saját Black Friday akcióját, a legnagyobb szereplők egyike, az Extreme Digital már ma akciózik. Előrehozta a Magyar Telekom is a kedvezményes napot, ráadásul az egész hétvégére kiterjesztette. Az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint a hazai webáruházak teljes novemberi forgalmának egyharmadát hozhatja a Balck Friday.
A GKI Digital adatai szerint 2016-ban a legnagyobb forgalmú hazai e-kereskedőnek számító Extreme Digital szokásához híven már egy héttel a klasszikus Black Friday (az amerikai Hálaadást követő péntek, idén november 23-a) előtt meghirdette a maga akcióját. A társaság közlése szerint az akció indulásakor az első egy órában egyidőben 50 ezer látogató használta a weboldalt, ez 22 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Az első három percben ezer megrendelést fogadtak az Extreme Digital rendszerei. Az első óra eladási adatai alapján a két legnépszerűbb termék egy Whirlpool hűtőszekrény, illetve az Xbox One S konzol volt, e két termékből az első órában elfogyott a több száz darabos készlet.
Az Extreme Digital a Black Friday-en vásárolt akciós termékeket 1-5 napon belül lehet átvenni a vállalat 17 szaküzletének valamelyikében. A normál méretű termékek házhoz szállítását a cég 5-14 napon belül vállalja, a nagyméretű termékeket, például mosógép vagy hűtőszekrény házhoz szállítását pedig 5-21 napon belül végzik. A magyar jogszabályoknak megfelelően a fekete pénteki vásárlásokra is érvényes az online rendelések esetén előírt 14 napos elállási jog, bolti átvétel esetén pedig áruhitelre is meg lehet vásárolni az akciós termékeket.
Elindult a Black Friday a Magyar Telekomnál is, ráadásul a távközlési cég egész hétvégén akciózik, és különösen kedvező áron kínál – kizárólag online vásárlás esetén – többek között okostelefonokat, televíziókészülékeket, tartozékokat, fitnesz aktivitásmérőket, okosórákat, VR szemüveget vagy akár játék és fejlesztő robotot is.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint a fekete péntek által generált forgalom elérheti a teljes novemberi bevétel egyharmadát. Összehasonlításképpen hozzátette, a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint a csomagküldő és internetes kiskereskedelem teljes novemberi volumene tavaly megközelítette a 32 milliárd forintot – írja az MTI.
Egyre több hagyományos üzletben is hirdetnek fekete pénteki akciókat, de az iparcikk-kiskereskedelem súlya tízszer akkora, mint a webkereskedelemé, így nehezebben kimutatható az akció hatása. Októberhez képest általában nő az iparcikkek vásárlása novemberben, de nem lehet azt mondani, hogy ez a növekedés kizárólag a fekete péntek miatt lenne – jelezte a szakértő.
Az eNET felmérése szerint az idei Black Friday során mintegy 3,3 milliónyian terveznek vásárlást Magyarországon. A vásárlást tervezők átlagosan 36 ezer forintot költenének el. Ha valóban ennyien csapnának le az akciókra és ekkora összeget költenének átlagosan, az közel 120 milliárd forintos forgalmat jelentene, ami a teljes tavalyi online kiskereskedelmi forgalom mintegy negyede lenne.
Az valószínűtlen, hogy ekkora legyen a forgalom, az viszont biztos, hogy ismét nagy növekedés várható a múlt évhez képest. A nagy kérdés, hogyan lehet majd kezelni a rengeteg megrendelést. A szakértők szerint a webáruházak a saját rendszereik fejlesztése mellett a futárszolgálatokkal való kapcsolataikban is erősítettek, a legnagyobb forgalmat váró cégek igyekeztek minél több kiszállítóval megállapodni. Bár néhány napon belüli kiszállítással így sem lehet számolni, azok, akik a Black Friday során vásárolnak, szinte biztos megkapják az ünnepekig a kiszemelt terméket.
Iratkozz fel napi hírlevelünkre és kerülj képbe a média, az ügynökségi és a reklám világ legfontosabb híreivel.